Gå til innhold

Hjemmelaget bearnaisesaus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal lage hjemmelaget béarnaisesaus imorgen; har vært innom flere matbutikker ( Meny, Obs, Spar, Rema og Kiwi) men jeg får ikke fatt i fersk estragon, tror dere jeg vil få like godt alternativ med tørket? Noen som har erfaring?

Anonymkode: 04ad3...b0e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sett fersk estragon i noen butikker faktisk, men jeg bor ikke i en storby heller. Lager mye hjemmelaget bearnaise, bruker alltid tørket. Resultatet blir bra, men tror det hadde vært bedre med fersk.

Anonymkode: 33876...0e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min nærmeste Mega i Oslo har estragon 

Anonymkode: d788e...1ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min nærmeste Mega i Oslo har estragon 

Anonymkode: d788e...1ef

Jeg bor i Bergen, har til og med ringt rundt til de store butikkene i område. Men men, får bruke tørket da. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har aldri sett fersk estragon i noen butikker faktisk, men jeg bor ikke i en storby heller. Lager mye hjemmelaget bearnaise, bruker alltid tørket. Resultatet blir bra, men tror det hadde vært bedre med fersk.

Takk, blir nok til at det blir laget med tørket. Satser på det går fint 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal lage hjemmelaget béarnaisesaus imorgen; har vært innom flere matbutikker ( Meny, Obs, Spar, Rema og Kiwi) men jeg får ikke fatt i fersk estragon, tror dere jeg vil få like godt alternativ med tørket? Noen som har erfaring?

M65: Kan du dele en  oppskrift og metode du lykkes med? Béarnaisesaus sliter jeg nemlig med å få til. 

Skrevet
Gentleman59 skrev (På 4.4.2025 den 23.28):

M65: Kan du dele en  oppskrift og metode du lykkes med? Béarnaisesaus sliter jeg nemlig med å få til. 

Ekte bearnaise saus.... ;) 

2 eggeplommer, 2 ss vann, 2 ss esdragon eddik/bearnaise essens, 500g smeltet lunken smør, salt, esdragon blader, cayennepepper....

Vann, eddik, og eggeplommer, vispes luftig og kremet over vannbad til "fargen skifter" fra gullig til mer hvit/kremet. Nå tilsettes smøret langsomt mens det vispes kraftig, en vanlig håndmikser kan brukes her, eller den flate skiven på en "bamix blender" er også veldig god.... 

Om eggene er vispet/ varmebehandlet for lite.... smøret er for varmt eller tilsettes for fort.... da skiller sausen med en gang.... Dette er vanskelig og krever mye trening for å bli god på... 

Når alt smøret er vispet inn, smakes sausen til med esdragonblade, cayennepepper, salt og evt, mer eddik/essens.... Serveres lunken.... DENNE KAN IKKE GJENOPPVARMES, DA SKILLER DEN SEG...!!!!

Lykke til :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor begynner du nesten alle innleggene dine med M65?
Veldig irriterende og helt unødvendig!

Anonymkode: 1d761...6a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gi deg oppskrift og framgangmåte

Ha estragon sammen med sjalottløk og hel pepper i en kjele og sett på middels varme. Rør litt. Ha så oppi 1 dl hvitvin og 2-3 ss hvitvinseddik. La det stå og småkoke til ca.halvparten er igjen. 

Smelt 300 gram smør

Mens du smelter smøret, skiller du 3 eggeplommer fra eggehviten. Du skal bruke plommene.

Når smøret er ferdig smeltet, fjerner du det hvite laget på toppen. Dette er melkefett. Du kan beholde det hvis du vil, men da blir det ikke den klassiske bearnaisesmaken.

sett på en ny kjele med litt vann. Dette skal koke. Ha så en bolle oppi kjelen med vann(bollen skal ikke røre kjelen). 

Ha eggeplommer og 2-3 ss av kraften i bollen(gjerne litt av løken også). Pisk godt, gjerne med hurtigmikser. En god stund. Det skal bli noe lunde tykt. Etter en stund har du i litt og litt smør. Ikke mye, da skiller sausen seg. Gjenta til alt smøret er innblandet. Ha i ekstra estragon, salt(om du bruker usaltet smør) og pepper. Gjerne litt ekstra av sjalottløken også.

Dritdigg bearnaise. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor begynner du nesten alle innleggene dine med M65?
Veldig irriterende og helt unødvendig!

Anonymkode: 1d761...6a6

M65: Fortsett å la deg irritere du. Går helt fint det. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 23.23):

Jeg bor i Bergen, har til og med ringt rundt til de store butikkene i område. Men men, får bruke tørket da. 😊

Har du vært på meny Åsane? Der har jeg kjøpt flere ganger. 

Kjøper også fersk på Plantasjen hvert år, og planter ut. Men er mulig litt tidlig

Anonymkode: 949ab...2f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...