Gå til innhold

Gravid på jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg havner nok i samme situasjon som henne. Staten lurte meg trill rundt med at det fint går an å studere og være gravid og føde. Det er det ikke. Jeg føder midt i eksamens tiden i november og har ikke engang opparbeidet rett til å få den foreldrepermisjonen fra studiet. Har heller ikke krav på barnestipend da mannen tjener akkurat over grensa. Jeg må slutte i studiet jeg tar nå, mens jeg har hyperemisis og spyr hele dagen, for å finne en jobb slik at både jeg og barnefaren kan få foreldre penger og bruke permisjonen. Så ja nei, jeg syns dere burde skjerpe dere. Hvis sånne som meg og henne ikke gjør dette har vi ikke råd til å brø fø familien vår. 

Anonymkode: 66f42...1c7

Når du har født kan du ta foreldrepermisjon når som helst, selv om du ikke har opparbeidet deg rett til vanlig permisjon fra studiet ennå. Jeg gjorde det i fjor.

Anonymkode: 81f0e...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så tidlig er det greit å ikke si det, men hvis prosessen trekker syns jeg du må si fra. Her er nok ikke KG folket enig med meg, men det er dårlig start hos ny arbeidsgiver å begynne med informasjon om at du skal i permisjon innen kort tid.
Jeg har en kollega som søkte ny jobb som gravid, det sa hun ikke fra om og fikk jobben, var mye sykemeldt og fungerte dårlig som gravid. Så da hun  begynnte hos ny arbeidsgiver var hun i uke 30, delvis sykemeldt og i tilrettelegging for resten, og ble fort fult sykemeldt i ny jobb. Det har hun rett til og alt det der, men når hun kommer tilbake fra permisjon begynner hun på minussiden med et kollegie som er irritert fordi de måtte gå lenge uten nok folk (ikke lett å bare finne vikar), der hun allerede er ansett som en snik og unnasluntrer. Det er ikke kjekt for henne, og miljøet er ganske lite innen fagfeltet, så alle har fått med seg dette stuntet. Ikke vær en sånn.

Anonymkode: 69448...e04

Dette. 

Har erfart det på egen arbeidsplass, ikke en god måte å starte arbeidsforholdet. Både ovenfor leder og kollegaer. 

Anonymkode: 65e1b...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke si noe så tidlig. Hvis du får jobben ville jeg informert om det etter du har signert avtalen alt etter hvor langt på vei du er når du starter. 

Jeg ble gravid en uke etter at jeg hadde sagt opp jobben min og signert ny arbeidsavtale hos nåværende arbeidsgiver. Var ca. 16 uker når jeg startet der i en nyopprettet stilling. Hadde lite oppgaver i starten da stillingen ikke var helt ferdig definert, så sånn sett fikk jeg laget gode rutiner på de nye oppgavene jeg hadde før permisjon. Fikk mye skryt av gode veiledninger for de som tok oppgavene midlertidig i mitt fravær, så føler ikke at de var bitre - men sikkert overrasket at jeg var gravid når de fikk vite det. 

Hørte ingenting fra arbeidsgiveren før dagen før jeg startet der omtrent, så jeg ble ikke å fortelle det før jeg startet. Valgte å si det første dag, og det ble tatt godt i mot av lederen. Hadde uansett en plan på at om det ble tatt dårlig i mot og det opplevdes ubehagelig så sier det noe om kulturen der, og jeg hadde funnet meg en ny arbeidsplass i permisjonen. Har jobbet 10 år i den forrige jobben så ville heller funnet den riktige arbeidsplassen. 

Men så viste det seg at jeg hadde fått verdens beste arbeidsplass likevel - dette er noen få år siden😊

Og vi hadde vært ufrivillig barnløs i flere år, så overraskelsen var stor at jeg plutselig ble gravid.

Anonymkode: a4f43...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke si noe så tidlig. Hvis du får jobben ville jeg informert om det etter du har signert avtalen alt etter hvor langt på vei du er når du starter. 

Jeg ble gravid en uke etter at jeg hadde sagt opp jobben min og signert ny arbeidsavtale hos nåværende arbeidsgiver. Var ca. 16 uker når jeg startet der i en nyopprettet stilling. Hadde lite oppgaver i starten da stillingen ikke var helt ferdig definert, så sånn sett fikk jeg laget gode rutiner på de nye oppgavene jeg hadde før permisjon. Fikk mye skryt av gode veiledninger for de som tok oppgavene midlertidig i mitt fravær, så føler ikke at de var bitre - men sikkert overrasket at jeg var gravid når de fikk vite det. 

Hørte ingenting fra arbeidsgiveren før dagen før jeg startet der omtrent, så jeg ble ikke å fortelle det før jeg startet. Valgte å si det første dag, og det ble tatt godt i mot av lederen. Hadde uansett en plan på at om det ble tatt dårlig i mot og det opplevdes ubehagelig så sier det noe om kulturen der, og jeg hadde funnet meg en ny arbeidsplass i permisjonen. Har jobbet 10 år i den forrige jobben så ville heller funnet den riktige arbeidsplassen. 

Men så viste det seg at jeg hadde fått verdens beste arbeidsplass likevel - dette er noen få år siden😊

Og vi hadde vært ufrivillig barnløs i flere år, så overraskelsen var stor at jeg plutselig ble gravid.

Og jeg ble headhunted til denne stillingen så jeg hadde ikke søkt selv, eller plan om å skifte jobb med det første 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hehe jeg trodde jeg var flink jenta som sa i fra at jeg var gravid. Jeg var på intervju nr 2 og de snakket om småtteri som skulle stå i kontrakten., så regnet med at jeg fikk jobben. Da fikk jeg beskjed om at deter best for meg å ikke begynne før etter perm, da rettighetene mine kan bli svekket, da jeg etter oppsigelse vil så vidt jobbe 2 mnd hos dem før jeg må ut, og hvis jeg trenger sykemelding så kan det bli vrient for meg (som ikke er usant på arb.plasser som betaler 100% lønn under sykemelding). Long story short- det er snart 2 år siden, og jeg har aldri hørt fra dem igjen 😂 så hvis du vil sabotere for deg selv- værsegod å fortell. Jeg gjør det nok ikke igjen..

Anonymkode: fb682...6ff

Her burde du foreslått en kontrakt med oppstartsdato etter endt permisjon. Du hadde forblitt ansatt hos daværende arbeidsgiver, sagt opp under permisjonen din, og vært i permisjon ut oppsigelsen.

-

Jeg fortalte om min graviditet da de ringte og tilbød meg jobben. Foreslo at vi kunne signere kontrakt med oppstart senere, at den budsjetterte lønnen for eksempel kunne bli brukt på en konsulent i mellomtiden. I stedet fant vi en løsning hvor jeg kom meg raskt ut av oppsigelsestiden min og fikk satt i gang litt før vi fikk inn hun som skulle bli vikar for meg.

Beste arbeidsplassen jeg noen gang har hatt, håper jeg får være her lenge ❤️ 

Anonymkode: d48c4...3f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke si noe, det er 99% sjanse for at du blir diskriminert uten å kunne bevise det senere. Kvinner skal helst forbli barnløse, samtidig som vi skal føde minst 2 stk. 

Anonymkode: 9401a...aed

Og jobbe 100%, samt være heltids husfrue.  

Anonymkode: 21d3c...947

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser at det er veldig ulikt hvordan ledere og andre på en arbeidsplass kan reagere på dette med at en nyansatt går ut i permisjon 🙈 vet ikke om jeg tør å ta sjansen på at det blir tatt godt i mot, så blir sikkert ikke å si noe om graviditeten på intervjuet. Jeg har en historikk med flere spontanaborter og, så sånn sett er det naturlig at jeg ikke vil fortelle om det så tidlig, som noen nevnte her, så er det jo ikke sikkert det blir noe barn i det hele tatt.

Men nå som jeg nærmer meg uke 12, føler jeg meg ganske sikker på at det går bra da🥰 

Synes bare det er ekkelt å starte i ny jobb, og føle at jeg har holdt tilbake viktig informasjon🙈

TS

Anonymkode: bb807...f85

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe! Så tidlig kan det dessverre ende i spontanabort også. Dumt å spolere for seg selv til ingen nytte. Ikke si noe før du evt. har fått jobben OG er minst 12 uker på vei.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig ville jeg ikke sagt noe før jeg hadde fått signert kontrakten og startet i jobben, og kanskje ikke før det kom direkte spørsmål heller egentlig fordi graviditet ikke er noe en arbeidsgiver har krav på å få vite før man omtrent er klar for å gå ut i permisjon
Du finner informasjon om reglene på nett ved et kjapt google søk:

Sitat

Du plikter ikke å fortelle arbeidsgiveren din at du er gravid før det er noen uker igjen til permisjonen skal starte. Skal du være borte lenger enn 12 uker, og kortere enn ett år, må du gi beskjed minst fire uker før permisjonsstart. Skal du være borte lenger enn ett år, er fristen 12 uker.

. Jeg skjønner tanken om åpenhet men det er svært få det har lønt seg for å være åpen så tidlig.

Anonymkode: 6c399...f2a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser at det er veldig ulikt hvordan ledere og andre på en arbeidsplass kan reagere på dette med at en nyansatt går ut i permisjon 🙈 vet ikke om jeg tør å ta sjansen på at det blir tatt godt i mot, så blir sikkert ikke å si noe om graviditeten på intervjuet. Jeg har en historikk med flere spontanaborter og, så sånn sett er det naturlig at jeg ikke vil fortelle om det så tidlig, som noen nevnte her, så er det jo ikke sikkert det blir noe barn i det hele tatt.

Men nå som jeg nærmer meg uke 12, føler jeg meg ganske sikker på at det går bra da🥰 

Synes bare det er ekkelt å starte i ny jobb, og føle at jeg har holdt tilbake viktig informasjon🙈

TS

Anonymkode: bb807...f85

OM du sier noe, vent til etter en eventuell kontrakt er signert! Jeg var ærlig en gang og ble så tatt på senga da de ringte med et jobbtilbud. Han som ringte for å tilby meg jobben holdt på å skrive forslag til arbeidskontrakt og måtte bare vite når jeg kunne begynne før han sendte den til meg. Fortalte at jeg skulle ut i permisjon etter noen måneder, og da ble han helt paff og sa bare "ehhm, dette må jeg snakke med HR om". Hørte knapt noe igjen fra bedriften etter det 🫠 Like greit de gikk konkurs et år senere, men fy fader så surt det var.

Anonymkode: 81f0e...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du velger å gjøre er helt og holdent opp til deg.

Selv har jeg ansatt en som fortalte at hun var gravid under intervjuet. Hun var den klart beste kandidaten. 

Anonymkode: 67db9...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...