Gå til innhold

Bruk av økenavn/nedsettende kallenavn.

Perine

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det passer i denne gruppa, men lurer på om det er flere enn meg som reagerer på dette?  

På forumet ser vi ofte diskusjoner der debattantene omtaler hverandre og kjente personer med slike nedsettende navn.  Er det for å hevde seg selv, eller for å ramme den omtalte?  Barn og unge lærer at dette er slemt, og kommer inn under mobbing, trakassering og hersketeknikk.

Jeg mister respekten for, og gidder ikke å diskutere med noen som kaller andre for slike ord.  Det hender at jeg rapporterer det som regelbrudd når det forekommer her, men det er ganske utbredt i kommentarfeltene også andre steder.  

Hva mener dere?  Går det inn under ytringsfriheten, slik at vi kan kalle folk for hva som helst? Eller er det unødvendig, slemt og dårlig oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Eksempler? 

Kan ikke si jeg har lagt merke til dette.

Jeg vil ikke henge ut noen, men er litt overrasket over at ikke andre ser slike ting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Har sett i tråden om Mette Ask at en eller to brukere kaller henne metteflette, flettemor osv samtidig som de kritiserer og ler av alt hun gjør. Syns det er stygt. Som jeg skrev i tråden minner det om små barn som krangler og erter hverandre i sandkassa. Ikke særlig sjarmerende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 6.4.2025 den 16.18):

Jeg vil ikke henge ut noen, men er litt overrasket over at ikke andre ser slike ting.  

Hvis det er i tråder om influensere (?) og lignende, slik jukkapalme nevner, er det vel derfor jeg ikke har lagt merke til det, siden jeg sjelden følger slike tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis det er i tråder om influensere (?) og lignende, slik jukkapalme nevner, er det vel derfor jeg ikke har lagt merke til det, siden jeg sjelden følger slike tråder. .

Det kan være alle kategorier, også idrettsfolk, artister, politikere eller andre som stikker hodene frem i offentligheten.  Hvis noen begynner å omtale dem med nedsettede kallenavn, så har det lett for å henge ved dem.  Noen er morsomme på deres bekostning, mobbende eller hatefulle.  Det er bare slikt som veldig lett sprer seg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...