Gå til innhold

Ser ut som jeg får masse nye føflekker på overkroppen foran????

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La jeg merke til i speilet idag på badet.. fullt med nye røde prikker som blir til føflekker etterhvert regner jeg med.. 

Jeg er 50+ men har flere plutselig oppdaget det?

Kvinne

Anonymkode: 92e06...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La jeg merke til i speilet idag på badet.. fullt med nye røde prikker som blir til føflekker etterhvert regner jeg med.. 

Jeg er 50+ men har flere plutselig oppdaget det?

Kvinne

Anonymkode: 92e06...6e5

Føflekker og senilflekker kommer hele livet, vi er født så og si uten noen av dem. 
Du har vel vært i sola da du var yngre, noe som kan øke mengden f.flekker når du blir eldre. Ingenting å gjøre noe med, de kommer når de kommer….

Anonymkode: e4115...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åja, det startet for en del år siden og så har det eksplodert og jeg ser annerledes ut enn jeg gjorde. Det er helt greit. Tar det med et smil hver gang jeg oppdager det. :fnise: 

Anonymkode: df8bf...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter en viss alder kan du regne med 10-100 nye på ett år

Anonymkode: 33d1c...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er kirsebærflekker. Kommer masse av dem med alderen.

Anonymkode: d5aa6...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så nettopp en video der en hudlege sa det at om det kommer nye føflekker etter 40 så skal man sjekke det uansett da vi innen vi er 40 har fått de vi skal ha da dette allerede er bestemt ved fødsel.

Synes det høres litt rart ut da jeg kjenner flere som har fått føflekker når de har vært eldre og de har vært friske men verdt å ha  i bakhodet.

Anonymkode: 54796...322

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel egentlig helt normalt, men om man er i det minste tvil om flekken(e) ser normale ut, så sjekker man dem hos legen. Samme ABCD-regelen gjelder for alle føflekker, både de man er født med og de man utvikler i løpet av livet.

Jeg fikk en stor, tykk føflekk da jeg var i 30-årene, øverst på magen, og ble rimelig nervøs da den ble ganske stor ganske fort og kjentes ru ut i overflaten. Synes også den var veldig mørk og litt ujevn i fargen. Jeg gikk til legen og fikk den sjekket ut, og hun mente den var helt ufarlig. Bestemte meg likevel for å fjerne den, til tross for advarsel om at det kunne bli arr. Føflekken ble sendt inn til granskning og var helt normal, og jeg sitter med et arr på magen som er litt større enn det føflekken var... 😅 Men likevel glad for at jeg fjernet den når jeg følte meg så usikker.

Anonymkode: 8e632...c3d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel egentlig helt normalt, men om man er i det minste tvil om flekken(e) ser normale ut, så sjekker man dem hos legen. Samme ABCD-regelen gjelder for alle føflekker, både de man er født med og de man utvikler i løpet av livet.

Jeg fikk en stor, tykk føflekk da jeg var i 30-årene, øverst på magen, og ble rimelig nervøs da den ble ganske stor ganske fort og kjentes ru ut i overflaten. Synes også den var veldig mørk og litt ujevn i fargen. Jeg gikk til legen og fikk den sjekket ut, og hun mente den var helt ufarlig. Bestemte meg likevel for å fjerne den, til tross for advarsel om at det kunne bli arr. Føflekken ble sendt inn til granskning og var helt normal, og jeg sitter med et arr på magen som er litt større enn det føflekken var... 😅 Men likevel glad for at jeg fjernet den når jeg følte meg så usikker.

ABCDE-regelen, mener jeg. Glemte en bokstav i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fjern heller en for mye enn en for lite. Jeg fikk en føflekk på fotryggen som voks mens jeg var gravid. Da resten av vannet i kroppen ble borte etter fødselen, så var føflekken like stor. Svigerfar hadde akkurat fått fjernet en føflekk med kreft i, så samboeren min sendte meg til lege. 

Legen var veldig spydig og spurte om jeg trodde jeg kunne arve kreften til min svigerfar. Heldigvis snudde jeg ikke i døra, men fant meg i flere spydigheter mens han fjernet føflekken. Legen var veldig spak da han ringte meg etter to uker og fortalte at det var malignt melanom (ondartet føflekkreft). Jeg måtte inn på sykehuset og fjerne mer hud rundt. Jeg kom også inn i et program med månedlige kontroller over flere år.

Anonymkode: 44cd6...1d1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er de røde er det cherry angiomer, kirsebærflekker. Kan fjernes mange om gangen. Men det er dyrt, og det vil komme flere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er de røde er det cherry angiomer, kirsebærflekker. Kan fjernes mange om gangen. Men det er dyrt, og det vil komme flere.

Er det det som er leverflekker?

Anonymkode: e11f3...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er det det som er leverflekker?

Anonymkode: e11f3...4fc

Nei. Helt ufarlig. Men er jo "aldersflekker" på et vis. Kommer i 40 åra som regel. Og får du , så får du mange.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samme her. Som flate vorter, senile kerastaser. Øker på med alder.

Anonymkode: 2d488...4a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kirsebærflekker? Helt normalt. Synes ikke aå godt når man blir brun på sommeren heldigvis. Begynte å få etter 35 og har nå en god del. Vurderer å fjerne dem

Anonymkode: a1301...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kirsebærflekker? Helt normalt. Synes ikke aå godt når man blir brun på sommeren heldigvis. Begynte å få etter 35 og har nå en god del. Vurderer å fjerne dem

Anonymkode: a1301...18b

Jeg fjernet rundt 100 stk. Men nå har jeg fått like mange igjen! 😭

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...