Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norsk politikk handler på mange måter om de samme temaene som internasjonal. Norges tredje største parti gjør som republikanerne. Først klager de over handlinger begått av andee partier før de selv freder egen leder, samt Helleland og andre politikere. De vil også privatisere ting forskningen ikke viser at har noen positiv effekt. De har altså gått bort fra vitenskapen. 

Så har man Venstre og Frp som kommer me populistiske utsagn uten å backe de opp. Det svekker demokratiet. Det kommende stortingsvalget handler altså ikke om skatter, miljø eller innvandring, men om man vil bevare demokratiet eller bli mer som Putin og Trump

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som har mest å si for deg som bor i Norge, er din privatøkonomi. 

Politikk er en krig mellom deg som tjener over 550k, og deg som tjener under. Mellom deg som er ansatt i byråkratiet, og alle dere andre som er ansatt privat, får drittlønn og attpåtil må betale enorme mengder skatt for å lønne disse parasittene og sløsingen deres.  

Det går til helvete med oss alle, ettersom forskjellen på fattig og rik øker. 

Det er ikke noe parti som gjør noe med dette, fordi grunnlaget er R større enn G. De har ikke kompetanse. 

Men da hjelper det i hvert fall ikke at alle utgiftene øker, at en sløser som faen, og at offentlig sektor eser ut, mens de som faktisk jobber blir færre og færre. 

Høyre rævkjørte dette landet, ved å bruke mer og mer penger på offentlig sektor. De er ulv i fåreklær. 

Innvandrere og uføretrygdede stemmer Rødt, Innvandrere med akademisk bakgrunn stemmer Arbeiderpartiet, Akademikere som har penger og er opptatt av sin sosiale status, stemmer SV, menn som jobber med håndverk og privat sektor stemmer generelt Frp, bestemora di stemmer KrF fortsatt og på bygda stemmer de Senterpartiet, spesielt hvis de har personlighet som frykter forandring, dette er norges mest konservative parti bortsett fra partiet konservativt. 

Summa summarum. 

Frp er det eneste partiet som skal redusere penger til offentlig sektor. Det er ikke snakk om mye. De skal bruke penger på masse tull. De er ikke et liberalt parti. Men det er fort det eneste alternativet om du har over 550-600k i inntekt og ikke jobber i staten. 

Hva dere andre skal stemme på, det gir jeg faen i. Faen ta dere alle sammen. Det er min holdning. Og fuck fellesskapet, for det fins ikke noe felleskap.

Skrevet
Perine skrev (På 3.5.2025 den 7.20):

Jeg vil bare advare mot å la seg friste av ytre høyre politikk. 

Frp ønsker å fjerne fagforeningsfradraget, ubetydeliggjøre fagbevegelsen.  Hvor hadde arbeideren vært uten fagbevegelsen?  Hvilke rettigheter hadde man hatt i arbeidslivet, med eller uten god helse, og sikkerhetsnett. Hva slags samfunn ønsker vi? Se hva som skjer i dagens USA.

Trygdekontoret - NRK Radio

Du har nok mye rett i dette. 
Men, i begrenset grad. Fordi det er splitt-og hersk mellom fagforeninger. Fordi vi alle kriger mot hverandre, mer lønn til noen er det samme som mindre kjøpekraft til oss andre, og de med sterk fagforening overkjører de med svak fagforening. Min fagforening er søppel, og jeg syns ikke noe om at den fagforeningen skal dra fordeler av fradragsberettigelse. 

Vi ansatte burde i større grad inistert på INGEN UNNTAK fra AML, fordi en da uthuler AML. Vi er altfor opptatt av fagforeningene, og mindre opptatt av at arbeidere trenger klar juss, fordi det er dyrt med advokat. Når noen kan ha tariff som tillater å regelmessig jobbe langt mer enn AML sier, så er det noe galt, da fungerer ikke fagforeningene som de skal. 

Derfor er dette poenget med fagforeninger ikke så clear-cut som du vil ha det til. 

Dette er dessverre ofte tilfelle hos sosialister, de later som om de er snille og for alt og alle, men så er de bare for sin egen klikk. Da syns jeg det er mer ærlig å være kynisk og ego i sin argumentasjon, framfor å late som om man har en slags universell moral på sin side. 

Skrevet
PrivatiserAlt skrev (1 time siden):

Du har nok mye rett i dette. 
Men, i begrenset grad. Fordi det er splitt-og hersk mellom fagforeninger. Fordi vi alle kriger mot hverandre, mer lønn til noen er det samme som mindre kjøpekraft til oss andre, og de med sterk fagforening overkjører de med svak fagforening. Min fagforening er søppel, og jeg syns ikke noe om at den fagforeningen skal dra fordeler av fradragsberettigelse. 

Vi ansatte burde i større grad inistert på INGEN UNNTAK fra AML, fordi en da uthuler AML. Vi er altfor opptatt av fagforeningene, og mindre opptatt av at arbeidere trenger klar juss, fordi det er dyrt med advokat. Når noen kan ha tariff som tillater å regelmessig jobbe langt mer enn AML sier, så er det noe galt, da fungerer ikke fagforeningene som de skal. 

Derfor er dette poenget med fagforeninger ikke så clear-cut som du vil ha det til. 

Dette er dessverre ofte tilfelle hos sosialister, de later som om de er snille og for alt og alle, men så er de bare for sin egen klikk. Da syns jeg det er mer ærlig å være kynisk og ego i sin argumentasjon, framfor å late som om man har en slags universell moral på sin side. 

Jeg har sett litt forskjellig angående fagforeninger i de mange årene jeg jobbet i staten og var medlem i NTL.  Ledere kommer og går, kjemien på arbeidsplassen, mellom ansatte, tillitsvalgte og ledere, svinger også litt.  Det er heller ikke fritt for "gutteklubben grei" når det gjelder makt og posisjoner.  Så det er selvfølgelig ikke bare supert hele tiden.  Men når jeg ser og leser om fagbevegelsens betydning for arbeidstakerne gjennom tidene, så har de vært viktige.  Jeg håper ikke at de blir undergravd nå, for det er jo fort gjort å rive ned goder som er tilkjempet bit for bit gjennom mange år.

Skrevet
PrivatiserAlt skrev (På 25.5.2025 den 15.24):

Og fuck fellesskapet, for det fins ikke noe felleskap.

Hvorfor finnes det ikke noe felleskap?

• Liker 1
Skrevet

Det skal være partilederdebatt på Debatten, nrk i kveld.  Ikke at jeg tror det dukker opp noe nytt, men artig å se på :)

• Nyttig 1
Skrevet
isakmann skrev (På 6.4.2025 den 12.49):

Ikke samarbeid med ytterpartiene, RV, SV, Frp, Demokratene. 

Rød Valgallianse ble lagt ned for 18 år siden?

Skrevet
Doolittle skrev (På 7.4.2025 den 15.20):

Er EU-medlemskap veldig viktig bør du heller gå for Arbeiderpartiet

Dersom man ønsker at Norge skal bli medlem av EU, bør man støtte et parti som tydelig sier ja til EU – ikke Arbeiderpartiet. I så fall står valget mellom Høyre, Venstre og MDG, avhengig av hvilket parti man ellers er mest enig med.

• Liker 1
Skrevet

Mulig det har stått i tråden - men nå er det tannhelse som er gulroten … Husker tidligere hvor det skulle komme vann i alle bassengene og mange tusen nye og varme hender i helsetjenesten …. Skjedde det - nei, det gjorde det ikke …. Valgløfter er tydeligvis til å brytes - og det vet alle som har levd en stund …. 

• Liker 1
Skrevet
Karen1987 skrev (4 timer siden):

Rød Valgallianse ble lagt ned for 18 år siden?

De lever videre som partiet Rødt 

Skrevet
Justlooking skrev (9 timer siden):

Mulig det har stått i tråden - men nå er det tannhelse som er gulroten … Husker tidligere hvor det skulle komme vann i alle bassengene og mange tusen nye og varme hender i helsetjenesten …. Skjedde det - nei, det gjorde det ikke …. Valgløfter er tydeligvis til å brytes - og det vet alle som har levd en stund …. 

Ja, vi blir skuffet gang på gang, men så er det jo fordi partiene som lover oss dette, er avhengig av flertall både innen regjeringen de sitter i, og flertallet på stortinget.  Så selv om et parti kommer inn i regjering, så må de ofte skuffe velgerne sine.

Samtidig vil en liten regjeringspartner kunne sperre alle forsøk fra den største regjeringspartner om å foreslå f.eks.  EU-medlemskap, som vi ser med SP og AP.  SP og SV har også samarbeidsproblemer.   På borgerlig side er de også veldig splittet i den saken, og mange andre.  Det kan bli mye kaos med et stort Frp, som er veldig uenige med både V og Krf.

Det er mye spill i politikken, og derfor får vi en del merkelige vedtak.  

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, spam, forherligelse av brudd på norsk lov og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Pilleville skrev (På 5.4.2025 den 12.35):

Kommer til å stemme FrP denne gangen, uten tvil. 

Hvorfor?

• Liker 1
Skrevet
BareMay skrev (3 timer siden):

Hvorfor?

Fordi eg synest deres kampsaker er de beste og at eg trur at de får ting til å skje. 

• Liker 1
Skrevet
Pilleville skrev (På 5.4.2025 den 12.35):

Kommer til å stemme FrP denne gangen, uten tvil. 

Jeg også, eller SP.  Selv om jeg er uenig i mye av begge, er det aller viktigste nå å holde Norge utenfor EU.  Det er sterke krefter for, og AP er altfor vage (i dette og).

• Liker 1
Skrevet

Hvilke partier ønsker å behandle bandittstaten Russland som den fienden den er?

Vi trenger å ruste opp kraftig. Vi trenger å hjelpe Ukraina i langt større grad. Og vi trenger å innse at Russland er vår fiende og må behandles deretter. Hvilke partier kan man stole på her?

• 4 uker senere...
Skrevet

I dag er det Høyres valgkamp som har preget nyhetene.  Høyrevinden blåser hardt og kaldt. Offentlig ansatte må bare løpe litt fortere, og for all del ikke bli syke.   Erna slår rundt seg i kjent stil for å ramme de uføre.  De er helt besatt på å gi mer til de som har nok, øke forskjellene og kalle det, «belønning for å være i arbeid»… dette er ikke et politisk parti men et samfunn med forvridd verdensbilde pga deres holdninger til menneskeverd.  Nå ja, det er min oppfatning. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det stinker valgflesk av Høyres skatteløfte til arbeiderne og de rike. 

Støre stiller riktig spørsmål... hvor har Solberg tenkt å hente pengene til skattekutt fra? Det sier ikke Solberg og Høyre noe om. Og disse pengene gror ikke på trær. Noen kommer til å bli høvlet ned for å finansiere skattekuttet. 

Typisk nok er det de syke og svake i samfunnet. Høyre skal jo innføre karensår igjen, som sender syke på AAP ut for å klare seg selv i et helt år, der sosialstønad først slår inn når den syke har solgt unna for å klare seg mest mulig på egenhånd. Karensår er en katastrofe for de som blir rammet av det. Og det kan fort bli deg - du som får skattekutt for å være i jobb, men som plutselig ble syk. Sånn som så mange blir rammet av.

Jeg tror ikke det er fysisk mulig å innføre skatteløftet Høyre lover nå. Det er også usosialt og skaper forskjeller, og vil ramme mange der ute negativt. 

Bedre blir det ikke når Høyre og nestleder Asheim kjører en kampanje mot de som er på uføretrygd. Der lavest mulig ytelser skal tvinge folk i jobb igjen, noe som aldri fungerer annet enn at det går utover de som er uføre.

Høyre som parti skremmer meg. De har nesten blitt mer høyrevridde enn FrP.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
jabx skrev (På 29.5.2025 den 0.46):

Hvilke partier ønsker å behandle bandittstaten Russland som den fienden den er?

Vi trenger å ruste opp kraftig. Vi trenger å hjelpe Ukraina i langt større grad. Og vi trenger å innse at Russland er vår fiende og må behandles deretter. Hvilke partier kan man stole på her?

Høyre, Venstre og FRP

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...