Gå til innhold

Foreldre som aldri kan stille opp på noe, aldri kjøre osv..?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Annet tilbud? Det er strengt tatt bare foreldre sin skyld. Barn under 10 år trenger ikke organisert lagidrett.

Barn under 10 år har ingen grunn til å drive med lagidrett eller å delta i konkurranse. La de heller utfolde seg på løkka og i skogen. 

Anonymkode: 358fe...26f

Så la være å melde ungene dine på organisert lagidrett. 

Anonymkode: f4027...a95

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som får barn, men ikke klarer følge de opp. Dere klarer ikke hente de på trening og kamp, dere melder de på, men vi andre foreldre må hente og kjøre de. Dere kan ikke på dugnad fordi det er så travelt for dere. Dere benytter dere fint av det som blir gjort på dugnader da, så der er dere veldig grei

Å trene 3-4 ganger i uken og gå tur klarer dere fint. For deretter å klage over hvor travelt alt er. 

Har det ikke falt dere inn at vi også må kjøre den samme strekningen? Eller at vi også vil trene, men noe må hente. Eller at vi og synes dugnader er noe forbanna dritt og at vi hater det? 
Sist jeg sjekket har døgnet like mange timer for alle, så det er litt hvordan man velger å disponere de. Har det ikke falt dere inn at vi også har flere barn som vi må ta oss av? 

Hva er det med dere foreldre? Å nei ingen diagnoser eller noe som helst- bare foreldre som skal realisere seg selv og som sender barna sine med andre og som dropper å stille opp fordi dere ikke har lyst. 

Anonymkode: c82dc...73d

Dessverre er det sånn det er, det du kan gjøre er å si det ikke passer når noen spør om du kan ta med deres barn, det er flere som har gjort dette. Og før noen sier "tenk på barnet" vil jeg si det er eneste måten å få deres foreldre til å måtte stille opp. Gjør det i første omgang, så ser du hva som skjer.

Anonymkode: 5d9ae...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette opplegget krever ledige lokaler/ledige baner.  Finnes null sånt her vi bor, alt er så presset på tid og plass.  

Bare lek og trening er for foreldre. 

Jeg har vært håndballtrener og kampene var ekstremt viktig for mestringsfølelsen og lagfølelsen, spesielt 1-4 klasse.  Første gang hoppskuddet satt, første scoring etter finte, første målet i det hele tatt mens foreldre så på, fantastisk følelse. Ville aldri fratatt barna dette fordi foreldre går inn for «bra nok» opplegg.  

Min yngste har aldri brukt idrett som oppbevaringsplass, hun ville lære og være aktiv, så vi lot henne få drive 3 idretter i 1-3 klasse, var jo først kun trening 1 dag i uka pr aktivitet. Når det ble to treninger måtte det velges med, kunne ikke ha så mange doble treninger.  Men var sjelden nok, søkte mer utfordringer for idrett var gøy, så det ble trening med eldre og gutter for å føle utvikling og ikke stagnering. Hun er ikke unik, mange barn (som min datter) blir provosert når treneren sier at nå skal vi bare ha det gøy (dvs ingen ambisjoner)  For henne er null konkurranse og null utfordringer så langt fra gøy hun kommer.  For datteren betydde det å si farvel til venner for idretten var viktigere. Kunne ikke la henne komme hjem fortvilet trening etter trening for det var kjedelig og lite utviklende, treninger ble for henne likt å stå og sparke ballen i veggen en gang hvert minutt og vente og se i mellom.. 

Sønnen derimot elsket idretten for at han kunne være med kompiser og de var timesvis på  banen etter skolen og i helger, men det var vanskelig å finne plass.  Spiller fortsatt fotball som 18-åring for gøy, men gidder ikke trene om de to kompisene ikke er med. Datteren trener minst 4 dager i uka, trener hver dag på skolen og fra april-november minst en kamp i uka. Det er livet hun har valgt og vi aksepterer det og koser oss med å kjøre på trening/kamp. Det er vår 1-1 tid med henne. 

Anonymkode: 9c68e...0e3

Er det som er litt problemet i dag, noen spiller for det er gøy og tid med venner, andre drar det lenger.  Vet at 3 av de jenta her var på lag med i 1 til 3 klasse, da ho sa ho ikke orket kjøret lenger  spiller 1 på ungdoms landslaget og 1 divisjon, og de 2 andre spiller og på gode lag. De andre falt av og kommunen hadde ingen eget jentelag når det kullet fylte 14 pga flere og flere falt av pga måtte en del trenning var lagt opp.

Mine fant andre arenaer som de likte seg bedre. Begge driver med konkurs skytting, der har vi 5 baner å kjøre til på ca 25 mi  kjøre . I tilleg har begge tatt jegerprøva så de er mye i skogen på jakt med venner og familie . Og skru biler og bilcross.  

Desverre er det en del idrettslag som drar treni g og ambisjoner for langt og presser og ut barn med enkelte diagnoser fordi de klarer ikke kjøret med mye trenning

Anonymkode: 9d42e...7cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer sikkert til å bli den forelderen dere prater om. Men det er fordi jeg ikke forstår dette rotte racet. Hvorfor kan ikke ungene heller bare spille fotball i nabolaget, hvorfor må foreldrene kjøre barna til alle idrettene og bruke hele kvelden sin og helger og fridager på å stå å se på barna spille? Hvorfor er det så innmari viktig å holde dugnader for å fremstille sporten barna går på som profesjonell? Herligfred de er jo unger. Jeg vil helst bruke tiden vår med familie og de nære vennene vi allerede har enn å stå å holde falske samtaler med slike foreldre som dere hele kvelden. 

Anonymkode: df9e7...7c7

Ingen MÅ kjøre barna på aktiviteter, det er bare synd at barna ikke får være med på ting fordi foreldrene ikke gidder. 

Anonymkode: 5d9ae...cee

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Annet tilbud? Det er strengt tatt bare foreldre sin skyld. Barn under 10 år trenger ikke organisert lagidrett.

Barn under 10 år har ingen grunn til å drive med lagidrett eller å delta i konkurranse. La de heller utfolde seg på løkka og i skogen. 

Anonymkode: 358fe...26f

Jeg vokste opp sted hvor det var lite organisert tilbud, jeg spilte fotball på løkka og var i skog og mark, men jeg ville også spille håndball og fotball i lag. Fotball utgikk for det fantes ikke jentelag og gutta nektet å ha meg med på laget, så det ble håndball. Merket tidlig hvor mye dårligere tilbud vi hadde enn andre lag, mye dårligere trenere/treninger og mindre trening. Vi merket det allerede som 9-10 åringer.  Vi ble ikke lært god grunnteknikk og taktisk var vi katastrofe. Spilte helst i C-serie.  

Mye kan man lære på løkka, men det er fint om noen kan lære deg litt tekniske ting.  Vi har i Norge ikke været til utendørs lek med ball hele året, gressbaner er kun åpne april-oktober.  Jeg bodde i California noen år og fikk da høre at 80 % av landslagsspillerne var fra California/Texas/Florida - eneste steder man spilte fotball hele året.  Norske løkkefotballspillere som har blitt landslagsspillere har ikke vært veldig tekniske, Myggen unntak.  Nå i dag blir de som får god teknisk skolering tidlig størst utvikling, men de har drevet mye egentrening også. Haaland i Brynehallen, Ødegaard alene, men fikk tidlig prøve seg mot de voksne.  Begge hadde ekstremt gode fagpersoner i nærheten til å gi de grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dugnadsvett – noen enkle kjøreregler:

1. Dugnad er frivillig og skal stå i et rimelig forhold til medlemmenes faktiske evne til å bidra. Idrettslaget bør stimulere til dugnad ved å gjøre det til en sosial møteplass for medlemmene.

2. Idrettslaget kan ikke pålegge ikke-medlemmer (for eksempel foreldre) å stille på dugnader.

3. Idrettslaget kan beslutte at enkeltmedlem som deltar på dugnad får en rimelig reduksjon i kontingent og/eller avgift. Med avgift menes utgifter knyttet til aktiviteten i idrettslaget (eksempelvis treningsavgift). Beslutning om hvilken økonomisk virkning deltakelse på dugnad skal få for medlemmet bør forankres på årsmøtet.

4. Idrettslaget kan ikke ilegge «bøter» eller pålegge medlemmene å betale «dugnadsavgift» for manglende deltakelse på dugnad.

Anonymkode: c1114...f08

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes dette racet har gått altfor langt. Jeg er bare 25 år, men det har forandret seg helt enormt siden jeg gikk på fotball/håndball/volleyball whatnot. Kollegaene mine må kjøre i timesvis for kamper, gjennom flere fylker! Det er dugnad nesten hver helg og ungene må kjøres uansett hva de skal. Jeg måtte gå til hver eneste trening, vi ble kjørt til én kamp annenhver uke og foreldrene rullerte på hvem som skulle kjøre, og vi ungene måtte gjøre dugnadene selv. 

Hvorfor er det ikke slik mer? Hvem har bestemt at foreldre skal gjøre dugnad og foreldre skal kjøre hver eneste uke til ett eller annet? Hvorfor må dagens barn kjøres overalt? Det er faktisk helt sykt. 

Anonymkode: 92ac5...c5c

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det som er litt problemet i dag, noen spiller for det er gøy og tid med venner, andre drar det lenger.  Vet at 3 av de jenta her var på lag med i 1 til 3 klasse, da ho sa ho ikke orket kjøret lenger  spiller 1 på ungdoms landslaget og 1 divisjon, og de 2 andre spiller og på gode lag. De andre falt av og kommunen hadde ingen eget jentelag når det kullet fylte 14 pga flere og flere falt av pga måtte en del trenning var lagt opp.

Mine fant andre arenaer som de likte seg bedre. Begge driver med konkurs skytting, der har vi 5 baner å kjøre til på ca 25 mi  kjøre . I tilleg har begge tatt jegerprøva så de er mye i skogen på jakt med venner og familie . Og skru biler og bilcross.  

Desverre er det en del idrettslag som drar treni g og ambisjoner for langt og presser og ut barn med enkelte diagnoser fordi de klarer ikke kjøret med mye trenning

Hva er mye trening, hvem bestemmer ambisjonsnivået? 

De fleste klubber har sportsplaner og det blir gjerne trekant som blir spissere jo eldre barna blir. Krav, forventninger og ambisjoner øker med alder og mestringsnivå.  Det samme på skolen, du forventer ikke å få 2. trinns nivå bøker i 8. trinn, det forventes mer av utøvere og trenere.  Det blir klart mismatch når noen tror idrett bare er oppbevaring og ikke forventer noe av en utøver.  Jeg som trener  forventet at de kunne blant annet 1) høre etter 2) prøve 3) ikke forstyrre/ødelegge for andre  Jeg forventet ikke at de skulle få til alt, men jeg aksepterte ikke sabotasje/forsryrrelse av treningen. Sosiale etter trening, på trening trenes det.  Følger barna med, prøver og møter opp på trening så kom gjerne mestringen, tok ulik tid, men det var helst viljen til å prøve det sto på.  Har du diagnose som gjør noe vanskelig kun for deg, da hjelper jeg gjerne til, men saboterer diagnosen gjentatte treninger for 20 andre, ja da vil jeg ha det barnet bort.  Jeg bruker tid til å lære bort idrett, ikke være oppbevaringsansvarlig.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dugnadsvett – noen enkle kjøreregler:

1. Dugnad er frivillig og skal stå i et rimelig forhold til medlemmenes faktiske evne til å bidra. Idrettslaget bør stimulere til dugnad ved å gjøre det til en sosial møteplass for medlemmene.

2. Idrettslaget kan ikke pålegge ikke-medlemmer (for eksempel foreldre) å stille på dugnader.

3. Idrettslaget kan beslutte at enkeltmedlem som deltar på dugnad får en rimelig reduksjon i kontingent og/eller avgift. Med avgift menes utgifter knyttet til aktiviteten i idrettslaget (eksempelvis treningsavgift). Beslutning om hvilken økonomisk virkning deltakelse på dugnad skal få for medlemmet bør forankres på årsmøtet.

4. Idrettslaget kan ikke ilegge «bøter» eller pålegge medlemmene å betale «dugnadsavgift» for manglende deltakelse på dugnad.

Uten dugnad, så går ikke idrettslagene rundt. Så enkelt er det.

Anonymkode: 5619d...70e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si jeg kjenner kun én slike forelder. Hun strever med sitt og alle vi andre pakker de barna godt inn i miljøet. Jeg og en annen forelder deler på å ha felles bursdag med våre bar og den ene sønnen hennes, det funker fint.

Her stiller alle opp det de kan. Noen kjører nok litt mer, men det går veldig fint å dekke opp for hun ene, for vi er så mange andre som deler på det. Jeg tenker problemet først oppstår når det er mange slike i et miljø. 

Anonymkode: 6b194...1a8

• Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som får barn, men ikke klarer følge de opp. Dere klarer ikke hente de på trening og kamp, dere melder de på, men vi andre foreldre må hente og kjøre de. Dere kan ikke på dugnad fordi det er så travelt for dere. Dere benytter dere fint av det som blir gjort på dugnader da, så der er dere veldig grei

Å trene 3-4 ganger i uken og gå tur klarer dere fint. For deretter å klage over hvor travelt alt er. 

Har det ikke falt dere inn at vi også må kjøre den samme strekningen? Eller at vi også vil trene, men noe må hente. Eller at vi og synes dugnader er noe forbanna dritt og at vi hater det? 
Sist jeg sjekket har døgnet like mange timer for alle, så det er litt hvordan man velger å disponere de. Har det ikke falt dere inn at vi også har flere barn som vi må ta oss av? 

Hva er det med dere foreldre? Å nei ingen diagnoser eller noe som helst- bare foreldre som skal realisere seg selv og som sender barna sine med andre og som dropper å stille opp fordi dere ikke har lyst. 

kan være mange årsaker for det, trist og dømme noen og ikke vite hele grunnen

Anonymkode: 14aa2...e6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uten dugnad, så går ikke idrettslagene rundt. Så enkelt er det.

og det er det syke...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

og det er det syke...

Nja. Jeg har foreldre som var de ildsjelene som stilte opp for å ikke kun ha lavambisjonsnivå på alt.  Det var korps, det var MYE dugnad når jeg startet tidlig på 80-tallet for å kunne ha nok øvelser, instruktører, turer (kun annethvert pr for å kunne spare) konserter, konkurranser.  17. mai dugnad, juleblomstsalg, arrangere stevner, arrangere turarrangement, arrangere turer, arrangere utdeling telefonkataloger.  Pappa satt i styret så jeg fikk se hvor mye dugnad som krevdes for å holde det i gang. I håndball/fotball mindre foreldreengasjement, ingen foreldretrenere, kun en og annen gamling eller noen år eldre ungdom. I stor kontrast som nevnt over til andre klubber hvor det var engasjerte foreldre. Jeg byttet som 14-åring klubb til en hvor foreldre var mer engasjert og alt var bedre.  

For meg er derfor det normale dugnad og foreldreengasjement og det gjorde miljø og tilbud så mye mye bedre. Hadde ikke fått 80 stk fra 9-18 til å være i korps sammen uten utenlandsturene. Uten foreldre og dugnad ingen tur.  Cuper var høydepunktet på håndball og jeg husker mine utenlandsturer godt fortsatt og med ivrige foreldre som heiet så ga det ekstra stemning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva er mye trening, hvem bestemmer ambisjonsnivået? 

De fleste klubber har sportsplaner og det blir gjerne trekant som blir spissere jo eldre barna blir. Krav, forventninger og ambisjoner øker med alder og mestringsnivå.  Det samme på skolen, du forventer ikke å få 2. trinns nivå bøker i 8. trinn, det forventes mer av utøvere og trenere.  Det blir klart mismatch når noen tror idrett bare er oppbevaring og ikke forventer noe av en utøver.  Jeg som trener  forventet at de kunne blant annet 1) høre etter 2) prøve 3) ikke forstyrre/ødelegge for andre  Jeg forventet ikke at de skulle få til alt, men jeg aksepterte ikke sabotasje/forsryrrelse av treningen. Sosiale etter trening, på trening trenes det.  Følger barna med, prøver og møter opp på trening så kom gjerne mestringen, tok ulik tid, men det var helst viljen til å prøve det sto på.  Har du diagnose som gjør noe vanskelig kun for deg, da hjelper jeg gjerne til, men saboterer diagnosen gjentatte treninger for 20 andre, ja da vil jeg ha det barnet bort.  Jeg bruker tid til å lære bort idrett, ikke være oppbevaringsansvarlig.  

Her var det trennerene som satte opp alt. Virket som de hele tiden fra dag en skulle toppe laget, at de mente laget skulle bli proffe fra dag 1 og derfor mye trenning siden de hadde jo banen osv. Så en så fra først å være 35 jenter i 1 klasse, så løpet av sesongen ble en 30 og slipp hoppeh det av løpet av de 3 første årene. Da min sluttet i 3 klasse, måtte de låne spillere for å kunne dra på kamp.  Flere foreldre prøvde å si i fra at 1 trening og 1 kamp i uka burde holde siden de var små. Ble ikke hørt. Så da sluttet de i stede og fant andre arenaer å være på. Så dermed ble stort sett kun de med unger so. Satset og foreldre som selv spilte eller hadde spilt i høyt nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok best å spørre dem direkte om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og det er det syke...

Hvorfor er det sykt? 

Det er jo for at flest mulig skal kunne være med lengst mulig, uavhengig av økonomi. 
Om idrettslag skal drifte alt profesjonelt så vil man hvertfall måtte betaler ganske mange ganger det man gjør for å være medlem i dag. 
For oss med millioninntekt kunne vi både betalt noen tusenlapper i måneden vi, for å slippe dugnad, men så forstår vi at de færreste har det som oss a derfor må alle bidra. 
At du ikke forstår det er det syke her…

Jeg er 42.år, og jeg husker foreldrene mine solgte både fuglenek, hentet juletrær og stod i kiosken i hallen som dugnad da jeg var liten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk klar beskjed av en mor at hun skulle faen meg ikke kjøre egne barn på trening eller kamper, det fikk andre gjøre. Hun bare forlangte at jeg tok med hennes barn, siden jeg alltid kjørte likevel. Hun skulle på kafe m venninner. Betalte aldri for det heller.

Det ble ikke mange gangene jeg sa ja til henne, og da ble hun mer og mer forbanna, maste på andre foreldre, så ble de forbanna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og det er det syke...

Glemte noe i innlegget over. 
Du står jo helt fritt til å betale noen for å delta på dugnad for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Her var det trennerene som satte opp alt. Virket som de hele tiden fra dag en skulle toppe laget, at de mente laget skulle bli proffe fra dag 1 og derfor mye trenning siden de hadde jo banen osv. Så en så fra først å være 35 jenter i 1 klasse, så løpet av sesongen ble en 30 og slipp hoppeh det av løpet av de 3 første årene. Da min sluttet i 3 klasse, måtte de låne spillere for å kunne dra på kamp.  Flere foreldre prøvde å si i fra at 1 trening og 1 kamp i uka burde holde siden de var små. Ble ikke hørt. Så da sluttet de i stede og fant andre arenaer å være på. Så dermed ble stort sett kun de med unger so. Satset og foreldre som selv spilte eller hadde spilt i høyt nivå

I kullet over forsvant et helt lag fordi 1 ville noe annet og da ville ikke de og den. 

En trening og en kamp 1-3 klasse gir ekstremt lite idrettslig progresjon og kommer ikke noen på den ene treningen så går det sakte fremover, derfor vil man som trener ha 2 treninger i uka for at man ikke skal starte på nytt hele tiden. Idrett er IKKE oppbevaring.  Trenere legger ned mye tid og vil så klart at barna skal få oppleve mestring. Lite trening betyr lite mestring. Jeg var kjempeglad når jeg i 2. klasse endelig fikk lov til å ha to treninger i uka, endelig løsnet det for mange og det gikk ikke for lang tid mellom repetisjonene.  Vil du ikke ha idrett med progresjon så samle noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

du får si det til dem at dem får stille opp for ungene sine

er nok mange som ikke skulle ha hatt unger som ikke skjønner i det hele tatt hva slags ansvar di har for ungene sine

Anonymkode: 57df8...373

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...