Gå til innhold

vanskelig forhold til mat og kropp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en ung mann i midten av tyve åra som har en drøm om å drive med bodybuilding/fitness men har veldig turbulente forhold til mat og kropp. i kontekst så elsker jeg å trene styrke og å se fremgang på gymmet, løfte tyngre, bygge mer muskler og å se framgang på kroppen. Jeg var veldig overvektig som barn, ble grovt mobba og begynte å trene og det var da problemene begynte. Spiste omtrent ikke og ble plutselig ekstremt tynn. Begynte på idrettslinja og merka at alle var enda tynnere enn meg og da begynte jeg å få meg selv til å kaste opp på doen. Gjør ingenting slikt noe mer. men har fortsatt et forvridd syn av meg selv. Nå er jeg på diett for å miste fett mot sommern, og jo lengre ut i cutten jeg kommer, desto mer merker jeg at jeg klyper meg selv i magen, speiler meg mye mer, og føler meg generelt sett mer misfornøyd. 

Alt dette blir verre når jeg begynner å crave mat jeg har lyst på men som jeg vet jeg ikke kan spise pga for mye kalorier. Feks er det ingenting annet jeg vil ha akkurat nå enn brød. Enten med smør og eggerøre, eller en feit porsjon peanøttsmør. Jeg kan spise det, men da vet jeg at jeg kommer til å skammes resten av uka. Jeg har ''cheat meals'' en til to dager i uka, men til og med da regner jeg på det slik at jeg ikke går over kalorigrensa mi. Jeg vet dette høres sikkert normalt ut for en som driver med fitness på hobbynivå, men jeg klarer ikke å slutte å tenke at jeg er feit/ute av form. til tross for at jeg vet at jeg er i bedre form enn 99% av befolkninga. Noen som har gått igjennom noe lignende og kan dele noe tips??

Anonymkode: 493d4...bcf

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta en time hos fastlegen og fortell hvordan du har det.

Anonymkode: 13eed...1ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du trenger mer hjelp enn vi kan gi deg her inne på forumet 💙 Jeg anbefaler også en tur til fastlegen, og du kan også sjekke ut Ros sin tjeneste på nett, samt Spiseforstyrrelsesforreningen sin hjelpetelefon. 

Ting fra barndommen har en tendens til å ikke slippe så lett, og du ser deg nok selv med feil briller på, og ser ikke den du egentlig er. Det er veldig vanlig blant mange, og i sær de med spiseforstyrrelser. Innenfor noen miljøer er det også mer fokus på dette, og ikke sikkert det er så bra for deg å drive med bodybuilding/fitness, i hvert fall ikke uten å ha fått hjelp. Forstår det er en drøm, men det er nok et miljø som kan trigge litt ekstra. 

Håper du kan få hjelp med å håndtere tingene 💙

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler også å sjekke ut ROS og få rådgivning av dem. De vet hva dette går i!

Anonymkode: b26f3...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må du snakke om med legen din. Vi har ikke lov til å diskutere spiseforstyrrelser her inne.

Anonymkode: 5d6b5...6c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden da det ikke er tillatt med tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser på Kvinneguiden. Årsaken er at moderatorteamet ikke kan passe tråden konstant og fjerne svar som kan være skadelige for deg eller andre i en sårbar situasjon, samt at vi ikke vet noe om hvilken kompetanse som ligger bak svarene som gis.

Jeg oppfordrer deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Du kan også kontakte Mental Helse via deres hjelpetelefon på telefonnummer 116 123 eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenestene til Mental helse er gratis og tilgjengelig hele døgnet, og du kan være helt anonym. De har taushetsplinkt, og kan gi deg råd og hjelp i en vanskelig situasjon.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjennner og stoler på. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Vi håper du får den hjelpen du trenger, og ønsker deg  alt godt videre.

Med omtanke og hilsen,

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...