Gå til innhold

Treåring med storebror som er konfirmant. La henne slippe gudstjenesten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uenig i dette. Snuppa mi var rundt denne alderen da hun ble med på sin første konfirmasjonsgudstjeneste. Først så spurte hun mange spørsmål om hva de gjorde, hvorfor de hadde på kapper og tusen ting småfolk lurer på. Hun lurte på hvorfor de var de oppe og jeg måtte forklare hva som skjedde: tok en rask og enkel forklaring og sa "de sier til presten at de ønsker å fortsette å være venner med jesus". Så hoppet hun opp og ropte at "jeg vil og være venner med jesus" og så sprang hun fremme der konfirmantene var. Veldig pinlig men alle taklet det fint og så fikk vi lurt henne tilbake samme med oss.

Hun husker det enda, og visste hva det gikk i da hun skulle konfirmere seg. Om de aldri er med i slike begivenheter vil de ikke ha indre bilder av hva det vil si. De får ikke noe forhold til det overhodet.

Anonymkode: 72eea...dbb

En 3-åring trenger ikke å vite hva det vil si å konfirmere seg. Massevis av muligheter seinere. Og så er det en lang periode med forberedelser før konfirmasjonen, - endel kan også være forandret innen da.

Jeg tenker på foreldrene, - og på en slik dag skal man slippe et slikt stress. Jeg har hatt med sønnen min i kirka, og vi måtte gå ut før gudstjenesten var over, - glad jeg ikke satt på  første rad og var nødt til å være der hele tiden! 

Anonymkode: a16cf...316

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte ikke skjermen hele tiden, som jeg skrev det kan bli vanskelig for en 3 åring med maur i rompa  å sitte stille gjennom hele gudstjenesten, så da var det greit å ha i vesken. Var ikke alltid alt oppi vesken ble brukt men hadde oppi alt jeg skrev i innlegget mitt. 

I dag er han 12 og han sitter fint og følger med som alle andre. Han syntes det er kjedelig, men han sitter fint og venter på at det skal "gå sin gang og bli ferdig". Det er greit å bruke noen knep for at opplevelsen skal være greit for alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre familiemedlemmer som skal  kirken,  men som kan ta med 3 åringen din med ut på gangen hvis det blir altfor vanskelig.  Synes egentlig 3 åringen burde blitt med, kanskje stas for både konfirmanten og 3 åringen. Men synes det er viktigere at du får med deg hele gudstjenesten. Men det går sikkert veldig fint at 3 åringen blir passet på hjemme også 😊. Vi var tilreisende i konfirmasjon i fjor,  var veldig mange småbarn der, og noen pratet / laget litt lyd under gudstjenesten,  men ingen brydde seg.

Anonymkode: 92a80...89e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3-åring selv og hadde virkelig ikke ønsket å sitte og passe på henne en hel gudstjeneste om jeg kunne slippe 😄 Jeg er og 0 kristen så jeg synes ikke det har noe som helst verdi for et barn å være med på gudstjeneste (tvert imot)

Anonymkode: 5abca...076

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har dere andre familiemedlemmer som skal  kirken,  men som kan ta med 3 åringen din med ut på gangen hvis det blir altfor vanskelig.  Synes egentlig 3 åringen burde blitt med, kanskje stas for både konfirmanten og 3 åringen. Men synes det er viktigere at du får med deg hele gudstjenesten. Men det går sikkert veldig fint at 3 åringen blir passet på hjemme også 😊. Vi var tilreisende i konfirmasjon i fjor,  var veldig mange småbarn der, og noen pratet / laget litt lyd under gudstjenesten,  men ingen brydde seg.

Anonymkode: 92a80...89e

Yeah right. Smålyder er helt grusomt når man sitter i et ekkokammer som mange kirker er. 

Anonymkode: 4e51f...0c5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes alle barn burde få slippe all form for religion, altså inkluder konfirmanter. Sykt at vi fremdeles tillater hjernevask av barn og unge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som har gått i kirken (ikke Den norske, det kan nok bli kjedelig), men en friere kirke siden før fødselen, så er barna veldig velkommen uansett alder. I den jeg vokste opp i, hadde vi et lekerom, i den jeg går i nå, har vi et lekeområde. Det er godt for oss voksne å se at barna er med, og det er godt for barna å føle seg inkludert. Det er nok ikke rette dagen for det, men om barna samles et sted, kan kort- og langvarige vennskap dannes, selv i den alderen, og det er veldig verdifullt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn kan fint være med både i begravelser og konfirmasjoner. Det er og et fint minne for den lille senere på bilder ol. Å se og vite at hun ble inkludert, ikke ekskludert fra familien ved denne anledningen. 
At du som voksen ikke vil ha stress den dagen er en dårlig unnskyldning for å sette bort ditt eget barn til andre og på den måten ekskludere ditt eget barn. Skremmende hvordan du både tenker og prioriterer. 

Anonymkode: 1cd34...4c0

Skremmende at TS prioriterer konfirmanten på konfirmantens dag?

TS - høres ut som en god ide å la 3-åringen være hjemme under gudstjenesten

Anonymkode: 48ac6...39f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vurderer å la treåringen bli hjemme. Konfirmasjonsgudstjenesten kan bli veldig langtekkelig og jeg kan bli veldig stresset av å måtte ta meg av henne i den settingen. Vi jo gjerne få med meg gudstjenesten og storebror denne dagen.

Vurderer å la treåringen bli hjemme sammen med noen av storesøster sine venner på 12 år. De får selvfølgelig betalt. Vanskelig å finne andre barnevakter på en sånn dag, men hun liker veldig godt å være med storesøster sine venninner. Mine venner er opptatt. 

Hva gjør dere andre med småbarn og konfirmant?

Anonymkode: 5be4d...5b2

Har du mulighet for barnepass la barnet slippe. Selve besøket er vel langt nok!  Forferdelig å prøve å få med seg gudtjeneste/konfirmasjonseremoni med skrikende små barn.. Det er de store som er i fokus denne dagen! La de stråle!

Anonymkode: 3c956...a40

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ditt barn forstyrrer hele seremonien, hjelpes

Anonymkode: 99188...294

Kirkegjengere LIKER unger som gjerne vil være framme ved alteret. Det sees på som veldig sjarmerende.

Anonymkode: 95f18...302

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3- åringen  bør selvfølgelig få være med. Hvis du synes det er stressende, så tenker jeg at du har en jobb å gjøre når det gjelder å mestre stress. 
Hvis du tenker at barnet kommer til å kjede seg så er ikke det noen krise. Det er ikke farlig å kjede seg;) 

Lykke til med forberedelsene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vurderer å la treåringen bli hjemme. Konfirmasjonsgudstjenesten kan bli veldig langtekkelig og jeg kan bli veldig stresset av å måtte ta meg av henne i den settingen. Vi jo gjerne få med meg gudstjenesten og storebror denne dagen.

Vurderer å la treåringen bli hjemme sammen med noen av storesøster sine venner på 12 år. De får selvfølgelig betalt. Vanskelig å finne andre barnevakter på en sånn dag, men hun liker veldig godt å være med storesøster sine venninner. Mine venner er opptatt. 

Hva gjør dere andre med småbarn og konfirmant?

Anonymkode: 5be4d...5b2

Hadde gjort det samme som deg - så kan du ha fokuset på konfirmanten😊

Anonymkode: bb55b...e46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la henne være hjemme. Da får virkelig alle en fin dag uten kjas og mas.

Nei, man skal ikke la barna bare gjøre ting de synes er gøy. Men dette er jo en spesiell begivenhet. Gi konfirmanten all oppmerksomheten hun fortjener på sin dag:)

Anonymkode: 80252...4a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er treåringen i kirka til vanlig? Har hun vært med på flere gudstjenester gjennom konfirmasjonstida, slik at hun kjenner kirkerommet og vet hva som foregår? Og vet at det forventes at hun sitter rolig og ikke tar oppmerksomheten og shower rundt? 

Dette er konfirmantenes dag, det er ikke nødvendig med en treåring som tar oppmerksomheten. Dere som foreldre vil slappe mer av og ha det bedre gjennom å vite at treåringen har det fint hjemme. Hun kan tas med i kirka på hver eneste familiegudstjeneste gjennom hele våren for å få øve seg, og delta i det som foregår, men akkurat konfirmasjonsdagen er konfirmantens dag. Han skal få lov å ha fokus på seg, akkurat denne dagen. 

Anonymkode: 2d7d6...d3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å passe på en 3-åring mens storesøster konfirmerer seg høres ut som et mareritt. Skjerm i kirken høres skikkelig upassende ut, bedre å være hjemme da.

Og det er ikke så kjekt med barn som kjeder seg, snakker, vrir seg og sparker i stolryggen foran er kjipt for de andre

Plenty av muligheter å øve på slikt når man selv ikke har konfirmant

Anonymkode: e19eb...e8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kirkegjengere LIKER unger som gjerne vil være framme ved alteret. Det sees på som veldig sjarmerende.

Kirkegjengere i en konfirmasjon er foreldre og nær slekt til konfirmantene. De er neppe så interessert i småbarn den dagen 

Anonymkode: e19eb...e8e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

La henne bli med. Det er sikkert tegnesaker til de små.  

Anonymkode: e86f0...ac1

Jeg må le. Tegnesaker funker ikke på en treåring med futt i kroppen når det er snakk om en lang gudstjeneste.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

La de slippe alt som kan være det minste ubehagelig eller kjedelig. Sånn får vi sunne, robuste unger som tåler en støyt!

Anonymkode: 1a3e1...27c

Hva tror du en treåring lærer av at foreldrene tvinger det til å sitte stille under en gudstjeneste? Strengt tatt burde ikke barn tillates i religiøse seremonier før det er 15, men det er en annen sak.

luxifine skrev (13 timer siden):

Vi hadde med barna på slike begivenheter, de trenger å være en del av det og forstå hva det går i. Jeg pakket som regel mat, drikke, snacks, småbiler/leker, øreklokker og mobil (jada jeg vet, men var himla greit å ha om alt skar seg). Alt for at de skulle ha en fin opplevelse og for at å distrahere dem fra hvor lenge de faktisk måtte sitte stille. Tegnesaker pleide kirken å ha liggende, men kan være greit å ha noe med seg i tilfelle de ikke har det. 

Så barna fikk med andre ord ikke med seg noe av det som foregikk😂

Uenig i dette. Snuppa mi var rundt denne alderen da hun ble med på sin første konfirmasjonsgudstjeneste. Først så spurte hun mange spørsmål om hva de gjorde, hvorfor de hadde på kapper og tusen ting småfolk lurer på. Hun lurte på hvorfor de var de oppe og jeg måtte forklare hva som skjedde: tok en rask og enkel forklaring og sa "de sier til presten at de ønsker å fortsette å være venner med jesus". Så hoppet hun opp og ropte at "jeg vil og være venner med jesus" og så sprang hun fremme der konfirmantene var. Veldig pinlig men alle taklet det fint og så fikk vi lurt henne tilbake samme med oss.

Hun husker det enda, og visste hva det gikk i da hun skulle konfirmere seg. Om de aldri er med i slike begivenheter vil de ikke ha indre bilder av hva det vil si. De får ikke noe forhold til det overhodet.

Anonymkode: 72eea...dbb

Så du lot barnet ditt forstyrre alle andre som var i kirken. Godt forbilde du ja 🫡

sofie777 skrev (12 timer siden):

Som en som har gått i kirken (ikke Den norske, det kan nok bli kjedelig), men en friere kirke siden før fødselen, så er barna veldig velkommen uansett alder. I den jeg vokste opp i, hadde vi et lekerom, i den jeg går i nå, har vi et lekeområde. Det er godt for oss voksne å se at barna er med, og det er godt for barna å føle seg inkludert. Det er nok ikke rette dagen for det, men om barna samles et sted, kan kort- og langvarige vennskap dannes, selv i den alderen, og det er veldig verdifullt. 

Skikkelig flott at barn hjernevaskes fra ung alder😂

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om de liker det, så er det fordi de liker indoktrineringen.

Anonymkode: 64c9d...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye forstår for / får med seg av det som skjer hvis de snackser, leker og ser på telefon? Hvis de uansett ikke skal forsøke å følge med på opplegget, er det ikke mer respektfullt å være hjemme?

Anonymkode: 25984...da1

Det høres ut som noe som kan forstyrre hele seremonien .

Anonymkode: 72d24...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...