Gå til innhold

Foreldre som aldri kan stille opp på noe, aldri kjøre osv..?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 8.38):

Dere som får barn, men ikke klarer følge de opp. Dere klarer ikke hente de på trening og kamp, dere melder de på, men vi andre foreldre må hente og kjøre de. Dere kan ikke på dugnad fordi det er så travelt for dere. Dere benytter dere fint av det som blir gjort på dugnader da, så der er dere veldig grei

Å trene 3-4 ganger i uken og gå tur klarer dere fint. For deretter å klage over hvor travelt alt er. 

Har det ikke falt dere inn at vi også må kjøre den samme strekningen? Eller at vi også vil trene, men noe må hente. Eller at vi og synes dugnader er noe forbanna dritt og at vi hater det? 
Sist jeg sjekket har døgnet like mange timer for alle, så det er litt hvordan man velger å disponere de. Har det ikke falt dere inn at vi også har flere barn som vi må ta oss av? 

Hva er det med dere foreldre? Å nei ingen diagnoser eller noe som helst- bare foreldre som skal realisere seg selv og som sender barna sine med andre og som dropper å stille opp fordi dere ikke har lyst. 

Anonymkode: c82dc...73d

Ekspander  

Så rart. Er nok noen sløve ,men fot de fleste av de du nevner er det nok en grunn. Sykdom, 100% alene med mange barn uten familie osv. De som bare er sløve er nok generelt svindlere ,typene som snylter på andre på alt

Anonymkode: 6f852...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  frivis skrev (På 5.4.2025 den 17.11):

ohh here we go again...

Dere foreldre som er så perfekte og klarer alt... og mener at alle andre skal være like perfekte som dere!

se dere i speilet!

Ekspander  

Handler pokker meg ikke om å være perfekt 

Anonymkode: 86d40...35b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.16):

Finnes så mange andre arenaer som gir akkurat det samme, selv om det ikke er lagidrett og dugnader.

Anonymkode: aad39...528

Ekspander  

Ikke min mening , men den kan du få ha

Anonymkode: 86d40...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 17.42):

Da lyver du til deg selv, for du beskriver at det er viktig for deg at de blir vinnere.

Anonymkode: 358fe...26f

Ekspander  

Nei, hadde individuelle mål for alle mine spillere og ble mye mer glad når sistemann på laget fikk sin første scoring enn når en annen fikk til noe nytt. Jeg så også hvordan spillere blomstret når de fikk spille på lavere nivå (uøvet vs øvet), jeg differensierte på øktene fra dag 1, for jeg ville ikke skremme noen.  Noen kastet med håndballer og noen kastet med myke baller.  

Forstår ikke hvorfor dette er resultatorientert ??  Jeg ville løfte alle og da trengte jeg at det var nok treninger så spillerne ikke glemmer fra trening til trening.  

Differensiering er like mye for å løfte de som har kommet kortest, jeg brukte mye mye mer tid med f.eks stå å kaste ball med de svakeste på omgang så også de skulle få nok balltouch.   Det som gjør ballindretter ulikt fra individuelle er at man spiller i gruppe og selv om en får til noe så hjelper det ikke om de andre får til noe. Jeg førte også statistikk på assist, skudd og skuddforsøk og var det noen som ikke lot andre slippe til så betydde det å hvile på benken. 

Jeg var helt vanlig foreldretrener, ga meg når datteren ville drive mer med annen idrett og ikke kunne kjøre dobbelt. 

Anonymkode: 9c68e...0e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så skammelig å klage over dette når man ikke er syk selv. Det er en dråpe i havet for dere å plukke opp et barn ekstra. Men istedet vil dere hevne dere på foreldrene ved å fryse barnet ut av fellesskapet. Fy søren så dårlig gjort! 

Dette kan være foreldre som sliter med ulike ting, og som er «avhengig» av andres hjelp for å få barna aktivisert. Vi har jammen fått et kynisk og hjerterått samfunn der man ikke lenger kan være rause mot hverandre og la «tvilen komme tiltalte tilgode». Helt sykt!  

Anonymkode: 894ff...1f2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 18.47):

Så skammelig å klage over dette når man ikke er syk selv. Det er en dråpe i havet for dere å plukke opp et barn ekstra. Men istedet vil dere hevne dere på foreldrene ved å fryse barnet ut av fellesskapet. Fy søren så dårlig gjort! 

Dette kan være foreldre som sliter med ulike ting, og som er «avhengig» av andres hjelp for å få barna aktivisert. Vi har jammen fått et kynisk og hjerterått samfunn der man ikke lenger kan være rause mot hverandre og la «tvilen komme tiltalte tilgode». Helt sykt!  

Ekspander  

Vet du, da sier den forelderen "jeg er syk, kan du være så snill å ta med barnet mitt så han får bli med på treningen"? Verre er det ikke, skjønner du, det hadde ikke vært noe problem i en sånn setting, Spydighetene du spyr ut av deg kan du holde for deg selv, Snakk, det klarer du tydeligvis, og si hva problemet er, så ordner det seg. 

Anonymkode: 5d9ae...cee

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 18.47):

Ekspander  

Snakk om å snu ting på hodet. Det er de samme foreldrene som inviterer, kjører, spanderer på barna som har foreldre som aldri følger opp, og ikke en gang klarer å melde barna på trening/kamper, kjøre eget barn til kamp eller ta en eneste dugnadsvakt i løpet av flere år. De samme strekker seg og er rause, nettopp fordi det er trist at tafatte foreldre legger opp til utenforskap for barna sine. Fins sikkert et fåtall som er for syke til å bidra med noe som helst, men jammen fins det også mange i dag som lever helt fint med å være gratispassasjer og utnytte andres velvilje. 

Anonymkode: e4781...3d4

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg leser av denne tråden er at det er et stort press på foreldre å følge opp barns arrangerte aktiviteter, og det fins ikke rom for annet enn femte gir og veien rett fram. 

Personlig høres det ut som et sunnhetstegn at det fins foreldre (enten de er syke eller ikke) som senker nivået og ikke lar seg presses til å kjøre full rulle.   

Anonymkode: e9a00...bf0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  frivis skrev (På 5.4.2025 den 17.11):

ohh here we go again...

Dere foreldre som er så perfekte og klarer alt... og mener at alle andre skal være like perfekte som dere!

se dere i speilet!

Ekspander  

Tenker du virkelig at det handler om å fremstå som perfekt når man velger å følge opp barna sine? 

Jeg er langt fra perfekt, etter hva jeg tenker perfekt er da. Men jeg følger opp alle barna mine hver eneste dag. Det være seg skole, trening, øvelse, kamper og forestillinger.  

Anonymkode: cc33f...34a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.02):

Jeg kommer sikkert til å bli den forelderen dere prater om. Men det er fordi jeg ikke forstår dette rotte racet. Hvorfor kan ikke ungene heller bare spille fotball i nabolaget, hvorfor må foreldrene kjøre barna til alle idrettene og bruke hele kvelden sin og helger og fridager på å stå å se på barna spille? Hvorfor er det så innmari viktig å holde dugnader for å fremstille sporten barna går på som profesjonell? Herligfred de er jo unger. Jeg vil helst bruke tiden vår med familie og de nære vennene vi allerede har enn å stå å holde falske samtaler med slike foreldre som dere hele kvelden. 

Anonymkode: df9e7...7c7

Ekspander  

Har du tenkt på at det kanskje betyr noe for barnet ditt at du kommer og ser på? Joda, det er også fint at de leker og gjør en del ting på egenhånd, men barnet ditt merker at de andre foreldrene ser på kampen og ikke dere.. Synes du ikke det er verdifullt å se barnet ditt gjøre noe de får glede av? Det synes jeg er merkelig. Og så er du egoistisk. Hvis du er med å bidrar som de andre, så blir det mindre på hver enkelt. Det er ikke sånn at vi alltid har superlyst til å kjøre eller hente heller, men det er da noe man gjør med glede likevel fordi man er et normalt oppegående og hyggelig menneske. 

Anonymkode: 10366...159

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.09):

Da bør kanskje ikke dine barn delta å orgnaisert idrett.  For noen må faktisk FYSISK stille opp for å gjennomgøre en fotballkamp/ håndballkamp/ turnstevne osv

Anonymkode: a0231...ba1

Ekspander  

Gjør ikke trener dette? Når jeg spilte som barn var aldri noensinne foreldre med på trening. Vi tok bussen og møtte vi trener på banen. Men kamper roterte foreldrene på å kjøre til. Tror det var en pliktig plan som noen hadde satt opp. Trener da sikkert, siden ingen foreldre var med. Aldri fått med meg at det var noe dugnad på noe.

Anonymkode: 30022...e47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.16):

Det jeg leser av denne tråden er at det er et stort press på foreldre å følge opp barns arrangerte aktiviteter, og det fins ikke rom for annet enn femte gir og veien rett fram. 

Personlig høres det ut som et sunnhetstegn at det fins foreldre (enten de er syke eller ikke) som senker nivået og ikke lar seg presses til å kjøre full rulle.   

Ekspander  

Mye av poenget er vel at hvis alle bidrar litt, så blir det ikke uoverkommelig mye for noen få. 

Hvis man melder barna sine på organiserte aktiviteter så følger det med et ansvar for et minimum av oppfølging. Å bare la være å følge opp, uansett hva grunnen er, er ikke holdbart. 

Anonymkode: b404d...83e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.16):

Ekspander  

Synes det er å forvente å følge opp barn på aktiviteter og lekser.  Synes ikke engang jeg har høyt nivå, men har prioritert å ha fleksibel jobb så barnas aktiviteter ikke blir stress. Koser meg i bilen med ungene og deres utvikling og har masse 1-1 tid i bil.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.58):

Uten dugnad, så går ikke idrettslagene rundt. Så enkelt er det.

Anonymkode: 5619d...70e

Ekspander  

De gjorde det før.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.49):

Synes det er å forvente å følge opp barn på aktiviteter og lekser.  Synes ikke engang jeg har høyt nivå, men har prioritert å ha fleksibel jobb så barnas aktiviteter ikke blir stress. Koser meg i bilen med ungene og deres utvikling og har masse 1-1 tid i bil.  

Ekspander  

Du får det til å høres ut som at alle kan prioritere å ha fleksibel jobb, eller at dem som f. eks jobber turnus er dårligere foreldre.

Anonymkode: f172f...44f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.49):

Ekspander  

Er så enig med deg og det varer kun noen få år av et helt liv, koselig innlegg å lese

Anonymkode: 5d9ae...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 12.41):

Glemte noe i innlegget over. 
Du står jo helt fritt til å betale noen for å delta på dugnad for deg.

Anonymkode: 5619d...70e

Ekspander  

Hvem tar på seg den jobben? Hvem googler jeg etter? Og vil dere andre da baksnakke oss foreldre og ungene våre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.31):

Gjør ikke trener dette? Når jeg spilte som barn var aldri noensinne foreldre med på trening. Vi tok bussen og møtte vi trener på banen. Men kamper roterte foreldrene på å kjøre til. Tror det var en pliktig plan som noen hadde satt opp. Trener da sikkert, siden ingen foreldre var med. Aldri fått med meg at det var noe dugnad på noe.

Ekspander  

Som trener i barnehåndballem var jeg veldig glad om foreldre var der. Fikk flyttet på mål og utstyr mye fortere, alene hadde jeg ikke sjans til å hente ut minimålene og sette de opp på minuttene mellom når forrige lag avsluttet trening og vår begynte. Brukte foreldre til å samle baller, være litt kjegler og de trøstet til barn. Jeg fikk mye mye mer tid til håndball med foreldre i hallen. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 18.15):

Nei, hadde individuelle mål for alle mine spillere og ble mye mer glad når sistemann på laget fikk sin første scoring enn når en annen fikk til noe nytt. Jeg så også hvordan spillere blomstret når de fikk spille på lavere nivå (uøvet vs øvet), jeg differensierte på øktene fra dag 1, for jeg ville ikke skremme noen.  Noen kastet med håndballer og noen kastet med myke baller.  

Forstår ikke hvorfor dette er resultatorientert ??  Jeg ville løfte alle og da trengte jeg at det var nok treninger så spillerne ikke glemmer fra trening til trening.  

Differensiering er like mye for å løfte de som har kommet kortest, jeg brukte mye mye mer tid med f.eks stå å kaste ball med de svakeste på omgang så også de skulle få nok balltouch.   Det som gjør ballindretter ulikt fra individuelle er at man spiller i gruppe og selv om en får til noe så hjelper det ikke om de andre får til noe. Jeg førte også statistikk på assist, skudd og skuddforsøk og var det noen som ikke lot andre slippe til så betydde det å hvile på benken. 

Jeg var helt vanlig foreldretrener, ga meg når datteren ville drive mer med annen idrett og ikke kunne kjøre dobbelt. 

Ekspander  

Støttet du ikke to treninger i uka for barn under 10 år tidligere i uka…?

Anonymkode: 358fe...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 15.52):

Jeg, eller mine barns trenere hadde ingen tro på å produsere proffer, men det er mulig å få passe mestring til at man opplever utvikling.   Det er bare at før ca 12-13 år så lærer man teknikk bedre enn senere, starter du sent så er det veldig vanskelig å få til det samme.  

Jeg er frivillig trener, jeg betaler for å få være trener. Jeg anser ikke at mitt samfunnsoppdrag er oppbevaring av andres unger som vil komme og gå og gjøre det de vil. Jeg har tatt på meg å trene bort idretten jeg er trener for.   Ambisjonene ble basert på hvor ivrige og lærevillige utøverne var. De individuelle målene for hver utøver var ikke det samme. 

Det sosiale i idretten løste vi gjennom cuper og kamper.  Ingen syntes kun trening var gøy, da måtte vi jo terpe litt og gjenta øvelser til momentet var innlært.  

Det jeg skrev med c-serie og teknikk/taktisk. Det var ikke gøy å tape kamp etter kamp og se hvor mye bedre andre var og forstå hvorfor. Det som er gøy er jevne kamper med økt mestring.  Derfor har man nå  i barnehåndball «forbud» mot tosifrede seire. Det er masse tiltak hvor man kan lære mye og unngå likevel storseire, men jeg har opplevd at det ikke er til å unngå også. En kamp scoret alle våre spillere, var ikke EN god som scoret. Vi beholdt keeper bak, vi sa de måtte stå flatt i forsvar og ikke stjele ball og måtte ha «avansert» type skudd med finte/hoppskudd med så og så mange pasninger.  Dette var 2-4 klasse.  Dette er «normalen» for mange lag og det er gjerne om spillerne er like interesserte. Derfor har man øvet/uøvet og etterhvert A-C serie.   Handler ikke om å få proffe utøvere, men å gi de tilbud på riktig nivå. 

Ekspander  

Vi var et helt lag som sluttet da vi fikk ny trener. Han var kun interessert i å trene oss til toppnivå, føltes det som. Vi var barn. Vi hadde hatt det så gøy i så mange år helt til han kom og ødela alt for oss. Vi brydde oss ikke om kampene eller om vi tapte eller vant. Kun om vi hadde det gøy, og om å være sammen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...