Gå til innhold

Kan man ta ulønnet permisjon sammen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg er blitt gravide, og er glade. Vi forsøker å forstå permisjonsregler, men klarer ikke noe sted å finne ut om det er mulig å ta ut ulønnet permisjon sammen, altså både far og mor samtidig, etter endt foreldrepengeperiode?

Dersom dette er mulig ønsker vi å spare opp penger og bo noen måneder i utlandet for en rimelig penge, for opplevelsen, når barnet er rundt ett år.  Ønsker gjerne å vite nå med tanke på jobb og sparing!

Alt dette gitt alt er ok med barnet og oss, så klart. Håper noen her har svar! 

Anonymkode: a5989...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er gravid, ikke du og samboeren. Dere kan ts fri samtidig, men husk at dere da har nada rettigheter ifht sykemeldingspenger f.eks om noe skjer. 

Anonymkode: 91164...89c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje omformulering: Mer enn at det er mulig, har vi rett til det? Eller kan arbeidsgiver nekte en av oss, på en måte? 

I alt jeg leser forstår jeg at "man" har krav på ulønnet permisjon umiddelbart etter endt foreldrepengeperiode, men alle eksempler er kun med én forelder.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samboeren min og jeg er blitt gravide, og er glade. Vi forsøker å forstå permisjonsregler, men klarer ikke noe sted å finne ut om det er mulig å ta ut ulønnet permisjon sammen, altså både far og mor samtidig, etter endt foreldrepengeperiode?

Dersom dette er mulig ønsker vi å spare opp penger og bo noen måneder i utlandet for en rimelig penge, for opplevelsen, når barnet er rundt ett år.  Ønsker gjerne å vite nå med tanke på jobb og sparing!

Selvfølgelig er det mulig. Også uten at noen av dere er gravid. Det er bare å søke.

Anonymkode: 210fb...482

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en avtale mellom hver enkelt av dere og arbeidsgiver, og har ingenting med eventuelle barn osv å gjøre. Permisjon kan alle søke om, uavhengig av om de er single, samboere eller gifte, og om de har null eller ti barn.

Når det er sagt, så står jo arbeidsgiver fritt til å ikke innvilge permisjon, men det har ingenting å gjøre med om dere skal ha det begge to.

Anonymkode: 836b3...481

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er en avtale mellom hver enkelt av dere og arbeidsgiver, og har ingenting med eventuelle barn osv å gjøre. Permisjon kan alle søke om, uavhengig av om de er single, samboere eller gifte, og om de har null eller ti barn.

Når det er sagt, så står jo arbeidsgiver fritt til å ikke innvilge permisjon, men det har ingenting å gjøre med om dere skal ha det begge to.

Anonymkode: 836b3...481

TS henviser til loven som sier at alle har krav på 12 mnd ulønnet permisjon i forbindelse med lønnet foreldrepermisjon. Altså krav på betyr at arbeidsgiver ikke kan si nei. I andre tilfeller kan arbeidsgiver si nei til ulønnet permisjon. Så det har noe med barn å gjøre og om TS søker riktig (direkte i forbindelse med betalt foreldrepermisjon for henne eller mannen) så står ikke arbeidsgiver fritt til å nekte.

Anonymkode: 63105...702

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS henviser til loven som sier at alle har krav på 12 mnd ulønnet permisjon i forbindelse med lønnet foreldrepermisjon. Altså krav på betyr at arbeidsgiver ikke kan si nei. I andre tilfeller kan arbeidsgiver si nei til ulønnet permisjon. Så det har noe med barn å gjøre og om TS søker riktig (direkte i forbindelse med betalt foreldrepermisjon for henne eller mannen) så står ikke arbeidsgiver fritt til å nekte.

Men hvis begge foreldre søker om ubetalt permisjon med begrunnelse barnet (paragrafen i aml), og de egentlig skal ta en lang ferie sammen, så er det ikke sikkert at arbeidsgiver vil si ja. Ikke til begge. Men spørsmålet er jo om en av arbeidsgiverne vil finne det ut. 
TS, det kan også hende at dere vil tenke at det ikke er særlig aktuelt med en lang «ferie» i et annet land med ettåring… det kan bli en ekstremt slitsom «ferie». Kommer helt an på barnet, selvsagt. Personlig ville jeg heller ventet til barnet var 4-5 år. 

Anonymkode: 8ce87...b40

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_8063.jpeg.cbc780ebfa259dd56f4f50a0e76a7bcd.jpeg Men vær obs på at hvis permisjonen varer mer enn 4 uker, har du ikke rett på sykepenger de 4 første ukene tilbake på jobb. Men hvorfor vente med å reise til barnet er 1 år? Det må da være bedre å reise mens én av dere fortsatt har lønnet permisjon slik at bare én av dere trenger å ta ut ulønnet permisjon, en ettåring vil uansett bli ikke huske mer fra utenlandsoppholdet enn en baby. Er det tenkt å være et utenlandsopphold som skal være et minne for både dere og barnet, må dere vente til barnet er ca 3 år, siden barn ikke husker noe særlig før de er 3 år.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (9 minutter siden):

IMG_8063.jpeg.cbc780ebfa259dd56f4f50a0e76a7bcd.jpeg Men vær obs på at hvis permisjonen varer mer enn 4 uker, har du ikke rett på sykepenger de 4 første ukene tilbake på jobb. Men hvorfor vente med å reise til barnet er 1 år? Det må da være bedre å reise mens én av dere fortsatt har lønnet permisjon slik at bare én av dere trenger å ta ut ulønnet permisjon, en ettåring vil uansett bli ikke huske mer fra utenlandsoppholdet enn en baby. Er det tenkt å være et utenlandsopphold som skal være et minne for både dere og barnet, må dere vente til barnet er ca 3 år, siden barn ikke husker noe særlig før de er 3 år.

Takk for alle svar. Flere foreslår dette! Da har jeg flere spørsmål: Har jeg samme krav til ulønnet permisjon "midt i" egen permisjonstid? Slik jeg har forstått det jeg har lest må all foreldrepermisjon være avviklet... Har jeg misforstått? 

Ønsker å bruke permisjonstida i Norge, og vil gjerne reise med et barn som vil bevege seg litt mer. Ingen annen grunn enn det. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for alle svar. Flere foreslår dette! Da har jeg flere spørsmål: Har jeg samme krav til ulønnet permisjon "midt i" egen permisjonstid? Slik jeg har forstått det jeg har lest må all foreldrepermisjon være avviklet... Har jeg misforstått? 

Ønsker å bruke permisjonstida i Norge, og vil gjerne reise med et barn som vil bevege seg litt mer. Ingen annen grunn enn det. 

ts

tro meg, du vil ikke ha et barn som beveger seg mer i utlandet. 

Anonymkode: eb6cd...695

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når far bruker fedrekvoten kan du ta fri. Men bruker han av felleskvoten har du aktivitetsplikt. 

Anonymkode: c9ac2...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 22.45):

Men hvis begge foreldre søker om ubetalt permisjon med begrunnelse barnet (paragrafen i aml), og de egentlig skal ta en lang ferie sammen, så er det ikke sikkert at arbeidsgiver vil si ja. Ikke til begge. Men spørsmålet er jo om en av arbeidsgiverne vil finne det ut. 
TS, det kan også hende at dere vil tenke at det ikke er særlig aktuelt med en lang «ferie» i et annet land med ettåring… det kan bli en ekstremt slitsom «ferie». Kommer helt an på barnet, selvsagt. Personlig ville jeg heller ventet til barnet var 4-5 år. 

Anonymkode: 8ce87...b40

Jeg mener loven er ganske tydelig på at det er en individuell rett. Og det står ingenting om at den bortfaller om medforelder bruker retten sin. Så jeg mener de ikke har grunnlag for å si nei pga det er en rettighet man har i loven.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

ts

Har lest litt diskusjoner om det og sett et par eksempler på arbeidsgivere som mente nei, mens andre mente ja. Men såvidt jeg vet står det ikke noe ordrett i loven om at ulønnet må være etter lønnet. For min arbeidsgiver var det uproblematisk å ta ulønnet permisjon midt i den lønnede :) Veldig mange tar jo også ulønnet etter egen permisjon men før fars permisjon begynner, det er jo også "midt i" på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Når far bruker fedrekvoten kan du ta fri. Men bruker han av felleskvoten har du aktivitetsplikt. 

Anonymkode: c9ac2...1f5

Man har selvsagt ikke noe aktivitetsplikt ifm ulønnet permisjon. Her blander du inn ting som ikke er relevant i denne saken.

Anonymkode: 9018b...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man har selvsagt ikke noe aktivitetsplikt ifm ulønnet permisjon. Her blander du inn ting som ikke er relevant i denne saken.

Anonymkode: 9018b...67d

Det er jo relevant hvis TS vurderer å heller ta ulønnet mens faren har sin permisjon og reise da. Da er det viktig at det ikke er felleskvota han bruker av, for da kan ikke TS ta ulønnet samtidig. Men om mor tar felleskvota er det ingen aktivitetskrav til far, og det er ingen aktivitetskrav til mor når far tar sin kvote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo relevant hvis TS vurderer å heller ta ulønnet mens faren har sin permisjon og reise da. Da er det viktig at det ikke er felleskvota han bruker av, for da kan ikke TS ta ulønnet samtidig. Men om mor tar felleskvota er det ingen aktivitetskrav til far, og det er ingen aktivitetskrav til mor når far tar sin kvote.

Hvorfor er det aktivitetskrav til mor når far avvikler felleskvote, men ikke til far når mor avvikler felleskvote?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 22.00):

Dere søker permisjon fra jobben, får dere det er det jo bare å reise. 

Anonymkode: 1b2b0...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det aktivitetskrav til mor når far avvikler felleskvote, men ikke til far når mor avvikler felleskvote?

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, jeg bare skrev hvordan reglene er. Kanskje noen vet hva bakgrunnen er for at det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...