Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går sjeldent til lege men trenger i blant å fornye resepter som jeg gjør på nett, i egen funksjon.

Jeg blir gjentatt belastet for legetime når jeg bruker reseptfornyelse og syns det er så urettferdig! Er dette vanlig? 

Hvis jeg skal betale flere hundre kroner for reseptfornyelse kan jeg like gjerne bestille time hos legen og plage han med noen bagatellmessige helseutfordringer, samtidig som jeg fornyer resepter, for at JEG også skal få valuta for pengene..

Anonymkode: 869b5...b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ber om fornyelse av resepter via helsenorgeappen, og har aldri opplevd å måtte betale.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har aldri betalt for fornyelser. 

Anonymkode: 42f12...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke belastet for det nei. Sender en melding via helsenorge til legen, og få minutter senere er resepten fornyet. 

Anonymkode: 7f954...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, betaler ikke for det. 

Anonymkode: c2598...5db

AnonymBruker
Skrevet

Privat hudlege: Ja

Fastlege: Nei

Anonymkode: 1fdd7...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men legen får betalt fra Helfo. 

Anonymkode: 80da5...5b4

AnonymBruker
Skrevet

På helsenorge står det:

Egenandeler og frikort

Når du får en resept i sammenheng med time hos lege betaler du egenandel. Fornyer du resepten uten legetime, er resepten gratis og du kan gå direkte til et apotek for å hente produktet. 

Så her hadde jeg sendt en melding til legekontoret og krevd refusjon. 

Anonymkode: 293a1...761

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går sjeldent til lege men trenger i blant å fornye resepter som jeg gjør på nett, i egen funksjon.

Jeg blir gjentatt belastet for legetime når jeg bruker reseptfornyelse og syns det er så urettferdig! Er dette vanlig? 

Hvis jeg skal betale flere hundre kroner for reseptfornyelse kan jeg like gjerne bestille time hos legen og plage han med noen bagatellmessige helseutfordringer, samtidig som jeg fornyer resepter, for at JEG også skal få valuta for pengene..

Hvordan du ber om reseptfornyelse er her avgjørende. 
Går du inn og sender en e-konsultasjon til lege, så kommer det nå opp en boks du må hake av på for at du er klar over at du må betale for konsultasjon. Altså vanlig lege-time-pris. 
Nå er systemet lagt litt om ser jeg på Helsenorge, der er et valg, fornye resept, der du fornyer resepter du alt har. Går du inn dit, og haker av for den resepten du har og trenger å fornye, så skal du ikke betale. 

Jeg har sett i flere lover/på Helfo sider ol. De siste dagene at leger ikke har lov til å ta betalt for bare fornyelse av gammel resept. Du finner sikker dette om du googler. Jeg jobber ikke i dag, og trenger pause fra Helfo sine sider. 

Anonymkode: 419d5...17a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ber om fornyelser via HelseNorge på mobil app eller pc, og da betaler jeg ingenting for fornyelsene. Mange år siden nå, at jeg var nødt til å betale noe gebyr for fornyelser. Tror ikke det har skjedd siden appen til HelseNorge kom i alle fall.

Spørsmålet er jo hvilken metode du bruker for å fornye dine resepter, ts? Er det en elektronisk løsning? 

AnonymBruker
Skrevet

Betaler ikke for fornyelse nei, går inn på resepter/legemidler på Helsenorge og velger fornyelse.

Man kan også sende melding til legen via skjema på Helsenorge og be om resept på noe, det blir mer en slags konsultasjon og koster penger. Jeg har fått resept på den måten også, og betalt for det, men da er det et "nytt" legemiddel. De faste medisinene jeg går på bare fornyer jeg gratis.

Anonymkode: d3abe...90b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 12.47):

Du er helt, helt sikker på at du har gått inn via fanen resepter og sendt inn forespørsler om fornying der…..?

At du ikke starter e-konsultasjon med legen din, og sender en melding om at du trenger ny resept? For dette må du betale som en vanlig legetime for.

Anonymkode: 34e94...be5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det også gjennom Helse Norge og betaler ingenting.

Anonymkode: cf147...b5d

Skrevet

Jeg ber om reseptfornyelse igjennom helsenorge.no og har aldri betalt for det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...