Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kolleger vil samles i helga for festligheter. Når man sier nei blir man nærmest avhørt om hvorfor. Mast på og nærmest overtalt. Fakta er at for min del orker jeg ikke de samme menneskene i helga som jeg jobber 37,5 timer i uka med. 

Men jeg kan jo ikke si dette rett ut.

Jeg er ikke et sosialt dyr. Jeg lader batteriene i helger fordi jeg ikke har mennesker rundt meg. Kan ikke si det rett ut heller.

Det er nesten så man må ta ut egenmelding i dagene før, for ikke å bli mast i hjel.

Hva kan jeg bruke som unnskyldning?

Anonymkode: 800ab...96a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du ikke har noe å ha på deg.

Si at du skal være barnevakt.

Si at du har sluttet å drikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke et sosialt dyr. Jeg lader batteriene i helger fordi jeg ikke har mennesker rundt meg. Kan ikke si det rett ut heller.

Jo, det kan du si rett ut. Jeg ble også mast på så lenge jeg fant på unnskyldninger, men tok slutt da jeg sa det som det var at jeg ikke er sosial og at jeg trenger å lade batteriene etter en lang jobbuke. Det er helt greit å ikke være sosial. 

Anonymkode: 995c0...743

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare si det som det er? 

Anonymkode: 26ed7...763

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker heller ikke det. Har fibromyalgi og kroppen er ødelagt i slutten av uken. Så å være sosial med kollegaer er det siste jeg vil 

Anonymkode: 1b5a1...afe

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kolleger vil samles i helga for festligheter. Når man sier nei blir man nærmest avhørt om hvorfor. Mast på og nærmest overtalt. Fakta er at for min del orker jeg ikke de samme menneskene i helga som jeg jobber 37,5 timer i uka med. 

Det er nesten så man må ta ut egenmelding i dagene før, for ikke å bli mast i hjel.

Pleier å si at jeg har en date med sofaen planlagt og den får ingen ta fra meg, for da blir jeg skikkelig sur😂 Nå lar jeg meg heller ikke mase på, når jeg har gitt mitt svar, så svarer jeg ikke flere ganger - og bryr meg ikke om det noe mer. 

Anonymkode: c0868...c2a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke bare si det som det er? 

Føler det er frekt og uhøflig.

Er ikke noe galt med kollegene, det er meg det er noe galt med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke frekt og uhøflig det. Det er da mange som sier de ikke vil sosialisere seg med kollegaer i helgene. Sier du det som det er, så slipper du at de maser på deg flere ganger.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å ikke ville henge med kollegaer på fritiden. Hos oss har vi noe sosialt med jobben noen få ganger i året. Utover det har jeg ikke noe behov for å være med dem utenom jobb. Helg og ferie er hellig, og da vil jeg heller bruke tiden min på å slappe av eller treffe familie og venner. Jeg syns ikke det er frekt eller uhøflig å gi beskjed om dette. 

Anonymkode: 57538...7e7

• Liker 2
Skrevet (endret)

På mine arbeidsplasser opp igjennom har det vært ulike sosiale aktiviteter. Og det trengs og har ført til en bedre egenomsorg og hverandre ivaretakelse på jobben men det bør ikke være et press. Jeg er også introvert og det er få gleder som er større enn å lade batteriene ifred og ro, men gud hvor glad jeg er for at vi har halloween fest, sommerfest, middager etter en travel vakt uke. At noen samles for vinterbading og bålkveld etterpå (alle er invitert, noen kommer aldri, noen kommer innimellomog noen er "fast inventar") . At vi har noen sånne samlende møtepunkter igjennom året er rett og slett alfa og omega for et godt team arbeid. 

Men det skal være greit å si nei. Selv om de som alltid sier nei også må ta den naturlige konsekvensen ved at andre danner et tettere bånd og det er lettere å stille opp for noen en kjenner bedre enn de en ikke kjenner like godt. Men det er alltid like greit å si nei som det er å si ja.  Det er ikke frekt å takke nei, det er helt greit å sette grenser for seg selv og din tid men andre er ikke tanke lesere så om du sier "mnæ, passer dårlig denne helgen, jeg skal passe lamaen til naboen", så er jo sjansen kanskje større for at de spør deg igjen neste gang, og neste gang og neste gang og du må finne på mer og mer ekstreme unnskyldninger. En inviterer sjeldent mennesker og kollegaer ut av ondskap.

Vær ærlig. "Denne helgen trenger jeg å chille aleine, jeg trenger egentid og ønsker ikke være med". På en arbeidsplass inviterer en alle, for det hadde garantert blitt en sak hvis noen ikke ble invitert også, også står hver og en fri til å takke ja eller nei. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er absolutt ikke noe galt med deg! Folk er forskjellige. Noen får energi av å henge med masse andre mennesker, andre lader batteriene når de er alene. Og begge deler er helt ok. 

Synes du skal si det som det er, jeg. Det må de rett og slett bare akseptere. 

Anonymkode: 50cf4...d19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke en unnskyldning. Du trenger å øve på grensesetting. 

"Nei."

"Jeg har ikke lyst."

Anonymkode: a1f67...ec2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.13):

Er det ofte?

Anonymkode: d3717...68a

AnonymBruker
Skrevet

'Nei, det passer ikke denne helgen, jeg har allerede planer.'

Jeg sa en gang de gnålte om julebord 'dere er ålreite folk, men jeg tilbringer langt flere timer i uka med dere enn jentungen, så jeg vil heller være sammen med henne enn dere i helgen'. 

Anonymkode: c608e...44f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.32):

Det som er frekt og uhøflig er å mase på andre om fest, og ikke godta et nei. Du skal ikke måtte begrunne hva du velger å gjøre på fritiden.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 21.24):

Jo, det kan du si rett ut. Jeg ble også mast på så lenge jeg fant på unnskyldninger, men tok slutt da jeg sa det som det var at jeg ikke er sosial og at jeg trenger å lade batteriene etter en lang jobbuke. Det er helt greit å ikke være sosial. 

Det er også noe de fleste kan akseptere som en grunn

AnonymBruker
Skrevet

«Jeg tilbringer 8 timer daglig 5 dager i uka på dere. Jeg har ingen behov for å se dere på fritiden i tillegg.» 

Om du synes det blir for direkte: «Jeg er dessverre så sliten etter en uke at jeg ikke orker fest.» 

Anonymkode: b6168...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier bare "åh! Så kjekt! Det blir gøy!" 

Og så stiller jeg ikke. Ofte spørres det ikke en gang, dette maset er bare en del av det kulturelle. Spør noen så her jeg "syk", familie er "syk", eller jeg trodde det var neste helg, eller "åh, jeg glemte meg helt, så synd, var det gøy?" 

Men gnåler man i forkant, slik mange her foreslår, så blir man bare "hun sære". 

Anonymkode: ac247...5c4

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at du ikke drikker og ikke liker alkohol, men gjerne blir med dersom det er noe som skjer helt uten rusmidler.

Da slutter de å invitere deg fort som f, for ingenting trigger nordmenn mer enn folk som ikke drikker 😂😂

Anonymkode: d72e8...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sier at du ikke drikker og ikke liker alkohol, men gjerne blir med dersom det er noe som skjer helt uten rusmidler.

Da slutter de å invitere deg fort som f, for ingenting trigger nordmenn mer enn folk som ikke drikker 😂😂

Anonymkode: d72e8...2ba

I alle dager. Hva slags arbeidsplass er dette?

Hos oss er det mange som stiller uten å drikke. Noen har bilen, noen skal tidlig opp med familien neste dag, noen drikker bare ikke, noen er gravide... Har i det hele tatt ikke oversikten. Står innimellom over selv, og har aldri fått noen kommentar på det. 

Anonymkode: ac247...5c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...