Gå til innhold

Foreldre som aldri kan stille opp på noe, aldri kjøre osv..?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er en mellomting

Jeg nekter å være en gratispassasjer. Jeg kjører og bringer og stiller på dugnad. 

Men jeg kommer aldri til å være en av de mest engasjerte. Eller stille som trener osv. hvis det kreves av meg så tar jeg ungen ut av den idretten.

Mine barn er små enda, jeg lar ikke ungene begynne på de idrettene med mest dugnadstrykk for vi har krevende jobber begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Endringen her er at foreldre er forventet å følge på trening f.eks, og hos oss stiller alle foreldre på kamper og cuper. Slik var det ikke da jeg vokste opp på nittitallet i hvert fall. Vi var mye mer selvgående som barn, og foreldre var langt fra like delaktige i barnas liv. Selv husker jeg det som en fin barndom, men mulig minnet spiller meg et puss 🤷🏻‍♀️.

Anonymkode: d620c...679

Helt sant

Mine foreldre var ALDRI med på noen av mine idretter. Jeg måtte ordne meg selv. Jeg syklet og tok buss. 
Jeg tror knapt min mor viste hvilke idretter jeg drev med

jeg har ingen dårlige minner pga dette. Jeg var glad for å ha frihet og selvbestemmelse 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo åpenbart at du ikke har skjønt den sosiale profilen til klubben din. Det handler om at barn med ressurssvake foreldre skal få de samme mulighetene som barna med ressurssterke foreldre! Ved å straffe forelderen på denne måten, så straffer du barnet, som sannsynligvis har det ille nok hjemme fra før.

Jeg tror du må gå en runde i deg selv her…

Anonymkode: 358fe...26f

Høres ut som om det er du som sitter på verandaen å røyker mens de andre er på dugnad. Nå får jeg kjeft, helt sikkert 😅

Anonymkode: 5d9ae...cee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (3 minutter siden):

Hun er ikke ressurssvak. Hun kan alltid stille når det er til spillerkassa. Men aldri til lagkassa eller fellesskapet... "det er nemlig ikke lov å pålegge dugnad " 

Hun er åpenbart ressurssvak når hun ikke forstår hvorfor det er viktig å bidra til fellesskapet.

Jeg synes for øvrig du deler litt vel mye opplysninger som er gjenkjennbare…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som om det er du som sitter på verandaen å røyker mens de andre er på dugnad. Nå får jeg kjeft, helt sikkert 😅

Nei, jeg stiller på dugnad der det er nødvendig, når jeg har mulighet. Barna mine driver dog ikke med noe elitesatsing i barneskolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes for øvrig du deler litt vel mye opplysninger som er gjenkjennbare…

Enten det, eller så har vi alle "en sånn" på laget 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Summeer skrev (13 minutter siden):

Enten det, eller så har vi alle "en sånn" på laget 😉

Uhm nei, du har delt masse opplysninger som kan kjennes igjen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De går i aktiviteter alle sammen, men det er aktivitet som krever minimalt med dugnader. Det derimot koster litt så er jo ikke for alle det heller. 

Hvilke aktivitet er det?

Anonymkode: 30022...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (5 timer siden):

Hun er ikke ressurssvak. Hun kan alltid stille når det er til spillerkassa. Men aldri til lagkassa eller fellesskapet... "det er nemlig ikke lov å pålegge dugnad " 

Kan jo legge til at de individuelle dugnadene er en del jobb å tilby, og jeg gjør det nettopp for å gi muligheten til å dekke opp cupkostnader for de som har trang økonomi. Jeg tar noen sånne dugnadsvakter selv også for at vi skal bli mange nok til å få tilbudet. 

Mine foreldre var sånne som ble skikkelig sinte hjemme om de måtte bidra med noe. Feks felleskjøring til kamp. Det var skummelt. Mine foreldre var ressurssterke foreldre. Men skumle og farlige for små barn. Jeg ønsket ikke å ha de med noen steder, men å ha plasser jeg kunne gå og være i fred fra de utenfor huset.

Ville bare fortelle deg at sånne familier eksisterer. Men ingen ville trodd at mine foreldre var farlige. De var jo så hyggelige med folk utenfor husstanden.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var ikke det jeg hørte. Jeg hørte en som forstår og ser mennesker mer enn personen hen svarte.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (5 timer siden):

Helt sant

Mine foreldre var ALDRI med på noen av mine idretter. Jeg måtte ordne meg selv. Jeg syklet og tok buss. 
Jeg tror knapt min mor viste hvilke idretter jeg drev med

jeg har ingen dårlige minner pga dette. Jeg var glad for å ha frihet og selvbestemmelse 

Men ikke alle lag og klubber var sånn på 80-og 90-tallet.  Det var lag hvor foreldre stilte opp, selv på trening og som fikset dugnader, loddsalg osv.  Vi var flere som byttet til sånne klubber /lag hvor engasjementet var større.  Av mine lagkompiser i håndball når jeg vokste hadde 0 spilt håndball når de vokste opp.  Av foreldrene til laget jeg trente hadde i snitt minst 1 av foreldrene spilt håndball som små og flere hadde spilt 1-2 divisjon.  Selv la jeg opp med skade etter spill i 4. divisjon. 

Mange foreldre født på 40 til tidlig 60-tall hadde ikke tilbud om organisert idrett. De drev skoleidrett og gikk litt på ski/skøyter.   Svigerfar drev aktiv på ski/hopp og hans foreldre kjørte han rundt, og svigerfar valgte selv å bli trener for egne barn og leder i idrettslaget, min mann valgte å bli trener.  Mine foreldre hadde helt klart drevet med organisert idrett når de vokste opp om de hadde hatt mulighet, mine fars foreldre hadde ikke lappen så hadde ikke kunnet bidra og min far bodde på internat fra 1. klasse så det var ikke muligheter. Men pappa speilet ikke mine muligheter i sin barndom. Han stilte derfor i styrer og var ildsjel.   

Det blir feil å skylde på egen barndom å tro det er «sannheten»  Selv når jeg vokste opp hadde ikke alle lappen. Flere hadde kjørt selv om ikke lagledere laget kjøreliste. Pappa kjørte nesten alltid.  

Hvilke tilbud hadde jeg når jeg vokste opp. Turn (tropp og turn) Jeg prøvde troppsturn noen år. Bygda hadde korps, det gikk jeg på i mange år. Så fantes det fotball for gutta og så håndball.  All annen idrett måtte vi kjøre 30 min til. Noen gjorde det (etterhvert mine foreldre), men mange gadd ikke.   Nå gidder foreldre og dermed må barn kjøres. Vil du drive med basket, innebandy, hockey, volleyball ++ så må du 20-30 min unna.  Det betyr at ikke alle gutta lenger driver med fotball, 

Anonymkode: 9c68e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men verken håndball eller fotball har fast serie, det kjøres i håndball 1-3 klasse miniturneringer ikke en gang i måneden i snitt en gang og i fotball er det ikke serie før de er 8-9 og spiller 5er. 3er er noen dager med 2-3 kamper hver gang 

Her var det kamp 1 dag I uka fra første klasse. Og ca 3 cuper i sesongen. Både i fotball og håndball. Og så mente trenner dette var jo kjekk å melde opp 2 lag og vips var det 2 kamper i uka da de startet 2 året på fotball

Anonymkode: 9d42e...7cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker som en del foreldre ikke forstår at dugnad er en del av kostnadene med å ha barn. Pr definisjon er dugnad frivillig, men det er jo faktisk ikke frivillig i de fleste tilfeller. For alt av aktiviteter, om det er skoleturer, fritidsaktiviteter eller barnebursdager krever fysisk innsats. Noen MÅ kjøre hvis klassen skal på tur, noen MÅ ta sekretariatet på en håndballkamp for at man skal få gjennomført. Så kan kan si at man kunne droppet kiosken. Men man kan jo faktisk ikke det, for kioskssalget må til hvis klubben skal kunne betale for leie av hallen. Alle kostnader kunne selvsagt vært dekket med innbetalinger fra foreldrene, men da hadde det vært så dyrt å delta at de færreste hadde hatt råd. Vanskelig å stille med et håndballag hvis bare to har råd til å være med.

Anonymkode: 327d1...660

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 11.02):

Jeg kommer sikkert til å bli den forelderen dere prater om. Men det er fordi jeg ikke forstår dette rotte racet. Hvorfor kan ikke ungene heller bare spille fotball i nabolaget, hvorfor må foreldrene kjøre barna til alle idrettene og bruke hele kvelden sin og helger og fridager på å stå å se på barna spille? Hvorfor er det så innmari viktig å holde dugnader for å fremstille sporten barna går på som profesjonell? Herligfred de er jo unger. Jeg vil helst bruke tiden vår med familie og de nære vennene vi allerede har enn å stå å holde falske samtaler med slike foreldre som dere hele kvelden. 

Anonymkode: df9e7...7c7

Reality check:

Fotball eller andre aktiviteter er ikke obligatorisk, men melder du på må du følge opp det som kreves også. Dugnad er ikke for moroskyld, men for å holdene kostnadene ned.

Så dropp å kjøre, dropp å stå og se på, dropp samtaler du ikke vil ha, men dropp da også å melde barnet ditt på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det virker som en del foreldre ikke forstår at dugnad er en del av kostnadene med å ha barn. Pr definisjon er dugnad frivillig, men det er jo faktisk ikke frivillig i de fleste tilfeller. For alt av aktiviteter, om det er skoleturer, fritidsaktiviteter eller barnebursdager krever fysisk innsats. Noen MÅ kjøre hvis klassen skal på tur, noen MÅ ta sekretariatet på en håndballkamp for at man skal få gjennomført. Så kan kan si at man kunne droppet kiosken. Men man kan jo faktisk ikke det, for kioskssalget må til hvis klubben skal kunne betale for leie av hallen. Alle kostnader kunne selvsagt vært dekket med innbetalinger fra foreldrene, men da hadde det vært så dyrt å delta at de færreste hadde hatt råd. Vanskelig å stille med et håndballag hvis bare to har råd til å være med.

Anonymkode: 327d1...660

Hvorfor kan ikke heller disse klubbene være litt mer på lokale bedrifter for å få midler?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lest hele tråden,  men kan si jeg, som alenemor til 2, med så sterk hjernetåke og søvnmangel,  ikke burde ha ansvar for bilkjøring før det bedrer seg. Man kan ikke forutsi alt i livet.  Tipper vi er mange som fikk langt mer belastende utfordringer ETTER å ha fått barn som ikke klarer å bidra så mye. Sånn er livet.

Anonymkode: 02673...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor kan ikke heller disse klubbene være litt mer på lokale bedrifter for å få midler?!

Det funker kanskje i små bygder, men ikke her, det er rett og slett ingen hjørnesteinsbedrifter, men små bedrifter som ikke kan sponse det lokale idrettslaget med over 2000 medlemmer. Kommunen har også hatt så dårlig råd og i motsetning til andre steder hvor det er kommunale anlegg (hall og fotballbaner) så har klubben måtte bygge både bane og hall selv og dermed drifte alt selv.  Så ser vi til nabokommunen hvor kommunen eier alt og klubber leier av kommunen.  

Ganske naivt å tro at det finnes så mye bedrifter med overskudd til å støtte de mange idrettslagene rundt omkring med annet enn småpenger.  På mine barn lag klarte vi til slutt å hale i land to bedriftssponserer så overtrekksgenseren ble halvert i pris, og det var fordi foreldrene jobbet i bedriftene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ganske naivt å tro at det finnes så mye bedrifter med overskudd til å støtte de mange idrettslagene rundt omkring med annet enn småpenger.

Naivt? Tja, dugnadsånden gjelder kanskje ikke for de som skor seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.38):

Dere som får barn, men ikke klarer følge de opp. Dere klarer ikke hente de på trening og kamp, dere melder de på, men vi andre foreldre må hente og kjøre de. Dere kan ikke på dugnad fordi det er så travelt for dere. Dere benytter dere fint av det som blir gjort på dugnader da, så der er dere veldig grei

Å trene 3-4 ganger i uken og gå tur klarer dere fint. For deretter å klage over hvor travelt alt er. 

Har det ikke falt dere inn at vi også må kjøre den samme strekningen? Eller at vi også vil trene, men noe må hente. Eller at vi og synes dugnader er noe forbanna dritt og at vi hater det? 
Sist jeg sjekket har døgnet like mange timer for alle, så det er litt hvordan man velger å disponere de. Har det ikke falt dere inn at vi også har flere barn som vi må ta oss av? 

Hva er det med dere foreldre? Å nei ingen diagnoser eller noe som helst- bare foreldre som skal realisere seg selv og som sender barna sine med andre og som dropper å stille opp fordi dere ikke har lyst. 

Anonymkode: c82dc...73d

Tja. Jeg har 2 barn som fortsatt bor hjemme og de driver med pianotimer, barnekor, håndball og barneteater. I tillegg er jeg aktiv i et kor selv, i tillegg til å være frivillig i en lokal venneforening som sørger for konserter og aktiviteter for både unge og eldre i nærmiljøet, og som instruktør i barneteateret. Jeg har også en mann som pendler og er borte store deler av uka, og jeg har 2 hunder som krever sitt. Da det ene barnet ville starte med håndball i fjor (2 treninger hver uke, og kamp av og til), var dette noe jeg hadde som kriterie, at hun stort sett må sitte på med andre, for jeg får ikke logistikken til å gå opp. 

Alternativet ville faktisk vært at barnet ikke fikk være med på håndball. Tenker du at det hadde vært bedre? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Jeg har feksl  alltid med meg ett barn ekstra på barneteateret. Det gjør meg ikke sur eller irritert. Jeg skal jo dit uansett. 

Endret av HMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.38):

Dere som får barn, men ikke klarer følge de opp. Dere klarer ikke hente de på trening og kamp, dere melder de på, men vi andre foreldre må hente og kjøre de. Dere kan ikke på dugnad fordi det er så travelt for dere. Dere benytter dere fint av det som blir gjort på dugnader da, så der er dere veldig grei

Å trene 3-4 ganger i uken og gå tur klarer dere fint. For deretter å klage over hvor travelt alt er. 

Har det ikke falt dere inn at vi også må kjøre den samme strekningen? Eller at vi også vil trene, men noe må hente. Eller at vi og synes dugnader er noe forbanna dritt og at vi hater det? 
Sist jeg sjekket har døgnet like mange timer for alle, så det er litt hvordan man velger å disponere de. Har det ikke falt dere inn at vi også har flere barn som vi må ta oss av? 

Hva er det med dere foreldre? Å nei ingen diagnoser eller noe som helst- bare foreldre som skal realisere seg selv og som sender barna sine med andre og som dropper å stille opp fordi dere ikke har lyst. 

Anonymkode: c82dc...73d

Har ikke møtt sånne foreldre, er det vanlig?

Syns foreldre nå for tiden skal være med på alt som skjer og heie frem barnet selv på trening. Det virker som om det er en egen sport i hvem som bidrar mest. 

Anonymkode: 0a05c...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...