Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert? Fostermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på frivillig plassering, hos fosterforeldre som er vennepar av meg. Her om dagen sa hun at hun var mentalt overkjørt av ungen min og hun opplevde det som veldig brutalt at hun ble helt utmattet og det var ingen ro å få. Jeg ble veldig sjokkert og siden de har vært så på å bli spesialiserte fosterforeldre. 

Hvordan hadde du reagert over dette?

Anonymkode: e13f1...1b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert sårt i høre, men fint at hun er ærlig 

Anonymkode: 3bde2...374

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Derfor sa jeg meg enig i offentlig fosterhjem som ikke var i nettverket slik at jeg skulle slippe å havne i den mellomgreien der 😕 

Men igjen: Hvem andre enn barnets foreldre kan man snakke åpent til? Det savner jeg mest med min eks, at nå har jeg ingen å tømme min frustrasjon over barna ut til. For han var den eneste som elsket de like mye som meg, ergo kunne jeg være urimelig og klage over ungene fordi han visste så godt at vi elsket de uansett.

Anonymkode: 94318...991

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Derfor sa jeg meg enig i offentlig fosterhjem som ikke var i nettverket slik at jeg skulle slippe å havne i den mellomgreien der 😕 

Men igjen: Hvem andre enn barnets foreldre kan man snakke åpent til? Det savner jeg mest med min eks, at nå har jeg ingen å tømme min frustrasjon over barna ut til. For han var den eneste som elsket de like mye som meg, ergo kunne jeg være urimelig og klage over ungene fordi han visste så godt at vi elsket de uansett.

Anonymkode: 94318...991

Godt poeng, får være takknemlig for den ærligheten og at hun tør å være åpen til meg. Desverre opplever jeg ikke barnet som krevende men skjønner at barnet oppfører seg ulikt hos oss.. Er nok en grunn til det og!

AnonymBruker
Skrevet

Fosterbarn er veldig ofte umulige barn. Tipper institusjon blir neste og deretter gata.. Fosterforeldre er også bare vanlige mennesker ts.. Istedenfor å bli fornærmet så bør du være flau ober  å ha satt et barn til verden som du ikke klarer å oppdra selv. 
Dette høres kanskje brutalt ut, men sannheten er ofte vond. 

Anonymkode: 64eaf...ac8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt poeng, får være takknemlig for den ærligheten og at hun tør å være åpen til meg. Desverre opplever jeg ikke barnet som krevende men skjønner at barnet oppfører seg ulikt hos oss.. Er nok en grunn til det og!

Du opplever ikke ditt barn som krevende, men du har det på frivillig plassering hos fosterforeldre?? 

Anonymkode: c271b...434

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du opplever ikke ditt barn som krevende, men du har det på frivillig plassering hos fosterforeldre?? 

Anonymkode: c271b...434

Ja pga sykdom hos meg 🙂

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Fosterbarn er veldig ofte umulige barn. Tipper institusjon blir neste og deretter gata.. Fosterforeldre er også bare vanlige mennesker ts.. Istedenfor å bli fornærmet så bør du være flau ober  å ha satt et barn til verden som du ikke klarer å oppdra selv. 

Ja du leter nok etter noe å ta meg på her ,men skolen og andre instanser opplever ikke barnet som "umulig". 🙂 Du virker som et fint menneske, har du barn selv ? Tenker   du det er greit å mobbe noen på nettet? Bare spør....

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan jeg hadde reagert, kom veldig an på min egen opplevelse av barnet. Tror jeg. Jeg håper jeg hadde klart å være nysgjerrig på hva som gjorde at hun følte det slik. 

Så tror jeg alle barn kan være ekstremt krevende i perioder, og at det generelt er vanskeligere å være tålmodig og tåle alt fra barn man ikke har fått en tilknytning til fra svært tidlig alder.

Anonymkode: ee633...1b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn er jo krevende, men man blir blind for egne barn. 

Anonymkode: 6cf7f...a61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert en vanskelig situasjon for barnet, og da blir det kanske ekstra testing av grenser hos fosterforeldre. 

Anonymkode: d44e0...ed6

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan jeg hadde reagert, kom veldig an på min egen opplevelse av barnet. Tror jeg. Jeg håper jeg hadde klart å være nysgjerrig på hva som gjorde at hun følte det slik. 

Så tror jeg alle barn kan være ekstremt krevende i perioder, og at det generelt er vanskeligere å være tålmodig og tåle alt fra barn man ikke har fått en tilknytning til fra svært tidlig alder.

Ja det får meg til å undre hvorfor barnet er slik...  Synes de opplever som de må kjefte mye og jeg tenker ikke helt det er løsningen heller.. opplever barnet motsatt hos meg , men jeg er alvorlig  syk så har ikke mange valg.  Jeg blir nå frisk igjen så det er ikke slik at jeg dør og det utløser reaksjoner hos barnet. Men kan jo være reaksjon mtp min sykdom 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noe mer absurd enn dette har jeg sjeldent opplevd. Empati og omsorg ligger til grunn for at alle mennesker kan bli fantastiske mennesker men om en blir møtt med utsagn som dette har en ofte null sjanse. Flau burde du selv være om du har barn og oppdrar de med lignende holdninger. 

Anonymkode: f7e48...44b

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Å måtte overlate barna sine til andre er ingen enkel avgjørelse, men er det sykdom i bildet så har en kanskje tilslutt ikke noe valg hvis helsen streiker totalt. 
Hvis far ikke fungerer så ble det vel sånn. 
Jeg tror at en må tenke over at dette ikke har vært så lett for barnet, og det er vel naturlig at det kommer en reaksjon i form av utilpasshet og litt sorg? 
Hvilke forventninger hadde fostermor og hvilke utfordringer blir det tatt hensyn til når et barn blir flyttet fra sine foreldre? 
Hva sier barnet selv? 

Anonymkode: 149ea...e6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å måtte overlate barna sine til andre er ingen enkel avgjørelse, men er det sykdom i bildet så har en kanskje tilslutt ikke noe valg hvis helsen streiker totalt. 
Hvis far ikke fungerer så ble det vel sånn. 
Jeg tror at en må tenke over at dette ikke har vært så lett for barnet, og det er vel naturlig at det kommer en reaksjon i form av utilpasshet og litt sorg? 
Hvilke forventninger hadde fostermor og hvilke utfordringer blir det tatt hensyn til når et barn blir flyttet fra sine foreldre? 
Hva sier barnet selv? 

Anonymkode: 149ea...e6d

Jeg er mest bekymret her at fostermor blir utbrent... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det får meg til å undre hvorfor barnet er slik...  Synes de opplever som de må kjefte mye og jeg tenker ikke helt det er løsningen heller.. opplever barnet motsatt hos meg , men jeg er alvorlig  syk så har ikke mange valg.  Jeg blir nå frisk igjen så det er ikke slik at jeg dør og det utløser reaksjoner hos barnet. Men kan jo være reaksjon mtp min sykdom 

Det er usannsynlig at et barn ikke reagerer på å bo i fosterhjem, selv om din sykdom ikke er dødelig. 

Avhengig av alder, kognitiv fungering og hvilke forklaringer barnet har fått, kan det føle seg avvist, være bekymret for deg, bli engstelig av å være i et miljø som er uvant osv. 

Fosterhjemmet bør be om økt veiledning dersom de strever med å tåle barnets uttrykk. Det er dessverre ikke noe som gis automatisk i den grad det burde. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå må du slutte. Dette er kun din sannhet og den har ikke noe med andre å gjøre. Dette må du ta med dine egne foreldre.

Anonymkode: 821b5...d81

• Liker 4
Skrevet (endret)

Var dette noe av årsaken til frivillig fosterhjem for deg? 

Leste du ikke oppfatter barnet slik og ellers hadde normal relasjon.

Men om dette nå skjer, så bør vel barnet få noen å snakke med?

Ungen har jo vært redd for å miste mammaen, og kanskje ikke venneparet er de beste på klok omsorg? 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Håper du blir frisk igjen veldig snart. Det er svært vanskelig for barnet ditt å bli plassert hos andre, de fleste vil helst være hos sine foreldre (normalt sett) så det kan jo være grunnen til at barnet er "vanskelig" hos fosterforeldrene. Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 5f3f4...892

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ja vel da vet du veldig lite om det og bo i fosterhjem og grunnen for det, di felste som havner i fosterhjem er på grunn av foreldrene som ikke klarer oppgaven

jeg har selv bodd i fosterhjem og det er ikke mitt avsvar og passe på at vi har det vi trenger av mat og klær. og at foreldrene viste oss kjærlighet og omsorg, vær gang det ble tøft for dem så dro foreldrene bare fra oss og vi viste ikke hvor dem var eller noen måte og kontakte dem på.

jeg hadde en fostersøster som bodde der er det da hennes feil at faren hennes voldtok henne flere ganger og moren viste om det men gadd ikke gjøre noe med det 

før jeg flyttet i det fosterhjemmet var det en som bodde der før meg og moren slet veldig med økonomi dem hadde ingen ting så dem dro hele tiden fra hus til hus som det så ut som det ikke var noen hjemme og levde på flukt

så jeg vil virkelig ikke si at det er våres feil at vi havnet i fosterhjem, ta og våkne opp litt vær så snill

Anonymkode: 71dce...812

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...