Gå til innhold

Hva må jeg tenke på ved kjøp av bolig til utleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en del penger stående i banken, og vurderer å kjøpe en bolig til utleie. Ser for meg en leilighet med sentral beliggenhet og gode kollektivforbindelser.

Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg må ha for å få fortjeneste? Hvordan skattes utleie? Hva må med i kontrakten? Er det en fordel å bruke en utleiemegler?

Anonymkode: 1fa59...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det må være selveier. og sjekk at det ikke er begrensninger for utleie i sameiet.

For å regne ut hva du må ta i leie for å ha fortjeneste må du se hva du må betale i lån, felleskostnader, kommunale avgifter og eventuelt andre utgifter.

Kontrakten må inneholde hva som er inkludert i leien, og eventuelt ansvarsområde. Og bør ellers følge huseiernes standardkontrakt.

Anonymkode: 66dc6...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har en del penger stående i banken, og vurderer å kjøpe en bolig til utleie. Ser for meg en leilighet med sentral beliggenhet og gode kollektivforbindelser.

Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg må ha for å få fortjeneste? Hvordan skattes utleie? Hva må med i kontrakten? Er det en fordel å bruke en utleiemegler?

Anonymkode: 1fa59...5d6

Du får ikke lengre fortjeneste på utleie. Utleie  er et tapsprosjekt der alle seriøse selger seg ut fordi det ikke er regningssvarende å drive utleie. 
Følger du ikke med i tiden?

Anonymkode: 84daf...2e5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du får ikke lengre fortjeneste på utleie. Utleie  er et tapsprosjekt der alle seriøse selger seg ut fordi det ikke er regningssvarende å drive utleie. 

Dersom ts ikke trenger lån kan du fint tjene penger på utleie. Jeg selv leier ut 3 leiligheter.  Leier ut for 16000,-  setter av 22% i utleie skatt, setter av 0,1 % til formue skatt, og trekker fra fellesutgifter. Da sitter jeg igjen med 9000,- netto i inntekt på hver leilighet.

Anonymkode: a60be...ae3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom ts ikke trenger lån kan du fint tjene penger på utleie. Jeg selv leier ut 3 leiligheter.  Leier ut for 16000,-  setter av 22% i utleie skatt, setter av 0,1 % til formue skatt, og trekker fra fellesutgifter. Da sitter jeg igjen med 9000,- netto i inntekt på hver leilighet.

Penger du ikke trenger å låne er ikke gratis. Du kunne hatt disse pengene på høyrentekonto med over 5 prosent rente.

Fortjenesten på utleiebolig ligger i eventuell prisstigning. Leieinntektene i seg selv er for tiden et tapsprosjekt

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg leier ut et hus. Leieinntektene dekker alle utgifter på huset. Kjøpte huset for 2,5, det er verdt ca 4,5 nå. Har 1,2 mill i lån, som er ferdig nedbetalt av leietagere om noen år. Hvordan er dette et tapsprosjekt for meg?

Anonymkode: 4e45f...54b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med vedlikehold?

Anonymkode: 5dbba...5e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva med vedlikehold?

Anonymkode: 5dbba...5e9

Har ikke kostet meg mye de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.30):

Med andre ord: Du hadde tjent mer på å ha pengene på konto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...