AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #21 Skrevet 5. april 2025 Jobber på sykehjem, og vi har hatt flere alkoholikere med demens. De har alle blitt tørrlagt under prosessen med flytting og diverse, når de ikke lenger klarer seg hjemme. Om ingen kjøper de alkohol så kan de jo ikke drikke heller - og pussig nok har ikke disse personene hatt nærme pårørende som har stilt opp, ergo, ingen har kjøpt noe... AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er et sykehjem, ikke et fengsel. Han kan fortsetter med vanene sine han. Voksne får bestemme slikt selv. Anonymkode: 38ef5...cda Joda, men om man ikke har pårørende som kjøper en alkohol og ikke klarer å kjøpe selv, så blir det ingen alkohol. Dette er ikke noe personal på sykehjem har lov til og det serveres ikke alkohol der. Voksne får bestemme selv, når man ikke har samtykkekompetanse eller er i stand til å ivareta egen helse så er det lite trolig at man klarer å gå på butikken selv også. Anonymkode: 952ee...258
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #22 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jobber på sykehjem, og vi har hatt flere alkoholikere med demens. De har alle blitt tørrlagt under prosessen med flytting og diverse, når de ikke lenger klarer seg hjemme. Om ingen kjøper de alkohol så kan de jo ikke drikke heller - og pussig nok har ikke disse personene hatt nærme pårørende som har stilt opp, ergo, ingen har kjøpt noe... Joda, men om man ikke har pårørende som kjøper en alkohol og ikke klarer å kjøpe selv, så blir det ingen alkohol. Dette er ikke noe personal på sykehjem har lov til og det serveres ikke alkohol der. Voksne får bestemme selv, når man ikke har samtykkekompetanse eller er i stand til å ivareta egen helse så er det lite trolig at man klarer å gå på butikken selv også. Anonymkode: 952ee...258 Veldig merkelig, personalet har da lov til både å kjøpe alkohol til beboere og til å servere alkohol til beboere. En må ikke ha skjenkebevilling. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/det-er-fritt-fram-a-servere-vin-til-eldre-pa-sykehjem/s/12-95-3423566535 Det er tross alt hjemmet til beboerne og beboere skal så langt det er mulig tilpasse beboerne sine behov og ønsker https://www.dt.no/kan-beboere-pa-sykehjem-drikke-alkohol/o/5-57-1450852 Å være kjip bare for å være kjip da jobber en i feil yrke. Det blir flere eldre alkoholikere og en må respektere livene deres selv om en ikle er enig med valgene. Anonymkode: 9d23e...bc5 8 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #23 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig merkelig, personalet har da lov til både å kjøpe alkohol til beboere og til å servere alkohol til beboere. En må ikke ha skjenkebevilling. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/det-er-fritt-fram-a-servere-vin-til-eldre-pa-sykehjem/s/12-95-3423566535 Det er tross alt hjemmet til beboerne og beboere skal så langt det er mulig tilpasse beboerne sine behov og ønsker https://www.dt.no/kan-beboere-pa-sykehjem-drikke-alkohol/o/5-57-1450852 Å være kjip bare for å være kjip da jobber en i feil yrke. Det blir flere eldre alkoholikere og en må respektere livene deres selv om en ikle er enig med valgene. Anonymkode: 9d23e...bc5 Mente selvfølgelig at beboere må få tilpasset sine behov og ønsker så langt det er mulig av eldrehjemet. Anonymkode: 9d23e...bc5
Grüner Skrevet 5. april 2025 #24 Skrevet 5. april 2025 Snok1 skrev (4 timer siden): Jeg skal bli alkoholiker på sykehjem. Hvorfor holde tilbake når jeg likevel blir stelt og ivaretatt? Det er restriksjoner på alkohol der
Grüner Skrevet 5. april 2025 #25 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Veldig merkelig, personalet har da lov til både å kjøpe alkohol til beboere og til å servere alkohol til beboere. En må ikke ha skjenkebevilling. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/det-er-fritt-fram-a-servere-vin-til-eldre-pa-sykehjem/s/12-95-3423566535 Det er tross alt hjemmet til beboerne og beboere skal så langt det er mulig tilpasse beboerne sine behov og ønsker https://www.dt.no/kan-beboere-pa-sykehjem-drikke-alkohol/o/5-57-1450852 Å være kjip bare for å være kjip da jobber en i feil yrke. Det blir flere eldre alkoholikere og en må respektere livene deres selv om en ikle er enig med valgene. Anonymkode: 9d23e...bc5 Det er forskjell på en juleakevitt og ei flaske vodka om dagen.
Grüner Skrevet 5. april 2025 #26 Skrevet 5. april 2025 https://www.aldringoghelse.no/rusavhengighet-pa-sykehjem/ Bare noen få sykehjem har avdelinger for alkoholikere. I Oslo er det bare på Stovner de har det.
Snok1 Skrevet 5. april 2025 #27 Skrevet 5. april 2025 Grüner skrev (58 minutter siden): Det er restriksjoner på alkohol der Det kommer jeg til å gi bengen i! Jeg kommer til å true med å bomme på bekkenet om jeg ikke får øl og whisky og en sigg i ny og ne. Jeg kommer til å kreve payback på skattepengene mine, og jeg kommer ikke til å trille stille med den pimpa rullatoren min. 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #28 Skrevet 5. april 2025 Snok1 skrev (6 minutter siden): Det kommer jeg til å gi bengen i! Jeg kommer til å true med å bomme på bekkenet om jeg ikke får øl og whisky og en sigg i ny og ne. Jeg kommer til å kreve payback på skattepengene mine, og jeg kommer ikke til å trille stille med den pimpa rullatoren min. Jeg skal røyke hasj og kjøre kappløp med rullatoren min 😂 Anonymkode: 2bed3...8e0 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #29 Skrevet 5. april 2025 Snok1 skrev (6 minutter siden): Det kommer jeg til å gi bengen i! Jeg kommer til å true med å bomme på bekkenet om jeg ikke får øl og whisky og en sigg i ny og ne. Jeg kommer til å kreve payback på skattepengene mine, og jeg kommer ikke til å trille stille med den pimpa rullatoren min. I Oslo i dag sier man at den som får sykehjemsplass har omtrent seks måneder igjen å leve. Inntil du blir så dårlig er det forventa at du bor hjemme hos deg sjøl. Da kan du selvfølgelig bestemme over egen inntekt. Jeg har hatt hjemmeboende-brukere som ikke har kunnet komme på polet eller hatt pårørende som kjøper alkohol til dem, som har betalt naboen. Jeg har hatt brukere som har gjort mer enn true oss helsepersonell med å bomme på bekkenet. Er det noe vi er vant til er det å vaske opp kroppsvæsker. Ellers, jeg likker attituden din. Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Anonymkode: b060b...56c 2
Snok1 Skrevet 5. april 2025 #30 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ellers, jeg likker attituden din. Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Takk, og takk for at du deler poesi. Altfor lite poesi på KG! 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #31 Skrevet 5. april 2025 Snok1 skrev (6 timer siden): Jeg skal bli alkoholiker på sykehjem. Hvorfor holde tilbake når jeg likevel blir stelt og ivaretatt? Alkoholavhengighet er en sykdom man ikke bare kan velge å ha/ikke ha. Folk ødelegger livet sitt, pårørende sitt liv og dør av denne sykdommen. Ikke noe å spøke med generelt og upassende i denne tråden. Upassende å snakke om deg selv også, til noen som er pårørende og bekymret. Anonymkode: da0a8...2d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2025 #32 Skrevet 6. april 2025 Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes slike sykehjem hvor det er "tilrettelagt" for de med rusproblemer Dette er jo mer generelt spørsmål men kan man søke om og få sykehjemsplass i et annet fylke enn der man bor selv ? Jeg er pårørende for en person med alkoholproblemer som definitivt egentlig burde være på sykehjem men som ikke vil - sikkert delvis fordi vedkommende er redd for at det ikke er lov/tilgang på alkohol - dette stedet hadde vært ypperlig Jeg bor selv i Oslo og kunne fulgt opp litt mer og også vært hoffleverandør Anonymkode: 144e0...fac
AnonymBruker Skrevet 6. april 2025 #33 Skrevet 6. april 2025 Snok1 skrev (17 timer siden): Det kommer jeg til å gi bengen i! Jeg kommer til å true med å bomme på bekkenet om jeg ikke får øl og whisky og en sigg i ny og ne. Jeg kommer til å kreve payback på skattepengene mine, og jeg kommer ikke til å trille stille med den pimpa rullatoren min. Jeg blir skikkelig inspirert og begynner å håpe at jeg lever så lenge at jeg kommer på eldrehjem. 😂 Anonymkode: 8733f...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2025 #34 Skrevet 6. april 2025 AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 16.36): Hva skjer med de som må flytte til sykehjem men er alkoholiker? Min gamle far har det siste året blitt alkoholiker. Har alltid drukket litt, men nå har det eksplodert. Han merker at han begynner å få Alzheimer og det har gjort at alt eskalerer. Hva skjer den dagen han må på sykehjem, og mest trolig fortsatt er alkoholiker? Anonymkode: c1c65...47a En alkoholiker kommer ikke på et vanlig sykehjem. De havner i tilfellet først på avrusning. Alternativt de havner på hjem der de er vant med å håndtere alkoholikere, som gatehospital til frelsarmeen ol. Anonymkode: ebf93...1bb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2025 #35 Skrevet 6. april 2025 Hadde noen beboere som var alkoholikere når jeg jobbet i helsevesenet. Hos en så sørget pårørende for at beboer alltid hadde et lager, ja, pårørende satt selv og drakk med beboer i timesvis. En annen beboer hadde ikke aktive pårørende, men var såpass at hen kunne komme seg på polet på egenhånd og var samtykkekompetent. To ganger i mnd fikk hen penger, å da bar det rett bort til polet og butikken der hen brukte alle pengene på røyk og alkohol. Dette ble brukt opp i løpet av to dager, å etter det så drakk personen av alle håndsprit dispenserne på hele bygget. Hen gikk igjennom alle avdelingene. Hen gikk i askebegere å fant sneiper. Når hen ikke fikk den alkoholen hen trengte så ble hen veldig aggressiv - noe som var veldig ubehagelig for både personalet og medbeboere. Noen av de tafser på personalet, å hos andre igjen så ble det å tørke opp oppkast samt grising med urin og avføring. Dette er ikke noe ok å stå i. Anonymkode: 68e07...b94 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2025 #36 Skrevet 6. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): En alkoholiker kommer ikke på et vanlig sykehjem. De havner i tilfellet først på avrusning. Alternativt de havner på hjem der de er vant med å håndtere alkoholikere, som gatehospital til frelsarmeen ol. Anonymkode: ebf93...1bb Der tror jeg du drømmer. Hadde selvsagt vært flott om det var sånn, men det opplevde jeg aldri når jeg jobbet i helsevesenet. Der kom de rett hjemmefra å inn på sykehjemmet og omsorgsboliger. Anonymkode: 68e07...b94 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2025 #37 Skrevet 6. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En alkoholiker kommer ikke på et vanlig sykehjem. De havner i tilfellet først på avrusning. Alternativt de havner på hjem der de er vant med å håndtere alkoholikere, som gatehospital til frelsarmeen ol. Anonymkode: ebf93...1bb Dette stemmer ikke En 85 åring med stort hjelpebehov og samtidig er alkoholiker sendes verken på avrusning eller ute på hospits. Hvor henter du dette fra? Anonymkode: 6537b...16a 4
minister-mio Skrevet 6. april 2025 #38 Skrevet 6. april 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jobber på sykehjem, og vi har hatt flere alkoholikere med demens. De har alle blitt tørrlagt under prosessen med flytting og diverse, når de ikke lenger klarer seg hjemme. Om ingen kjøper de alkohol så kan de jo ikke drikke heller - og pussig nok har ikke disse personene hatt nærme pårørende som har stilt opp, ergo, ingen har kjøpt noe... Joda, men om man ikke har pårørende som kjøper en alkohol og ikke klarer å kjøpe selv, så blir det ingen alkohol. Dette er ikke noe personal på sykehjem har lov til og det serveres ikke alkohol der. Voksne får bestemme selv, når man ikke har samtykkekompetanse eller er i stand til å ivareta egen helse så er det lite trolig at man klarer å gå på butikken selv også. Anonymkode: 952ee...258 Mulig jeg husker feil, men bestemoren min var på et sykehjem der det var bar som var åpen en gang i uka og det ble servert champange på 17.-mai og øl til jul
Snok1 Skrevet 6. april 2025 #39 Skrevet 6. april 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skal røyke hasj og kjøre kappløp med rullatoren min 😂 Anonymkode: 2bed3...8e0 Da anbefaler jeg amfetamin!
Fighter83 Skrevet 6. april 2025 #40 Skrevet 6. april 2025 Grüner skrev (På 5.4.2025 den 21.41): https://www.aldringoghelse.no/rusavhengighet-pa-sykehjem/ Bare noen få sykehjem har avdelinger for alkoholikere. I Oslo er det bare på Stovner de har det. Bjølsenhjemmet serverer også alkohol til eldre som ønsker det. Evt har de kjøleskap på rommet sitt som de har drikke i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå