Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Sur sitron
Skrevet
Druid skrev (3 timer siden):

Hæææ? Hvordan kom du på den tanken? På tide å lese deg opp på historie. 

(Selv om de er mer uavhengige idag, er Ap fortsatt i sjel den partipolitiske delen av LO: pengene vil fortsette å komme så lenge partiet eksisterer.

Jeg tror folk glemmer hvor den reelle politiske makten kommer fra.)

Jeg har aldri stemt AP og kommer heller ikke til å gjøre det. Og jeg og mange med meg melder oss ikke inn i fagforeninger som støtter AP. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tutte skrev (På 5.4.2025 den 0.59):

Er det ikke snart på tide at det fokuseres mer på stortingsvalget som finner sted om 5 mnd? Synes det er så stille rundt valget oppi alt med Trump og EU. Det er jo tross alt Norges framtid som per nå er viktigere enn på lenge. En framtid som skal velges av folket.

Savner litt mer tema rundt det og andre partier. Ta for eksempel strømmen. Det eneste vi har fått presentert detaljert er Norgespris avtalen som nåværende regjering har å by på. Akkurat som det er en selvfølge at det er de som blir valgt.

Hvem som styrer i Norge er langt mindre avgjørende for folk flests økonomi enn internasjonale forhold. Det er marginal forskjell på om det er Rød eller blå side som styrer. I et statsbudsjett er det aller meste gitt og det er bred enighet mellom alle politiske partier om de viktigste linjene. Det man i realiteten krangler om er om høytlønnede skal betale 5000 mer i skatt (ap) eller få 5000 i skattelette (h).

Endret av Brunello
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Brunello skrev (11 minutter siden):

Hvem som styrer i Norge er langt mindre avgjørende for folk flests økonomi enn internasjonale forhold. Det er marginal forskjell på om det er Rød eller blå side som styrer. I et statsbudsjett er det aller meste gitt og det er bred enighet mellom alle politiske partier om de viktigste linjene. Det man i realiteten krangler om er om høytlønnede skal betale 5000 mer i skatt (ap) eller få 5000 i skattelette (h).

Uff ja - hvordan kunne jeg glemme at det endelig er blitt de vanlige folks tur nå. Støre lovet jo det i valgkampen. AP avskaffet privatiseringsreformen,  dvs de fjernet fritt sykehusvalg så sykehuskøene er blitt rekordstore. Greit nok for Støre som hadde moren på privat sykehjem og sørger for at han og hans familie får benytte korte ventetider på private sykehus. Her sier vi en ting og gjør noe helt annet selv. 

Endret av Sur sitron
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (35 minutter siden):

Uff ja - hvordan kunne jeg glemme at det endelig er blitt de vanlige folks tur nå. Støre lovet jo det i valgkampen. AP avskaffet privatiseringsreformen,  dvs de fjernet fritt sykehusvalg så sykehuskøene er blitt rekordstore. Greit nok for Støre som hadde moren på privat sykehjem og sørger for at han og hans familie får benytte korte ventetider på private sykehus. Her sier vi en ting og gjør noe helt annet selv. 

Vanlige folks tur har det vært i Norge siden 80-tallet. Det finnes ingen andre land i verden der de med jobber i butikk, renhold, samleproduksjon og lignende såkalte lavtlønnsyrker tjener så bra som i Norge. Og ingen andre land i verden der folk med høy utdanning tjener så lite mer i forhold til de uten utdanning. Det er bare å se på Sverige. Forskjellene er mye større der, og de er nærmest oss på dette. Går du til Tyskland eller England, er forskjellene mye større. 

Endret av Brunello
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Socketlicker skrev (3 timer siden):

Arbeidere kan melde seg inn i fagbevegelsen uten å måtte subsiideres av skattebetalerne. Mange er ikke medlemmer av fagbevegelsen og får ingen nytte av milliardene AP subsidierer sine egne med, men vil nyte godt av lavere skatter og matmoms.

Det er ingen grunn til å late som om forskjellene mellom AP og FRP er større enn de er, begge partier er enige om å videreføre den norske modellen, ha et ordnet arbeidsliv og offentlig velferd. Forskjellene på de to partiene er små på disse områdene, den største forskjellen er innvandringspolitikken hvor FRP vil stanse masseinnvandringen som fører til økte forskjeller, høyere kriminalitet og dårligere velferd for alle, mens AP vil videreføre dagens politikk.

Hva mener du at AP subsidierer sine egne med?  

Skrevet (endret)
Perine skrev (1 time siden):

Hva mener du at AP subsidierer sine egne med?  

Sine egne velgere og sponsorer i LO. På bekostning av skattebetalerne.

Endret av Socketlicker
Skrevet (endret)
Socketlicker skrev (13 minutter siden):

Nei da, all fagforeningskontingent er fradragsberettiget, ikke bare for LO-tilknyttede fagforeninger, og AP-velgere har ingen fortrinn

Jeg har vært medlem av en LO-tilknyttet fagforening i staten siden 1978,og aldri blitt spurt om partitilhørighet. Det har heller ikke vært noe press angående dette.

Endret av Perine
  • Liker 2
Skrevet
Socketlicker skrev (11 minutter siden):

Alle tariffer og avtaler er allmenngjort. De som er organiserte forhandler på vegne av alle i virksomheter med tariffavtaler.

De ikke-organiserte er freeridere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (21 minutter siden):

Nei da, all fagforeningskontingent er fradragsberettiget, ikke bare for LO-tilknyttede fagforeninger, og AP-velgere har ingen fortrinn

Jeg har vært medlem av en LO-tilknyttet fagforening i staten siden 1978,og aldri blitt spurt om partitilhørighet. Det har heller ikke vært noe press angående dette.

Det er velkjent at fagorganiserte er en stor velgergruppe for AP. Derfor bruker de milliarder på sine sponsorer på bekostning av resten.

Snok1 skrev (19 minutter siden):

Alle tariffer og avtaler er allmenngjort. De som er organiserte forhandler på vegne av alle i virksomheter med tariffavtaler.

De ikke-organiserte er freeridere.

I frie land er det heldigvis frivillig om man vil være medlem av en organisasjon eller ikke. Tiden da medlemskap i LO betydde tvangsmedlemskap i AP er heldigvis forbi.

Skrevet
Socketlicker skrev (22 minutter siden):

Det er velkjent at fagorganiserte er en stor velgergruppe for AP. Derfor bruker de milliarder på sine sponsorer på bekostning av resten.

Det er mye som er velkjent blant taxi-sjåfører og eiendomsmeglere som rett og slett ikke stemmer:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/25JM5x/frp-stoerst-blant-lo-medlemmer-paa-ny-maaling-usunne-baand-maa-brytes?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Det er valg, ikke meningsmålinger som bestemmer. Og denne ene målingen ble tatt opp da FRP hadde langt høyere oppslutning enn de fikk ved forrige valg.

Skrevet (endret)

Stemmer i hvertfall venstresiden. Tok en tur innom "X" her om dagen. Visste allerede det var et fordervet helvete der inne,men nå er det jo bare åpenlys Nazi propaganda og gjennomsyret ekstrem høyre retorikk fra all hovedsak voksne menn (de fleste med fullt navn) Så ja. Det blir venstresiden et sted. Jeg orker ikke dette Norge som denne ekstreme gjengen ønsker seg.

Synes ikke jeg har fått noe dårligere råd mtp skatt. Det er verre med matvareprisene,som VIL BLI uendret av en høyeregjering.  Dessuten er jeg oppvokst i en velferdsstat,og har vært utrolig fornøyd med det. Ønsker ikke et USA her i Norge.

Endret av Fant80
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Sitter litt på gjerdet for tiden. Avhenger nok mest av EU-retorikken, militært samarbeid i Europa, distriktspolitikk og hvordan regjeringskoalisjonen på venstresiden ser ut på gallupper. Vil uansett aldri stemme på H, Frp, V, MdG, KrF, Sv og Rødt, så det er ikke så mange igjen :) 

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Det som er vanlig kritikk av samarbeidet mellom LO og Ap er at LO betaler Ap, men du mener altså det motsatte. Igjen uten å argumentere enn si dokumentere. Notert.

Kritikken har alltid gått begge veier. LO støtter AP for å få milliarder igjen i økt fagforeningsfradrag for sine. Stemmekjøp kalles det.

Skrevet
Socketlicker skrev (13 minutter siden):

Kritikken har alltid gått begge veier. LO støtter AP for å få milliarder igjen i økt fagforeningsfradrag for sine. Stemmekjøp kalles det.

Du får varsle NORDEM og Den Norske Helsingforskomitéen dersom de mener dette skader demokratiet i Norge.

Skrevet

Aftenpostens valgomat legger ut ett og ett parti. Så langt kan de fortelle meg at de fleste partiene i Norge ikke er noe for meg. Høyre kommer nærmest med 7 poeng av 12 mulige, SV og Rødt ikke uventet null poeng. Fire på resten. 

Dette er typisk et år der jeg ville brukt muligheten til å endre rekkefølge, stryke, føre opp slengere fra andre partier osv. Ved stortingsvalg er alle muligheter til å endre stemmeseddelen nå fjernet, uten noen stor debatt. Grunnen er utrolig nok at velgerne ikke skal tro de har en større innflytelse enn de har. Det mest naturlige ville jo da vært å faktisk gi større innflytelse, ikke mindre. 

Skrevet
Brunello skrev (På 3.5.2025 den 16.33):

Vanlige folks tur har det vært i Norge siden 80-tallet. Det finnes ingen andre land i verden der de med jobber i butikk, renhold, samleproduksjon og lignende såkalte lavtlønnsyrker tjener så bra som i Norge. Og ingen andre land i verden der folk med høy utdanning tjener så lite mer i forhold til de uten utdanning. Det er bare å se på Sverige. Forskjellene er mye større der, og de er nærmest oss på dette. Går du til Tyskland eller England, er forskjellene mye større. 

Spyr av denne uttalelsen.  Selv om folk i Uganda har det verre betyr det virkelig ikke at lavtlønnsyrker tjener godt i Norge selv om staten har penger? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Sur sitron skrev (På 3.5.2025 den 15.40):

Jeg har aldri stemt AP og kommer heller ikke til å gjøre det. Og jeg og mange med meg melder oss ikke inn i fagforeninger som støtter AP. 

Alt dette er jeg enig i.

Poenget er at det er ungdomskolelærdom hvor Ap kommer fra og relasjon mellom LO og Ap, og det er tilsvarende kunnskap om hvor reell politisk makt kommer fra, så å forvente at LO kommer til å kutte pengene til Ap fordi Ap ikke klarer å gjennomføre LO politikk, er tegn på manglende kjennskap på hvordan vårt samfunn fungerer. 

Det blir litt som å bli overasket over at KrF består av folk som er kristne eller Sp av Bønder. 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (På 3.5.2025 den 16.33):

Forskjellene øker her i landet også.  Levekostnadene er også høyere her enn i nabolandene våre, så lavtlønnede må derfor ha høyere lønn i kroner enn i de andre landene.  Det er ikke så sikkert at kjøpekraften blir høyere, selv om antall kroner er høyere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Kaffeguru
Skrevet

Vi i Norge har så store forskjeller mellom fattig og rik nå at vi er enda mer ekstreme der enn Storbritannia som har adel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...