AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #1 Skrevet 5. april 2025 Hva skjer med de som må flytte til sykehjem men er alkoholiker? Min gamle far har det siste året blitt alkoholiker. Har alltid drukket litt, men nå har det eksplodert. Han merker at han begynner å få Alzheimer og det har gjort at alt eskalerer. Hva skjer den dagen han må på sykehjem, og mest trolig fortsatt er alkoholiker? Anonymkode: c1c65...47a 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #2 Skrevet 5. april 2025 Da blir det vel dårlig tilgang på alkohol, så da blir han kanskje en tørrlagt alkoholiker? Har i hvert fall muligheten for å bli det, om ikke noen fortsetter å forsyne ham med drikke. Anonymkode: b9fc9...3bf 5 1
Snok1 Skrevet 5. april 2025 #3 Skrevet 5. april 2025 Jeg skal bli alkoholiker på sykehjem. Hvorfor holde tilbake når jeg likevel blir stelt og ivaretatt? 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #4 Skrevet 5. april 2025 Jeg jobbet på sykehjem, der hadde to beboere privat alkohol som de selv måtte betale for men enten pårørende eller oss som jobbet der kjøpte og som vi serverte til de. H*n ene hadde kjøleskap på rommet. Det finnes mange typer syke og aldershjem 😊 https://fagbladet.no/nyheter/her-kan-beboere-drikke-alkohol-og-royke-hasj--de-far-et-litt-annet-liv-6.107.1089811.8bdd1b6f5e Anonymkode: 9d23e...bc5 12
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #5 Skrevet 5. april 2025 Mulig han glemmer alkoholen. Anonymkode: 5f49d...46d 4
Slarti Skrevet 5. april 2025 #6 Skrevet 5. april 2025 Bare pass på at dem er klar over det når han legges inn. Om man faktisk er avhengig av alkohol er det farlig og slutte over natta. Men han er nok ikke den første som må flytte på sykehjem som alkoholiker. 11 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #7 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da blir det vel dårlig tilgang på alkohol, så da blir han kanskje en tørrlagt alkoholiker? Har i hvert fall muligheten for å bli det, om ikke noen fortsetter å forsyne ham med drikke. Anonymkode: b9fc9...3bf Det kreves behandling å slutte med alkohol, å bli tørrlagt er ikke noe en gjør på et sykehjem. Anonymkode: 9d23e...bc5 8 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #8 Skrevet 5. april 2025 Det er et sykehjem, ikke et fengsel. Han kan fortsetter med vanene sine han. Voksne får bestemme slikt selv. Anonymkode: 38ef5...cda 6 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #9 Skrevet 5. april 2025 Der jeg jobber er det tilpasset ordning for hver av de. Noen får en øl som andre får medisiner(fast mengde til fast tid), noen er i avrusning og andre har fri tilgang. Er svært person-og situasjonsavhengig. Anonymkode: 04a3a...876 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #10 Skrevet 5. april 2025 Ts her, Tusen takk! Dette var fint og betryggende å lese ♥️ Anonymkode: c1c65...47a 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #11 Skrevet 5. april 2025 Ts her igjen For å være tydelig: beroliget, ikke fordi jeg vil han skal drikke, men fordi jeg tenker helt avholds ikke er realistisk. Gjerne mye mindre enn nå, men helt tørrlagt tror jeg ikke jeg tør å håpe på. Anonymkode: c1c65...47a 3 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #12 Skrevet 5. april 2025 De får alkohol. Pårørende kjøper inn, og avtaler legges om antall enheter pr dag. De som er demente får ikke oppebevare de på rommet sitt, men utdeles av de som jobber der etter avtale. Anonymkode: 6537b...16a 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #13 Skrevet 5. april 2025 Min bestefar begynte sin vei som alkoholiker allerede som 16 åring da han dro til sjøs som resultat av at tyskerne sendte alle voksne menn i bygda han kom fra til Sachsenhausen, separerte mødre og barn over 12 år før de brente ned hele bygda(dette var faktisk det verste angrepet tyskerne utførte mot Norge under andre verdenskrig). Og når han mønstret av var han kraftig alkoholisert. Etterhvert møtte han bestemor og de giftet seg og fikk mamma, men på grunn av alkoholmisbruket hans måtte de konstant flytte og bodde på det ene hospitset etter det andre. Alle forsøk på å bli tørrlagt mislyktes og han var den typen som drakk rødsprit om det var det han kom over. Når bestemor døde mistet fullstendig grepet og jeg aner ikke hvor mange ganger politiet måtte sparken døra fordi han lå død runken på innsiden og ingen mista man levde. Men til slutt gikk han med på å inn på sykehjem rundt ett år før han døde og selv om det ikke var forbud mot alkohol så var det regler som tilsa at alkoholforbruk ikke skulle være til sjenanse for de andre beboerne og skulle det vise seg at alkoholforbruket ble et problem ville han miste plassen. Så vi familien var selvsagt forberedt på at vi i løpet av kort tid måtte prøve å finne et annet sted han kunne bo, men mot alle odds i en alder av 80 la bestefar frivillig alkoholen på hylla og hva er tørrlagt det siste året av sitt liv. Grunnen til at jeg skriver såpass detaljert er for å vise at det finnes et håp om at eldre mennesker med et alkoholproblem som flytter inn på et sykehjem kan klare å kvitte seg med alkoholen. Og i ditt bestefar sitt tilfelle høres ikke ut som han har vært så hard på flaska så veldig lenge. Anonymkode: cbf11...feb 4 8
Gjest jegerrinne Skrevet 5. april 2025 #14 Skrevet 5. april 2025 En del steder har de egene plasser til alkoholikere. Hvor de får servert alkohol https://www.nrk.no/stor-oslo/sykehjemsavdeling-for-alkoholikere-1.11276296
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #15 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min bestefar begynte sin vei som alkoholiker allerede som 16 åring da han dro til sjøs som resultat av at tyskerne sendte alle voksne menn i bygda han kom fra til Sachsenhausen, separerte mødre og barn over 12 år før de brente ned hele bygda(dette var faktisk det verste angrepet tyskerne utførte mot Norge under andre verdenskrig). Og når han mønstret av var han kraftig alkoholisert. Etterhvert møtte han bestemor og de giftet seg og fikk mamma, men på grunn av alkoholmisbruket hans måtte de konstant flytte og bodde på det ene hospitset etter det andre. Alle forsøk på å bli tørrlagt mislyktes og han var den typen som drakk rødsprit om det var det han kom over. Når bestemor døde mistet fullstendig grepet og jeg aner ikke hvor mange ganger politiet måtte sparken døra fordi han lå død runken på innsiden og ingen mista man levde. Men til slutt gikk han med på å inn på sykehjem rundt ett år før han døde og selv om det ikke var forbud mot alkohol så var det regler som tilsa at alkoholforbruk ikke skulle være til sjenanse for de andre beboerne og skulle det vise seg at alkoholforbruket ble et problem ville han miste plassen. Så vi familien var selvsagt forberedt på at vi i løpet av kort tid måtte prøve å finne et annet sted han kunne bo, men mot alle odds i en alder av 80 la bestefar frivillig alkoholen på hylla og hva er tørrlagt det siste året av sitt liv. Grunnen til at jeg skriver såpass detaljert er for å vise at det finnes et håp om at eldre mennesker med et alkoholproblem som flytter inn på et sykehjem kan klare å kvitte seg med alkoholen. Og i ditt bestefar sitt tilfelle høres ikke ut som han har vært så hard på flaska så veldig lenge. Anonymkode: cbf11...feb Takk for at du deler ♥️ fryktelig historie, alkoholisme påvirker så enormt de skjebne rundt den som er alkoholisert. Anonymkode: c1c65...47a 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #16 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du deler ♥️ fryktelig historie, alkoholisme påvirker så enormt de skjebne rundt den som er alkoholisert. Anonymkode: c1c65...47a Ja det påvirker dessverre ikke bare livet til vedkommende som drikker om man kan vel trygt si at mamma bærer med seg dype sår. Og selvom det ikke var like grusomt for meg og min søster så preget det jo selvsagt opp teksten med tanke på vår relasjon til besteforeldrene våres. Og hans historie viser jo også hvor alvorlig alkoholisme er og at det ikke bare er å slutte å drikke til tross for at vedkommende er klar over hvor mye man mister ved å «velge» flaska og at det er veldig ofte ligger noe traumatisk til grunn som vedkommende prøver å døyve/flykte fra ved å vende seg mot alkoholen. Anonymkode: cbf11...feb 1 2
Bacteria Skrevet 5. april 2025 #17 Skrevet 5. april 2025 Det etableres enkelte steder egne avdelinger for folk med demens kombinert med rusproblematikk. Ofte glemmer de alkoholen etterhvert. Andre får drikke i kontrollerte former. Det er ikke et fengsel, og vi samarbeider med pårørende. De eldre alkoholikerne er etter min erfaring ofte snille folk som det er fint å jobbe med. Mye humor og varme. En kar hadde konjakk innelåst i medisintralla, som pårørende hadde kjøpt. Var noen år siden dette, og nøkkelen til medisintralla var slumsete nok gjemt i en blomsterpotte oppå et høyskap. Selvfølgelig fant han den, låste ut flaska, ordnet seg en dram i et medisinbeger og satte hele greia tilbake før han gjømte nøkkelen. Igjen. Legendariske typer det der ofte. Er det beboere jeg tenker tilbake på med et smil om munnen, er det de litt tørste gammelkara. Gjerne sjømenn. 2 1
Snok1 Skrevet 5. april 2025 #18 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min bestefar begynte sin vei som alkoholiker allerede som 16 åring da han dro til sjøs som resultat av at tyskerne sendte alle voksne menn i bygda han kom fra til Sachsenhausen, separerte mødre og barn over 12 år før de brente ned hele bygda(dette var faktisk det verste angrepet tyskerne utførte mot Norge under andre verdenskrig). Telavåg. Forferdelig og barbarisk historie. Skjønner at det skadet et ungt sinn.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #19 Skrevet 5. april 2025 Snok1 skrev (2 timer siden): Telavåg. Forferdelig og barbarisk historie. Skjønner at det skadet et ungt sinn. Det stemmer. Ja og det var nok mange av de som unnslapp tyskerne som ikke akkurat fikk et godt liv i etterkant. Anonymkode: cbf11...feb 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2025 #20 Skrevet 5. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva skjer med de som må flytte til sykehjem men er alkoholiker? Min gamle far har det siste året blitt alkoholiker. Har alltid drukket litt, men nå har det eksplodert. Han merker at han begynner å få Alzheimer og det har gjort at alt eskalerer. Hva skjer den dagen han må på sykehjem, og mest trolig fortsatt er alkoholiker? Anonymkode: c1c65...47a Som sykepleier i kommunehelsetjenesten elsker jeg det når sånne spørsmål dukker opp i sosiale medier - det er rett og slett folkeopplysning på sitt beste. På alkoholisme og familiemedlemmer med problemer er litt tabu så da er det godt at noen tør å spørre. Kudos, TS! Anonymkode: b060b...56c 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå