Gå til innhold

Treåring med storebror som er konfirmant. La henne slippe gudstjenesten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tenker at konfirmasjonsseremonien er rett treningsarena for dette?

Anonymkode: 64c9d...daa

Hvordan skal de lære seg å delta på arrangementer hvis de aldri får bli med?

Mine barn har alltid blitt med på sånt, og de har også alltid vært greie å ha med. Nettopp fordi det ble en naturlig del av barndommen at de noen ganger måtte være med på "voksne" ting der det var litt venting og sånt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.19):

Vurderer å la treåringen bli hjemme. Konfirmasjonsgudstjenesten kan bli veldig langtekkelig og jeg kan bli veldig stresset av å måtte ta meg av henne i den settingen. Vi jo gjerne få med meg gudstjenesten og storebror denne dagen.

Vurderer å la treåringen bli hjemme sammen med noen av storesøster sine venner på 12 år. De får selvfølgelig betalt. Vanskelig å finne andre barnevakter på en sånn dag, men hun liker veldig godt å være med storesøster sine venninner. Mine venner er opptatt. 

Hva gjør dere andre med småbarn og konfirmant?

Anonymkode: 5be4d...5b2

Mine er med i dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser 

Ha med tegneserier e.l om barnet har makk i rumpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med 2-åringen vår i gudstjeneste da lillesøsteren ble døpt, det gikk helt fint :) han er en rolig type da, mer skeptisk på å ta med den livlige lillesøsteren i dåpen til baby nummer tre når hun blir 2 år, men ifølge presten så er visst småbarn veldig velkommne uansett😂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.57):

La de slippe alt som kan være det minste ubehagelig eller kjedelig. Sånn får vi sunne, robuste unger som tåler en støyt!

Anonymkode: 1a3e1...27c

Skjønner hva du mener å si, men jeg mener i denne situasjonen at man skal la alle de andre familiene slippe at en treåring er med i en sånn setting. Null utbytte for treåringen, kun en ganske høy risiko for at hun forstyrrer og er til sjenanse for andre som ønsker å kunne fokusere på konformantene og seremonien. 

Småbarnsoppdragelsen *må* ikke gjøres på akkurat denne dagen. 

Anonymkode: 32b66...22f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.05):

Så ditt barn forstyrrer hele seremonien, hjelpes

Anonymkode: 99188...294

Men det er jo bare så søtt og sjarmerende, vettu, hilsen barnets mor og null andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.05):

Så ditt barn forstyrrer hele seremonien, hjelpes

I kirken er alle Herrens barn hjertelig velkomne. De forstyrrer ikke, snarere tvert imot.

Anonymkode: d726b...7f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En vanlig treåring får ikke særlig utbytte av en konfirmasjonsgudstjeneste, dere som foreldre vil kanskje måtte bruke mer tid på å følge med på henne enn på konfirmanten, og i verste fall kan hun bråke/trasse og ødelegge for konfirmanten. 

Hadde jeg hatt en veldig moden treåring som var vant til å gå i kirken hadde jeg vurdert å ta henne med, hvis ikke hadde jeg latt henne bli hjemme.

Anonymkode: 148f1...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha tatt 3-åringen med, men hatt noen som kunne gått ut med henne om nødvendig. 3 år er en fin alder å begynne og øve på å oppføre seg fint ved ulike anledninger. Man må oppdra barna til gradvis å beherske ulike sosiale tilstelninger. For å bli godt oppdratt, så må de øve 🙂. Butikk, kafe, konfirmasjon, julaften osv. 

Anonymkode: d45e2...f5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det er jo bare så søtt og sjarmerende, vettu, hilsen barnets mor og null andre.

Jeg hadde syntes det var søtt! 

Anonymkode: 2018b...09b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvordan skal de lære seg å delta på arrangementer hvis de aldri får bli med?

Mine barn har alltid blitt med på sånt, og de har også alltid vært greie å ha med. Nettopp fordi det ble en naturlig del av barndommen at de noen ganger måtte være med på "voksne" ting der det var litt venting og sånt.

Det er forskjell på arrangementer. Dette er konfirmantenes dag. Da skal ikke en treåring være et stort forstyrrelsesmoment.

Men du avslører deg i siste avsnitt. Om de «alltid» har vært greie å ha med på slik, så er det ikke fordi det ble en «naturlig» del av barndommen, og at de måtte «lære» seg å vente. Du hadde utelukkende flaks med at du har en unge som satt stille. Det har ingenting med din oppdragelse å gjøre. Jeg har en av hver, og de har blitt oppdratt likt. Den ene fløy rundt, og var meningsløst å ha med seg, mens den andre var en rolig sjel som bare satt og observerte. To vidt forskjellige personligheter, som jeg ikke har lært dem et fnugg av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er trening i å sitte stille og vente - noe mange barn i dag har store problemer med.

Nettopp!!! 👏 Barn må underholdes hvert minste sekund, vi må passe på så de ikke kjeder seg eller blir lei seg eller får andre vonde følelser. Enten de er på biltur, fly, buss, gudstjeneste, venterom eller restaurant..

Og hvem blir egentlig irritert om en 3 åring shower litt i kirka? Sikkert en del andre barn også tilstede vil jeg tro?

Anonymkode: 44e42...78d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tenkte jeg "hvorfor stresse med dette, la heller 3-åringen ha det litt hyggelig på sine premisser", og tenkte jeg hadde skaffet barnepass av noen som ikke skulle i konfirmasjonen. Men så leser jeg at alternativet er å la 12-åringer ha ansvar for en 3-åring....og endret umiddelbart mening. Du har jo ingen ansvarlige til å ta seg av barnet ditt, så du har jo ikke npe valg. Du MÅ ta med den 3-åringen, så enkelt er det jo. Og gjøre det beste ut av det. Er sikkert stor takhøyde for småbarn ved slike arrangementer. Mange har jo små søsken som må være med fordi foreldrene, besteforeldre etc er opptatte med konfirmasjonen. For vår del har vi kjempegode naboer, så her hadde det vært et enkelt valg. 3-åringen ville storkost seg med å få pass av naboene, og hatt det mye bedre enn i en langtekkelig gudstjeneste. Men da er det ansvarlig voksne som passer på, ikke 12-åring med venner... barn bør ikke passe små barn.

Anonymkode: 29c42...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp!!! 👏 Barn må underholdes hvert minste sekund, vi må passe på så de ikke kjeder seg eller blir lei seg eller får andre vonde følelser. Enten de er på biltur, fly, buss, gudstjeneste, venterom eller restaurant..

Og hvem blir egentlig irritert om en 3 åring shower litt i kirka? Sikkert en del andre barn også tilstede vil jeg tro?

Anonymkode: 44e42...78d

Her blander du epler og pærer. Dette er konfirmasjonsseremonien til noen. Ha respekt for konfirmantene, det er de som skal være i fokus, ikke småbarn.

Tenk om alle konfirmantene har 2-3 søsken og søskenbarn under i treårsalderen, og alle disse skal få gjøre hva faen de vil i kirka slik den ene ungen i tråden her hadde gjort. Hvordan tror dere denne seremonien blir da egentlig?

Barn må absolutt læres i å kjede seg og sitte rolig, men det må gjøres i henhold til alder og modenhet, og det skal ikke gå på bekostning av alt annet. 

Og ærlig talt, ikke klag på at barn i dag «aldri skal kjede seg». Voksne sitter da virkelig like mye med nesa godt plantet ned i mobil, nettbrett, PC, blad, bok osv. dersom det er sosialt akseptabelt, fx på venterom, buss, fly osv. Voksne gjør det jo til med på restaurant!

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.59):

Trenger man virkelig forstå det som 3 åring??

Trur ho meiner "forstå korleis vere i eit felleskap" og vere del av tradisjonar,

Anonymkode: 5d636...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trur ho meiner "forstå korleis vere i eit felleskap" og vere del av tradisjonar,

Anonymkode: 5d636...295

Dere tror en treåring har kognitiv kapasitet til å «forstå» dette, med ordets rette forstand?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var i en konfirmasjon med vårres 3 åring som var ganske "krevende" altså han trengt virkelig å underholdes/passes på, ikke den rolige typen man kunne gi tegnesaker til. Det virket uansett som at det var stor stas for han å få vært med selvom han ble ganske sliten på slutten av dagen (vi var der fra ca 13 til nesten 18)  

Anonymkode: 15216...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er ganske rastløse, men har vært med i både begravelser, bryllup, dåp og konfirmasjon. Det har gått helt fint.

Ofte er det noen tegnesaker liggende bakerst i kirken, så blir de urolige går vi bare dit. Blir ungen helt umulig er det bare å ta henne med ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandie skrev (7 minutter siden):

Blir ungen helt umulig er det bare å ta henne med ut.

Slik at man går glipp av seremonien til sin konfirmant?!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var lillebror 2 år og 5 år når storesøsken ble konfirmert. Klart han var med. Hadde pastiller i veska og et par biler han kunne leke med og en venninne som var parat om det skulle bli krøll. Det skjer jo litt i en konfirmasjonsgudstjeneste og det er ikke like «stivt» som ellers. 

Anonymkode: 327df...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik at man går glipp av seremonien til sin konfirmant?!

Du sørger selvsagt for at noen kan være sammens med den lille så du kan ha oppmerksomheten din der den skal være. Det er alltid en onkel eller venninne som synes slikt er mye morsommere enn å delta på gustjeneste;) 

Anonymkode: 327df...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...