AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:53 #41 Del Skrevet søndag kl 07:53 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kirkegjengere i en konfirmasjon er foreldre og nær slekt til konfirmantene. De er neppe så interessert i småbarn den dagen Anonymkode: e19eb...e8e Hun gikk ikke frem og knelte på ringen altså, herregud hun stod fremme like ved første benk og kikket på dem. Hun forstyrret ingenting, presten klappet henne bare på hodet da han gikk forbi. Jeg var først flau og tenkte som deg "herregud nå ødelegger Hun alt" men hun stod bare rolig og studerte. Et barns nysgjerrighet i kirken er en fin ting. Det er noe annet om de klatrer opp på talerstolen og skriker "heia mamma" utover kirka (joda, sett det også skje en gang under en julegudstjeneste). Mulig det er anderledes her på bygda enn i byen? Her vil de gjerne involvere barna, og de setter veldig pris på barn som søker troen fremfor dem som får det tredd nedover ørene med tvang. Anonymkode: 72eea...dbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:56 #42 Del Skrevet søndag kl 07:56 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vurderer å la treåringen bli hjemme. Konfirmasjonsgudstjenesten kan bli veldig langtekkelig og jeg kan bli veldig stresset av å måtte ta meg av henne i den settingen. Vi jo gjerne få med meg gudstjenesten og storebror denne dagen. Vurderer å la treåringen bli hjemme sammen med noen av storesøster sine venner på 12 år. De får selvfølgelig betalt. Vanskelig å finne andre barnevakter på en sånn dag, men hun liker veldig godt å være med storesøster sine venninner. Mine venner er opptatt. Hva gjør dere andre med småbarn og konfirmant? Anonymkode: 5be4d...5b2 går nok helt sikkert fint min var nesten 3 og nesten 5 når brødrene var konfirmater, gikk veldig fint Anonymkode: 2e1e5...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #43 Del Skrevet søndag kl 09:29 Hadde selvfølgelig tatt med meg yngstemann, og alliert meg med noen som kunne ta henne med ut og vente utenfor når det ikke gikk lengre. Anonymkode: 7c647...137 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:51 #44 Del Skrevet søndag kl 09:51 Guttemamma0912 skrev (12 timer siden): 3- åringen bør selvfølgelig få være med. Hvis du synes det er stressende, så tenker jeg at du har en jobb å gjøre når det gjelder å mestre stress. Hvis du tenker at barnet kommer til å kjede seg så er ikke det noen krise. Det er ikke farlig å kjede seg;) Lykke til med forberedelsene. Nei, det er ikke farlig å kjede seg. Problemet er hva den kjedsomheten kan føre til. Et barn som kjeder seg kan løpe rundt, prate, skrike, rope, gråte, ligge på gulvet, rive ned ting, gå opp til presten ved alteret, kaste ting rundt. Hvilke foreldre hadde ikke blitt stresset av å prøve å forhindre eller oppleve slikt! Ikke så gøy å bli samtalepunkt i alle konfirmasjonsselskapene den dagen! 😝 Dessuten vil barnet bli husket for oppførselen sin i laaang tid etterpå. TS sitt barn behøver ikke å oppføre seg sånn, men noen kan. Anonymkode: a16cf...316 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet søndag kl 10:00 #45 Del Skrevet søndag kl 10:00 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Barn kan fint være med både i begravelser og konfirmasjoner. Det er og et fint minne for den lille senere på bilder ol. Å se og vite at hun ble inkludert, ikke ekskludert fra familien ved denne anledningen. At du som voksen ikke vil ha stress den dagen er en dårlig unnskyldning for å sette bort ditt eget barn til andre og på den måten ekskludere ditt eget barn. Skremmende hvordan du både tenker og prioriterer. Anonymkode: 1cd34...4c0 Enig i dette. Vi har alltid hatt med våre barn på sånne "kjedelige" ting helt fra de var små (selvsagt uten skjermer!). Tror det er bra lærdom for barna. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:11 #46 Del Skrevet søndag kl 12:11 Uanonym bruker skrev (2 timer siden): Enig i dette. Vi har alltid hatt med våre barn på sånne "kjedelige" ting helt fra de var små (selvsagt uten skjermer!). Tror det er bra lærdom for barna. Hva lærer en treåring av en konfirmasjonsgudstjeneste? Anonymkode: 64c9d...daa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:47 #47 Del Skrevet søndag kl 12:47 Du kjenner ditt barn best. Jeg har hatt to forskjellige. En som kunne være med på alt,og satt rolig i alle settinger. Og en som hadde maur i rompa etter 5 minutter. Gjør det som passer best for dere. Anonymkode: e126e...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:51 #48 Del Skrevet søndag kl 12:51 Jeg ville sjekket med kirken om de har et «barnerom» med tegnesaker og leker. De har det i min lokale kirke. Ville også sjekket om andre er i samme situasjon, så kan de være der sammen hvis det trengs. Men hvis 3-åringen din er av det veldig utålmodige slaget, så høres jo barnepassplanen din ok ut. Anonymkode: 301ef...2da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:51 #49 Del Skrevet søndag kl 12:51 Hadde gitt ipad og headphones.. Anonymkode: 84cea...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:59 #50 Del Skrevet søndag kl 12:59 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde gitt ipad og headphones.. Anonymkode: 84cea...daa Det her hadde jeg tenkt var kjemperart. Hvorfor å ha et barn i kirka for å se på YouTube. Og virkelig en bjørnetjeneste også. Ungene skal vel ikke kunne gjøre det resten av livet. Blir fin kamp første gang uten ipad Anonymkode: e19eb...e8e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:13 #51 Del Skrevet søndag kl 13:13 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hadde gitt ipad og headphones.. Anonymkode: 84cea...daa Da er det vel bedre å la være å ha med ungen🙄 Anonymkode: 64c9d...daa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet søndag kl 13:44 #52 Del Skrevet søndag kl 13:44 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva lærer en treåring av en konfirmasjonsgudstjeneste? Anonymkode: 64c9d...daa Det er trening i å sitte stille og vente - noe mange barn i dag har store problemer med. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:51 #53 Del Skrevet søndag kl 13:51 AnonymBruker skrev (19 timer siden): En 3-åring trenger ikke å vite hva det vil si å konfirmere seg. Massevis av muligheter seinere. Og så er det en lang periode med forberedelser før konfirmasjonen, - endel kan også være forandret innen da. Jeg tenker på foreldrene, - og på en slik dag skal man slippe et slikt stress. Jeg har hatt med sønnen min i kirka, og vi måtte gå ut før gudstjenesten var over, - glad jeg ikke satt på første rad og var nødt til å være der hele tiden! Anonymkode: a16cf...316 N treåring skal lære seg ulike sider ved det å leve og å være menneske. Nei, en treåring forstår nok ikke hva konfirmasjon innebærer, men en treåring forstår at det er en høytidelig opplevelse, der man skal sitte stille, følge med, synge, høre på musikk osv. Hva denne treåringen forstår er og helt avhengig av denne toåringens modenhet, opplevelser og erfaringer fra bhg og sist men ikke minst hva foreldrene og storebror forklarer henne dagen før, og morgenen før konfirmasjonen. Treåringen får på se fine klær, ser hva som gjøres hjemme og forstår at noe annerledes skal skje. Flere i denne tråden er helt på bærtur, når de vil gi treåringen skjerm og stenge barnet inne i sin egen skjermverden med øreklokker på. Hva skal barnet da i kirken eller der hvor denne komfirmasjonen skal holdes? DA kan barnet like gjerne være hjemme, da forstår ikke barnet hva som skjer rundt henne. Våre barn har blitt sosialisert fra de var babyer av, med å være med ut og spise, med å være med i selskap og eller der hvor ting skjer. Nettopp for å lære seg fra barn ben av at vi sitter pent ved bordet, vi snakker til den som kommer og tar opp bestilling og forteller hva vi ønsker å spise og drikke. Situasjonen i forkant med påkledning, bilturen dit vi skal der vi snakker om hva som skal skje osv. har gitt barna viktig lærdom tidlig i livet i å være sosiale. Alt dette vil dere med skjerm og øreklokker ta fra barna fordi barna dere har fått er for brysomme når de trenger å forstå hva som skjer rundt både barn og foreldre. Er det en slik verden dere ønsker å videreutvikle? Når noe er kjedelig, så stenger vi av og flykter inn i en skjerm og lukker ørene for verden utenfor skjermen? Er gjerne dere som lar barna bruke smokk og bleie til skolealder og, fordi det er for brysomt å slutte? Litt mer refleksjon og litt mer foreldrerolle etterlyses herved! Anonymkode: 1cd34...4c0 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:55 #54 Del Skrevet søndag kl 13:55 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Uenig i dette. Snuppa mi var rundt denne alderen da hun ble med på sin første konfirmasjonsgudstjeneste. Først så spurte hun mange spørsmål om hva de gjorde, hvorfor de hadde på kapper og tusen ting småfolk lurer på. Hun lurte på hvorfor de var de oppe og jeg måtte forklare hva som skjedde: tok en rask og enkel forklaring og sa "de sier til presten at de ønsker å fortsette å være venner med jesus". Så hoppet hun opp og ropte at "jeg vil og være venner med jesus" og så sprang hun fremme der konfirmantene var. Veldig pinlig men alle taklet det fint og så fikk vi lurt henne tilbake samme med oss. Hun husker det enda, og visste hva det gikk i da hun skulle konfirmere seg. Om de aldri er med i slike begivenheter vil de ikke ha indre bilder av hva det vil si. De får ikke noe forhold til det overhodet. Anonymkode: 72eea...dbb Høres ut som om hun forstyrret seremonien ganske så mye egentlig 😅 Anonymkode: 9a2c3...805 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:58 #55 Del Skrevet søndag kl 13:58 Hvordan skal treåringen lære seg sosiale koder når den ikke får bli med på de sosiale settingene? Selvsagt skal ungen være med. Man tar med noe, som ikke har lyd, som ungen kan holde på med. Noe å tegne på og mer, ett par småting bare. Man snakker med ungen før seremonien om hva som skjer og hva man forventer av ungen. Man sier til ungen at man skal sitter på plassen sin, være stille og se på det som skjer. Anonymkode: 176f8...45d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:48 #56 Del Skrevet søndag kl 15:48 Uanonym bruker skrev (2 timer siden): Det er trening i å sitte stille og vente - noe mange barn i dag har store problemer med. Du tenker at konfirmasjonsseremonien er rett treningsarena for dette? Anonymkode: 64c9d...daa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:56 #57 Del Skrevet søndag kl 15:56 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vurderer å la treåringen bli hjemme. Konfirmasjonsgudstjenesten kan bli veldig langtekkelig og jeg kan bli veldig stresset av å måtte ta meg av henne i den settingen. Vi jo gjerne få med meg gudstjenesten og storebror denne dagen. Vurderer å la treåringen bli hjemme sammen med noen av storesøster sine venner på 12 år. De får selvfølgelig betalt. Vanskelig å finne andre barnevakter på en sånn dag, men hun liker veldig godt å være med storesøster sine venninner. Mine venner er opptatt. Hva gjør dere andre med småbarn og konfirmant? Anonymkode: 5be4d...5b2 Har alltid tatt med barna uavhengig av alder. De klarer den timen i kirken. Anonymkode: 34057...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet søndag kl 15:59 #58 Del Skrevet søndag kl 15:59 Ville latt 3-åringen være hjemme. Konfirmasjonsdagen er ikke over etter kirka, så hun/han vil jo inkluderes i bilder osv. senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:08 #59 Del Skrevet søndag kl 16:08 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så ditt barn forstyrrer hele seremonien, hjelpes Anonymkode: 99188...294 Altså, den historien der var jo bare søt🥰 Anonymkode: 2018b...09b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:13 #60 Del Skrevet søndag kl 16:13 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har alltid tatt med barna uavhengig av alder. De klarer den timen i kirken. Anonymkode: 34057...164 Her er hun som har hatt barn som satt stille de de var tre 😂 Anonymkode: 64c9d...daa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå