AnonymBruker Skrevet 5. april #1 Del Skrevet 5. april Jeg møtte en person som sa at hun var blind på ett øye. Hun var yrkesaktiv med doktorgrad og hele pakka. Er det noen problemer forbundet med å være enøyd hvis man er vant til det? Leser de like fort som andre? Får de med seg alt som skjer, eller må de kompensere veldig med det fungerende øyet for å henge med? Anonymkode: 2795c...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #2 Del Skrevet 5. april Jeg har et barn som er født blind på det ene øyet, og det tror jeg ikke hen tenker over noen gang... Hen er voksen, gift og jobber med data - i en sabla godt betalt jobb. MEN, hen vil ikke ta lappen, for som han sier - hen har jo ikke sidesyn på den siden hen er blind. Hen har lov til å ta lappen, sånn fra øyelege osv. men hen føler at han ikke har nok kontroll til den ene siden. Det er vel det eneste "problemet". (Hen leser forresten raskere enn de fleste, og har tre forskjellig bachelorgrader i tillegg til mastergraden - ekte NERD😄) Anonymkode: bce49...94e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har et barn som er født blind på det ene øyet, og det tror jeg ikke hen tenker over noen gang... Hen er voksen, gift og jobber med data - i en sabla godt betalt jobb. MEN, hen vil ikke ta lappen, for som han sier - hen har jo ikke sidesyn på den siden hen er blind. Hen har lov til å ta lappen, sånn fra øyelege osv. men hen føler at han ikke har nok kontroll til den ene siden. Det er vel det eneste "problemet". (Hen leser forresten raskere enn de fleste, og har tre forskjellig bachelorgrader i tillegg til mastergraden - ekte NERD😄) Anonymkode: bce49...94e Hvordan er det med feks idrett og lagspill? klarer han å følge en ball med ett fungerende øye? Og er han noen gang redd for å problemet med det friske øyet? Anonymkode: 2795c...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #4 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg møtte en person som sa at hun var blind på ett øye. Hun var yrkesaktiv med doktorgrad og hele pakka. Er det noen problemer forbundet med å være enøyd hvis man er vant til det? Leser de like fort som andre? Får de med seg alt som skjer, eller må de kompensere veldig med det fungerende øyet for å henge med? Anonymkode: 2795c...6fc Å være blind på et øye går som regel bra. Kroppen kompenserer som regel, og man kan oppleve å få sterkere sanser når en uteblir. Å bli blind på begge øya i voksen alder er veldig utfordrende. Anonymkode: b3115...08c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #5 Del Skrevet 5. april Min venninne ble nesten helt blind på det ene øyet etter kreft, men kompenserer naturlig med å vri mer på hodet for å få med seg synsintrykkene i blindsonen. Var aldri snakk om å bli fratatt førerkort. Anonymkode: ae8c1...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #6 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvordan er det med feks idrett og lagspill? klarer han å følge en ball med ett fungerende øye? Og er han noen gang redd for å problemet med det friske øyet? Anonymkode: 2795c...6fc Hen er NERD, lagspill har aldri vært en greie... Men hen hen drevet med kampsport i alle år. Hen er vel like redd for synet sitt som det alle andre er? Anonymkode: bce49...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #7 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg møtte en person som sa at hun var blind på ett øye. Hun var yrkesaktiv med doktorgrad og hele pakka. Er det noen problemer forbundet med å være enøyd hvis man er vant til det? Leser de like fort som andre? Får de med seg alt som skjer, eller må de kompensere veldig med det fungerende øyet for å henge med? Anonymkode: 2795c...6fc Det er slutt på at blinde ble satt bort, som ubrukelige. Med dagens hjelpemidler fungerer blinde nesten som hvemsomhelst andre seende. Anonymkode: 3ea74...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 5. april #8 Del Skrevet 5. april Det går nok helt fint. Flere nevner redusert sidesyn. I tillegg vil det være vanskeligere å bedømme avstanden til ting fordi man trenger to øynde for å kunne se i 3D(dybdesyn). Hvordan det oppleves å se med bare et øye er det jo såre enkelt å finne ut. Det er bare å lukke det ene øyet og prøve. Lukk et øye og prøv å gripe etter noe foran deg, og se om du treffer.. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #9 Del Skrevet 5. april Jeg fikk en stein i øyet så det måtte plaster på i lang tid, det var veldig rart i starten og jeg kjørte lite bil. Ble gåen og stiv i nakken, brukte den mye mer til å snu meg for å se, slitsom tid. Anonymkode: 65641...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #10 Del Skrevet 5. april aksase skrev (2 minutter siden): Hvordan det oppleves å se med bare et øye er det jo såre enkelt å finne ut. Det er bare å lukke det ene øyet og prøve. Lukk et øye og prøv å gripe etter noe foran deg, og se om du treffer.. 🙂 Hm det opplevde jeg ikke når jeg måtte gå med øyelapp, stemmer det? Anonymkode: 65641...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 5. april #11 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hm det opplevde jeg ikke når jeg måtte gå med øyelapp, stemmer det? Anonymkode: 65641...c2b Kan ikke se at det skulle være noen forskjell på lapp eller øyelokk så lenge et øye er "ute av drift". Kanskje du bare ikke var helt oppmerksom på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #12 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har et barn som er født blind på det ene øyet, og det tror jeg ikke hen tenker over noen gang... Hen er voksen, gift og jobber med data - i en sabla godt betalt jobb. MEN, hen vil ikke ta lappen, for som han sier - hen har jo ikke sidesyn på den siden hen er blind. Hen har lov til å ta lappen, sånn fra øyelege osv. men hen føler at han ikke har nok kontroll til den ene siden. Det er vel det eneste "problemet". (Hen leser forresten raskere enn de fleste, og har tre forskjellig bachelorgrader i tillegg til mastergraden - ekte NERD😄) Anonymkode: bce49...94e Du bruker både «hen» og «han». Er det «hen» når det er subjekt og «han» når det er objekt? Eller bare ren forglemmelse når du skrev «han» flere ganger? Uansett, interessant å lese det du skrev angående blindhet Anonymkode: 1b0e5...0f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #13 Del Skrevet 5. april Jeg har en hund som etter skade måtte operere bort øyet da han nesten var 10 år. Og det virker ikke som han tenker veldig over det. Og ja. Jeg vet man ikke kan sammenligne hunder med mennesker, men de grunnleggende behovene er de samme og et øye er et øye. Han bruker ørene mer og snuser mer. Værhårene på den siden som øyet er borte er blitt kraftigere enn de va før. I tillegg snur han hodet mer for å se. I starten hadde han ikke helt kontroll på grener og stener/hindringer på den siden, men nå er ikke det noe problem. Han kan ikke ta i mot godbiter på den siden, naturlig nok han ser de ikke og bommer hvis han skal gi labb / high five. Anonymkode: dcb1f...a7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #14 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du bruker både «hen» og «han». Er det «hen» når det er subjekt og «han» når det er objekt? Eller bare ren forglemmelse når du skrev «han» flere ganger? Uansett, interessant å lese det du skrev angående blindhet Anonymkode: 1b0e5...0f7 Tror h×n prøvde å anonymisere. Viktig å ikke bruke kjønn når man skriver en tekst hvor innholdet er helt umulig å gjenkjenne der man i tillegg skriver som anonymbruker. Forstår xxn godt. Anonymkode: 12d1d...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #15 Del Skrevet 5. april aksase skrev (16 minutter siden): Kan ikke se at det skulle være noen forskjell på lapp eller øyelokk så lenge et øye er "ute av drift". Kanskje du bare ikke var helt oppmerksom på det? Jeg testa igjen nå haha, prøvde å se med ett øye, bommet ikke på avstand eller å ta ting foran meg Anonymkode: 65641...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:01 #16 Del Skrevet lørdag kl 22:01 aksase skrev (2 timer siden): Det går nok helt fint. Flere nevner redusert sidesyn. I tillegg vil det være vanskeligere å bedømme avstanden til ting fordi man trenger to øynde for å kunne se i 3D(dybdesyn). Hvordan det oppleves å se med bare et øye er det jo såre enkelt å finne ut. Det er bare å lukke det ene øyet og prøve. Lukk et øye og prøv å gripe etter noe foran deg, og se om du treffer.. 🙂 Det er litt overdrevet. Ser bare med ett øye og har ikke problemer med avstander utenom ting som kommer høyt i luften, og det er svært sjeldent ting kommer flyvende rett mot meg i luften. Snakket med mange som jobber på øyeavdelinger som forteller om andre som ikke har problemer med det og som driver med idrett. Det er vel mer et midlertidig problem om noe skjer med det ene øyet senere i livet. Anonymkode: 54dba...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå