Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre her som sliter med vårdepresjon ?

Hva merker du av symptomer ?

Jeg har alltid likt vår og sommer, varme dager og lyse kvelder. Men i fjor på akkurat samme tid, puff, angst, depresjon, mørke tanker, tankekjør og vil bare ha vinter og mørke. Sliter med å sove da jeg har mye tankekjør. Kan man liksom plutselig forandre seg fra å like vår til å like mer vintertid? 
Går meg på nervene og jeg blir mer lei meg når jeg ser alle er glade og nyter våren, mens jeg bare vil ligge i et mørkt rom. Ikke missforstå meg, jeg synes ikke synd på meg, jeg vil bare bli bra og komme meg ut av dette. Alt er et ork, men jeg gjør det for det, lager mat, vasker tøy, går tur hver dag. Men innsiden er et mørke allikevel, null appetitt. 

Hva er dine tips til å komme meg ut av dette? Eller la det bare gå av seg selv?

Anonymkode: e6ab6...33c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våren er tiden da flotte kvinner går lettkledd, og jeg kjenner ekstra på sorgen over å aldri oppleve intimitet og kjærlighet.

Utenforskapet tar over. Sommerferien er et mentalt helvete. Varme gjør meg mer depressiv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det noen andre her som sliter med vårdepresjon ?

Hva merker du av symptomer ?

Jeg har alltid likt vår og sommer, varme dager og lyse kvelder. Men i fjor på akkurat samme tid, puff, angst, depresjon, mørke tanker, tankekjør og vil bare ha vinter og mørke. Sliter med å sove da jeg har mye tankekjør. Kan man liksom plutselig forandre seg fra å like vår til å like mer vintertid? 
Går meg på nervene og jeg blir mer lei meg når jeg ser alle er glade og nyter våren, mens jeg bare vil ligge i et mørkt rom. Ikke missforstå meg, jeg synes ikke synd på meg, jeg vil bare bli bra og komme meg ut av dette. Alt er et ork, men jeg gjør det for det, lager mat, vasker tøy, går tur hver dag. Men innsiden er et mørke allikevel, null appetitt. 

Hva er dine tips til å komme meg ut av dette? Eller la det bare gå av seg selv?

Anonymkode: e6ab6...33c

Samme her! Hadde det ikke slik før, noe som er komt med alderen og at jeg nå er mye mer ensom enn før. Eneste årstiden nå som jeg liker er høsten når det ikke regner. Sikkert fordi det ikke er så mye «forventninger» i høsten. 

Men ja, har du noen nære du kan snakke med? Noen som du vet vil få deg i bedre humør eller som du vet du kan dele dette med? Det kan hjelpe veldig. Og finne på noe hyggelig sammen kanskje, trenger ikke være noe stort, bare noe som kan lette på trykket. 

Anonymkode: 4a0f3...374

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid syntes våren er verre enn høsten. Jeg har slitt veldig med pollenallergi så det har ikke hjulpet på heller (driver på med vaksinering så det går bedre nå). Er så mye forventninger som annen her nevner. Det yrer av liv, og folk har så mye å se frem til. 
Jeg har ikke vært på ferie på over ett tiår. Er alvorlig syk, og har blant annet C-PTSD. Sommeren er kjempetøff for da er det jo ferietid i helsevesenet, og ansvarsgruppen er borte. Har ofte flere uker uten noen på jobb. Jeg får uten fysioterapi som jeg er avhengig av, så det er mye ekstra smerter i tillegg. Så jeg bruker våren på å stålsette meg på en tøff sommer. Våren har også mye fridager så jeg mister mye timer på grunn av det også. 

Tidligere var det nok mer sårt når jeg så hva alle andre fikk til. Så hadde jeg en del år hvor jeg ikke brydde meg så mye, men nå kjenner jeg litt på det, men ikke som når jeg var i en overgang for en del år siden og merket mer forskjellen på hva jeg fikk til før og livet som det da hadde blitt. Jeg prøver å ikke sammenligne meg så mye. Det er lite glede i å sammenligne seg med andre. Har du noen ting du har syntes har vært fint med våren? Kan du gjøre de likevel? Kjøpe en frappe i byen og sette deg på en benk i sola og prøve å nyte. Finne frem vårskoene, eller annet vårlig som kan være fint. Nå kommer snart aspargesen og det er et litt enkelt, men fint vårtegn for min del. Jeg spiser masse bær på tilbud i mai. Jeg vet ikke hva du har likt, men jeg prøver selv å finne de små tingene som gir små lysglimt i en mørkere hverdag. 

For en del kan det å skrive ned alt en tenker på før en legger seg hjelpe på for å få ut alt som rører seg i hodet. Eller sette av en tid på dagen til å notere ned bekymringer. Høres enkelt ut, men har hjulpet flere. Natten er ingen god tid for å løse problemer, men det er ofte da tankene kommer. 

Håper du kan finne noe å glede deg over, og at du får det bedre. 

Anonymkode: 40698...870

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at tilskudd av D-vitamin hjelper. Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne gå fra å være deprimert hele vinteren og våren til å ikke merke noe i det hele tatt. Vinteren gikk med til å klore meg fast så jeg ikke ramlet ned i et sort hull, og jeg var utrolig sliten. Nå er jeg like opplagt vinter, vår, sommer og høst. 

Ett ekstra pluss er at jeg har mye mindre muskelsmerter. Jeg har påvist artrose i flere ledd, men smertene er minimale i forhold til før jeg begynte å ta D-vitamintilskudd. 

Anonymkode: c9023...4a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at tilskudd av D-vitamin hjelper. Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne gå fra å være deprimert hele vinteren og våren til å ikke merke noe i det hele tatt. Vinteren gikk med til å klore meg fast så jeg ikke ramlet ned i et sort hull, og jeg var utrolig sliten. Nå er jeg like opplagt vinter, vår, sommer og høst. 

Ett ekstra pluss er at jeg har mye mindre muskelsmerter. Jeg har påvist artrose i flere ledd, men smertene er minimale i forhold til før jeg begynte å ta D-vitamintilskudd. 

Tar du d vitamin tilskudd på egen hånd eller fra lege? Og tar du d vitamin hele året?

AnonymBruker
Skrevet
Sen ve ben skrev (3 minutter siden):

Tar du d vitamin tilskudd på egen hånd eller fra lege? Og tar du d vitamin hele året?

Jeg tar D-vitamin etter råd fra lege, hun tar selv tilskudd. Jeg tar ikke om sommeren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...