Gå til innhold

Seksåring vil ikke på skolen - hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 6-åring gråter hysterisk i dag, og sier at på mandag nekter han å gå på skolen. Han har få/ingen venner i klassen. Henger en del med noen i klassen i friminuttene,  men de plager han også ganske ofte (stenger veien for han på vei til pulten, prikker han på skuldra osv). Han har god kompis her vi bor (han går på en annen skole), men det er altså ganske skralt i klassen hans. Hva gjør jeg nå? 
skal skrive e-post til læreren om situasjonen (igjen) samt be om et til møte, men hva gjør jeg på mandag? Tvinger han til å gå på skolen? 

Anonymkode: 92c84...e4a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du holder ham hjemme på mandag, og så krever du møte med skolen. 

Dette er ikke greit. På ingen som helst måte. 

Dersom du føler skolen ikke tar det alvorlig når du sier i fra, så tar du det høyere opp.  (Først lærer, så avd.leder, så rektor, og så evt kommune/statsfotvalter). 

Anonymkode: 84ea8...96e

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig tvinger du til å gå på skolen. Ellers så har du en skolevegrer neste mandag igjen. Bytt skole.. 

Anonymkode: 8f927...408

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er totalt uakseptabelt.
Desverre blir slike problemer ofte ikke bort.
Har du vurdert å bytte skole? 

Anonymkode: e7bee...49a

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Redd jeg ikke har tatt dette alvorlig nok. Har bare håpet i det lengste at det skulle gå over. Har snakket med læreren, men ikke så lett å trylle frem en venn. Men ved å holde han hjemme, hva oppnås liksom da? Det er ingen i klassen han ønsker å invitere hjem for lek.. da vil han kun leke med nabogutten/bestevennen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du ringer skolen mandag morgen, ikke mail. Så sier du til gutten at han må på skolen om så du skal bli med. Hør med han hva som må gjøres for han vil på skolen og formidle det. Får du ikke læreren i tale ringer du rektor. Også krever du tiltaksplan.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det absolutt beste er om du får han på skolen på mandag, i tillegg til samtale med lærer. Jeg har liten tro på at poden vil synes det er lettere å gå på skolen tirsdag, om han får bli hjemme mandag.

Anonymkode: a685f...e24

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hold han hjemme - da skaper du ett større problem i lengden - men dette må skolen ta tak i med dere, så dere får ryddet opp og gjort hverdagen bedre for gutten din❤️

Anonymkode: 2fa5d...375

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Min 6-åring gråter hysterisk i dag, og sier at på mandag nekter han å gå på skolen. Han har få/ingen venner i klassen. Henger en del med noen i klassen i friminuttene,  men de plager han også ganske ofte (stenger veien for han på vei til pulten, prikker han på skuldra osv). Han har god kompis her vi bor (han går på en annen skole), men det er altså ganske skralt i klassen hans. Hva gjør jeg nå? 
skal skrive e-post til læreren om situasjonen (igjen) samt be om et til møte, men hva gjør jeg på mandag? Tvinger han til å gå på skolen? 

Kan du eller den andre forelderen bli med på skolen og være der for å se hva som skjer og evt trygge barnet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kanskje radikal men jeg hadde holdt han hjemme. Kun fordi jeg selv ble mobbet på skolen, og før tiltak har blitt satt inn, blir det heller ikke bedre. Hadde tatt ut sykedag på jobb, vært hjemme og sett på andre skoler. Helt seriøst. Det er enkelt å bytte nå i 1.klasse, sett opp mot senere år. Så havner han i et bedre miljø og blir ikke skoletaper.

Anonymkode: fc24b...5a5

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er kanskje radikal men jeg hadde holdt han hjemme. Kun fordi jeg selv ble mobbet på skolen, og før tiltak har blitt satt inn, blir det heller ikke bedre. Hadde tatt ut sykedag på jobb, vært hjemme og sett på andre skoler. Helt seriøst. Det er enkelt å bytte nå i 1.klasse, sett opp mot senere år. Så havner han i et bedre miljø og blir ikke skoletaper.

Anonymkode: fc24b...5a5

Veldig enig i dette.

Anonymkode: e7bee...49a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med kommentarene over. Dette er et alvorlig problem du må ta tak i med en gang, men det dummeste du gjør er å la han være hjemme fra skolen. 

Anonymkode: c3621...fc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri la han slippe skolen så lett. Men snakk med lærer på mandag, og etter det så går du inn til rektor og tar den samme praten. Da burde de finne på noen grep, og følge opp elevene. 

Anonymkode: 28747...6f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prat med foreldrene til barna eller møt opp og PRAT MED BARNA SOM GJØR DETTE! 

Anonymkode: 0280b...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Avtal å ha med noen av de andre barna hjem for lek mens skolen lager en plan. Min sønn vil heller ikke ha med noen hjem, men koser seg veldig når det er besøk her. Velg noen du tror kan passe og inviter dem❤️

Anonymkode: 71871...c1b

• Nyttig 1
Skrevet

Går sønnen din på SFO? Hvis ikke, vill jeg meldt han på. Dette fordi lek gjennom SFO er noe annet enn å lete etter barn å leke med i friminuttene. Er det bare nabogutten han leker med? I tilfelle ville jeg gjort som Anonym c1b foreslår: inviter med noen hjem. Utvid nettverket hans. 

Er det meldt inn 12-2 sak? Hvis ikke gjør du det nå, for da trer paragraf 12-4 inn, som sikrer aktivitetsplikten skolen har for å gi barna et godt skolemiljø. Løsningen er ikke å la barnet være hjemme, for det blir veldig komfortabelt, og kan virkelig skape skolevegring. Han bør ha en klasseromsplassering som sikrer at de som plager han ikke har en naturlig "vei" forbi han på tur ut døra eller til vask/ søppel. Be om å få pult nært der læreren sitter, og få dem til å plassere elever som ikke plager han rundt han, slik at han skjermes. Det er ganske mye som kan fikses med hjelp fra skolen, og de som plager han blir jo meldt i forbindelse med 12-2 saken, og da må deres foreldre også involveres. Er disse elevene slik bare mot din sønn, eller flere i klassen. Bare få koblet på alt som kan kobles på, og true skolen med sak til fylkesmannen hvis du synes oppfølginga ikke er bra nok. 

Hilsen lærer

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt! 

Jeg hadde sendt en e-post til lærer, også hadde jeg snakket med de andre foreldrene i klassen.

Dette bør taes alvorlig med en eneste gang. 
Har du fått noen tilbakemelding fra lærer om at det er slik, eller har det gått under radaren?

Hvordan er det med det sosiale i klassen? Er dere flinkt til å arrangere diverse, vennegrupper, invitere hverandre hjem fra skolen, avtale leking i helger etc?

Anonymkode: 67ab1...b63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså det er for lett å bare forlange at skolen skal gjøre en hel del, når dere ikke gjør noe selv. Skolen kan ikke tvinge barn til å bli venner, dere foreldre har faktisk et ansvar her også. Inviter hjem, avtalt å møte andre ute, sfo som nevnt over, meld på fritidsaktiviteter. Sosial kompetanse må bygges på hjemmebanen, ikke bare i skoletiden. Skolen må selvfølgelig på banen, men det alene kommer ikke til å være nok. 

Anonymkode: 136f1...5db

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han MÅ på skolen. Men du må løse situasjonen også. 

Anonymkode: 9f4b1...d35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk alle sammen! Jeg har sendt mail til lærer, og blir med han på skolen på mandag. Så tar vi det derfra. 
de er bare 7 gutter i klassen, og ingen av de vil han ha besøk av hjemme (forståelig nok). Men får legge en slagplan med lærer, med tiltak i klassen og oppfølging hjemme med de som kan være aktuelle å bygge vennskap med, så får vi se. Evt bytte skole til der bestekompisen går (Steinerskolen - men de har vel bare inntak i 4. Klasse når en ikke begynner der i 1. klasse tror jeg)

uansett, takk alle sammen!

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...