Gå til innhold

Foreldre som aldri kan stille opp på noe, aldri kjøre osv..?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
tyren56 skrev (6 timer siden):

De spesifiserer jo at de mener foreldre som ikke er syke! Som reiser på trening og er oppegående med daglige hverdagsoppgaver. Ikke de med en diagnose. 

men hva vet vi egentlig om disse foreldrene? om det er den treningen som får de til å fungere på et vis i hverdagen? at de hverdagsoppgavene var det de klarte den dagen? det er lite av en hel dag vi ser disse foreldrene kanskje var det de to tingene var alt de klarte? og kanskje bare den ene dagen den uka? at de timene barnet er på trenging eller kamp var det som skulle til at de maktet fungere helt greit neste dag? i hvertfall noen timer?  Man kan bli syk etter at man har fått barn også. skal vi bare kvitte oss med barna da? siden man ikke klarer følge opp alltid? skal barna måtte lide ennå mer bare fordi ?  hvorfor ikke la tvilen komme folk til gode og hjelpe disse barna slik at de i allefall har litt normalitet i hverdagen når man har resursene til det?

Hvorfor er det så vanskelig og fylle bilen

Anonymkode: b72d2...5de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor er det foreldrene som skal delta på alle dugnader og ikke de bortskjemte drittungene selv!! Jeg har aldri stilt opp på en eneste dugnad og latt min egen sønn gjøre det hele veien! Og gjett hva?! Jeg har oppdratt en skikkelig selvstendig mann som tar initiativ og ikke er redd for å gjøre noe. Svigerdatteren min elsker han og er evig takknemlig for at jeg ikke har oppdratt en tafatt mammagutt og de tenker å gjøre akkurat det samme med sine barn når de starter på idrett.

Anonymkode: add77...cb3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men jeg har ikke plikt til å ta vare på ditt barn !

Anonymkode: 9c68e...0e3

Hvis mennesker kunne bry seg litt mer om hverandre, ville verden bli et bedre sted for alle. Jeg har kjørt rundt på dopapir og tomflasker for et barn med foreldre som ikke snakket norsk og ikke hadde bil, jeg har plukket opp er barn hver gang det skulle spilles bortekamp fordi han var en av flere søsken med en alenemor som jobbet doble skift som renholder på hotell, jeg har kjøpt kake og brus på skolearrangementer til det barnet som alltid kom aleine uten penger, jeg har tatt med et søskenpar til biblioteket og badetur fordi mora deres ikke gjorde annet enn å sitte å røyke på verandaen. Jeg er ikke et spesielt godt og prektig menneske, det er heller ingen lovpålagt plikt, men det går an å være et medmenneske og ha øyne og ører åpne for det som skjer rundt oss. Jeg har heller ikke vært aleine om å stille ekstra opp for barn, i vårt nærmiljø har det heldigvis vært mange som har en ekstra plass i bilen uten å stille for mange spørsmål. En dag kan man selv trenge hjelp også, fint for egne barn å lære at vi stiller opp for hverandre også, selv om det ikke står i loven.

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forstår ikke at det skal være så ekstremt tidkrevende. Jeg vokste opp på 90-tallet og har spilt fotball til opp i ungdomsårene. Ingen av oss ble kjørt til trening, vi måtte gå eller sykle. Kjøring til kamp ble alltid gjort i grupper med full bil. Så mine foreldre kjørte kanskje en gang i måneden når det var sesong. Dugnad var vel kun loddsalg som jeg kan huske. Trenerne gjorde en enorm innsats da, så kreds til dem.

Men sånn seriøst, hva har endret seg?

Anonymkode: f172f...44f

Endringen her er at foreldre er forventet å følge på trening f.eks, og hos oss stiller alle foreldre på kamper og cuper. Slik var det ikke da jeg vokste opp på nittitallet i hvert fall. Vi var mye mer selvgående som barn, og foreldre var langt fra like delaktige i barnas liv. Selv husker jeg det som en fin barndom, men mulig minnet spiller meg et puss 🤷🏻‍♀️.

Anonymkode: d620c...679

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Miaminmia skrev (24 minutter siden):

Hvis mennesker kunne bry seg litt mer om hverandre, ville verden bli et bedre sted for alle. Jeg har kjørt rundt på dopapir og tomflasker for et barn med foreldre som ikke snakket norsk og ikke hadde bil, jeg har plukket opp er barn hver gang det skulle spilles bortekamp fordi han var en av flere søsken med en alenemor som jobbet doble skift som renholder på hotell, jeg har kjøpt kake og brus på skolearrangementer til det barnet som alltid kom aleine uten penger, jeg har tatt med et søskenpar til biblioteket og badetur fordi mora deres ikke gjorde annet enn å sitte å røyke på verandaen. Jeg er ikke et spesielt godt og prektig menneske, det er heller ingen lovpålagt plikt, men det går an å være et medmenneske og ha øyne og ører åpne for det som skjer rundt oss. Jeg har heller ikke vært aleine om å stille ekstra opp for barn, i vårt nærmiljø har det heldigvis vært mange som har en ekstra plass i bilen uten å stille for mange spørsmål. En dag kan man selv trenge hjelp også, fint for egne barn å lære at vi stiller opp for hverandre også, selv om det ikke står i loven.

Alt dette gjør mange av oss og det som stor glede og ansvarsfølelse. Problemet kommer når 10 av 20 på laget har foreldre som du beskriver. Da henger systemet ikke sammen lenger. Derfor byttet vi håndballklubb. 

Anonymkode: afb84...a0b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av de største gledene med å ha barn er jo å se dem sammen med andre barn, utvikle seg, ha det gøy og kjenne på mestring. Jeg synes det har vært et eventyr å følge de på håndball og fotball og være del av et godt foreldremiljø i tillegg. Ja, det er litt mye av og til men jeg ville valgt det samme igjen 10 av 10 ganger. Når de nå blir større er det ikke mitt bidrag inn her som jeg angrer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det som irriterer meg er hvorfor fyller man ikke opp bilene og bytter på å kjøre? Det dummeste jeg ser når 15 biler kjører etter hverandre til trening eller hva nå det er. På rad og rekke med 1 barn i hver bil.

Anonymkode: fea08...c73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det som irriterer meg er hvorfor fyller man ikke opp bilene og bytter på å kjøre? Det dummeste jeg ser når 15 biler kjører etter hverandre til trening eller hva nå det er. På rad og rekke med 1 barn i hver bil.

Anonymkode: fea08...c73

Hvorfor i all verden gjør dere ikke dette? Du kan jo bare initiere det. Her samkjører vi alltid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antar ts kanskje ikke er den som kjører andres barn.

Jeg tenker også at alle har sitt. Og jeg har litt å mene om dugnader også. Med 3 unger og dårlig helse kan jeg si for min del . At ikke altid alt klaffer med flere barn som plutselig skal noe utenom  vanlig trenings tider. Som feks dugnader møter etc. I tillegg  jobber jeg annenhver lørdag.  Så kan ikke kjøre til alle  kamper og helge aktiviteter. 

Ofte er det dugnader på samme tider. Og samme dag. Som en person får  jeg deltatt på kun en. På våren med 3 unger sitter man også  ufrivillig  i 17 mai komite. Jeg har prøvd å få opp lister  på hvem som har dugnaer når. Men det er det lite interesse for.

En på dans, en på fotball og en på turn. 

Samtidig  er det loddsalg , kakesalg, dopapir salg etc Samtidig som alle dugnadene. Og alle konkurerer på samme tid til å selge.  I tillegg sliter jeg med helsa. Så jeg stiller opp på det jeg kan. 

Men dele meg i 5. Fordi det er dugnad på bh, skole, og alle treninger samme dag. Det går selvfølgelig ikke. 

Så våren er et rent helvete iht dugnader og alt man skulle få fikset på en gang også hjemme før 17 mai. 

Jeg må trene selv, ikke for selvrealisering, men fordi det er viktig  for helsa  mi. Uten treningen så klarer jeg ikke  å fungere. Da bla ryggen slår seg vrang. Eneste måten å holde den i sjakk på er å gå og trene kjernemuskulaturen.  

Noen oppgaver har jeg sagt nei til. Som feks raking, for da ryker ryggen. 

Dog stiller jeg opp på det jeg kan, ofte kan jeg ikke bli med på alt. Dog mener jeg at man får bytte på å kjøre til helge opplegg etc. Ikke alle har bare ett barn å følge opp på helg. Hun ene her jobbet 3 helger i mnd. Så hun ble ikke spurt om å kjøre iht helg. Kun når det var helt nødvendig.  Vi syntes hun fortjente helgefri, og litt tid med det andre barnet sitt også. En alenemor som jobbet hardt for å få endene til å møtes. 

I tillegg  så har vi også en felles dugnad for bygda. Og jeg mener også at det er viktig å lage dugnader hyggelig  for alle, og slutte å baksnakke de som ikke er der. Det er ikke hyggelig  å komme neste gang, når du vet alle baksnakket deg. Og det er ikke hyggelig  å komme å høre på all baksnakkingen. Noen dugnads arenaer fungerer dette fint, og der kommer det altid mange. Der det er mye baksnakking  kommer det altid få.

Nei jeg syntes vi får være litt rause og imøtekommende.  Selv opplever  jeg enkelte henge meg ut stadig vekk,  til tross  for å ikke klare å stille på alt selv. Men de fleste har forståelse for min helse og antall barn. Men nå kjører jeg og er med på det jeg kan å klarer. 

Men 6 dugnader hvert år, pluss 3 som skal selge etc på samme tid. Blir  for meget. Da noe av dugnader  går over tid/ flere dager, og med møter etc i tillegg.  

Jeg syntes man generelt  må slutte å peke på hverandre. Heller fokusere på hygge, ta med ungene, de koser seg på dugnader de også når det er hyggelig.  Forbyggfor mobbing, når foreldre og barn samles  slik. Mine barn blir av og til med på dugnad om ryggen min har slått seg vrang, fordi det er gøy.  Og da er det veldig fint at noen som kjører forbi  kan plukke  de opp og ta de med seg. 

Anonymkode: c12de...207

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Miaminmia skrev (1 time siden):

Elsker sånne som deg. Gjør det samme selv og har hatt behov for slik  god  hjelp også. Syntes begge deler gir  glede. Fint å bo i et miljø man vet stiller opp, når det ikke altid går som tenkt. Også er det hyggelig  å bidra til andre, mår man kan det. 

Anonymkode: c12de...207

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For min del kan barn gjerne trene 3-5 dager i uka fra 1. klasse om det passer barna og familien. 

Anonymkode: 9c68e...0e3

Og her avslører du synet ditt. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

1.klassingen min går på fotball, der har de dessverre kun 1 trening i uken. Det syntes godt da de hadde sine første kamper mot andre idrettslag. Stakkars små, de ble fullstendig overkjørt. 

Samtidig går han på en annen idrett der han kan trene 5 dager i uken hvis han ønsker det. Ser mye større progresjon der, og det er en veldig krevde teknisk idrett.

Mestringsfølelse er nøkkelen for motivasjon, og da trengs det hyppigere treninger.

Anonymkode: df6ac...1cc

Hvorfor skal 5-6 åringer trene så mye….? La de leke fritt i stedet, det er mye viktigere for utvikling enn doble fotball- eller håndballtreninger…

Anonymkode: 358fe...26f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trener har jeg god oversikt over hvem som har gode grunner for å ikke stille, og hvem som ikke gidder. Jeg fyller bilen min på vei til kamp, det er faste barn jeg plukker med meg. Klubben har en sosial profil, man gjør det man kan for å holde treningsavgiften nede, og dekker den for de som ikke klarer å dekke den selv.

Men det er en som får alt dekket og samtidig nekter å ta dugnadsvakter i hallen som Klubben pålegger laget med begrunnelse at det ikke er lov å pålegge noe som helst av dugnad. Men når vi skaffer dugnader der foreldre har muligheten til å jobbe inn penger til eget barn for å dekke feks cuper, så kan hen alltid!  (Men aldri når det er felles til lagkassa) For noen uker siden ble hen fly forbannet da vi trakk fra spillerkassa til det barnet fordi laget ville fått bot fordi hen ikke møtte til sekretariatsvakt. Men det var fullstendig uaktuelt å la hele laget dekke kostnaden  fordi den forelderen ikke møtte. (Var ikke så mange å ta av til vakt, halve laget hadde bortekamp og halve hjemme. To foreldre er trenere, og vi måtte ha fire på vakt... vi fikk heldigvis spilt kamp fordi en storebror var i hallen og kunne ta sekretariatet, men i vi ville fått bot fra forbundet, og betalte heller timesats til den 17åringen som var grei og jobbet for laget) vi så den forelderen da vi kjørte hjem fra hallen. Hen satt på verandaen sin og røyka....

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så herlig naivt å tenke at alle bidrar med de kan. Verden er ikke sånn. Noen vil alltid lure seg unna ansvaret. 

Vi har laget en ordning der du kan få fritak for betaling (de andre betaler for deg, men ingen vet det), mot enkle oppgaver. Hvis de sier nei til det, må de betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Summeer skrev (19 minutter siden):

Som trener har jeg god oversikt over hvem som har gode grunner for å ikke stille, og hvem som ikke gidder. Jeg fyller bilen min på vei til kamp, det er faste barn jeg plukker med meg. Klubben har en sosial profil, man gjør det man kan for å holde treningsavgiften nede, og dekker den for de som ikke klarer å dekke den selv.

Men det er en som får alt dekket og samtidig nekter å ta dugnadsvakter i hallen som Klubben pålegger laget med begrunnelse at det ikke er lov å pålegge noe som helst av dugnad. Men når vi skaffer dugnader der foreldre har muligheten til å jobbe inn penger til eget barn for å dekke feks cuper, så kan hen alltid!  (Men aldri når det er felles til lagkassa) For noen uker siden ble hen fly forbannet da vi trakk fra spillerkassa til det barnet fordi laget ville fått bot fordi hen ikke møtte til sekretariatsvakt. Men det var fullstendig uaktuelt å la hele laget dekke kostnaden  fordi den forelderen ikke møtte. (Var ikke så mange å ta av til vakt, halve laget hadde bortekamp og halve hjemme. To foreldre er trenere, og vi måtte ha fire på vakt... vi fikk heldigvis spilt kamp fordi en storebror var i hallen og kunne ta sekretariatet, men i vi ville fått bot fra forbundet, og betalte heller timesats til den 17åringen som var grei og jobbet for laget) vi så den forelderen da vi kjørte hjem fra hallen. Hen satt på verandaen sin og røyka....

Det skinner gjennom at du ikke støtter profilen til klubben…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp på 90 tallet, og jeg husker at vi barna selv deltok på dugnad. Det hendte at foreldre bakte kake, men vi barna måtte selv selge og ordne. Gikk rundt i nabolaget for å selge dopapir osv.. 

Liker ikke hvordan det har blitt nå. Glad barna mine ikke har interesse av aktiviteter med dugnader lengre. Det er jo foreldre som gjør det meste, barna gjør nesten ingenting selv lengre. Sånn skal det ikke være mener jeg.  Var en periode datteren min gikk på fotball. Det varte ett par sesonger, så gadd hun ikke mer. For mye fokus på prestasjon og foreldre som tok dette veldig seriøst. Det var ikke lek og moro lengre. 

La barn være barn, ikke drep gleden ved å tro barnet ditt skal bli verdensmester i aktiviteten de holder på med. Det blir for dumt. Bra noen har ambisjoner, men det skal komme fra barna selv, om barna ønsker å bli god i sporten. 

Så mener jeg at barn selv skal delta på dugnad og selge. Det er god læring for dem. Teit å se foreldre selge diverse ting på nett for laget til barna sine.. kjøper ikke av dem da.. 

Anonymkode: 9eebd...adf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det skinner gjennom at du ikke støtter profilen til klubben…

Jo jeg gjør det. Alle skal med. Men skal man få av fellesskapet så må man faktisk dra sin del av lasset! Jeg har andre barn på laget som jeg også søker om dekking av treningsavgiften fordi de har trang økonomi, skal de da betale ekstra fordi noen ikke kan sitte en time en gang i løpet av sesongen og trykke på måltavla i hallen mens barnet spiller?

Endret av Summeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her vi bor syns jeg fotball og håndball krevde for mye, selv om det var billig. Her var prisen 250kr for fotball sesongen gikk fra påske til høstferien. Så var der håndball fra høstferie til påske.

Men ja et stort men. Trening 2 til 3 dager i uka pluss kamp og ofte cup i helger. Altså ble fort kjøring 7 dager i uka, for de kunne ikke gå på trening pga avstander.  Og syns og det var helt sykt med slikt opplegg på barn alt fra 6 år. Ble og så og si ikke tid til lekser pga all kjøring, kunne fort bli 1.5 time kjøre en vei til en kamp på en onsdag. Så da 3 timer i bil og 20 til 30 min kamp.

Så her laget vi til slutt frivillig opplegg på velhuset hvor barna i bygda i alle aldere kunne spille litt på torsdager. Ingen avgift, kun for å møtts og ha det gøy. Kan si veldig mange valgte det, ja vi dro ikke på kamper men ungene koste seg. Og en kunne komme å gå som en ønsket og passet.

Anonymkode: 9d42e...7cb

Det var billig ja! Her (Oslo) koster det mange tusen i året, samtidig som det er ubetalte frivillige foreldre som trener og de må kjøpe drakt selv… Og da snakker vi 9-årlnger. 

Enig i at det burde være flere opplegg som du skisserer. Men målet for mange av fedrene er jo å oppfostre idrettsstjerner, mens målet for de fleste heller burde være å oppfordre ungene til å bruke kroppen, finne gleden ved å spille, øve på samarbeid og lekeglede…

Anonymkode: ac768...48c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er årsaken til at det er så vanvittig mye foreldreinvolvering i idretten i dag? Spesielt lagidrett?  Ar det slik at bedrifter i nærmiljøet var flinkere til støtte opp om idretten, slik at det ikke trengtes denne massive dugnaden? 
Jeg husker lagene stod på rema å pakket poser for kunder, de tok vareopptelling osv. 

I dag er det dopapir, sokker, kaker salg osv, det er enormt mange kiosk vakter, og enormt mye kjøring langt  for å spille kamper. 
Jeg tror vi gjør oss selv en stor tjeneste for dette går i galopp fart og tror mange vil slite med å stille lag til slutt for foreldre og barn makter ikke å være med lenger.
Min eldste var med i fotball for 10 år siden, det falt ikke smak heldigvis likevel det var ikke slik det er i dag. Ingen av mine får lov å gå i lagidrett  da vi foreldre ikke har muligheten til å delta og involvere oss så mye som det kreves. De går i aktiviteter alle sammen, men det er aktivitet som krever minimalt med dugnader. Det derimot koster litt så er jo ikke for alle det heller. 

Anonymkode: 10095...7b0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (5 minutter siden):

Jo jeg gjør det. Alle skal med. Men skal man få av fellesskapet så må man faktisk dra sin del av lasset! Jeg har andre barn på laget som jeg også søker om dekking av treningsavgiften fordi de har trang økonomi, skal de da betale ekstra fordi noen ikke kan sitte en time en gang i løpet av sesongen og trykke på måltavla i hallen mens barnet spiller?

Det er jo åpenbart at du ikke har skjønt den sosiale profilen til klubben din. Det handler om at barn med ressurssvake foreldre skal få de samme mulighetene som barna med ressurssterke foreldre! Ved å straffe forelderen på denne måten, så straffer du barnet, som sannsynligvis har det ille nok hjemme fra før.

Jeg tror du må gå en runde i deg selv her…

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo åpenbart at du ikke har skjønt den sosiale profilen til klubben din. Det handler om at barn med ressurssvake foreldre skal få de samme mulighetene som barna med ressurssterke foreldre! Ved å straffe forelderen på denne måten, så straffer du barnet, som sannsynligvis har det ille nok hjemme fra før.

Jeg tror du må gå en runde i deg selv her…

Hun er ikke ressurssvak. Hun kan alltid stille når det er til spillerkassa. Men aldri til lagkassa eller fellesskapet... "det er nemlig ikke lov å pålegge dugnad " 

Kan jo legge til at de individuelle dugnadene er en del jobb å tilby, og jeg gjør det nettopp for å gi muligheten til å dekke opp cupkostnader for de som har trang økonomi. Jeg tar noen sånne dugnadsvakter selv også for at vi skal bli mange nok til å få tilbudet. 

Endret av Summeer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...