Gå til innhold

Når kan man tidligest skifte til sommerdekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fikk ny bil for 14 dager siden, den ble levert med sommerdekk, og det har gått helt fint. Kommer jo an på hvor man bor også.

Det er ikke noe "tidligst" så lenge føret er passende til sommerhjul og man eventuelt bytter tilbake om det kommer snø og man må ut og kjøre.

Anonymkode: 0fda1...053

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha sommerdekk hele året hvis det er bare veier. Men da må du selvsagt la bilen stå de dagene det er snø eller isføre. Motsatt, så er det ikke lov å ha piggdekk etter første søndag etter påske. Det er lov å ha piggfrie vinterdekk hele året, men de ødelegges av å kjøre om sommeren (pga de blir myke i varmen).

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fikk ny bil for 14 dager siden, den ble levert med sommerdekk, og det har gått helt fint. Kommer jo an på hvor man bor også.

Det er ikke noe "tidligst" så lenge føret er passende til sommerhjul og man eventuelt bytter tilbake om det kommer snø og man må ut og kjøre.

Anonymkode: 0fda1...053

Du kan ha sommerdekk når føret tillater det.

Bare husk at kravet er 3mm mønsterdybde fra 15. November til søndag etter påske, uavhengig av om man har vinterdekk eller sommerdekk.

Utenom dette er kravet 1.6 mm

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bytter på mandag, bor i Bergen. Er ikke sånn kjempeavhengig av bilen, men skal av gårde til Førde senere i uken, kanskje jeg burde sjekke værmeldingen… 

Anonymkode: 54e25...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (8 minutter siden):

Første mandag etter påske ca 22 April

Nei. Det er fullstendig feil!

Anonymkode: 6cd96...dbb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skifter dekk etter føret og ikke etter hva som står på Lovdata. 

Anonymkode: 11c6b...a45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Det er fullstendig feil!

Kan komme ett lag til med snø så lønner seg og vente 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Kan komme ett lag til med snø så lønner seg og vente 

Det du sier er uansett feil

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du på fjellet i påsken venter du, skal du ha bypåske er det bare å bytte. Bor i Bergen og mannen jobber på dekkhotell, der har de byttet dekk fra vinter til sommer i rundt 2,5 uker nå. 

Anonymkode: d36a6...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (28 minutter siden):

Første mandag etter påske ca 22 April

Du blander med piggdekksesongen… 

Anonymkode: d3345...317

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor i landet du bor og hva behovene dine er. Kjører du bare midt på dagen, eller kan komme deg rundt på annet vis, er det bare å bytte nå snart veiene er bare. Her i Oslo er det alltid mange som bytter rundt påske, og som en som kjører til jobb hver dag, kan jeg fortelle deg at det ALLTID kommer MINST ett snøfall i april og ett i mai, og at de som byttet til sommerdekk rundt påsketider, men er avhengige av å kjøre til jobb, angrer når de står på snei i veikanten og blir del av store nyhetsoppslag :)

Anonymkode: 1e7fb...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du blander med piggdekksesongen… 

Anonymkode: d3345...317

Kjører piggfritt jeg men husk været på kvelden/natta kan være noe annet enn på dagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke men regner med du kan skifte til sommerdekk nå. Kommer an på hvor i landet du bor. Bor du ett sted det fortsatt er snø og is så er det lurt å vente med å skifte dekk.

Jeg skal skifte på tirsdag. Fra piggdekk til sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tenkte å bytte i dag. orker ikke kjøre piggdekk på bare veier og 10 pluss lengre nå. Ikke noe snø i sikte neste uke heller, masse plussgrader bare. Men har mulighet til å sitte på med mannen som har piggfrie vinterdekk eller ta buss om det plutselig skulle bli snø /glatt en morgen.

Anonymkode: 8b6a4...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (19 timer siden):

Kjører piggfritt jeg men husk været på kvelden/natta kan være noe annet enn på dagen 

Men det har da ikke noe med datoer å gjøre.

Man kan kjøre på sommerdekk hele året om man vil, så lenge mønsterdybde er bra nok og føret tillater det. Det har absolutt null og nada å si hvilken dato det er, som du påsto i første innlegget ditt.

Og når du først skal slenge ut datoer, så er det første søndag etter andre påskedag som er det som benyttes for å definere skillet mellom vintertid og sommertid og krav til mønsterdybde. Og det er 27 april. Så første påskedag som du sier, er for tidlig da.

Anonymkode: 60704...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...