ashley jackson Skrevet søndag kl 09:06 #21 Del Skrevet søndag kl 09:06 Fru Solsikke skrev (30 minutter siden): Og hva gjør disse mennene med seg selv etterpå? Blir de feiret av miljøet sitt? Ser vi på dem med større ære etterpå? De tar livet sitt eller havner i fengsel. De blir selvsagt ikke feiret av oss, det hadde vært merkelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet søndag kl 09:22 Forfatter #22 Del Skrevet søndag kl 09:22 Selvsagt har religion (Islam) betydning. Å nekte å bruke hijab blir sett på som å benekte Islam, troende og ikke troende (Kafir) er ikke likestilte i Islam. Å sammenligne æresdrap hvor mor, far og bror dreper datter/søster, ofte planlagt over tid, med en det klikker for etter samlivsbrudd er absurd. Kreativiteten i vesten for å finne argumenter og unnskyldning er imponerende. For eksempel holdt man lenge på i Sverige med å si det er menn som voldtar, det skyldes bla. Objektifisering av kvinner, hvor de kommer fra og hvilken religion de praktiserer er irrelevant. 😳😳 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
markpe Skrevet søndag kl 10:17 #23 Del Skrevet søndag kl 10:17 Norske menn som dreper sine familier og seg selv er tragisk nok. Men dette er langt unna æresdrap. Dette er enkeltindivider med store psykiske problemer. Æresdrap er noe helt annet. Her er drapet initiert og presset frem av miljøet. I noen tilfeller vil ikke bror/far en gang drepe sin søster/kone/datter. Men presset fra miljøet om å ta livet av henne er for stort. De må drepe henne, selv om de ikke vil personlig. For at ikke resten av slekten skal bli utstøtt fra miljøet. Det er dette som gjør æresdrap særlig farlig og som skiller det fra fundamentalt fra "vanlige" drap. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet søndag kl 10:58 #24 Del Skrevet søndag kl 10:58 Fru Solsikke skrev (2 timer siden): Og hva gjør disse mennene med seg selv etterpå? Blir de feiret av miljøet sitt? Ser vi på dem med større ære etterpå? i enkelte deler av veren, ja... Jordan f.eks. veldig lite straff... interessant lesning : Honour killings by region https://hbv-awareness.com/regions/ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet søndag kl 11:43 #25 Del Skrevet søndag kl 11:43 Queen94 skrev (19 timer siden): Æresdrap har ingenting med religion å gjøre. Det begås familietragedier, partnervold og mord i hele verden. Men så fort en muslimsk far eller bror dreper en kvinne så er det æresdrap. Veldig synd at hun ikke fikk lov å være med mannen hun elsket, ingen religion står for tvangsekteskap, det er kun kultur som alene har skylden. Det ble nylig drept en mor og datter av eks kjæreste i Norge, ingen nevnte æresdrap. beklager, men føler medier burde ikke la disse morderne gjemme seg bak titten æresdrap! For en ansvarsfraskrivelse... Hvis du leser artikkelen det linkes til i startinnlegget, så er altså far OG bror dømt. Personer som lever i frykt for æresdrap må altså passe seg for opptil flere stykker. Det er virkelig ikke sammenlignbart med en "sjalu eks". 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet søndag kl 12:56 #26 Del Skrevet søndag kl 12:56 Callisto83 skrev (1 time siden): For en ansvarsfraskrivelse... Hvis du leser artikkelen det linkes til i startinnlegget, så er altså far OG bror dømt. Personer som lever i frykt for æresdrap må altså passe seg for opptil flere stykker. Det er virkelig ikke sammenlignbart med en "sjalu eks". Vel jeg er enig i noe av det du skriver. Men er flere som hele tiden må passe seg eller gjemme seg for sin eks fordi de er redd de vil drepe de. Sjekk ut trailermannen. Der er det så mange kvinner som er redde for han. Men igjen der er han norsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet søndag kl 13:03 #27 Del Skrevet søndag kl 13:03 luxifine skrev (21 timer siden): Det er forsvinnende lite ære bak norske familietragdeier. Det ligger som oftest helt andre motiver bak et æresdrap. Har du kilder på det? Jeg synes å huske å ha lest at også "norske" gjerningpersonen ofte opplever å tappe ansikt eller "ære" før familietragedier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet søndag kl 13:43 #28 Del Skrevet søndag kl 13:43 Queen94 skrev (39 minutter siden): Vel jeg er enig i noe av det du skriver. Men er flere som hele tiden må passe seg eller gjemme seg for sin eks fordi de er redd de vil drepe de. Sjekk ut trailermannen. Der er det så mange kvinner som er redde for han. Men igjen der er han norsk Men trailermannen representerer kun seg selv. Han er ikke en del av flokk. Det er heller ikke aksept i vårt norske samfunn for hvordan trailermannen holder på. (En av barna til trailermannen ønsket han død hvis jeg ikke husker feil.) Drap er helt forferdelig, det tror jeg vi alle er enige om. Men fokuset på æresvold går utpå at personer må flykte fra familien sin fordi de visstnok påfører skam. I dette tilfellet fra Sverige, fordi datteren ikke ville gå med hijab. Alle vet at islam er en detaljestyrt religion hvor personlig frihet som konsept ikke tar særlig mye plass. For mange er det livsfarlig å gå mot forventningene. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet søndag kl 14:20 #29 Del Skrevet søndag kl 14:20 Callisto83 skrev (36 minutter siden): Men trailermannen representerer kun seg selv. Han er ikke en del av flokk. Det er heller ikke aksept i vårt norske samfunn for hvordan trailermannen holder på. (En av barna til trailermannen ønsket han død hvis jeg ikke husker feil.) Drap er helt forferdelig, det tror jeg vi alle er enige om. Men fokuset på æresvold går utpå at personer må flykte fra familien sin fordi de visstnok påfører skam. I dette tilfellet fra Sverige, fordi datteren ikke ville gå med hijab. Alle vet at islam er en detaljestyrt religion hvor personlig frihet som konsept ikke tar særlig mye plass. For mange er det livsfarlig å gå mot forventningene. Igjen religion tvinger aldri et menneske til å bær et plagg vedkommende ikke vil. Det er en kultur som mener det. faren var nok redde for hva folk vi si i hans kultur så da drepte han sin datter fordi hun ikke ønsket å bære et plagg. Noe som viser hvor viktig utdanning er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet søndag kl 20:37 #30 Del Skrevet søndag kl 20:37 Queen94 skrev (6 timer siden): Igjen religion tvinger aldri et menneske til å bær et plagg vedkommende ikke vil. Det er en kultur som mener det. faren var nok redde for hva folk vi si i hans kultur så da drepte han sin datter fordi hun ikke ønsket å bære et plagg. Noe som viser hvor viktig utdanning er. ja men spør du meg, kultur oppfinner religion, dvs det er vanskelig å skille dem fra hverandre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet søndag kl 22:03 #31 Del Skrevet søndag kl 22:03 CAPS LOCK skrev (På 5.4.2025 den 12.10): Finnes det ikke kvinner som går med hijab av fri vilje? Det er som å spørre en Nord-Koreaner om alt står bra til i landet 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet søndag kl 22:04 #32 Del Skrevet søndag kl 22:04 (endret) Lillemy_87 skrev (På 5.4.2025 den 10.26): Å dette er det mange på venstresiden som vil importere. Og grunnen er at folk er mer opptatt av å godhetsposere, og tenker ikke over at det kan ramme dem selv en vakker dag. Dumskapen rår på venstresiden. Fullt av hyklere. Endret søndag kl 22:04 av frivis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet søndag kl 22:09 #33 Del Skrevet søndag kl 22:09 Betasuppe skrev (1 minutt siden): Det er som å spørre en Nord-Koreaner om alt står bra til i landet Nettopp. Spør du en person som ikke vet noe bedre, som er vokst opp med hjernevask og propaganda fra fødselen av om hun ønsker å gå hijab, så tror jeg alle vet hva denne personen vil svare. Et plagg i seg selv skader ingen, men alle vet at om alle hadde pakket seg inn i svarte spøkelsesdrakter, så hadde ikke verden vært noe særlig fri. Grunnen til hijab er først og fremst som et vern mot at andre menn skal se på det vakre håret til disse damene. For i de landene fra midtøsten blir du som kvinne knullet om de ser noe som har hår på hodet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet søndag kl 22:11 #34 Del Skrevet søndag kl 22:11 CAPS LOCK skrev (På 5.4.2025 den 12.10): Finnes det ikke kvinner som går med hijab av fri vilje? Jo, det er sikkert like mange av dem som av ikke muslimske kvinner som dekker seg til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet søndag kl 22:11 #35 Del Skrevet søndag kl 22:11 Det er sånn de er vandt til å leve og sånn de ordner opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet 21 timer siden #36 Del Skrevet 21 timer siden NatNat skrev (15 timer siden): ja men spør du meg, kultur oppfinner religion, dvs det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Nei, er mer mennesker som mangler utdanning og kunnskap om hva som er rett og galt som lager en religion etter sin kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 21 timer siden #37 Del Skrevet 21 timer siden Queen94 skrev (1 minutt siden): Nei, er mer mennesker som mangler utdanning og kunnskap om hva som er rett og galt som lager en religion etter sin kultur. ja, det er omtrent hva jeg skrev..bortsett fra "mennesker som mangler utdanning og kunnskap" nå når man vet hvor gamle religioner er, de var nok spesielt utdannet eller kunnskaprike på den tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet 21 timer siden #38 Del Skrevet 21 timer siden NatNat skrev (6 minutter siden): ja, det er omtrent hva jeg skrev..bortsett fra "mennesker som mangler utdanning og kunnskap" nå når man vet hvor gamle religioner er, de var nok spesielt utdannet eller kunnskaprike på den tida. Nå har jeg lest en del om buddhisme, hinduisme, kristendom og islam og alle har egentlig handlet mer eller mindre om å vær et godt menneske på denne jorden for så å komme til et bedre sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 21 timer siden #39 Del Skrevet 21 timer siden kat-e skrev (På 5.4.2025 den 0.43): Afghanske Shahida ble kvalt med sin egen hijab, noe hun ikke ønsket å bære. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dR8KRo/shahida-22-hittades-dod-nu-faller-domen-mot-hennes-familj Tragisk, men ikke overraskende. Skjønner fortsatt ikke hvorfor mange på venstre siden kjemper for hijab og mener det er et valg av fri vilje. Trodde virkelig at det var slutt på ære i 2025.uff så ekkelt og trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 17 timer siden #40 Del Skrevet 17 timer siden Queen94 skrev (4 timer siden): Nå har jeg lest en del om buddhisme, hinduisme, kristendom og islam og alle har egentlig handlet mer eller mindre om å vær et godt menneske på denne jorden for så å komme til et bedre sted. En må og se på den kulturelle delen av en religion, når hijab er en religiøs markør ("jeg er en rettroende muslimsk kvinne") er det religiøst selv om enkelte mener det ikke er påkrevd i islam. Du må se på hva en religion er, ikke hva du mener den kan være. I den norske kristendommen har det vært mye fordømmelse, det har sin forankring i religion selv om andre kristne både danser og drikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå