AnonymBruker Skrevet lørdag kl 02:11 #1 Del Skrevet lørdag kl 02:11 Er orijen merket bra? Er litt ny på dette men jeg ser etter tørrfor som er kornfritt, proteinrikt og som har et godt innhold ellers. Alle 3 kattene mine er kastrerte og spiser Royal Canin for steriliserte katter akkurat nå, men jeg ønsker å bytte fordi jeg vil at de skal spise tørrfor med god kvalitet ved siden av våtforet. Gjerne kom med forslag til andre gode merker også! Anonymkode: d7384...a88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet lørdag kl 17:29 #2 Del Skrevet lørdag kl 17:29 Orijen er det beste du kan få av tørrfor. Mye kjøtt, lite fyll, bruker i mange tilfeller hele dyret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:12 #3 Del Skrevet lørdag kl 18:12 Arx skrev (42 minutter siden): Orijen er det beste du kan få av tørrfor. Mye kjøtt, lite fyll, bruker i mange tilfeller hele dyret. Tuuuusen takk Anonymkode: d7384...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Del Skrevet 22 timer siden Jeg ga kattene mine Orijen. Først Orijen Original, før de gikk over til Orijen Fit & Trim, som er for steriliserte katter. Skjønner at folk sier at dette fôret er bra pga fôrsammensetningen - men det passer absolutt ikke for alle katter. Den ene katten fikk urinveisinfeksjon, og tok han derfor med til veterinær. Veterinæren sa at det som regel har noe med fôret å gjøre, så vi byttet over til Orijen Fit & Trim. Dette fordi Fit & Trim er mer tilpasset steriliserte katter, noe kattene mine er. Jeg tenkte at Orijen ville vise hensyn til at de er steriliserte i fôrsammensetningen, noe de ikke gjør bortsett fra at den har mindre fett. En stund senere fikk den samme katten urinveisinfeksjon en gang til, men nå med krystaller i urinen. Derfor gikk han over til et veterinærfôr som skulle løse opp krystaller og være bra for urinveiene. Etter dette har han ikke hatt noen urinveisproblemer. Den andre katten har ikke hatt de samme problemene, men har hatt en tendens til å få det. Jeg skjønner at man vil velge det beste fôret til katten, men jeg tror at man må forstå at katter først og fremst ikke er villdyr og de trenger derfor ikke å spise som en løve eller tiger med et ekstremt tett næringsinnhold. Problemet med Orijen er at fôrene generelt har et høyt innhold av mineraler som fosfor, magnesium og kalsium sammenlignet med andre type tørrfôr. Orijen har heller ingen stoffer som gjør urinen sur, som DL-metionin. Jeg trodde at høyt proteininnhold = kjempebra fôr. Men et proteininnhold på 40-44% som Orijen har, kan føre til belastning på nyrene, derimot mer mineraler i urinen og økt konsentrert urin = urinkrystaller! Fôret fungerer helt sikkert for mange katter, men jeg tar ikke denne risikoen igjen 💗 Anonymkode: 289d3...8c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg ga kattene mine Orijen. Først Orijen Original, før de gikk over til Orijen Fit & Trim, som er for steriliserte katter. Skjønner at folk sier at dette fôret er bra pga fôrsammensetningen - men det passer absolutt ikke for alle katter. Den ene katten fikk urinveisinfeksjon, og tok han derfor med til veterinær. Veterinæren sa at det som regel har noe med fôret å gjøre, så vi byttet over til Orijen Fit & Trim. Dette fordi Fit & Trim er mer tilpasset steriliserte katter, noe kattene mine er. Jeg tenkte at Orijen ville vise hensyn til at de er steriliserte i fôrsammensetningen, noe de ikke gjør bortsett fra at den har mindre fett. En stund senere fikk den samme katten urinveisinfeksjon en gang til, men nå med krystaller i urinen. Derfor gikk han over til et veterinærfôr som skulle løse opp krystaller og være bra for urinveiene. Etter dette har han ikke hatt noen urinveisproblemer. Den andre katten har ikke hatt de samme problemene, men har hatt en tendens til å få det. Jeg skjønner at man vil velge det beste fôret til katten, men jeg tror at man må forstå at katter først og fremst ikke er villdyr og de trenger derfor ikke å spise som en løve eller tiger med et ekstremt tett næringsinnhold. Problemet med Orijen er at fôrene generelt har et høyt innhold av mineraler som fosfor, magnesium og kalsium sammenlignet med andre type tørrfôr. Orijen har heller ingen stoffer som gjør urinen sur, som DL-metionin. Jeg trodde at høyt proteininnhold = kjempebra fôr. Men et proteininnhold på 40-44% som Orijen har, kan føre til belastning på nyrene, derimot mer mineraler i urinen og økt konsentrert urin = urinkrystaller! Fôret fungerer helt sikkert for mange katter, men jeg tar ikke denne risikoen igjen 💗 Anonymkode: 289d3...8c0 Min dyrlege likte ikke at jeg gav min katt slikt for, fordi det belaster nyrene sånn Anonymkode: caebd...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden Akkurat nå bruker vi Britcare tørrfôr. 31% råprotein, 16% råfett, kornfritt og inneholder L-metionin som den over fremhever som positivt for nyrene. Jeg har en snart ti år gammel sterilisert hannkatt som levde ni år på Friskies i tidligere hjem, så riktig fôr er relativt viktig for meg siden vi vil ha ham lengst mulig. Anonymkode: 9595c...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat nå bruker vi Britcare tørrfôr. 31% råprotein, 16% råfett, kornfritt og inneholder L-metionin som den over fremhever som positivt for nyrene. Jeg har en snart ti år gammel sterilisert hannkatt som levde ni år på Friskies i tidligere hjem, så riktig fôr er relativt viktig for meg siden vi vil ha ham lengst mulig. Anonymkode: 9595c...7c4 Kan du fortelle litt mer om dette merket? Ser det er ganske billig, men er det fortsatt bra kvalitet? Anonymkode: d7384...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Akkurat nå bruker vi Britcare tørrfôr. 31% råprotein, 16% råfett, kornfritt og inneholder L-metionin som den over fremhever som positivt for nyrene. Jeg har en snart ti år gammel sterilisert hannkatt som levde ni år på Friskies i tidligere hjem, så riktig fôr er relativt viktig for meg siden vi vil ha ham lengst mulig. Anonymkode: 9595c...7c4 Jeg skiftet over til Britcare for steriliserte katter før jul, og dette foret fikk katten til å fjerte så mye at han gikk rundt og mjauet og var stresset. Brittcare har erter i foret som ikke alle kattemager takler. Anonymkode: caebd...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan du fortelle litt mer om dette merket? Ser det er ganske billig, men er det fortsatt bra kvalitet? Anonymkode: d7384...a88 Det er et helt kurant merke, med en helt grei sammensetning. Det er ikke spesielt billig (det er i alle fall en del dyrere enn Smaak som han fikk først hos oss), men pris og kvalitet har ikke alltid direkte korrelasjon heller. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skiftet over til Britcare for steriliserte katter før jul, og dette foret fikk katten til å fjerte så mye at han gikk rundt og mjauet og var stresset. Brittcare har erter i foret som ikke alle kattemager takler. Anonymkode: caebd...262 Vi bruker for langhåret, hovedsaklig fordi dette kommer med smak av laks og katten foretrekker fiskesmak fremfor annen kjøttsmak. Jeg ser det er kikerter i, men har ikke registrert noe luftlating så da fungerer det nok for min. Greit å være klar over da. Anonymkode: 9595c...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå