Gå til innhold

Foreldre som aldri kan stille opp på noe, aldri kjøre osv..?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.13):

Annet tilbud? Det er strengt tatt bare foreldre sin skyld. Barn under 10 år trenger ikke organisert lagidrett.

Barn under 10 år har ingen grunn til å drive med lagidrett eller å delta i konkurranse. La de heller utfolde seg på løkka og i skogen. 

Anonymkode: 358fe...26f

Ekspander  

Kanskje dine barn ikke har godt av det, jeg vet best hva mine trenger 

Anonymkode: 86d40...35b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.02):

Jeg kommer sikkert til å bli den forelderen dere prater om. Men det er fordi jeg ikke forstår dette rotte racet. Hvorfor kan ikke ungene heller bare spille fotball i nabolaget, hvorfor må foreldrene kjøre barna til alle idrettene og bruke hele kvelden sin og helger og fridager på å stå å se på barna spille? Hvorfor er det så innmari viktig å holde dugnader for å fremstille sporten barna går på som profesjonell? Herligfred de er jo unger. Jeg vil helst bruke tiden vår med familie og de nære vennene vi allerede har enn å stå å holde falske samtaler med slike foreldre som dere hele kvelden. 

Anonymkode: df9e7...7c7

Ekspander  

Da er det jo bare hor deg å holde barna dine hjemme.  Da slipper du å stille opp på kamper og dugnader.  Finn på aktiviteter sammen med dine barn, som gir dere glede. 

Men i det du lar barna dine begynne på en aktivitet/idrett så får du søren meg stille opp også. 

Anonymkode: cc33f...34a

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal vi hente og bringe når de kan gå, sykle eller ta buss? Ikke alle foreldre er friske nok til å delta på disse dugnadene som dere tvinger på folk.

Anonymkode: 22c40...f6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.20):

Jeg har vært håndballtrener og kampene var ekstremt viktig for mestringsfølelsen og lagfølelsen, spesielt 1-4 klasse.

Ekspander  

For en løgn å fortelle seg selv. Dette er viktig for barna fordi foreldrene lærer dem at det er viktig…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.23):

Så la være å melde ungene dine på organisert lagidrett. 

Anonymkode: f4027...a95

Ekspander  

Hvor har jeg skrevet at jeg melder de på?

Dessuten er det er samfunnsproblem når alle barn er opptatt hver eneste dag fordi foreldrene strukturerer fritiden deres hele veien.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.35):

Vi merket det allerede som 9-10 åringer.  Vi ble ikke lært god grunnteknikk og taktisk var vi katastrofe. Spilte helst i C-serie.  

Ekspander  

Og så? Målet med idretten er ikke å produsere profesjonelle idrettsutøvere. Jeg ser av hele innlegget ditt at du totalt har misforstått samfunnsoppdraget til idretten…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.52):

Det samme på skolen, du forventer ikke å få 2. trinns nivå bøker i 8. trinn, det forventes mer av utøvere og trenere.

Ekspander  

Skjerp deg, du kan ikke sammenlikne skole og idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 12.45):

Idrett er IKKE oppbevaring

Ekspander  

Idrett er heller ikke for å skape profesjonelle utøvere…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.27):

Hvor har jeg skrevet at jeg melder de på?

Dessuten er det er samfunnsproblem når alle barn er opptatt hver eneste dag fordi foreldrene strukturerer fritiden deres hele veien.

Ekspander  

Du kommer inn i en tråd som handler om foreldre som ikke stiller opp på det de selv har valgt å melde barna sine på.

Du skriver som svar til dette, at du kommer til å bli en av de foreldrene som ikke stiller opp på dugnad eller kjører barna. 

Jeg svarer at da får du la være å melde ungene dine på slike aktiviteter. 

Du liker ikke organisert lagsport. Du kommer ikke til å melde dine barn på organisert lagsport. Hva er da ditt problem? At andre barn ikke har tid til å henge på lekeplassen med dine barn?

Du kan lage din egen tråd som belyser problemet med tomme lekeplasser etter skoletid. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.41):

Du skriver som svar til dette, at du kommer til å bli en av de foreldrene som ikke stiller opp på dugnad eller kjører barna. 

Ekspander  

Nei, det har jeg da vitterlig ikke gjort. Du får sitere meg på det, om du mener det.

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.41):

Hva er da ditt problem? At andre barn ikke har tid til å henge på lekeplassen med dine barn?

Du kan lage din egen tråd som belyser problemet med tomme lekeplasser etter skoletid. 

Ekspander  

Dette er et samfunnsproblem som er helt relevant i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg leser sånne tråder er jeg glad mine ikke valgte lagidrett når de var yngre. 

Anonymkode: aad39...528

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.31):

Skjerp deg, du kan ikke sammenlikne skole og idrett.

Ekspander  

Så alle trenere som er kurset og tar seg tid til å lære bort ferdigheter betyr ingenting?

Anonymkode: 9c68e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 9.02):

Jeg kommer sikkert til å bli den forelderen dere prater om. Men det er fordi jeg ikke forstår dette rotte racet. Hvorfor kan ikke ungene heller bare spille fotball i nabolaget, hvorfor må foreldrene kjøre barna til alle idrettene og bruke hele kvelden sin og helger og fridager på å stå å se på barna spille? Hvorfor er det så innmari viktig å holde dugnader for å fremstille sporten barna går på som profesjonell? Herligfred de er jo unger. Jeg vil helst bruke tiden vår med familie og de nære vennene vi allerede har enn å stå å holde falske samtaler med slike foreldre som dere hele kvelden. 

Anonymkode: df9e7...7c7

Ekspander  

Det er ingen som nekter deg i å la ungen stå utenfor. Spille fotball i nabolaget, når de andre på fotballtrening. 

Anonymkode: 01639...14e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.15):

Hvorfor skal vi hente og bringe når de kan gå, sykle eller ta buss? Ikke alle foreldre er friske nok til å delta på disse dugnadene som dere tvinger på folk.

Ekspander  

Men om barna dine kan sykle, gå eller ta buss til alle kamper og treninger er vel ikke du en slik forelder som utnytter andre til kjøring av dine barn.  

Ingen som tvinger noen til dugnad. Det er helt og absolutt totalt frivillig å la barna bli med på fritidsaktiviteter.  Holder man barna unna slikt trenger man aldri å stille opp på en dugnad. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.30):

Og så? Målet med idretten er ikke å produsere profesjonelle idrettsutøvere. Jeg ser av hele innlegget ditt at du totalt har misforstått samfunnsoppdraget til idretten…

Ekspander  

Jeg, eller mine barns trenere hadde ingen tro på å produsere proffer, men det er mulig å få passe mestring til at man opplever utvikling.   Det er bare at før ca 12-13 år så lærer man teknikk bedre enn senere, starter du sent så er det veldig vanskelig å få til det samme.  

Jeg er frivillig trener, jeg betaler for å få være trener. Jeg anser ikke at mitt samfunnsoppdrag er oppbevaring av andres unger som vil komme og gå og gjøre det de vil. Jeg har tatt på meg å trene bort idretten jeg er trener for.   Ambisjonene ble basert på hvor ivrige og lærevillige utøverne var. De individuelle målene for hver utøver var ikke det samme. 

Det sosiale i idretten løste vi gjennom cuper og kamper.  Ingen syntes kun trening var gøy, da måtte vi jo terpe litt og gjenta øvelser til momentet var innlært.  

Det jeg skrev med c-serie og teknikk/taktisk. Det var ikke gøy å tape kamp etter kamp og se hvor mye bedre andre var og forstå hvorfor. Det som er gøy er jevne kamper med økt mestring.  Derfor har man nå  i barnehåndball «forbud» mot tosifrede seire. Det er masse tiltak hvor man kan lære mye og unngå likevel storseire, men jeg har opplevd at det ikke er til å unngå også. En kamp scoret alle våre spillere, var ikke EN god som scoret. Vi beholdt keeper bak, vi sa de måtte stå flatt i forsvar og ikke stjele ball og måtte ha «avansert» type skudd med finte/hoppskudd med så og så mange pasninger.  Dette var 2-4 klasse.  Dette er «normalen» for mange lag og det er gjerne om spillerne er like interesserte. Derfor har man øvet/uøvet og etterhvert A-C serie.   Handler ikke om å få proffe utøvere, men å gi de tilbud på riktig nivå. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 14.15):

Ekspander  

Nei og det er greit. Men de jeg snakker om sender ikke barnet sitt med buss. De sender med oss. Så vi må ut å sette oss i bilen og kjøre hit og dit… Så de kan løpe på mølla eller dra på trening. Eller så de kan ha maten klar. Mitt barn kunne tatt buss, men med så mange treninger i uken så velger vi å kjøre så det blir lettere å kombinere skole og trening og alt som trengs. Skulle bare mangle, det er litt styrete med buss til oss…

Anonymkode: c82dc...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.30):

Dessverre er det sånn det er, det du kan gjøre er å si det ikke passer når noen spør om du kan ta med deres barn, det er flere som har gjort dette. Og før noen sier "tenk på barnet" vil jeg si det er eneste måten å få deres foreldre til å måtte stille opp. Gjør det i første omgang, så ser du hva som skjer.

Anonymkode: 5d9ae...cee

Ekspander  

Det som mest sannsynlig skjer, er at det barnet slutter ufrivillig på idretten pga egoistiske foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det der er en vanskelig balansegang. Jeg ønsker å stille opp og bidra, men syns helt ærlig at trenerne er overambisiøse fra tidlig av og legger opp til altfor mye aktivitet altfor tidlig. Her er det to treninger i uken fra første klasse, og de melder opp til seriekamper og helgecuper titt og ofte. Syns det er fryktelig synd at det ikke legges opp litt mer lavterskel de første årene, for mange dropper av fordi de ikke har anledning til å følge opp det tempoet de legger opp til. 

Anonymkode: d620c...679

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 15.30):

Så alle trenere som er kurset og tar seg tid til å lære bort ferdigheter betyr ingenting?

Ekspander  

Nei, egentlig ikke. Samfunnsoppdraget til idretten er å lære samhold og samarbeid, ikke å bli best mulig i denne idretten.

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 15.52):

Jeg, eller mine barns trenere hadde ingen tro på å produsere proffer, men det er mulig å få passe mestring til at man opplever utvikling.  

Ekspander  

Beklager, men du lyver til deg selv. Det skinner gjennom innleggene dine at du er veldig opptatt av at barna du trener skal oppnå resultater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 16.35):

Jeg syns det der er en vanskelig balansegang. Jeg ønsker å stille opp og bidra, men syns helt ærlig at trenerne er overambisiøse fra tidlig av og legger opp til altfor mye aktivitet altfor tidlig. Her er det to treninger i uken fra første klasse, og de melder opp til seriekamper og helgecuper titt og ofte. Syns det er fryktelig synd at det ikke legges opp litt mer lavterskel de første årene, for mange dropper av fordi de ikke har anledning til å følge opp det tempoet de legger opp til. 

Anonymkode: d620c...679

Ekspander  

Og det er ingen grunn til at førsteklassinger skal ha to treninger i uka og seriespill. Dette kan komme på plass når barna er store nok til å komme seg til og fra trening selv.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...