Gå til innhold

Samboer Alkohol boliglån

Catita

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis boliglånet ikke blir betalt, så kan banken kreve tvangssalg. Har dere hvert deres lån, eller har dere ett lån sammen?

Hvis de andre lånene er tatt med pant i bolig, så kan banken kreve tvangssalg av boligen dersom han ikke betaler.

Hvis usikret gjeld går til namsmannen, så vil de kune gå etter eiendelene hans, inkludert leilighet, så lenge han står som eier av den.

Så ja, så lenge du eier sammen med han, og han ikke har kontroll på økonomien, så risikerer du også miste leiligheten. Det beste er isåfall å prøve få solgt før banken krever tvangssalg. Det er lettere få høyere sum dersom dere selger selv.

Anonymkode: 5a45f...59b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Catita skrev (9 timer siden):

Men føler meg så dårlig å forlate han på den vanskelig situasjon. Jeg har gråte så mye 😭Og han er arbeidsledig😩  

Dere må selge.

Snakk med banken ang ansvar for gjeld og hvordan fordelingen faktisk er.

Dette blir dessverre bare verre som tiden går, så selg NÅ og forsøk å unngå å få hans gjeld på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men føler meg så dårlig å forlate han på den vanskelig situasjon. Jeg har gråte så mye 😭Og han er arbeidsledig😩  

Det er han som har valgt gamble med dine sparepenger, og ditt hjem.

Det er han som sier at det er viktigere med kokain enn at du skal ha ett hjem..

Leilighet har økt mye , så jeg har ikke råd til å kjøpe han ut🙁 vi har ikke barn sammen . 

Det er bare hvis han er så kjip at han mener du må betale markedspris. Han kan uten problemer si at det holder at du betaler ut lånet hans. Han kan tilogmed gi deg sin del helt gratis... Det er dere som bestemmer prisen for at du skal kjøpe han ut.

Så er det spørs hva han bryr seg mest om, at du skal få beholde boligen, eller at han skal få mest mulig penger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

To høy lån på 200000.. er det totalt eller 400 k?

Er dette kreditt?

Hvorfan fungere han ellers? Har han en trygg jobb med god inntekt? 

Høres ut som han må ha profesjonell hjelp.

Anonymkode: 2d6ba...ad9

Et kort på 90.000kr og den andre på 110.000kr plus masse regning på klarna.
han har ikke klarte å finne noe jobb på 2 år snart. Og de to siste jobb det var jeg som har fikset for han og han ble ikke godt likt ☹️

Så nå er han arbeidsledig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis boliglånet ikke blir betalt, så kan banken kreve tvangssalg. Har dere hvert deres lån, eller har dere ett lån sammen?

Hvis de andre lånene er tatt med pant i bolig, så kan banken kreve tvangssalg av boligen dersom han ikke betaler.

Hvis usikret gjeld går til namsmannen, så vil de kune gå etter eiendelene hans, inkludert leilighet, så lenge han står som eier av den.

Så ja, så lenge du eier sammen med han, og han ikke har kontroll på økonomien, så risikerer du også miste leiligheten. Det beste er isåfall å prøve få solgt før banken krever tvangssalg. Det er lettere få høyere sum dersom dere selger selv.

OMG nå bli jeg redd 🥴

han spurte meg om vi kunne vente for å selger etter sommer. Siden vi ikke ha varanda. Så si han at vi få sikkert mer penger etter sommer.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Catita skrev (5 minutter siden):

OMG nå bli jeg redd 🥴

han spurte meg om vi kunne vente for å selger etter sommer. Siden vi ikke ha varanda. Så si han at vi få sikkert mer penger etter sommer.

Du skal ikke høre på han. Du må tenke på deg selv. Jo lenger du venter, jo større risiko løper du. Dette har pågått lenge. Han viser null tegn til å ønske å endre seg. 

Om du vil sikre deg, må du kutte dine bånd til han. Det neste blir at han kommer til deg for å låne penger. Om han låner penger av deg, vil du aldri se de igjen. Selg boligen asap. Kutt båndene dine til han. Redd deg selv mens det enda er noe å redde. 

Anonymkode: 9dfa2...267

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du skal ikke høre på han. Du må tenke på deg selv. Jo lenger du venter, jo større risiko løper du. Dette har pågått lenge. Han viser null tegn til å ønske å endre seg. 

Om du vil sikre deg, må du kutte dine bånd til han. Det neste blir at han kommer til deg for å låne penger. Om han låner penger av deg, vil du aldri se de igjen. Selg boligen asap. Kutt båndene dine til han. Redd deg selv mens det enda er noe å redde. 

Og når vi diskutert om det han ga et forslag .

vi reise på ferie og jeg legge penger og han betale etterpå. Og det var nesten jeg gjorde det.

men det var noe inne meg som sa nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjøpe han ut av boligen.

Han kommer ikke til å klare å si nei til cash. Tilby ham 60-70% av halve verdien av boligen. Dette er ca hva han ville fått om han må selge sin halvdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (23 minutter siden):

Du må kjøpe han ut av boligen.

Han kommer ikke til å klare å si nei til cash. Tilby ham 60-70% av halve verdien av boligen. Dette er ca hva han ville fått om han må selge sin halvdel.

Jeg har ringte bank .
De si at det er for høy lån vi har . Og jeg tjener 650.000kr i året før skatt.🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catita skrev (Akkurat nå):

Jeg har ringte bank .
De si at det er for høy lån vi har . Og jeg tjener 650.000kr i året før skatt.🥴

Så jeg kan ikke ha leilighet ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Catita skrev (Akkurat nå):

Da selger dere leiligheten så kjøper du en annen leilighet. Han kommer aldri til å bli bedre.

Anonymkode: f9544...282

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Catita skrev (40 minutter siden):

Og når vi diskutert om det han ga et forslag .

vi reise på ferie og jeg legge penger og han betale etterpå. Og det var nesten jeg gjorde det.

men det var noe inne meg som sa nei.

Hvis du går med på det, er du faktisk lettlurt. Du vil jo aldri få pengene tilbake. Han har ikke penger. Han er full i gjeld uten arbeid. Dette vet du jo. 

Catita skrev (7 minutter siden):

Dere må selge. Jo før jo bedre. Det er bare å starte prosessen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da selger dere leiligheten så kjøper du en annen leilighet. Han kommer aldri til å bli bedre.

Anonymkode: f9544...282

Du må sørge for at ditt merforbruk på boligen over hans går inn som din egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så.. du kan ikke kjøpe han ut og betjene lånet selv.

Da er det bare å selge og ta ut din andel og kjøpe noe eget, eller leie til du finner noe.

Ikke vent til over sommeren! Han kan ikke noe om boligmarked, det er bare tull det han sier. Han vil bare utsette.

Ikke lån han en eneste krone, ikke legg ut for en eneste ting. Skaff deg en advokat om det blir noe pengekrangel her.

Anonymkode: dd526...114

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selg leiligheten og kjøp en mindre leilighet! Du kan fortsatt være en venn eller kjæreste for han, men da slipper du risikoen med det økonomiske. Vil uansett anbefale å avslutte forholdet, men forstår hvis det er vanskelig akkurat nå. Likevel vil du stå mye friere med en mindre leilighet som er bare din! 

Anonymkode: 5a3a9...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn med å dokumentere hva du har betalt for. Som samboere er det ikke likegyldig hvem som har betalt for hva. Har du betalt på leilighetens gjeld er dette DIN egenkapital og ikke hans. Men dersom kreditor kjører prosessen, så blir dette fort advokatmat. Prøv å fiks dette på forhånd. Ikke vent til de kjører prosess mot ham, da stiller dere mye dårligere. 

Du har rett på din egenkapital uansett, men kreditorer tar all hans inntil han har betalt.

Du skal ikke dekke hans forbruk som samboere, dere har ikke felles økonomi med mindre dere har avtalt noe annet.

Anonymkode: e7df5...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begynn med å dokumentere hva du har betalt for. Som samboere er det ikke likegyldig hvem som har betalt for hva. Har du betalt på leilighetens gjeld er dette DIN egenkapital og ikke hans. Men dersom kreditor kjører prosessen, så blir dette fort advokatmat. Prøv å fiks dette på forhånd. Ikke vent til de kjører prosess mot ham, da stiller dere mye dårligere. 

Du har rett på din egenkapital uansett, men kreditorer tar all hans inntil han har betalt.

Du skal ikke dekke hans forbruk som samboere, dere har ikke felles økonomi med mindre dere har avtalt noe annet.

Anonymkode: e7df5...da3

vi eier 50/50 . 

vi gikk inn med like mye egenkapital, og hver måned vil legge penger der det trekke boliglån. han legge sin halv og jeg legge min halv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha vondt av en som ikke vil hjelpe seg selv, ditt ansvar er for din egen del. Gå i banken og sjekk om du kan kjøpe han ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selg leiligheten og kjøp en mindre leilighet! Du kan fortsatt være en venn eller kjæreste for han, men da slipper du risikoen med det økonomiske. Vil uansett anbefale å avslutte forholdet, men forstår hvis det er vanskelig akkurat nå. Likevel vil du stå mye friere med en mindre leilighet som er bare din! 

Anonymkode: 5a3a9...0f8

trodde ikke skulle være så vanskelig å avslutte forhold med han etter han gjorde så mye feil med hans og mitt liv.

Det gjør så vont ,spesielt når jeg har ingen familie i Norge. Har kun en veninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke ha vondt av en som ikke vil hjelpe seg selv, ditt ansvar er for din egen del. Gå i banken og sjekk om du kan kjøpe han ut! 

jeg har ringte bank . kan desverre ikke kjøpe han ut. 

Leilighet er på 6 mill verdivurdering. 

Da må jeg ha cirka 1 mill for å gi han og ta 4,7 mill i gjeld. mitt årslønn ligger på cirka 650.000 det er ikke nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...