Gå til innhold

Har noen erfaring med forstoppelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt forstoppelse en ukes tid med mageknip og smerter på venstre side.

Var hos legen på torsdag. Ble anbefalt Movicol, 2 poser på torsdag, 3 på fredag, 4 på lørdag osv til det løsnet.

I dag har jeg hatt litt bløt avføring. Er det håp om at ting går seg til, eller bør jeg ta Movicol i dag også for å få fart på systemet?

Noen med erfaring? 

M 64

Anonymkode: 3133a...0a3

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring er at movicol bare er et plaster som ikke løser noe over tid. For meg har det vært best med magnesium og kalium (tatt i samråd med lege), samt kosthold. 

Anonymkode: 34da9...5ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min erfaring er at movicol bare er et plaster som ikke løser noe over tid. For meg har det vært best med magnesium og kalium (tatt i samråd med lege), samt kosthold. 

Men er ting på vei til normalen i denne omgang, eller bør jeg kjøre en runde til med movicol?

Erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men er ting på vei til normalen i denne omgang, eller bør jeg kjøre en runde til med movicol?

Erfaring? 

Det er jo helt umulig å svare på. Eneste måten å finne ut det på er å droppe en runde til og se om det går seg til eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller trappet ned på movicol til det stabiliserte seg. Movicol er ikke farlig, eller avhengighetsskapende. Så det kan du bruke over lang tid. Laktulose er et også et alternativ, helt ufarlig, og noe som blir anbefalt til feks gravide.

Alternativet er jo total omlegging av kosthold. 

Om du er skikkelig i knipe en gang, og trenger skikkelig nødhjelp, men vil ikke til lege i første omgang, kjøp et stort oljeklyster på apoteket. De andre alternativene funka ikke for meg iallefall. 

Anonymkode: c3295...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var hos legen på torsdag. Ble anbefalt Movicol, 2 poser på torsdag, 3 på fredag, 4 på lørdag osv til det løsnet.

I dag har jeg hatt litt bløt avføring. Er det håp om at ting går seg til, eller bør jeg ta Movicol i dag også for å få fart på systemet?

Noen med erfaring? 

M 64

Ikke farlig å gå på movicol en periode, kan være greit så man er sikker på at man får ut alt. Vi har hatt barn med forstoppelse og da er anbefaling fra sykehuset at man skal ta det over tid, først litt større doser også mindre vedlikeholdsdose over noen uker. Men jeg kjenner jo ikke din historikk så du må nesten ta en egen vurdering eller i samråd med lege. Jeg selv har kronisk forstoppelse og må ta Lactulose hver dag i tillegg til å spise mat som gjør at jeg er minst mulig forstoppet. Har hatt nedsatt fordøyelse i flere år nå. 

Anonymkode: bf916...e3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde fortsatt med movicol i noen dager til.  Vent til det har kommet mer ut.

Anonymkode: 24a44...c54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen med erfaring? 

M 64

Syntes det hørtes veldig voldsomt ut med 4 poser movicol på lørdag. 
Jeg har selv slitet med forstoppelse tidligere. Gikk på movicol 2 poser hver dag. For meg tok det lang tid før jeg fikk noe ut. Måtte ty til dulco lax jeg kjøpte på apoteket. 5 minutter tok det og alt kom ut. 

Anonymkode: 4f5bd...624

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.02):

Syntes det hørtes veldig voldsomt ut med 4 poser movicol på lørdag. 
Jeg har selv slitet med forstoppelse tidligere. Gikk på movicol 2 poser hver dag. For meg tok det lang tid før jeg fikk noe ut. Måtte ty til dulco lax jeg kjøpte på apoteket. 5 minutter tok det og alt kom ut. 

Anonymkode: 4f5bd...624

Takk for svar! Du har nok rett, 4 poser på lørdag hadde nok vært i overkant, og det tok lang tid før det skjedde noe særlig. 

Jeg tok 3 poser movicol på fredag. Lørdag kom det litt ut, etter hvert flere omganger. Jeg vurderte en runde med 4 poser, men utsatte det. Søndag kom det noe mer, men først i dag mandag "løsnet" det, dvs det tok 3 døgn etter 3 poser før det løsnet ordentlig. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Du har nok rett, 4 poser på lørdag hadde nok vært i overkant, og det tok lang tid før det skjedde noe særlig. 

Jeg tok 3 poser movicol på fredag. Lørdag kom det litt ut, etter hvert flere omganger. Jeg vurderte en runde med 4 poser, men utsatte det. Søndag kom det noe mer, men først i dag mandag "løsnet" det, dvs det tok 3 døgn etter 3 poser før det løsnet ordentlig. 

Ts

Jøss! :o 

Noen aning om hvordan du fikk denne ekstreme forstoppelsen?

Anonymkode: bfa7d...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du masseres godt rett under lårkulen på begge sider setter det i gang systemet. Superbra triks på babyer, men funker på voksne også. Ikke som at du instant må på do, men i løpet av døgnet.

Ta området under lårkulen helt på siden av kroppe og gjerne 10 cm nedover.

Anonymkode: c5855...3f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 1.01):

Jøss! :o 

Noen aning om hvordan du fikk denne ekstreme forstoppelsen?

Anonymkode: bfa7d...e29

Nei, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg pleier å gjøre er å bælme masse vann ganske fort. Forsøke å la være tisse inntil du absolutt må. Dette setter iallfall i gang systemet mitt når det er bråstopp. 

Anonymkode: 82201...255

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg pleier å gjøre er å bælme masse vann ganske fort. Forsøke å la være tisse inntil du absolutt må. Dette setter iallfall i gang systemet mitt når det er bråstopp. 

Hvis du i tillegg tar litt store doser C-vitamin får det fart på systemet.

Anonymkode: fc5da...a2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste hjelpen mot forstoppelse er loppefrø (Psyllium) som du får kjøpt på helsekosten. Både til forebygging og akutthjelp. 1-2 glass med loppefrø per dag hjelper masse, i tillegg til å drikke nok vann og spise mat med fiber. 

Anonymkode: 1f046...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du i tillegg tar litt store doser C-vitamin får det fart på systemet.

Anonymkode: fc5da...a2d

Vrøvl. Det er nok heller søtningsmiddelet som gjør det

Anonymkode: 3470d...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan forresten legge til at da jeg fikk meg en juicer og kjørte gjennom noen gulrøtter og rødbeter og drakk dette, så fikk jeg nesten et illebefinnende hvor det føltes som jeg fikk et koffeinsjokk. Det satte også i gang systemet, men var litt ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjør på med Movicol. Med tømmeregime til sykehuset skal du faktisk opp i 8 poser de siste dagene.

Anonymkode: 7f57f...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstoppelse er kjipt, ja! Husk å drikk nok vann, spis noen svisker pr. dag og bevege kroppen (gå tur).

Du kan også ta på engangshanske med litt nøytral olje på og massere i endetarmsåpningen. Det kan stimulere til å få avføring/få løs avføring. 

Rømmegrøt skal visstnok sette fart på magen også. Også er det et hjemmelaget syltetøy som brukes på sykehjem:

LINDEMANNS SYLTETØY (virker avførende)

125 g Fiken

250 g Rosiner.

250 g Svisker

Dette males.

Lag tevann av 1 liter vann og 100 g senneste (apotek). La dette trekke i 30 minutter. Sil tevannet og bland sammen med de øvrige ingrediensene. Gies ett oppkok. Avkjøl og fyll på glass.

Start med ett par ts og se hvordan du reagerer på denne. Selv om den heter syletøy smøres den ikke på skiva men spises direkte.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...