Gå til innhold

Leietager har ødelagt ting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Vi har et 170 år gammel hus som vi har leid ut i flere år. Det er godt vedlikeholdt og nyopppusset og etter at dette var gjort så bestemte vi oss for å leie ut på nytt. Vi hadde brukt ca 3 mnd å fikse det opp så det var dumt å la det stå tomt spesielt siden det er boligmangel.

Dette er et hus som har vært i familien i alle år og det ble bygget av en eller annen. Det er oppgradert og alt er i orden i forhold til nye lover og regler. VI la nytt gulv, ikke varme i gulv annet enn på badet. Huset er ca 230 kvadrat med 3 soverom, vi valgte å legge oss på 15000 i leiepris + strøm

Så satte vi det ut på finn, og en del folk kom å så på det, men det var et voksen par som kom å så på det, og de var veldig intressert. De spurte om det var tillatt med hund og vi svarte ja da de hadde kun en voksen rolig men at det står i kontrakten at hvis de skal skaffe flere dyr skal dette godkjennes. 

Tiden gikk og de flyttet inn. Og alt var veldig hyggelig, tanten og onkelen min bor på nabogården som er 1 km unna. De som leier der har betalt husleien til tide, det er orden ute og lite bråk, ( nærmeste nabo bor 500 meter unna og sier at de er veldig stille folk)

Og så begynte det, plutselig møter jeg de i byen, da hadde de 2 hunder , sin egen + valp. Jeg hilste på de og står en stund å prater med de og så finner jeg ut at de har skaffet seg valp, ikke har vi blitt spurt.

Husleien uteblir, vi får vite at strømmen ikke blir betalt, ( strømselskapet kontaktet oss fordi de ikke ville stenge strømmen pga kulda og leietager svarer ikke når de kontaktes av e verket) og naboene sier at det virker som om det er tomt der. 

Vi prøver å ringe de men de svarer ikke, jeg sender de epost men de svarer ikke, de har sett den men ikke noe svar, jeg sender mld på fjesboka og på sms , de har sett den men ikke noe svar. Jeg skriver at vi varsler tilsyn da vi mistenker at det er et behov.

VI kommer dit, og de bor der fremdeles tydeligvis men det ser ikke ut, gulver er ødelagt pga hundene, og det er spist på vinduskarmer, dørkarmer, oppvaskmaskinen var ødelagt og den sto bare åpen uten noe mer enn det, men de har da fjernet døra av en eller annen merkerlig grunn. Og det er en del andre skader.

Jeg kontakter de på nytt og spør om hvorfor de ikke har betalt husleien, og  varslet oss om dette andre  samt at de ikke kunne skaffe seg nye dyr uten forespørsel, jeg hadde helt sikkert sagt ja hvis de hadde spurt, svaret jeg får " det er for dyrt, vi kjenner noen som betaler bare 7000 for like mye plass, så vi betaler ikke noe før dere setter ned husleien og vi kommer ikke til å ta dere i mot når dere kommer for dere er ikke ønsket her"

Hva hadde dere gjort? VI har leid ut før og aldri hatt dette problemet, i dag er jo strømmen stengt der fordi de ikke betaler den heller og vi kan ikke betale den for de.

Anonymkode: 665cf...64c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Start prosessen med utkastelse med en gang.

Anonymkode: 1bf9a...1f9

• Liker 23
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere skulle ha sendt purring og varsel om oppsigelse allerede da første leien ikke ble betalt.

Så dere må starte der. Send pueing med 14 dagers frist, deretter varsel om oppsigelse.

Anonymkode: 0d2ac...04c

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei.

Vi har et 170 år gammel hus som vi har leid ut i flere år. Det er godt vedlikeholdt og nyopppusset og etter at dette var gjort så bestemte vi oss for å leie ut på nytt. Vi hadde brukt ca 3 mnd å fikse det opp så det var dumt å la det stå tomt spesielt siden det er boligmangel.

Dette er et hus som har vært i familien i alle år og det ble bygget av en eller annen. Det er oppgradert og alt er i orden i forhold til nye lover og regler. VI la nytt gulv, ikke varme i gulv annet enn på badet. Huset er ca 230 kvadrat med 3 soverom, vi valgte å legge oss på 15000 i leiepris + strøm

Så satte vi det ut på finn, og en del folk kom å så på det, men det var et voksen par som kom å så på det, og de var veldig intressert. De spurte om det var tillatt med hund og vi svarte ja da de hadde kun en voksen rolig men at det står i kontrakten at hvis de skal skaffe flere dyr skal dette godkjennes. 

Tiden gikk og de flyttet inn. Og alt var veldig hyggelig, tanten og onkelen min bor på nabogården som er 1 km unna. De som leier der har betalt husleien til tide, det er orden ute og lite bråk, ( nærmeste nabo bor 500 meter unna og sier at de er veldig stille folk)

Og så begynte det, plutselig møter jeg de i byen, da hadde de 2 hunder , sin egen + valp. Jeg hilste på de og står en stund å prater med de og så finner jeg ut at de har skaffet seg valp, ikke har vi blitt spurt.

Husleien uteblir, vi får vite at strømmen ikke blir betalt, ( strømselskapet kontaktet oss fordi de ikke ville stenge strømmen pga kulda og leietager svarer ikke når de kontaktes av e verket) og naboene sier at det virker som om det er tomt der. 

Vi prøver å ringe de men de svarer ikke, jeg sender de epost men de svarer ikke, de har sett den men ikke noe svar, jeg sender mld på fjesboka og på sms , de har sett den men ikke noe svar. Jeg skriver at vi varsler tilsyn da vi mistenker at det er et behov.

VI kommer dit, og de bor der fremdeles tydeligvis men det ser ikke ut, gulver er ødelagt pga hundene, og det er spist på vinduskarmer, dørkarmer, oppvaskmaskinen var ødelagt og den sto bare åpen uten noe mer enn det, men de har da fjernet døra av en eller annen merkerlig grunn. Og det er en del andre skader.

Jeg kontakter de på nytt og spør om hvorfor de ikke har betalt husleien, og  varslet oss om dette andre  samt at de ikke kunne skaffe seg nye dyr uten forespørsel, jeg hadde helt sikkert sagt ja hvis de hadde spurt, svaret jeg får " det er for dyrt, vi kjenner noen som betaler bare 7000 for like mye plass, så vi betaler ikke noe før dere setter ned husleien og vi kommer ikke til å ta dere i mot når dere kommer for dere er ikke ønsket her"

Hva hadde dere gjort? VI har leid ut før og aldri hatt dette problemet, i dag er jo strømmen stengt der fordi de ikke betaler den heller og vi kan ikke betale den for de.

Hva venter du på? Send oppsigelse med en gang. Kontakt namsmannen, han er vel den eneste som kan kaste dem ut.

Anonymkode: 05712...7d7

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Start prosessen for utkastelse, skriftlig purring osv.

Tror det står gangen inne på huseiernes landsforbund.

PS det kan ta lang tid å få kaster folk ut

Anonymkode: b2f8d...f62

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei.

Hvor mye av dette er en faktisk historie og hvor mye er oppdiktet her og nå? 

Strømselskapet har taushetsplikt, de er så profesjonelle at de ikke ringer utleier når leieboer ikke betaler. Da skal de ringe NAV kommunale tjenester. 

Å leie ut til folk med dyr, når alt er nyoppusset, hvor naiv er det mulig å bli? 

Som skrevet før på dette forumet, folk som ikke kjenner lover og regler knyttet til utleie, og dermed for utkastelse de må bare slutte å leie ut. Ja, hvis du virkelig er en utleier da, og ikke en god skrønemaker med forsøk på en god historie? Je finner deg nemlig ikke troverdig i ditt hi. 

Anonymkode: 48994...3a0

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt namsmannen med en gang og få i gang utkastelse 

Anonymkode: a36ea...587

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Start prosessen for utkastelse, skriftlig purring osv.

Tror det står gangen inne på huseiernes landsforbund.

PS det kan ta lang tid å få kaster folk ut

Anonymkode: b2f8d...f62

Huseiernes landsforbund eksisterer ikke. 

Huseierne.no finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følg regelverket for oppsigelse og formell utkastelse. Så får dere dokumentasjon på skader og uteblitt husleie, strøm mm, og bruker depositum til å betale det ned. 

Ps dere var naive angående hundehold. 

Anonymkode: 9cc34...979

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huseierne.no finnes.

De heter Huseiernes Landsforbund (Huseierne), ifølge egne vedtekter fra 2021. Ifølge Brønnøysundregisteret heter de kun det lengste navnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Start prosessen med utkastelse med en gang.

Anonymkode: 1bf9a...1f9

Dette!! Ikke noe å lure på en gang! 

Anonymkode: 83bd0...ba9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De heter Huseiernes Landsforbund (Huseierne), ifølge egne vedtekter fra 2021. Ifølge Brønnøysundregisteret heter de kun det lengste navnet. 

Skal du rette på andre, så forventer jeg at du i det minste har peiling på det du påstår. Det har du nemlig ikke her. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville advart at dere bytter lås om 2 uker. Er de ikke ute da så anser dere alt av innbo som deres. 
og så ville jeg gjennomført. 
De har allerede skadet huset for mangfoldige tusen. Ville ikke ventet i månedsvis på en namsmann som ikke får ut fingeren på kanskje 1. år

ulovlig ja, men hadde heller tatt konsekvensene av ulovlig utkastelse enn å risikere enda mer ødeleggelse

Anonymkode: 3d7d5...8a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Huseierne.no finnes.

Når du først skal pirke på andre:

Det heter ikke «Huseierne.no», det heter «Huseierne».

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville advart at dere bytter lås om 2 uker. Er de ikke ute da så anser dere alt av innbo som deres. 
og så ville jeg gjennomført. 
De har allerede skadet huset for mangfoldige tusen. Ville ikke ventet i månedsvis på en namsmann som ikke får ut fingeren på kanskje 1. år

ulovlig ja, men hadde heller tatt konsekvensene av ulovlig utkastelse enn å risikere enda mer ødeleggelse

Anonymkode: 3d7d5...8a3

Oppfordring til lovbrudd er ikke særlig smart, og det er kun huseier som taper på dette. 

Anonymkode: acdd8...5c5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor mye av dette er en faktisk historie og hvor mye er oppdiktet her og nå? 

Alt er fakta, ikke noe tull det har jeg ikke tid til faktisk.

Strømselskapet har taushetsplikt, de er så profesjonelle at de ikke ringer utleier når leieboer ikke betaler. Da skal de ringe NAV kommunale tjenester. 

Når det er fare for at rør blir ødelagt pga kulde og det ikke oppnås kontakt med leietager så kontaktes den som står ansvarlig. Også fordi de ikke visste om det var tomt, derfor, de sa bare at strømmen ville bli stengt da det ikke oppnås kontakt med leieboer. Ikke om det var skyldig penger, det har jeg heller ikke skrevet.

Å leie ut til folk med dyr, når alt er nyoppusset, hvor naiv er det mulig å bli? 

VI har leid ut til folk med dyr før og ikke noe problem

Som skrevet før på dette forumet, folk som ikke kjenner lover og regler knyttet til utleie, og dermed for utkastelse de må bare slutte å leie ut. Ja, hvis du virkelig er en utleier da, og ikke en god skrønemaker med forsøk på en god historie? Je finner deg nemlig ikke troverdig i ditt hi. 

Det får så være at du ikke finner meg troverdig for meg er det ganske så likgyldig. Og ja jeg har vært utleier i 20 år ca, så dette er ikke nytt ( å være utleier altså) men jeg har aldri måtte kaste folk på gata, eller be de flytte, jeg har leid ut til stabile voksne folk. Men dette er den første gangen jeg opplever, derfor jeg ba om råd

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lei meg for at du står oppi dette, veldig dårlig oppførsel av de. Jeg håper du blir kvitt de folkene før de skader mer av deres eiendom. 

Anonymkode: 34b1b...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig om strømselskapet kontaktet dere. Det er et alvorlig brudd på taushetsplikten. 

Leietaker trenger ikke spørre dere om lov til å få seg en hund til, eller om de plutselig får 5 barn, 2 papegøyer og en hamster. 

Veldig trasig at de ikke betaler leien, og at de har ødelagt leiligheten. Send dem oppsigelse med en gang. 

Anonymkode: 76b80...53a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...