Gå til innhold

Når får man beskjed fra Skatteetaten om at man er tatt ut til kontroll?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan beskjeden komme så sent som i mai? Eller juni? Eller kommer den alltid i løpet av mars/april? 

Er det eventuelt også slik at man i visse tilfeller ikke får beskjed? 

Setter pris på svar fra folk som har opplevd kontroll, og som vil dele sine erfaringer.

Anonymkode: 7b0d8...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk ikke beskjed det året jeg ble tatt ut.

Anonymkode: fa718...472

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg tror heller ikke at man får beskjed om at man er tatt ut til kontroll.

Anonymkode: d2782...1e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hvordan oppdager man det? Hvordan oppdaget dere det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ikke beskjed.

Du oppdager det ved at du får penger sent på året

Anonymkode: 80408...880

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får ikke beskjed.

Jeg får ikke igjen penger. Jeg får restskatt. Foreløpig beregnet beløp står i skattemeldingen min. Jeg har dessuten fått beskjed om at skatteoppgjøret mitt tidligst kommer i juni. (Det kom forøvrig i juni i fjor også.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jegerrinne skrev (5 minutter siden):

Du får ikke beskjed. Merker bare at du får seinere utbetaling 

Ok. Som sagt får jeg ingen utbetaling i det hele tatt, siden jeg får restskatt. 

Og jeg har fått beskjed om at oppgjøret mitt kommer tidligst i juni, men uten noen begrunnelse for hvorfor. (Dog har etaten ramset opp flere mulige årsaker.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok. Som sagt får jeg ingen utbetaling i det hele tatt, siden jeg får restskatt. 

Og jeg har fått beskjed om at oppgjøret mitt kommer tidligst i juni, men uten noen begrunnelse for hvorfor. (Dog har etaten ramset opp flere mulige årsaker.) 

Oppgjøret kommer aldri før tidligst i juni for oss som får restskatt...

Anonymkode: d5c48...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor langt er et tau? 

Skatteetaten har flere typer kontroller. "Tyngre" kontroller som bokettersyn ruller og går hele året. En får senest varsel når kontrollørene banker på. Noen ganger går de rettens vei slik at de kan ha med politiet for å foreta beslag også. 

Når det gjelder skattemelding for 2024, så starter kontrollene når disse er sendt inn/godkjent. Flere kontroller foretas før skatteoppgjør er sendt ut. Det gjelder å stoppe store uriktige utbetalinger slik at staten ikke må bruke ressurser på å kreve inn pengene igjen. 

Anonymkode: 47239...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan beskjeden komme så sent som i mai? Eller juni? Eller kommer den alltid i løpet av mars/april? 

Setter pris på svar fra folk som har opplevd kontroll, og som vil dele sine erfaringer.

Jeg fikk brev rett før fellesferien. Fikk 14 dager på meg til å svare på spørsmål. Og på å dokumentere ting.  Leverte etter en uke. Hørte ingenting fra dem. Måtte purre. Også viste det seg at den som opprettet sak hadde reist på ferie 🙄 fikk ett kort svar om at dokumentasjonen var tilfredsstillende. Og fikk ikke skattepengene mine før langt uti juli. 

Anonymkode: d83b5...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk brev rett før fellesferien. Fikk 14 dager på meg til å svare på spørsmål. Og på å dokumentere ting.  Leverte etter en uke. Hørte ingenting fra dem. Måtte purre. Også viste det seg at den som opprettet sak hadde reist på ferie 🙄 fikk ett kort svar om at dokumentasjonen var tilfredsstillende. Og fikk ikke skattepengene mine før langt uti juli. 

Påpeker bare at det korte svaret var noe jeg fikk etter at vedkommende var tilbake fra ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du får ikke beskjed.

Jeg fikk skattepengene i november i fjor, men ble ikke varslet om at det hadde vært en kontroll på ligninga mi. 

Anonymkode: 8c0b3...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fikk tlf, viste seg at jeg hadde skattet for mye i 10 år og fikk masse tilbake 

Anonymkode: bc788...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skattepengene i november i fjor, men ble ikke varslet om at det hadde vært en kontroll på ligninga mi. 

Anonymkode: 8c0b3...524

Skattepliktig som person uten næringsinntekt? Hvis du fikk "kontroll" så fikk du sannsynligvis et varsel om endring av skattefastsettingen og kanskje varsel om tilleggsskatt?

Det er vanlig fremgangsmåte hvis det gjelder kontroll/spørsmål om enkeltposter i skattemeldingen. Får man slikt varsel så skal man alltid få tilbakemelding, også hvis det ikke blir noe av saken.

Fler og fler av postene i skattemeldingene sjekkes maskinelt, dvs med robot og enkel KI. Alle blir sjekket og der det oppdages feil, sendes varsel. 

Det du opplevde med saksbehandler på ferie er nok vanlig. Når skatteetaten får tilbakemeldinger, så vurderes disse av mennesker. Saksbehandlerne tildeles egen portefølje. 

Skatteetaten har frist til å få alle skatteoppgjørene ferdig i starten av desember, men forsøker å få alle ferdig så fort som mulig. For lønnstakere og og pensjonister er målet å få ferdig flest mulige til ca 20. juni.  Dessverre er det slik at jo mer komplisert, jo senere blir det. 

Om man vil ha oppgjøret tidlig, så øker sjansene ved at man gir riktige opplysninger, det er i grunn liten vits i "å prøve seg". 

Er det kompliserende forhold som utleieboliger, amerikanske aksjer, godskriving av skatt betalt i utlandet mv. så er det lurt å sende inn dokumentasjon. Men dette må noen vurdere og da tar det mer tid. 

Anonymkode: 47239...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...