Gå til innhold

Foreldre som aldri kan stille opp på noe, aldri kjøre osv..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som får barn, men ikke klarer følge de opp. Dere klarer ikke hente de på trening og kamp, dere melder de på, men vi andre foreldre må hente og kjøre de. Dere kan ikke på dugnad fordi det er så travelt for dere. Dere benytter dere fint av det som blir gjort på dugnader da, så der er dere veldig grei

Å trene 3-4 ganger i uken og gå tur klarer dere fint. For deretter å klage over hvor travelt alt er. 

Har det ikke falt dere inn at vi også må kjøre den samme strekningen? Eller at vi også vil trene, men noe må hente. Eller at vi og synes dugnader er noe forbanna dritt og at vi hater det? 
Sist jeg sjekket har døgnet like mange timer for alle, så det er litt hvordan man velger å disponere de. Har det ikke falt dere inn at vi også har flere barn som vi må ta oss av? 

Hva er det med dere foreldre? Å nei ingen diagnoser eller noe som helst- bare foreldre som skal realisere seg selv og som sender barna sine med andre og som dropper å stille opp fordi dere ikke har lyst. 

Anonymkode: c82dc...73d

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her jeg bor hat mange fotball-lag blitt nedlagt fordi det kun er noen foreldre som er villige til å kjøre barna til fotballkamper og som er villig til å være med på dugnader. 

Det er helt sikkert en del foreldre som er for syke til å kunne være med på dugnader eller som har for syke barn til å være med på dugnader. Men det er også helt åpenbart mange foreldre som synes det er helt greit å snylte på andre foreldre. 

Anonymkode: 172b9...ada

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange er egoister rett og slett. Setter seg selv og egne behov først, alltid. 

Anonymkode: b404d...83e

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker er egoistiske og selvopptatte og bryr seg ikke, noen mennesker er primært tankeløse og ser ikke så mye lenger enn egne behov og eget hagegjerde og noen mennesker har helt reelle utfordringer omgivelsene ikke kjenner til, enten fordi decike ønsker å fortelle om det eller fordi de ikke er helt klar over og bevisst det selv. 

Det gjelder ikke bare foreldre og oppfølging av barn, det gjelder i alle aspekter av livet, det vil alltid være noen som ikke stiller opp som forventet. Det er begrenset hva man kan gjøre med det,  annet enn å fokuserer på være den foreldrene og det medmennesket man selv ønsker og klarer å være, heller enn å bruke energi på å irritere seg over andre (som man ikke nødvendigvis vet så mye om som man tror).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke noe nytt fenomen. Det samme gjaldt når mine barn, som nå er voksne, trengte oppfølging. VI visste alltid på forhånd hvilke foreldre som møtte og hvem som aldri møtte.  Og det var de samme foreldrene på fotball, turning, skole osv. Og som oftest de foreldene som hadde flere barn som alle ble fulgt opp på hver sin arena, og samtidig som de hadde de travleste jobbene. 

Anonymkode: a0231...ba1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke noe nytt fenomen. Det samme gjaldt når mine barn, som nå er voksne, trengte oppfølging. VI visste alltid på forhånd hvilke foreldre som møtte og hvem som aldri møtte.  Og det var de samme foreldrene på fotball, turning, skole osv. Og som oftest de foreldene som hadde flere barn som alle ble fulgt opp på hver sin arena, og samtidig som de hadde de travleste jobbene. 

Det sier jo seg selv da at hvis man har flere barn må man også jobbe mer for å få det til å gå rundt økonomisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere som får barn, men ikke klarer følge de opp. Dere klarer ikke hente de på trening og kamp, dere melder de på, men vi andre foreldre må hente og kjøre de. Dere kan ikke på dugnad fordi det er så travelt for dere. Dere benytter dere fint av det som blir gjort på dugnader da, så der er dere veldig grei

Å trene 3-4 ganger i uken og gå tur klarer dere fint. For deretter å klage over hvor travelt alt er. 

Har det ikke falt dere inn at vi også må kjøre den samme strekningen? Eller at vi også vil trene, men noe må hente. Eller at vi og synes dugnader er noe forbanna dritt og at vi hater det? 
Sist jeg sjekket har døgnet like mange timer for alle, så det er litt hvordan man velger å disponere de. Har det ikke falt dere inn at vi også har flere barn som vi må ta oss av? 

Hva er det med dere foreldre? Å nei ingen diagnoser eller noe som helst- bare foreldre som skal realisere seg selv og som sender barna sine med andre og som dropper å stille opp fordi dere ikke har lyst. 

Anonymkode: c82dc...73d

Hvor mange tråder skal det opprettes om dette…?

Anonymkode: 358fe...26f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer sikkert til å bli den forelderen dere prater om. Men det er fordi jeg ikke forstår dette rotte racet. Hvorfor kan ikke ungene heller bare spille fotball i nabolaget, hvorfor må foreldrene kjøre barna til alle idrettene og bruke hele kvelden sin og helger og fridager på å stå å se på barna spille? Hvorfor er det så innmari viktig å holde dugnader for å fremstille sporten barna går på som profesjonell? Herligfred de er jo unger. Jeg vil helst bruke tiden vår med familie og de nære vennene vi allerede har enn å stå å holde falske samtaler med slike foreldre som dere hele kvelden. 

Anonymkode: df9e7...7c7

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sluttet å være den som tilbyr å kjøre enkelte, kommer gjerne med unnskyldning at vi må dra tidlig eller må innom noe på vei hjem. Er nemlig lei av å være gratis taxi.  Vi kjører såklart ikke 100 % av gangene, det hender også vi har jobb eller begge ungene har noe samtidig, men vi spør kun de som vi selv tilbyr så det blir likt fordelt.  Ungene mine har også måttet ta tog eller buss til arrangement for at jeg skulle møte der istedet for å mase på folk. 

På sønnens fotballag var det 2 barn hvor foreldre ikke gadd. Enkelte ganger så svarte ingen på om barnet kunne sitte på til bortekamp og foreldrene måtte kjøre. Ene forelderen bare satt i bilen hele tiden, den andre kjørte den timen til kamp og dro, og noen måtte ta med seg gutten hjem. 

Så var det økonomi, melder man barna på aktivitet så kommer det visse forpliktelser også, det må iberegnes. Kostnadene er både tid og penger. 

På en annen side så har vi familier hvor tidsaspektet er løst ved at tanter/onkler/besteforeldre/venner stiller opp som sjåfør, dugnad. Helt greit, men ikke greit å aldri ha tid, beklager, men da kan ikke ditt barn være med.  Vi har jo også gjort en tid/kapasitet/kostnadsvurdering på aktiviteter. Hest/alpint ikke aktuelt, for andre er selv fotball en for høy list. Man kan bare ikke forvente at andre gjør foreldrejobben din gratis. 

Anonymkode: 9c68e...0e3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer sikkert til å bli den forelderen dere prater om. Men det er fordi jeg ikke forstår dette rotte racet. Hvorfor kan ikke ungene heller bare spille fotball i nabolaget, hvorfor må foreldrene kjøre barna til alle idrettene og bruke hele kvelden sin og helger og fridager på å stå å se på barna spille? Hvorfor er det så innmari viktig å holde dugnader for å fremstille sporten barna går på som profesjonell? Herligfred de er jo unger. Jeg vil helst bruke tiden vår med familie og de nære vennene vi allerede har enn å stå å holde falske samtaler med slike foreldre som dere hele kvelden. 

Fordi det er et annet tilbud nå,  aksepter det eller dropp det.  Vil du bruke tiden med familien så får også barnet ditt inngå i det og IKKE bli overlatt til oss andre. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mange tråder skal det opprettes om dette…?

Fordi det engasjerer og vi er mange nok som er drittlei folk som bruker oss som gratis barnevakt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bør kanskje ikke dine barn delta å orgnaisert idrett.  For noen må faktisk FYSISK stille opp for å gjennomgøre en fotballkamp/ håndballkamp/ turnstevne osv

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du melde barnet på et lag så må du jo innrette deg etter hvordan ting fungerer. Det er mye kjøring og planlegging da kampene er i hytt og pine. 

Er jo derfor jeg er så glad at jeg har barn som liker å spille fotball på fritiden og i nabolaget og skolegården foran det rotteracet som du kaller det. Men velger man å ta barna inn i det der så må man jo henge på, det er jo ikke noe nytt sånn var det når jeg og var ung med organisert idrett som fotball, ishockey, håndball osv. Jeg hadde slitt om jeg skulle stå for dette alene men om barna ville så hadde jeg jo måttet gjort det.

Anonymkode: f0768...b47

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men da dropper du å melde de på noe da

Anonymkode: 86d40...35b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det dessverre bare. På noen lag er det verre enn andre. Jeg kjører disse barna med glede. Det skal ikke gå utover dem at foreldrene deres er idioter.

Jeg hadde selv slike foreldre som aldri stilte opp på noe som helst, og jeg tok dugnadene selv fra den alderen der det var mulig. Selv vil jeg heller være enn trygg voksen for de barna som har det sånn, heller enn å ikke gidde å svare på spørsmål om skyss. Det er kun barna som blir lidende. 

Anonymkode: a6647...b07

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her vi bor syns jeg fotball og håndball krevde for mye, selv om det var billig. Her var prisen 250kr for fotball sesongen gikk fra påske til høstferien. Så var der håndball fra høstferie til påske.

Men ja et stort men. Trening 2 til 3 dager i uka pluss kamp og ofte cup i helger. Altså ble fort kjøring 7 dager i uka, for de kunne ikke gå på trening pga avstander.  Og syns og det var helt sykt med slikt opplegg på barn alt fra 6 år. Ble og så og si ikke tid til lekser pga all kjøring, kunne fort bli 1.5 time kjøre en vei til en kamp på en onsdag. Så da 3 timer i bil og 20 til 30 min kamp.

Så her laget vi til slutt frivillig opplegg på velhuset hvor barna i bygda i alle aldere kunne spille litt på torsdager. Ingen avgift, kun for å møtts og ha det gøy. Kan si veldig mange valgte det, ja vi dro ikke på kamper men ungene koste seg. Og en kunne komme å gå som en ønsket og passet.

Anonymkode: 9d42e...7cb

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De værste er de karriere foreldrene som bestandig er på reiser gjennom jobb eller på møter og kan ikke stille opp. Men de tjener bra da og kan ta med barna på dyre ferier hvert år. 

Anonymkode: ee5b6...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her vi bor syns jeg fotball og håndball krevde for mye, selv om det var billig. Her var prisen 250kr for fotball sesongen gikk fra påske til høstferien. Så var der håndball fra høstferie til påske.

Men ja et stort men. Trening 2 til 3 dager i uka pluss kamp og ofte cup i helger. Altså ble fort kjøring 7 dager i uka, for de kunne ikke gå på trening pga avstander.  Og syns og det var helt sykt med slikt opplegg på barn alt fra 6 år. Ble og så og si ikke tid til lekser pga all kjøring, kunne fort bli 1.5 time kjøre en vei til en kamp på en onsdag. Så da 3 timer i bil og 20 til 30 min kamp.

Så her laget vi til slutt frivillig opplegg på velhuset hvor barna i bygda i alle aldere kunne spille litt på torsdager. Ingen avgift, kun for å møtts og ha det gøy. Kan si veldig mange valgte det, ja vi dro ikke på kamper men ungene koste seg. Og en kunne komme å gå som en ønsket og passet.

Her er det hvertfall ikke normalt med tre fotballtreninger fra 6.år. Jeg har en syvendeklassing, og det er det to treninger i uken, noen ganger en få det som regel er kamp på en treningsdag. 
nå bør ikke vi så grisgrendt til at det halvannen time til kamp heller, så det vil jeg tro hører til sjeldenhetene for seksåringer 

Ungene mine trener for å spille kamper. Både der og på håndball. 

Veldig mange rundt om, som ikke kan kjøre til kamp, møte på dugnad, stille opp etc, men som allikevel har tid til p trene hver dag til en maraton. Egoistiske mennesker finnes overalt, og jeg tenker at om man ikke har noen plan om å stille opp, da bør man ikke melde på barna sine på en slik idrett.

Anonymkode: 5619d...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er et annet tilbud nå,  aksepter det eller dropp det.  Vil du bruke tiden med familien så får også barnet ditt inngå i det og IKKE bli overlatt til oss andre. 

Annet tilbud? Det er strengt tatt bare foreldre sin skyld. Barn under 10 år trenger ikke organisert lagidrett.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da bør kanskje ikke dine barn delta å orgnaisert idrett.  For noen må faktisk FYSISK stille opp for å gjennomgøre en fotballkamp/ håndballkamp/ turnstevne osv

Barn under 10 år har ingen grunn til å drive med lagidrett eller å delta i konkurranse. La de heller utfolde seg på løkka og i skogen. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette opplegget krever ledige lokaler/ledige baner.  Finnes null sånt her vi bor, alt er så presset på tid og plass.  

Bare lek og trening er for foreldre. 

Jeg har vært håndballtrener og kampene var ekstremt viktig for mestringsfølelsen og lagfølelsen, spesielt 1-4 klasse.  Første gang hoppskuddet satt, første scoring etter finte, første målet i det hele tatt mens foreldre så på, fantastisk følelse. Ville aldri fratatt barna dette fordi foreldre går inn for «bra nok» opplegg.  

Min yngste har aldri brukt idrett som oppbevaringsplass, hun ville lære og være aktiv, så vi lot henne få drive 3 idretter i 1-3 klasse, var jo først kun trening 1 dag i uka pr aktivitet. Når det ble to treninger måtte det velges med, kunne ikke ha så mange doble treninger.  Men var sjelden nok, søkte mer utfordringer for idrett var gøy, så det ble trening med eldre og gutter for å føle utvikling og ikke stagnering. Hun er ikke unik, mange barn (som min datter) blir provosert når treneren sier at nå skal vi bare ha det gøy (dvs ingen ambisjoner)  For henne er null konkurranse og null utfordringer så langt fra gøy hun kommer.  For datteren betydde det å si farvel til venner for idretten var viktigere. Kunne ikke la henne komme hjem fortvilet trening etter trening for det var kjedelig og lite utviklende, treninger ble for henne likt å stå og sparke ballen i veggen en gang hvert minutt og vente og se i mellom.. 

Sønnen derimot elsket idretten for at han kunne være med kompiser og de var timesvis på  banen etter skolen og i helger, men det var vanskelig å finne plass.  Spiller fortsatt fotball som 18-åring for gøy, men gidder ikke trene om de to kompisene ikke er med. Datteren trener minst 4 dager i uka, trener hver dag på skolen og fra april-november minst en kamp i uka. Det er livet hun har valgt og vi aksepterer det og koser oss med å kjøre på trening/kamp. Det er vår 1-1 tid med henne. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...