AnonymBruker Skrevet i går, 11:27 #1 Del Skrevet i går, 11:27 Har en del penger stående i banken, og vurderer å kjøpe en bolig til utleie. Ser for meg en leilighet med sentral beliggenhet og gode kollektivforbindelser. Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg må ha for å få fortjeneste? Hvordan skattes utleie? Hva må med i kontrakten? Er det en fordel å bruke en utleiemegler? Anonymkode: 1fa59...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #2 Del Skrevet i går, 11:32 Det må være selveier. og sjekk at det ikke er begrensninger for utleie i sameiet. For å regne ut hva du må ta i leie for å ha fortjeneste må du se hva du må betale i lån, felleskostnader, kommunale avgifter og eventuelt andre utgifter. Kontrakten må inneholde hva som er inkludert i leien, og eventuelt ansvarsområde. Og bør ellers følge huseiernes standardkontrakt. Anonymkode: 66dc6...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:14 #3 Del Skrevet i går, 12:14 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har en del penger stående i banken, og vurderer å kjøpe en bolig til utleie. Ser for meg en leilighet med sentral beliggenhet og gode kollektivforbindelser. Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg må ha for å få fortjeneste? Hvordan skattes utleie? Hva må med i kontrakten? Er det en fordel å bruke en utleiemegler? Anonymkode: 1fa59...5d6 Du får ikke lengre fortjeneste på utleie. Utleie er et tapsprosjekt der alle seriøse selger seg ut fordi det ikke er regningssvarende å drive utleie. Følger du ikke med i tiden? Anonymkode: 84daf...2e5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:30 #4 Del Skrevet i går, 12:30 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du får ikke lengre fortjeneste på utleie. Utleie er et tapsprosjekt der alle seriøse selger seg ut fordi det ikke er regningssvarende å drive utleie. Følger du ikke med i tiden? Anonymkode: 84daf...2e5 Dersom ts ikke trenger lån kan du fint tjene penger på utleie. Jeg selv leier ut 3 leiligheter. Leier ut for 16000,- setter av 22% i utleie skatt, setter av 0,1 % til formue skatt, og trekker fra fellesutgifter. Da sitter jeg igjen med 9000,- netto i inntekt på hver leilighet. Anonymkode: a60be...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker874626 Skrevet i går, 12:38 #5 Del Skrevet i går, 12:38 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dersom ts ikke trenger lån kan du fint tjene penger på utleie. Jeg selv leier ut 3 leiligheter. Leier ut for 16000,- setter av 22% i utleie skatt, setter av 0,1 % til formue skatt, og trekker fra fellesutgifter. Da sitter jeg igjen med 9000,- netto i inntekt på hver leilighet. Anonymkode: a60be...ae3 Penger du ikke trenger å låne er ikke gratis. Du kunne hatt disse pengene på høyrentekonto med over 5 prosent rente. Fortjenesten på utleiebolig ligger i eventuell prisstigning. Leieinntektene i seg selv er for tiden et tapsprosjekt 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:55 #6 Del Skrevet i går, 12:55 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du får ikke lengre fortjeneste på utleie. Utleie er et tapsprosjekt der alle seriøse selger seg ut fordi det ikke er regningssvarende å drive utleie. Følger du ikke med i tiden? Anonymkode: 84daf...2e5 Jeg leier ut et hus. Leieinntektene dekker alle utgifter på huset. Kjøpte huset for 2,5, det er verdt ca 4,5 nå. Har 1,2 mill i lån, som er ferdig nedbetalt av leietagere om noen år. Hvordan er dette et tapsprosjekt for meg? Anonymkode: 4e45f...54b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:37 #7 Del Skrevet i går, 14:37 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom ts ikke trenger lån kan du fint tjene penger på utleie. Jeg selv leier ut 3 leiligheter. Leier ut for 16000,- setter av 22% i utleie skatt, setter av 0,1 % til formue skatt, og trekker fra fellesutgifter. Da sitter jeg igjen med 9000,- netto i inntekt på hver leilighet. Anonymkode: a60be...ae3 Hva med vedlikehold? Anonymkode: 5dbba...5e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva med vedlikehold? Anonymkode: 5dbba...5e9 Har ikke kostet meg mye de siste årene. Anonymkode: a60be...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.30): Dersom ts ikke trenger lån kan du fint tjene penger på utleie. Jeg selv leier ut 3 leiligheter. Leier ut for 16000,- setter av 22% i utleie skatt, setter av 0,1 % til formue skatt, og trekker fra fellesutgifter. Da sitter jeg igjen med 9000,- netto i inntekt på hver leilighet. Anonymkode: a60be...ae3 Med andre ord: Du hadde tjent mer på å ha pengene på konto... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå