AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:54 #21 Del Skrevet lørdag kl 20:54 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.54): Har en mann som reiser på jobb, syk eller ei står jeg alene med flere barn. Manne meg opp å ta tak! Og ja, jeg har flere sykdommer å holde i sjakk! Det er ikke alltid lett men man gjør det man må! Det er ikke lett å lene seg tilbake og tillate seg å være syk selv hvor syk man er (for noen personer, inkludert meg srlv pga samvittighet, som gjør at du står på og sliter deg enda mer ut), men å lage middag og ta barna før og etter jobb klarer han vel uten å måtte ta fri fra jobb? Evt få litt kortere dager for å hjelpe der? Anonymkode: 40034...c1e Ekspander 2-3uker vekke i slengen hver gang! Anonymkode: 40034...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:54 #22 Del Skrevet lørdag kl 20:54 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.52): Jeg lurer på om det finnes noen mulighet for at han kan få fri fra jobb selv om arbeidsgiver nekter fordi jeg har en utrolig vanskelig dag. Anonymkode: 72487...e47 Ekspander Nei selvfølgelig ikke, at du har en vanskelig dag begrenser da ikke han på noen måte slik at han ikke kan gå på jobb mens ungene er på skolen. Hva tenkte du han skulle søke om? Sykepenger fordi han må lage middag når han kommer hjem fra jobb og det blir for tungt for han...? Jeg begynner å lure på om dette er en tulletråd? Anonymkode: 6310a...0e6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:55 #23 Del Skrevet lørdag kl 20:55 Jeg sliter med en diagnose som heter pmdd. Det som har hjulpet for oss er at vi forhånds tilbereder middager i frysen så kan faren ta det opp og varme i gryter så er middag klart på null komma niks. I tillegg får barna mye tegnesaker, tv titting og sånn de dagene jeg ikke fungerer, eller sender alle sammen til besteforeldre på besøk. Anonymkode: 08d78...c1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:55 #24 Del Skrevet lørdag kl 20:55 Og om han skal jobbe imorgen, kan han bruke syk barnepass. Anonymkode: cacab...53d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:55 #25 Del Skrevet lørdag kl 20:55 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.54): Nei selvfølgelig ikke, at du har en vanskelig dag begrenser da ikke han på noen måte slik at han ikke kan gå på jobb mens ungene er på skolen. Hva tenkte du han skulle søke om? Sykepenger fordi han må lage middag når han kommer hjem fra jobb og det blir for tungt for han...? Jeg begynner å lure på om dette er en tulletråd? Anonymkode: 6310a...0e6 Ekspander Les igjen, er helg i dag. Ungene er hjemme Anonymkode: 72487...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:57 #26 Del Skrevet lørdag kl 20:57 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.55): Les igjen, er helg i dag. Ungene er hjemme Anonymkode: 72487...e47 Ekspander Syk barnepasser da. Hvordan er det mulig å være så lite informert? Anonymkode: 623d6...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:58 #27 Del Skrevet lørdag kl 20:58 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.55): Les igjen, er helg i dag. Ungene er hjemme Anonymkode: 72487...e47 Ekspander Da kan han bruke sykbarnepasser, for du er syk Anonymkode: cacab...53d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:58 #28 Del Skrevet lørdag kl 20:58 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.55): Les igjen, er helg i dag. Ungene er hjemme Anonymkode: 72487...e47 Ekspander Da gjør du det du kan og la de leke,skjerm eller barnepass? Legg deg nedpå sofarn med de i nærheten. Har hele sommerferien alene tittn og ofte kronisk syk med flere sykdommer, kan ikke bare sykemelde mannen helt for det. Da skal jeg være såpass syk at jeg må legges inn! Anonymkode: 40034...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet lørdag kl 21:00 #29 Del Skrevet lørdag kl 21:00 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.54): Jeg skrev kanskje feil, men lurte på om det finnes noe. «Syk» kone dager eller noe som han kan bruke hvis det blir så tøft som det ble idag Anonymkode: 72487...e47 Ekspander Han kan bruke «barnepasser syk» og ha betalt noen ekstra omsorgsdager om barna deres er hjemme og syke. Det er ihvertfall noe man kan få litt hjelp av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:01 #30 Del Skrevet lørdag kl 21:01 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.50): Men han får ikke fri fra jobb, han kan ikke bare ringe inn å si: kona ligger i rommet og klarer ikke å stå opp. Hu griner, er svimmel og skjelver. har ingen familie som stiller opp, fordi de vil vite hva vi kan tilby de før de kan sjekke om de kan hjelpe oss. Anonymkode: 72487...e47 Ekspander Men må han være hjemme for å gjøre husarbeid, eller fordi du er for syk til å være alene hjemme? Altså at det ikke er medisinsk forsvarlig. Anonymkode: 4c8a1...5a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:04 #31 Del Skrevet lørdag kl 21:04 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.58): Da kan han bruke sykbarnepasser, for du er syk Anonymkode: cacab...53d Ekspander Det kan han vel ikke, når ungene er på skolen. Man skal jo ikke passe barnepasseren når man har sykt barnepasser-dag. Man skal passe barna. Jeg sliter med å forstå hva du mener, TS. Skal mannen din passe på DEG fordi du er for syk til å være hjemme alene? Eller skal han være hjemme for å passe unger og lage middag? Anonymkode: 4c8a1...5a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:06 #32 Del Skrevet lørdag kl 21:06 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.04): Det kan han vel ikke, når ungene er på skolen. Man skal jo ikke passe barnepasseren når man har sykt barnepasser-dag. Man skal passe barna. Jeg sliter med å forstå hva du mener, TS. Skal mannen din passe på DEG fordi du er for syk til å være hjemme alene? Eller skal han være hjemme for å passe unger og lage middag? Anonymkode: 4c8a1...5a5 Ekspander Hun snakker om i dag, lørdag. Da kan man bruke syk barnepasser. Anonymkode: 623d6...069 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:06 #33 Del Skrevet lørdag kl 21:06 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.40): Hei. jeg er kronisk syk, mannen stiller opp 100% han tar seg av barn, hus, regninger og hjem. Men han har også en jobb. Noen dager er ekstra vanskelige og da klarer jeg ingenting hjemme, men han må jo på jobb. Han kan jo ikke bli sykemeldt fordi jeg er dårlig. Hva gjør man i en slik situasjon? Anonymkode: 72487...e47 Ekspander Man gjør så godt man kan, begge to. Men det er i slike situasjoner man finner ut av om man klarer å leve videre med hverandre, eller skiller lag. Kan dere ikke skaffe dere betalt hjelp? Anonymkode: ba89b...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:06 #34 Del Skrevet lørdag kl 21:06 Får skikkelig vondt av deg TS. Det er en vanskelig situasjon å stå i. Går det an å planlegge litt langsiktig, tracke de værste dagene og få avtalt noe avlastning de helgene som er verst? Eks har mannen din foreldre eller søsken, eller har du foreldre eller søsken som kan være barnevakt hele helgen du tror du Kræsjer, og holde den avtalen fast? hvis ikke er det worst case scenario å høre med barnevernet om de kan tilby et avlastningshjem de helgene du ikke fungerer. hvis ikke må mannen din avtale med jobben at han reduserer stilling for å slippe å jobbe helg, eller søke ny jobb. Må man så må man. Anonymkode: 08d78...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:07 #35 Del Skrevet lørdag kl 21:07 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.04): Det kan han vel ikke, når ungene er på skolen. Man skal jo ikke passe barnepasseren når man har sykt barnepasser-dag. Man skal passe barna. Jeg sliter med å forstå hva du mener, TS. Skal mannen din passe på DEG fordi du er for syk til å være hjemme alene? Eller skal han være hjemme for å passe unger og lage middag? Anonymkode: 4c8a1...5a5 Ekspander Det er helg nå Anonymkode: cacab...53d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:08 #36 Del Skrevet lørdag kl 21:08 Du kan sjekke aml: § 12-10.Omsorg for og pleie av nærstående Arbeidstaker som pleier nærstående i hjemmet i livets sluttfase har rett til permisjon i 60 dager for pleie av den enkelte nærstående. Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det samme gjelder ved nødvendig omsorg for funksjonshemmet eller kronisk sykt barn fra og med kalenderåret etter at barnet fylte 18 år når arbeidstakeren har hatt slik omsorg for barnet som nevnt i § 12-9 tredje ledd. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon av nødvendig omsorg. Men igjen, da er det ikke fordi han blir sliten av at han må lage middag og passe barn. 🙄 Men fordi du er så syk at du må ha pleie fra ham på dagtid, at det ikke er forsvarlig at du er alene hjemme. Anonymkode: 4c8a1...5a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:09 #37 Del Skrevet lørdag kl 21:09 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.07): Det er helg nå Anonymkode: cacab...53d Ekspander Ja, og da har mannen fri, eller? Da er sykt barnepasser ikke aktuelt. Hvis han har arbeidshelg, kan han selvsagt bruke syk barnepasser. Men jeg forstår det ikke slik at det er tilfelle her? Litt vanskelig å skjønne hva TS mener. Anonymkode: 4c8a1...5a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:09 #38 Del Skrevet lørdag kl 21:09 Du har 20 gode dager i måneden hvor du gjør alt for alle i familien. Da klarer mannen de resterende dagene. Jeg forstår det slik at mannen jobber helg , og at det da er ekstra krevende å være alene med barna dersom du har en dårlig dag. Mannen din har mulighet til å benytte seg av sykedager for "syk barnepasser". Barna passer seg jo ikke selv, så om du er for dårlig til at det er forsvarlig å ha de alene, må han være hjemme. En kjip situasjon for alle, men slik er det å det kan man ikke gjøre noe med. Anonymkode: 30467...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:10 #39 Del Skrevet lørdag kl 21:10 Ts her 99% av tiden går det fint. Men i dag var en utrolig vanskelig dag, jeg skulle virkelig hatt hjelp med barna. Han måtte på jobb. Så jeg kom å tenke på kanskje det finnes en eller annen dag der han må være hjemme for å passe barna og ikke meg. Jeg mener ikke han skal passe på meg eller lage middag til meg. Men idag var det lørdag, de var hjemme. Anonymkode: 72487...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:11 #40 Del Skrevet lørdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.09): Ja, og da har mannen fri, eller? Da er sykt barnepasser ikke aktuelt. Hvis han har arbeidshelg, kan han selvsagt bruke syk barnepasser. Men jeg forstår det ikke slik at det er tilfelle her? Litt vanskelig å skjønne hva TS mener. Anonymkode: 4c8a1...5a5 Ekspander Jeg viste ikke at det fantes syk barnepsser dager. Det var det jeg lurte på om det fantes noen sånne dager Anonymkode: 72487...e47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå