Jaheira Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Hva mener dere. Ei mor med på 500000 i boliglån,3barn og 19000kr utbetalt sier hun ikke klarer å leve av det.Og hun hadde det så fælt. Jeg personlig mener det skal kunne gå an. Jeg selv har knapt 12000 utbetalt imnd, og har boliglån på 750000. Har 2 barn,hvor av ene bor hos far, men jeg har samvær. Har da en reiseutgift i forbindelse med samvær på 1000kr mnd. Kjøper jo klær og div til min sønn utenom bidrag som jeg betaler. Jeg fikk da beskjed om at jeg var helt ute på viddene og ikke hadde peiling, for hun hadde jo så masse ekstra som hun betalte som ikke jeg hadde.Hun hadde komunale utgifter, måtte betale strøm (det må da jeg også)måtte betale indre vedlikehold,kabeltv,snømåking o.s.v. Det jeg lurer på hva mener dere? Er jeg virkelig helt ute på viddene, og ikke har peiling i det heletatt?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Med 19000 utbetalt pr mnd så, etter mitt hode, skulle det holde i massevis. Men en har jo forskjellige prioriteringer, kanskje vedkommende har dyre vaner? Jeg hadde ikke betalt for snømåking om jeg hadde dårlig råd i alle fall! (for å ta et eksempel)
Jaheira Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2006 Det er det jeg også mener. Det går an å leve av det, men kan selvfølgelig ikke sløse/leve som man var millionær. Går da an å leve ett godt liv, selv om en ikke heletiden kan ha de dyreste klærne o.s.v.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Jeg er en alenemor med en mill.i lån. Har utbetalt 17000i mnd. Klarer meg helt utmerket jeg. Hun må isåfall ha noen dyre vaner ja.
Jaheira Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2006 Jeg skrev vel noe om at hun måtte ta å se på hva i all verden hun brukte pengene på. Jeg ble ikke særlig populær etter den komentaren. Meg og den store munnen min. Ender ofte opp med at jeg får mye pepper på de forum jeg er inne på. Er bare sånn at jeg gidder ikke å synes synd på folk, når det ikke er grunn til det.
Kaffeavtalen Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 Vi har 22000 utbetalt pr mnd, er 2 voksne og 3 barn, med 1.000.000 i lån. Vi klarer oss vi også. Så at hun ikke klarer seg skjønner jeg slett ikke.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 12. mars 2006 #7 Skrevet 12. mars 2006 Syns ikke akkurat det bør være noe problem!
Gjest StoreSky Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har husleie på 7000,-, datteren min annen hver uke og får utbetalt ca 15500,- mnd. Og jeg klarer meg.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #9 Skrevet 12. mars 2006 Tror egentlig ikke jeg skal mene noe om det jeg. Ettersom jeg ikke kjenner hele situasjonen til denne damen. Når man bare opererer med tall og ikke ser hvordan måneden fungerer i praksis for akkurat dette mennesket kan bildet kanskje bli litt skjevt? Personlig får jeg ikke lån til bolig p.g.a. for lav inntjening. Mener selv jeg tjener godt. Bankfunksjonæren kunne ikke forstå at noen kunne leve av min inntekt og estimerte med at jeg kunne ha boutgifter på halvparten av det jeg må ut med dersom jeg skal leie. Noe jeg altså nå er dømt til å gjøre. I tillegg drar jeg med meg et lån etter at eks. solgte felles leilighet da markedet var nede i en bølgedal. Det ble et betydelig underskudd. Det kan jo være at denne damen sliter med noe av det samme? Det er kanskje ikke alt hun forteller venninner/naboer? Tror man skal være litt forsiktig med å dømme om andres økonomi eller mene at de sløser og lever fett før man har vært i akkurat deres situasjon. Og alle tingene skolen arrangerer og ungenes fritidsaktiviteter koster flesk. Rett som det er må man ut med penger til skøyter og skiutstyr fordi det er skidag/skøytedag. Sånt kommer som regel når det passer som dårligst. Har mange ganger vært nødt til å ty til lån fra familien selv ved slike anledninger. Så må man nedbetale på det for det kan være vanskelig å få til på en lønning i blant. Og her i huset er det ikke snakk om å kjøpe merkeklær eller merkeutstyr. Her kjøpes kun det billigste som er å få.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Kommer vel an på flere ting, hvor gamle barna er og hvor mye penger hun bruker på dem, f eks. Hvor avhengig hun er av bil og hvor mye bensin hun bruker. Snømåking kan det hende man må betale hvis man bor inne på en privat vei og ikke har traktor. Sånn er det her vi bor. Utover det er jo lånet hennes, hvis det er alt hun har i lån, ganske lite. Jeg vil jo absolutt tro det går an å klare seg fint på det hun får utbetalt, men hun må kanskje se nøyere på hva hun kan spare på (hva slags mat de spiser, skru ned varme om natta f eks..) og hva som kan prioriteres annerledes. Man kan selvsagt ikke kjøpe alt man vil med en såpass normal inntekt. Men man kan absolutt klare seg helt fint.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Jeg og mine to barn satt igjen med 1100 kroner pr mnd i åtte mnd en periode. Alt går. Dama høres ut som hun har noen ekstremt dyre vaner.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 Det er noe som heter tæring etter næring. Med mindre hun har gått drastisk ned i lønn ser jeg ingen grunn til at hun skal klage på økonomien sin.
Gjest allium Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 Tror jeg vet hvor du har lest det... Det jeg lurer på, er om de 19000 er lønnsinntekten hennes, eller om det er summen av lønn, barnetrygd, bidrag osv. Altså om det er alt hun har å leve på. I så fall er det ikke så mye. Det går fort 5-6000 bare i barnepass til tre barn.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #14 Skrevet 13. mars 2006 Det er vanskelig å si noe sikkert uten å vite hva hun har i faste utgifter hver måned, og hvor nødvendige disse er. Umiddelbart høres det merkelig ut at 19000 ikke skal være nok, men med tre barn og lån kan det godt hende at mye av disse pengene er bundet opp i faste utgifter. Og da trenger det ikke være så fett, nei!
Jaheira Skrevet 13. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 13. mars 2006 Tror jeg vet hvor du har lest det... Det jeg lurer på, er om de 19000 er lønnsinntekten hennes, eller om det er summen av lønn, barnetrygd, bidrag osv. Altså om det er alt hun har å leve på. I så fall er det ikke så mye. Det går fort 5-6000 bare i barnepass til tre barn. ← Slik hun la det ut så skulle 19000 dekke lån,komunaleutgifter,strøm,vedlikehold,nettleie,transport og tv. Hun sa bare at det var de hun hadde utbetalt. Slik jeg forstod det, var barna så store at utgifter til barnepass var det ikke snakk om. Jeg forstår jo at en ikke er rik, men det går da an å leve av det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #16 Skrevet 13. mars 2006 Jeg syns 19000 hørtes mye ut. Nå er jeg selvstendig næringsdrivende, og tar meg lønn i alt i fra 0,- til 8000,- i mnd. Jeg klarer meg ok. Men ingen dyre vaner her i gården nei.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #17 Skrevet 13. mars 2006 Jeg syns 19000 hørtes mye ut. Nå er jeg selvstendig næringsdrivende, og tar meg lønn i alt i fra 0,- til 8000,- i mnd. Jeg klarer meg ok. Men ingen dyre vaner her i gården nei. ← Hvis du tar deg ut alt fra 0-8000 i mnd, så har du kanskje ikke et lån eller leieutgifter du må betale? Ei heller strøm? Hvordan kan du kjøpe deg mat de mnd du tar ut kr 0? Denne damen bor alene med tre barn, og da skjønner jeg godt at 19000 utbetalt ikke er mye. Hun sulter nok ikke ihjel, men det er klart hun ikke har råd til de samme utskeielsene som mange andre tar for gitt i ny og ne. Alt er relativt og hvis de fleste rundt deg har dyre vaner er det nok lett å føle seg fattig hele husstanden skal klare seg på under 20 000 i mnd.
Jaheira Skrevet 13. mars 2006 Forfatter #18 Skrevet 13. mars 2006 Ergo, så går det an å leve av det. Det var det jeg også ville frem til. Men dyre utskeielser går ikke, men det er det da mangen i landet som ikke kan ha.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #19 Skrevet 13. mars 2006 Jeg syns 19000 hørtes mye ut. Nå er jeg selvstendig næringsdrivende, og tar meg lønn i alt i fra 0,- til 8000,- i mnd. Jeg klarer meg ok. Men ingen dyre vaner her i gården nei. ← Det går jo nesten ikke an å sammenlikne, da. Hvis du er trebarnsmor og har huslån og tjener 0-8000 i måneden tror jeg noen må gå sultne? Jeg har klart meg med lønninger på ca 8000, jeg, men da bodde jeg på hybel (husleie 2500 - 3000), hadde ikke lån og var barnløs og singel. Jeg er også selvstendig næringsdrivende nå, og tjener lite. Samboeren min har utbetalt 17-18 000 i måneden, og vi har ingen barn. Vi klarer oss fint og lever nøkternt, men penger til overs har vi ikke mye av.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #20 Skrevet 13. mars 2006 Jeg tror ikke 19000 pr mnd gir rom for de store utskeielser. Da er det bare å begynne å regne. Med 500000 i lån betaler en mellom 4 og 6000 i nedbetaling. Med 3 små barn går det lett min 4000 i mat, bensin? , utgifter til bilhold? Telefon ig internett 6-700. Avis, kommunaleutgifter, og så er det alle bursdager , he,he og andre urforutsette utgifter.... Pengene går fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå