Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Dere som jobber i kommunen, hvordan er deres fleksitid ordning?

Er det mulighet for å «avspasere» på forhånd, havne i minus og jobbe inn? Hvor mange timer kan dere det? Legger dere da bare inn fri eller hvordan løses dette?

Og Kan man f.eks. Bevisst jobbe 1 time ekstra per dag i si 5 uker så avspasere en uke?

Anonymkode: 8b394...8c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1 time ekstra hver dag i 5 uker blir 25 timer. Da er det i min jobb ikke det samme som en arbeidsuke. 

Anonymkode: be062...47b

AnonymBruker
Skrevet

Det var et eksempel, men kan man da ta seg fri tilsvarende de 25 timene :)?

Anonymkode: 8b394...8c5

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på hvilken kommune du jobber i og hva jobben din er. Da jeg jobbet i kommunen (kontorjobb med høy grad av selvstendighet) kunne jeg fint jobbe en time ekstra om dagen ja. Måtte søke om å ta det ut i så fall, og ikke gitt at man kan ta en helt uke i slengen. Når det gjaldt minus var regelen at man ble trukket i lønn hvis man var mer enn 10 timer i minus ved månedsskiftet , men vet ikke om det faktisk ble praktisert.

Anonymkode: f5544...63b

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber kan vi ha maks 100 timer i pluss og 20 timer i minus. Har vi mer minus vil det bli lønnstrekk de gangene det er avregning. Har vi mer pluss, blir timene bare strøket ved avregning. Med andre ord: ja, det er sånn at man kan havne i minus og jobbe det inn, men det er begrenset hvor mye. 

Avspasering hos oss må avtales med nærmeste leder. Hvordan man tar ut avspaseringen kommer an på flere ting. Hos oss er det ganske fleksibelt. Vi får nesten alltid lov til å ta ut avspasering når vi ønsker, men det må være noen tilstede på jobb. Derfor må avspaseringen avtales med leder på forhånd slik at ikke alle forsvinner samtidig, selv om det ikke er veldig sannsynlig. Det kan også være obligatoriske ting som foregår, som gjør at vi ikke kan avspasere.

Å jobbe inn nesten 2 timer hver dag i fire uker, og deretter ta fri en hel uke kan godtas i enkelttilfeller hos oss. Men som en slags fast turnus ville min arbeidsgiver ikke godtatt det. Grunnen er at hvis en person regelmessig er borte en hel uke i strekk vil det ha en del ulemper for de andre arbeidstakerne. Det blir mer belastning på dem i de "faste friukene", og det reduserer også de andres fleksibilitet og mulighet til å ta ut fri. 

I en kommune jeg jobbet i for noen år siden var regelen slik at man ikke kunne ta ut mer enn tre avspaseringsdager i strekk. Hvis man ønsket fri ei hel uke, måtte man i så fall ta to feriedager. 

Anonymkode: 321a0...955

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan ha maks 30 timer i pluss og 10 i minus. 
avspassering må avtales med leder, det samme med hvor mye vi skal ta ut, men det er hos oss stort sett aldri noe problem så lenge jeg har styr på egne avtaler og det er nok folk på jobb med tanke på sikkerhet. 

Anonymkode: b3fcb...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barneverntjenesten, aldri opplevd å ha minus i flex men du kan ha minus ti timer totalt før du blir trukket. Maks 40 overføres ved nyttår, alt over det blir slettet såfremt ikke noe annet er avtalt (f.eks hvis det ikke har vært mulig å planlegge avspasering pga for mye jobb.)

Har ganske mye fleksibilitet, så jeg styrer det mye selv. Drar tidlig en dag fordi det er fint vær, bruker flex til å ta langhelg her og der osv, bare legger det i kalenderen. Er det ettertraktede dager så må det avklares (f.eks inneklemte), og da går også ferie over flex (f.eks i jula) så de som setter opp ferie prioriteres. Hvis man blir syk og avspaserer så mister man det uavhengig av sykemelding. 

Kan fint jobbe en time ekstra hver dag hvis man ønsker det, en kollega jobber nå masse ettermiddager for å ta syv uker ferie og flex i strekk. Det er da avtalt med leder, siden det går utover andre. 

Anonymkode: 40b4c...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Kan ha 37,5 eller 40 timer i pluss (alt etter om vi har betalt lunsj eller ikke) og 0 i minus.

Må søke om fri.
Men på annen avdeling trenger dem ikke søke om fri så lenge man er tilstede i kjernetiden (så dem kan komme sent eller gå tidlig, men må søke om dem skal ha hele dager)

så det varierer nok fra plass til plass.
Hør med lederen din.

Anonymkode: 5ca5c...60a

Skrevet

Hos oss kan man ha 45 timer i pluss eller ti timer i minus. Avregnes to ganger i året så mellom dette kan du ha mer i pluss eller minus. 

Hos oss må det godkjennes av leder skal man avspasere mer enn noen timer. Men i teorien kan vi jobbe en time ekstra hver dag og avspasere en uke ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Avspasering i kjernetid må alltid avklares med leder.

Anonymkode: d89b3...7d2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjernetid fra 9-14 så avspasering ellers må avklares med leder. 

Anonymkode: 62687...874

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...