Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert? Fostermor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har et barn på frivillig plassering, hos fosterforeldre som er vennepar av meg. Her om dagen sa hun at hun var mentalt overkjørt av ungen min og hun opplevde det som veldig brutalt at hun ble helt utmattet og det var ingen ro å få. Jeg ble veldig sjokkert og siden de har vært så på å bli spesialiserte fosterforeldre. 

Hvordan hadde du reagert over dette?

Anonymkode: e13f1...1b9

Tenker at hun må søke bup på dette barnet som har det vanskelig 

Anonymkode: 547ba...358

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja pga sykdom hos meg 🙂

Kanskje hun utagerer da fordi hun føler seg avvist av deg. 

Anonymkode: c271b...434

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja det får meg til å undre hvorfor barnet er slik...  Synes de opplever som de må kjefte mye og jeg tenker ikke helt det er løsningen heller.. opplever barnet motsatt hos meg , men jeg er alvorlig  syk så har ikke mange valg.  Jeg blir nå frisk igjen så det er ikke slik at jeg dør og det utløser reaksjoner hos barnet. Men kan jo være reaksjon mtp min sykdom 

Høres ut som om fosterforeldrene har kommet inn i en ond sirkel, og at de bør velge sine kamper en periode. Ikke la ungen gå for kaldt vann og la barnet bestemme alt, men vurdere om man kan la enkelte kamper ligge for å slippe å kjefte. 

Hvor gammelt er barnet?

Hvor mye forstår barnet av hvorfor det ikke kan bo hjemme akkurat nå?

Har du snakket med barnet om hvordan det går og hvorfor det blir så mye kjefting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok skremmende for barnet at mor er så syk

Anonymkode: e9d95...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fosterbarn er veldig ofte umulige barn. Tipper institusjon blir neste og deretter gata.. Fosterforeldre er også bare vanlige mennesker ts.. Istedenfor å bli fornærmet så bør du være flau ober  å ha satt et barn til verden som du ikke klarer å oppdra selv. 
Dette høres kanskje brutalt ut, men sannheten er ofte vond. 

Anonymkode: 64eaf...ac8

Du er jo helt fjern.

Det er veldig mange der ute som du ikke aner er fosterbarn. Jeg har selv bodd 10 år i fosterhjem, men kringkaster det ikke til folk.

Har mastergrad og bor i «et møblert hjem» i dag.

Anonymkode: cfdeb...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reagerte som en annen her på at fosterforeldrene opplever at de må kjefte mye. Det er synd, og høres ut som en ond sirkel som en skriver. Antakelig trenger barnet ditt omsorg, omsorg, omsorg, ikke kjeft for det ene og det andre. 

Det kan hende fostermor ønsket tips eller råd fra deg, eller ønsket å formidle at det nærmer seg vanskelig å fortsette. Uansett ville jeg selvsagt synes det var sårt å høre. Du skriver at du er redd for at fostermor blir utbrent, det forstår jeg. Jeg ville også vært nervøs for barnets mentale helse. Men ser du barnet noe? Kan du prate med det om hvordan det opplever å bo der, hva sinnet (eller hva det er) kommer fra etc? 

Anonymkode: 40a5a...656

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er usannsynlig at et barn ikke reagerer på å bo i fosterhjem, selv om din sykdom ikke er dødelig. 

Avhengig av alder, kognitiv fungering og hvilke forklaringer barnet har fått, kan det føle seg avvist, være bekymret for deg, bli engstelig av å være i et miljø som er uvant osv. 

Fosterhjemmet bør be om økt veiledning dersom de strever med å tåle barnets uttrykk. Det er dessverre ikke noe som gis automatisk i den grad det burde. 

Anonymkode: ee633...1b5

Helt enig, og håper inderlig de få det! Klart at dette er et stort «brudd» i barnets liv og trygghet og trenger sikkert både informasjon, bygge tillit og vite at det er trygt å være der og at det bare er for en periode (dersom det er sikkert).

Anonymkode: cfdeb...75f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nei

Anonymkode: 2b4ed...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja pga sykdom hos meg 🙂

Da er det jo ikke noe rart at barnet utagerer hos fosterhjemmet. Det gjennomgår jo mest sannsynlig en livskrise

Anonymkode: 780f9...6b2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet har det jo vanskelig! Mor er syk, barnet kan ha mye redsel pga dette, og er redd for at mor kan dø (selv om hun ikke skal det). I tillegg har barnet fått et helt nytt hjem. Det er vanskelig bare det. Tenker det er helt naturlig at barnet får en reaksjon på dette. Er det mulig at fosterforeldrene får litt relevent veiledning for å takle denne situasjonen bedre? Å bytte fosterforeldre enda en gang er gjerne enda vanskeligere for barnet.

Og god bedring, TS ❤️

Anonymkode: 17623...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 12.54):

Fosterbarn er veldig ofte umulige barn. Tipper institusjon blir neste og deretter gata.. Fosterforeldre er også bare vanlige mennesker ts.. Istedenfor å bli fornærmet så bør du være flau ober  å ha satt et barn til verden som du ikke klarer å oppdra selv. 
Dette høres kanskje brutalt ut, men sannheten er ofte vond. 

Anonymkode: 64eaf...ac8

Hva i all verden er det for slags oppførsel?! Du vet da ingenting om hvorfor barnet er i fosterhjem!

Ris på rumpa skulle du hatt.

Anonymkode: 37b50...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...