Gå til innhold

Gravid på jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er gravid i uke 9, og ble i dag kalt inn til jobbintervju for en jobb jeg virkelig ønsker meg. Dårlig timing at jeg er gravid selvsagt, og nå lurer jeg på om når jeg bør fortelle at jeg er gravid.

Er det noen her som har vært i samme situasjon?

Anonymkode: bb807...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke fortell noe som helst før etter du evnt har fått jobben. 

Anonymkode: 653b2...224

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke fortell. De har ikke lov til å diskriminere deg på grunn av graviditet, så hva skal de da med den informasjonen? 

Anonymkode: bf17c...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke si noe. Du er i uke 9, offisielt "visste du ikke" at du var gravid da heller, hvis det viser seg at du får jobben!

Gå på intervju, svar på relevante spørsmål og vis hva du kan. Graviditeten er ikke relevant (selv om jeg skjønner at du tenker sånn!).

Gratulerer, og lykke til på intervju!

Anonymkode: 5fcd4...92f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke si noe, de har heller ikke lov å spørre, så ser heller ingen grunn til å si noe da

skulle det dukke opp etter du har fått jobben så er det jo bare å si at du ikke visste selv at du var gravid 😂

Anonymkode: df0ee...ad1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så tidlig er det greit å ikke si det, men hvis prosessen trekker syns jeg du må si fra. Her er nok ikke KG folket enig med meg, men det er dårlig start hos ny arbeidsgiver å begynne med informasjon om at du skal i permisjon innen kort tid.
Jeg har en kollega som søkte ny jobb som gravid, det sa hun ikke fra om og fikk jobben, var mye sykemeldt og fungerte dårlig som gravid. Så da hun  begynnte hos ny arbeidsgiver var hun i uke 30, delvis sykemeldt og i tilrettelegging for resten, og ble fort fult sykemeldt i ny jobb. Det har hun rett til og alt det der, men når hun kommer tilbake fra permisjon begynner hun på minussiden med et kollegie som er irritert fordi de måtte gå lenge uten nok folk (ikke lett å bare finne vikar), der hun allerede er ansett som en snik og unnasluntrer. Det er ikke kjekt for henne, og miljøet er ganske lite innen fagfeltet, så alle har fått med seg dette stuntet. Ikke vær en sånn.

Anonymkode: 69448...e04

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei.

Jeg er gravid i uke 9, og ble i dag kalt inn til jobbintervju for en jobb jeg virkelig ønsker meg. Dårlig timing at jeg er gravid selvsagt, og nå lurer jeg på om når jeg bør fortelle at jeg er gravid.

Er det noen her som har vært i samme situasjon?

Vil du ikke ha jobben, så skryt endelig av at du er gravid. 
Vil du ha jobben, så hold munn om alt, ingen uten røntgenblikk ser at du er gravid.

Anonymkode: 1e9ac...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så tidlig er det greit å ikke si det, men hvis prosessen trekker syns jeg du må si fra. Her er nok ikke KG folket enig med meg, men det er dårlig start hos ny arbeidsgiver å begynne med informasjon om at du skal i permisjon innen kort tid.
Jeg har en kollega som søkte ny jobb som gravid, det sa hun ikke fra om og fikk jobben, var mye sykemeldt og fungerte dårlig som gravid. Så da hun  begynnte hos ny arbeidsgiver var hun i uke 30, delvis sykemeldt og i tilrettelegging for resten, og ble fort fult sykemeldt i ny jobb. Det har hun rett til og alt det der, men når hun kommer tilbake fra permisjon begynner hun på minussiden med et kollegie som er irritert fordi de måtte gå lenge uten nok folk (ikke lett å bare finne vikar), der hun allerede er ansett som en snik og unnasluntrer. Det er ikke kjekt for henne, og miljøet er ganske lite innen fagfeltet, så alle har fått med seg dette stuntet. Ikke vær en sånn.

En snik og en unnasluntrer? Her er jo ikke denne kvinnen problemet, men en toxic arbeidsplass.

Anonymkode: 26593...30f

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe jeg trodde jeg var flink jenta som sa i fra at jeg var gravid. Jeg var på intervju nr 2 og de snakket om småtteri som skulle stå i kontrakten., så regnet med at jeg fikk jobben. Da fikk jeg beskjed om at deter best for meg å ikke begynne før etter perm, da rettighetene mine kan bli svekket, da jeg etter oppsigelse vil så vidt jobbe 2 mnd hos dem før jeg må ut, og hvis jeg trenger sykemelding så kan det bli vrient for meg (som ikke er usant på arb.plasser som betaler 100% lønn under sykemelding). Long story short- det er snart 2 år siden, og jeg har aldri hørt fra dem igjen 😂 så hvis du vil sabotere for deg selv- værsegod å fortell. Jeg gjør det nok ikke igjen..

Anonymkode: fb682...6ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En snik og en unnasluntrer? Her er jo ikke denne kvinnen problemet, men en toxic arbeidsplass.

Anonymkode: 26593...30f

Ja absolutt en snik. Hun var på intervju i uke 16, skrev kontrakt i uke 18 og dukket opp høygravid i uke 30 uten å ha informert ny arbeidsgiver. Så leverer hun nesten med en gang full sykemelding. Måten dette heller burde blitt gjort på er jo å signere kontrakt, og så med en gang informere om graviditet så en av de andre søkerne kunne blitt tilbudt vikariat. Da hadde hun hatt stilling, og det hadde ikke vært problem å få tak i vikar. Men egoistiske gravide tenker ikke sånn, det er kun meg, meg, meg, meg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, alle sammen! ❤️

Jeg synes dette er veldig vanskelig. Jeg ønsker å være åpen og ærlig, for jeg skjønner at det kan by på noen utfordringer for arbeidsgiver ved å ansette noen som er gravid. Samtidig skal det i teorien ikke bety noe, og jeg ønsker jo som sagt denne jobben🙈 

Jeg har hatt fine svangerskap tidligere, hvor jeg har vært i full jobb helt frem til permisjon. Så om jeg får denne jobben vil jeg kunne jobbe rundt 5-6 mnd før jeg må ut, nok tid til at jeg kan få vist hva jeg er god for, få en relasjon til kollegaer osv. 

Nei huff, det er så vanskelig! 😅 kommer ikke til å si noe i første omgang, så får jeg se om jeg kommer videre på 2.gangsintervju. 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at du ikke bør si noe. Jeg har selv blitt diskriminert i ansettelsesprosess pga graviditet (på en arbeidsplass der jeg hadde hatt årsvikariater i tre år og hadde muntlig avtale om fast ansettelse), hadde ikke opplyst om det i et intervju så sant det ikke var synlig. 

Anonymkode: 3b85c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg havner nok i samme situasjon som henne. Staten lurte meg trill rundt med at det fint går an å studere og være gravid og føde. Det er det ikke. Jeg føder midt i eksamens tiden i november og har ikke engang opparbeidet rett til å få den foreldrepermisjonen fra studiet. Har heller ikke krav på barnestipend da mannen tjener akkurat over grensa. Jeg må slutte i studiet jeg tar nå, mens jeg har hyperemisis og spyr hele dagen, for å finne en jobb slik at både jeg og barnefaren kan få foreldre penger og bruke permisjonen. Så ja nei, jeg syns dere burde skjerpe dere. Hvis sånne som meg og henne ikke gjør dette har vi ikke råd til å brø fø familien vår. 

Anonymkode: 66f42...1c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke si noe før du evt har fått jobben. Arbeidsgiver har uansett ikke lov til å ta hensyn til den informasjonen, så du setter de bare i en vanskelig situasjon. Og så tidlig er det heller ikke sikkert at det blir en baby (har selv opplevd å miste i uke 11). 

Om du derimot får tilbud og diskuterer startdato og slikt er det naturlig å informere så de også har mulighet til å rekruttere vikar fra søkerlisten. Forhåpentligvis har både de og du et langtidsperspektiv der dette ikke spiller den store rollen i det lange løp. Lykke til! 

Anonymkode: e858f...fd5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg havner nok i samme situasjon som henne. Staten lurte meg trill rundt med at det fint går an å studere og være gravid og føde. Det er det ikke. Jeg føder midt i eksamens tiden i november og har ikke engang opparbeidet rett til å få den foreldrepermisjonen fra studiet. Har heller ikke krav på barnestipend da mannen tjener akkurat over grensa. Jeg må slutte i studiet jeg tar nå, mens jeg har hyperemisis og spyr hele dagen, for å finne en jobb slik at både jeg og barnefaren kan få foreldre penger og bruke permisjonen. Så ja nei, jeg syns dere burde skjerpe dere. Hvis sånne som meg og henne ikke gjør dette har vi ikke råd til å brø fø familien vår. 

Anonymkode: 66f42...1c7

Kjip situasjon, men hvordan i all verden mener du at STATEN har LURT deg? Det er ditt ansvar å planlegge egen familie.

Anonymkode: 69899...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje litt dumt å vente til man er klar for å gå ut i permisjon før man sier noe, men at man er en snik og unnasluntrer er bare tull. Uansett hvor sliten de andre ansatte blir av å være for få i perioden mens arbeidsgiver prøver å få tak i vikar, så er det helt høl i huet å legge skylda på den nyansatte og drive og surmule rundt som små barn. Det er ikke et arbeidsmiljø man ønsker å jobbe i, siden det tydeligvis skal lite til for å bli uglesett og baksnakket.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja absolutt en snik. Hun var på intervju i uke 16, skrev kontrakt i uke 18 og dukket opp høygravid i uke 30 uten å ha informert ny arbeidsgiver. Så leverer hun nesten med en gang full sykemelding. Måten dette heller burde blitt gjort på er jo å signere kontrakt, og så med en gang informere om graviditet så en av de andre søkerne kunne blitt tilbudt vikariat. Da hadde hun hatt stilling, og det hadde ikke vært problem å få tak i vikar. Men egoistiske gravide tenker ikke sånn, det er kun meg, meg, meg, meg.

Så det er egentlig generelt sett gravide du ikke liker?

Anonymkode: c385e...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei huff, det er så vanskelig! 😅 kommer ikke til å si noe i første omgang, så får jeg se om jeg kommer videre på 2.gangsintervju. 

Du skal ikke si noe ved et evt 2.gangs intervju heller. Du sier selvsagt ikke noe før du må. Gravide kvinner blir diskriminert hele tiden, selv om det ikke er lov. For din egen del holder du helt kjeft om dette. 

Anonymkode: 35cbb...7ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i så å si akkurat samme situasjon før jul. Var vel i uke 10 da jeg var på intervju. Fant ut av graviditeten veldig sent pga. ustabil syklus, så visste ikke jeg var gravid da jeg søkte. Fortalte absolutt ingenting på forhånd, ikke engang etter at arbeidskontrakten var signert. Fortalte det til HR-sjefen første dag i ny jobb i starten av mars og han hadde en skikkelig fin reaksjon på det. Han sa at det aldri passer optimalt å få barn, men at barna er viktigere enn noe annet, så jeg skulle ikke tenke på at det var dårlig timing i det hele tatt 😊 Er 31 uker på vei nå, 50% sykmeldt pga bekkenplager og skal ut i permisjon i mai. Ikke en drømmesituasjon i ny jobb på noen måte, og jeg gruet meg veldig til å fortelle, men heldigvis har de vært skikkelig profesjonelle hele veien. 

Go for it, og ikke gi dem en sjanse til å diskriminere deg ved å fortelle om graviditeten før du har begynt i jobben! De har ingen krav på å vite det på dette stadiet.

Anonymkode: 81f0e...a68

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe. I mitt tilfelle var det faktisk mannen som sa fra om at han skulle bli far. Han var på flere intervjuer og de virkelig nærmest sa rett ut at han var den perfekte kandidat og snakket om når han skulle begynne osv. Så nevnte han på det siste intervjuet at han skulle bli pappa og plutselig ble det stille fra de. Og han fikk beskjed om en annen som fikk jobben😅 Bortsett fra de 2 ukene etter fødsel så kunne han jobbet opp til 8-9 mnd før han gikk ut i pappaperm et par måneder.

Får du jobben og har signert kontrakt så er det jo bare å informere i vei etterpå. Gravide skal ikke bli diskriminert men arbeidsgiver kan lett slippe unna uansett.

Anonymkode: 2c10c...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe, det er 99% sjanse for at du blir diskriminert uten å kunne bevise det senere. Kvinner skal helst forbli barnløse, samtidig som vi skal føde minst 2 stk. 

Anonymkode: 9401a...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...