kat-e Skrevet fredag kl 22:43 #1 Del Skrevet fredag kl 22:43 Afghanske Shahida ble kvalt med sin egen hijab, noe hun ikke ønsket å bære. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dR8KRo/shahida-22-hittades-dod-nu-faller-domen-mot-hennes-familj Tragisk, men ikke overraskende. Skjønner fortsatt ikke hvorfor mange på venstre siden kjemper for hijab og mener det er et valg av fri vilje. 6 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet lørdag kl 08:26 #2 Del Skrevet lørdag kl 08:26 Å dette er det mange på venstresiden som vil importere. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet lørdag kl 10:10 #3 Del Skrevet lørdag kl 10:10 kat-e skrev (11 timer siden): Skjønner fortsatt ikke hvorfor mange på venstre siden kjemper for hijab og mener det er et valg av fri vilje. Finnes det ikke kvinner som går med hijab av fri vilje? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet lørdag kl 10:25 #4 Del Skrevet lørdag kl 10:25 Det er noe av det sykeste jeg har lest på en stund. Hun ble altså kvelt av far og bror i bilen, for deretter og bli forsøkt brent. Hvilke ekle barbar monstre av noen demoner gjør slikt med barnet/søskenet sitt fordi hun ikke vil gå med et hodeplagg... 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet lørdag kl 11:16 Forfatter #5 Del Skrevet lørdag kl 11:16 CAPS LOCK skrev (1 time siden): Finnes det ikke kvinner som går med hijab av fri vilje? Det blir ikke lett å vite om det er av fri vilje eller skjult frykt når mange i egen familie har så høyt voldspotensiale. Uansett samfunnet endres langsomt til et samfunn hvor kvinner har mindre verdi og frihet. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
markpe Skrevet lørdag kl 13:13 #6 Del Skrevet lørdag kl 13:13 Det finnes avvikende enkeltindivder og familier i alle samfunn., Det interessante med æresdrap er hvordan miljøet de tilhørte reagerer. Da særlig mot de som nå er dømt for drap. Det spiller liten rolle for gjerningsmennene å få livstid i fengsel hvis de samtidig får heltestatus i miljøet de tilhører og en forsikring om at de vil få et evig liv i himmelen for sin heltemodige handling. Enkelte innvandrergrupper er lynraske med å vise sin misnøye når noen brenner en koran. Men er urovekkende stille når noen blir æresdrept. Det kan tyde på at æresdrap ikke ses på samme måte i innvandrermiljøet som det gjør i storsamfunnet. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashley jackson Skrevet lørdag kl 15:26 #7 Del Skrevet lørdag kl 15:26 Når æresdrap skjer blant etnisk norske, heter det familietragedie. 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet lørdag kl 15:34 #8 Del Skrevet lørdag kl 15:34 Det er forsvinnende lite ære bak norske familietragdeier. Det ligger som oftest helt andre motiver bak et æresdrap. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet lørdag kl 15:37 #9 Del Skrevet lørdag kl 15:37 kat-e skrev (16 timer siden): Afghanske Shahida ble kvalt med sin egen hijab, noe hun ikke ønsket å bære. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dR8KRo/shahida-22-hittades-dod-nu-faller-domen-mot-hennes-familj Tragisk, men ikke overraskende. Skjønner fortsatt ikke hvorfor mange på venstre siden kjemper for hijab og mener det er et valg av fri vilje. Mordere🤬 De kommer rett til helvete. Tvang er ikke tillatt i islam!! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet lørdag kl 15:38 #10 Del Skrevet lørdag kl 15:38 Æresdrap har ingenting med religion å gjøre. Det begås familietragedier, partnervold og mord i hele verden. Men så fort en muslimsk far eller bror dreper en kvinne så er det æresdrap. Veldig synd at hun ikke fikk lov å være med mannen hun elsket, ingen religion står for tvangsekteskap, det er kun kultur som alene har skylden. Det ble nylig drept en mor og datter av eks kjæreste i Norge, ingen nevnte æresdrap. beklager, men føler medier burde ikke la disse morderne gjemme seg bak titten æresdrap! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet lørdag kl 16:01 #11 Del Skrevet lørdag kl 16:01 Det ble ikke kalt æresdrap fordi han hadde ikke familiær tilknytning til dem, han var kun kjæreste en kort øyeblikk. Definisjonen på æresdrap: "Æresdrap er drap som begås i den hensikt å gjenopprette æren til en person, familie, slekt eller klan som opplever eller føler seg krenket. I typiske tilfeller har offeret vært illojal mot personen eller gruppen det gjelder og/eller har forbrutt seg mot rådende normer og på den måten skadet deres ære og anseelse." Jeg sier ikke at religion er årsaken men jeg legger mye vekt på kultur. Dessverre i noen tilfeller er religion så tett sammenvevde at en kan ikke skille dem. Nå skal jeg henvise til en annen gruppe enn den alle hyler høyt om når det gjelder sammenblanding av religion og kultur: katolikker. Der er en annen gruppe som utfører kulturelle handlinger/ritualer basert på religion men ikke tilknyttet religionen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet lørdag kl 16:24 #12 Del Skrevet lørdag kl 16:24 luxifine skrev (22 minutter siden): Det ble ikke kalt æresdrap fordi han hadde ikke familiær tilknytning til dem, han var kun kjæreste en kort øyeblikk. Definisjonen på æresdrap: "Æresdrap er drap som begås i den hensikt å gjenopprette æren til en person, familie, slekt eller klan som opplever eller føler seg krenket. I typiske tilfeller har offeret vært illojal mot personen eller gruppen det gjelder og/eller har forbrutt seg mot rådende normer og på den måten skadet deres ære og anseelse." Jeg sier ikke at religion er årsaken men jeg legger mye vekt på kultur. Dessverre i noen tilfeller er religion så tett sammenvevde at en kan ikke skille dem. Nå skal jeg henvise til en annen gruppe enn den alle hyler høyt om når det gjelder sammenblanding av religion og kultur: katolikker. Der er en annen gruppe som utfører kulturelle handlinger/ritualer basert på religion men ikke tilknyttet religionen. Kan godt være eks kjæresten fordi han følte seg krenket av at hun slo opp? hva vi tenker som ære kan være mye! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet lørdag kl 16:26 #13 Del Skrevet lørdag kl 16:26 luxifine skrev (23 minutter siden): Det ble ikke kalt æresdrap fordi han hadde ikke familiær tilknytning til dem, han var kun kjæreste en kort øyeblikk. Definisjonen på æresdrap: "Æresdrap er drap som begås i den hensikt å gjenopprette æren til en person, familie, slekt eller klan som opplever eller føler seg krenket. I typiske tilfeller har offeret vært illojal mot personen eller gruppen det gjelder og/eller har forbrutt seg mot rådende normer og på den måten skadet deres ære og anseelse." Jeg sier ikke at religion er årsaken men jeg legger mye vekt på kultur. Dessverre i noen tilfeller er religion så tett sammenvevde at en kan ikke skille dem. Nå skal jeg henvise til en annen gruppe enn den alle hyler høyt om når det gjelder sammenblanding av religion og kultur: katolikker. Der er en annen gruppe som utfører kulturelle handlinger/ritualer basert på religion men ikke tilknyttet religionen. Sjekk gjerne ut religion før du kommenterer. Religion er egentlig ganske enkel. Er som regel kultur som skal gjøre alt så mye verre. Religion sier tilgi og bli tilgitt. kultur der kommer det ofte inn ære, skam og forbud! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet lørdag kl 17:18 #14 Del Skrevet lørdag kl 17:18 ashley jackson skrev (1 time siden): Når æresdrap skjer blant etnisk norske, heter det familietragedie. Æresdrap blant etniske nordmenn? Jeg har i alle fall aldri hørt om at norske familiemedlemmer har blitt drept for å gjenopprette familiens ære. I andre land derimot er æresdrap av kvinner et problem. Det kan bli sett på som at kvinner har brakt skam over familien hvis de har kontakt med andre menn, hvis jomfruhinnen ikke er intakt og de ikke blør på bryllupsnatten, hvis de vil skille seg osv. Kvinnene drepes for å gjenopprette familiens ære. I Norge vil jeg tro sjalusidrap er det vanligste. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet lørdag kl 17:26 #15 Del Skrevet lørdag kl 17:26 Queen94 skrev (1 time siden): Æresdrap har ingenting med religion å gjøre. Det begås familietragedier, partnervold og mord i hele verden. Men så fort en muslimsk far eller bror dreper en kvinne så er det æresdrap. Veldig synd at hun ikke fikk lov å være med mannen hun elsket, ingen religion står for tvangsekteskap, det er kun kultur som alene har skylden. Det ble nylig drept en mor og datter av eks kjæreste i Norge, ingen nevnte æresdrap. beklager, men føler medier burde ikke la disse morderne gjemme seg bak titten æresdrap! Det å fornekte forskjellen mellom kulturelt motiverte æresdrap og drap begått av familie (familietragedie) er så 2015. For noen år siden var det ikke noe man snakket om, men nå er både fagmiljø og politi helt åpne og innforstått med forskjellen. Og den store forskjellen er motivasjonen (kulturelt/religiøst betinget æresbegrep) og hvordan miljøet rundt gjernings morderen forholder seg til det. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet lørdag kl 17:34 #16 Del Skrevet lørdag kl 17:34 Tiuren skrev (6 minutter siden): Det å fornekte forskjellen mellom kulturelt motiverte æresdrap og drap begått av familie (familietragedie) er så 2015. For noen år siden var det ikke noe man snakket om, men nå er både fagmiljø og politi helt åpne og innforstått med forskjellen. Og den store forskjellen er motivasjonen (kulturelt/religiøst betinget æresbegrep) og hvordan miljøet rundt gjernings morderen forholder seg til det. Jeg er enig i at mange muslimer dreper sine døtre, søstere eller koner fordi de mener de har skapt skam over familien. Men igjen ingen religion tvinger et menneske til å gifte seg mot sin vilje, gå med et plagg mot sin vilje eller drepe noen. Religion er en fin ting som skal råde deg, ikke dømme eller få deg drept! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet lørdag kl 18:22 #17 Del Skrevet lørdag kl 18:22 Queen94 skrev (1 time siden): Sjekk gjerne ut religion før du kommenterer. Religion er egentlig ganske enkel. Er som regel kultur som skal gjøre alt så mye verre. Religion sier tilgi og bli tilgitt. kultur der kommer det ofte inn ære, skam og forbud! Tenker du må lese siste avsnitt på nytt jeg. Vi sier jo noe av det samme, bare at jeg sier at i noen deler av verden blir kultur og religion sammenknyttet så tett at det er vanskelig å vite hvor den ene starter og den andre stopper. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet lørdag kl 19:35 #18 Del Skrevet lørdag kl 19:35 ashley jackson skrev (4 timer siden): Når æresdrap skjer blant etnisk norske, heter det familietragedie. Etnisk norske dreper ikke familiemedlemmer pga bekledning 😉 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet lørdag kl 19:38 #19 Del Skrevet lørdag kl 19:38 Lillemy_87 skrev (2 minutter siden): Etnisk norske dreper ikke familiemedlemmer pga bekledning 😉 Nei da, de bare dreper når de er fulle eller ikke takler å bli dumpet 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet søndag kl 08:35 #20 Del Skrevet søndag kl 08:35 ashley jackson skrev (17 timer siden): Når æresdrap skjer blant etnisk norske, heter det familietragedie. Og hva gjør disse mennene med seg selv etterpå? Blir de feiret av miljøet sitt? Ser vi på dem med større ære etterpå? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå