AnonymBruker Skrevet 4. april #1 Del Skrevet 4. april Vi har tatt over et hus med stor hage. Hagen har noen små busker her og der, men mest mose(🙊) og plen. Jeg ønsker å beplante med flere trær og div busker. Spørsmålet er egentlig om man kan gå i skogen og grave seg opp ei lita furu for så å plante i hagen? Hva trenger furua av jordsmonn og div for å trives? Temmelig vindutsatt tomt vi har kjøpt, hvis det har noe å si. Er det evt andre trær som kan være gøy å plante, og som vokser fort? Bør/må være allergivennlig, så f.eks. bjørk og hassel er utelukket. (Vi har slektninger med skog, så får lov til å hente oss et eller flere trær hvis vi ønsker.) Anonymkode: 322ce...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 5. april #2 Del Skrevet 5. april (endret) Furu trives best på sandholdig jord og der det er mye stein. Det går fint å flytte ei lita furu. Husk å få med mest mulig røtter og vann godt til den får etablert seg. Endret 5. april av Hanne67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Del Skrevet 5. april Du må spørre grunneier… Men furu vil bli stor, og kaste mye skygge. Da blir du aldri ALDRI kvitt mosen. Anonymkode: 3d4cc...335 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #4 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 5.53): Du må spørre grunneier… Men furu vil bli stor, og kaste mye skygge. Da blir du aldri ALDRI kvitt mosen. Anonymkode: 3d4cc...335 Ekspander Leste siste setning for sent 😂 beklager Anonymkode: 3d4cc...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #5 Del Skrevet 5. april «Furu blir vanligvis 20-30 meter høye, men kan i noen tilfeller bli opptil 45 meter med stammediameter på inntil 1,5 meter. I Norge er det dokumentert trær på 40 meters høyde med en stammediameter på 90 cm. « Selv om jeg elsker furu så har jeg aldri forstått de som planter det i hagen. Vi måtte få inn et firma for å fjerne ei 20 meter høy furu på tomta da vi flyttet inn her vi bor nå. Anonymkode: b4072...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 5. april #6 Del Skrevet 5. april Jeg har en ganske svær furu og to mindre på vei opp. Liker furu pga formen og i forhold til gran blir de ikke så tette og derav mørke. Disse vokser på områder med mye stein og fint lite sand. Klarer seg bra. Ser jo det ute i naturen ellers også, furuer kan stå oppe på ellers ganske skrinne åskammer der det er mest fjell. At man muligens må leie inn noen for å fjerne et tre tar jeg helt med ro. Det skjer ikke ofte. Har gjort det med en diger gran som var i ferd med å gi seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #7 Del Skrevet 5. april Furu vokser ganske treigt da, så den blir ikke ett staselig prydtre i din levetid. Anonymkode: ed0fa...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #8 Del Skrevet 5. april En svær furu tetter også alt som er av takrenner… Anonymkode: 25549...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 5. april #9 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 5.53): Du må spørre grunneier… Men furu vil bli stor, og kaste mye skygge. Da blir du aldri ALDRI kvitt mosen. Anonymkode: 3d4cc...335 Ekspander Det er mer en bare skygge som gir mose i plenen. For sur jord har vel så mye å si, og furu vil ha mye kalk i jorda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 5. april #10 Del Skrevet 5. april (endret) Hanne67 skrev (På 5.4.2025 den 4.59): Ekspander Endret 5. april av Hanne67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #11 Del Skrevet 5. april Du kan også vurdere å gro et tre fra nøtt? Eikenøtter er lett å finne overalt og er et saktevoksende tre med stor verdi for det biologiske mangfoldet. Kastanjer og valnøtter kan også plantes for å gro egne trær. Valnøtttre trenger riktignok en lun solrik plass og kan gi nøtter etter bare 5 år. Men da burde du nok finne valnøtter fra et norskt tre eller kjøpe fra et hagesenter så du vet det har gode sjanger for å overleve vinterene Norge. Har du stor plass og er interessert i å makse ut hagen burde du se litt på skogshager /foodforest. Hvor tanken er at alt du planter er spiselig, ikke dumt i disse utrygge tidene. Anonymkode: be953...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #12 Del Skrevet 5. april Takk for innspill. Vi bor nok i herdighetssone 6/7 - litt etter hvilket kart man ser på. Glemte å nevne det i HI. Så noen sorter er nok utelukket pga ikke herdig nok. Som en nevner her, så vil jo ikke ei furu bli stor og staselig i min tid. Og det er jo et "tuntre" jeg ønsker. Så det spørs om mine forventninger og ønsker må justeres litt i forhold til hva som faktisk er mulig. Tenkte å plante noen rognetrær for vindskjerming etter hvert. (Vi jobber med å lage grønnsakshage og bærbusker for å være mer selvberget - for ja, tidene er usikre!) Anonymkode: 322ce...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Del Skrevet 8. april Jeg plantet et lite furutre for ett år siden.. ca 40 cm.. den har god drenering, steinete grunn..har veldig lyst til å beskjære og forme det.. den lever ennå 🤞 Anonymkode: a92e0...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Del Skrevet 8. april Her formerte furutrærne seg. Stakk opp en kvast på 15 cm, året etter hadde den vokst en 40cm, og samme året etter der igjen. Jeg var overrasket over hvor fort den vokste. Nå er den over meteren lang. Er perfekte vekstvilkår her (sand og stein). Men furutrær bøsser veldig. Samt kan bli veldig tett i krona. Ser mosa trives godt. Ellers er gran noe som vokser fort. Men de blir høye. Selje vokser også veldig fort, men den er ikke allergivennlig. Anonymkode: d7328...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå