AnonymBruker Skrevet 7. april #21 Del Skrevet 7. april Jeg husker ikke helt, men jeg ble tatt ut i kontroll i fjor. Husker bare jeg sjekket på min side etter når pengene egentlig skulle ha kommet, da sto det bare dette er grunnen til hvorfor jeg ikke hadde fått pengene: også mange punkter nedover og ett av de som passer meg var tatt ut i kontroll. Fikk pengene i november. Anonymkode: 962d5...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #22 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan sendte du dokumentasjon? Var det å scanne eller ta bilde av kvitteringene dine og sende de på mail? Lurer fælt på dette. Jeg er ganske ny på utleie og lurer på hvordan jeg kan forberede meg. Anonymkode: 6ebf9...b83 Systemet til skatteetaten var ærlig talt ett mareritt. Jeg hadde laget en mappe for hver måned,men så viste det seg at man bare kunne sende maks ti filer dit jeg skulle sende dokumentasjonen. Det skulle ikke sendes på mail. Så måtte jeg slå 12 måneder sammen til ti filer. Og da var det en grense på størrelsen for hver nedlasting (husker ikke hvor mye). Så måtte jeg styre med å komprimere alle filene. Og da jeg ringte for å få bekreftet at jeg hadde sendt det til riktig sted,så var hun i telefonen overrasket over at jeg hadde klart å sende så mye. Hørtes nesten ikke ut til at de hadde vært borti det før 🙈 så det er tydelig at de ikke gjør det lett for folk.... Har ikke scannet noe. Det meste av regninger på utleieboligen får jeg digitalt. Så det laster jeg ned. Det jeg slumper til å få i postkassen tar jeg bilde av. Og jeg dokumenterer også at det er betalt fra min konto gjennom sceenshots. Pluss at jeg sendte ett regneark,slik at de lett kunne se hva som har kommet inn. Og hva som har gått ut. Anonymkode: d83b5...bb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #23 Del Skrevet 8. april Takk for svar! Jeg har endel butikk kvittinger som jeg får i hånda når jeg handler ting til utleie. Men jeg ser det kan bli et styr å bli kontrollert og ordnet kvitt inn i dataen. Fikk du inntrykk at da du ble kontrollert hadde de grunn til det? Altså om du hadde ekstra store utgifter det året eller om det var noe du hadde av innkjøp som skilte seg ut? Eller var det hvilket som helst år og lite interessant å kontrollere? Anonymkode: 6ebf9...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #24 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar! Jeg har endel butikk kvittinger som jeg får i hånda når jeg handler ting til utleie. Men jeg ser det kan bli et styr å bli kontrollert og ordnet kvitt inn i dataen. Fikk du inntrykk at da du ble kontrollert hadde de grunn til det? Altså om du hadde ekstra store utgifter det året eller om det var noe du hadde av innkjøp som skilte seg ut? Eller var det hvilket som helst år og lite interessant å kontrollere? Anonymkode: 6ebf9...b83 Ja. Jeg hadde store utgifter . Pga av at jeg blant annet leier ut inkludert strøm. Tjente nesten ingenting. Det var også første året med utleie. Så ringte inn til skatteetaten for å få hjelp til å forstå enkelte ting. De leier inn eksterne folk for å få hjelp til skattemeldingen. Så føler bare at han som ringte gav rapport tilbake om at "hun her har ikke peiling på noe som helst. Hun hevder at hun nesten ikke tjener noe på utleie, Så hun her kan dere trygt "ta" 🤣 Vet at skatteetaten utfører noe som kalles for risikoanalyse. Og jeg ble sikkert ett bra objekt for dette. I og med at det var første gang jeg skulle fylle ut. Følte meg som en bøtteknott i telefonen. Er ingenting som får meg til å tro at det var tilfeldig. Men jeg hadde alt på stell. Så gikk bra. Var uansett utrolig stressende og ekkelt. Anonymkode: d83b5...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #25 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 12.45): Kan beskjeden komme så sent som i mai? Eller juni? Eller kommer den alltid i løpet av mars/april? Er det eventuelt også slik at man i visse tilfeller ikke får beskjed? Setter pris på svar fra folk som har opplevd kontroll, og som vil dele sine erfaringer. Anonymkode: 7b0d8...69e Jeg har aldri fått beskjed om at jeg har blitt tatt ut til kontroll. "Vanlig" arbeidstaker, har ikke vært eier eller styremedlem av et AS på en del år nå. Ganske enkelt skatteoppgjør, med få fradrag. Anser mitt tilfelle som en klar indikasjon på at en del av kontrollene er vilkårlige, da jeg har en svært enkel økonomi, sett med skatteetatens øyne. Men at jeg har fått et skatteoppgjør såpass sent (~oktober i tre år av siste seks år), tilsvarer forsinkelsen samme årsak som om jeg har blitt kontrollert.Jeg gidder ikke være en konspirasjonsteoridiot som spekulerer i grunnen, men det over er fakta. Kort sagt; jeg har muligens blitt kontrollert, men har ikke fått beskjed om det. Anonymkode: 815fb...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #26 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar! Jeg har endel butikk kvittinger som jeg får i hånda når jeg handler ting til utleie. Men jeg ser det kan bli et styr å bli kontrollert og ordnet kvitt inn i dataen. Fikk du inntrykk at da du ble kontrollert hadde de grunn til det? Altså om du hadde ekstra store utgifter det året eller om det var noe du hadde av innkjøp som skilte seg ut? Eller var det hvilket som helst år og lite interessant å kontrollere? Anonymkode: 6ebf9...b83 Glemte å føye til at det er slett ikke noe styr å få ting inn på dataen. Er bare å ta bilde og laste det opp i en nettsky . Så lager du ett regnskap som også er i samme nettsky. Der fører du opp inntekter og utgifter hver måned. Pluss at du legger inn dokumentasjon på betaling for hver gang du betaler noe. Lett for deg. Og lett for dem 🙂 Anonymkode: d83b5...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #27 Del Skrevet 8. april Takk bb3, jeg tenker det er greit å føre slik de vil ha det jevnlig gjennom året. Da blir det ikke så sjokk å få kontroll! Anonymkode: 6ebf9...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #28 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk bb3, jeg tenker det er greit å føre slik de vil ha det jevnlig gjennom året. Da blir det ikke så sjokk å få kontroll! Anonymkode: 6ebf9...b83 Ja,det er nok lurt. Selv om man har alt på stell,så blir det mer enn nok styr ut av det alikevel. Anonymkode: d83b5...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #29 Del Skrevet 9. april Noe sier meg at skatteetaten bør kontakte Kvinneguiden og få opplysninger om hvem som står bak dette innlegget og ta en kontroll...... Anonymkode: e272f...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #30 Del Skrevet 9. april Du får ikke beskjed om du er tatt ut i kontroll. Anonymkode: 19bb9...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #31 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noe sier meg at skatteetaten bør kontakte Kvinneguiden og få opplysninger om hvem som står bak dette innlegget og ta en kontroll...... Anonymkode: e272f...20c Vi er allerede på sporet. Anonymkode: 8498a...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #32 Del Skrevet 9. april Jeg har egentlig forventet kontroll hvert år, siden jeg har krypto. Men jeg bruker Kryptosekken hvert år, så kanskje de tenker at jeg er lavrisiko pga det? At det er lite sannsynlig at jeg bruker Kryptosekken til å jukse? Anonymkode: d98b5...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:48 #33 Del Skrevet torsdag kl 11:48 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 9.17): Vi er allerede på sporet. Anonymkode: 8498a...fd4 Er du arbeidsledig?! Anonymkode: 6ebf9...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå