newman01 Skrevet 8. april #21 Del Skrevet 8. april (endret) AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 18.52): Tanken er å ha bassenget på en vanlig platting som er lagt på bakken. Den er ikke forsterket mer enn normalen vil jeg tro. Vil et 3x5m. stort basseng knekke plankene liksom? Vekten er jo fordelt på 15kvm, så håper en normal platting vil holde? -TS Anonymkode: e99fe...731 Ekspander En vanlig platting med 28mm terrassebord og 60cm mellom bjelker tåler omtrentlig 450kg/m2. Bjelkelagstabellen Du skal opp på det dobbelte med 1 meter vanndybde i bassenget. Så kommer personer og snølast på toppen. Jeg ville sjekket avstand mellom bjelkene, samt hvordan terrassen er bygget opp. Og tykkelsen på terrassebordene Det er også risiko for at terrassebordene råtner under bassenget, siden de ikke får noe lufting på oversiden. De som selger bassenger burde ha mulighet til å hjelpe deg litt på veien Endret 8. april av newman01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #22 Del Skrevet 9. april Fristende tanke - men et utendørs basseng i hagen i Norge er vel i utgangspunktet ikke en høydare.. jeg mener, mesteparten av året er vi inne grunnet vær. i varmere klima skjønner jeg det, men i Norge.. ikke aktuelt. vurder heller å ha et inne ja, så kan man bruke d hele året. Anonymkode: 21a6f...4e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #23 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 9.51): Fristende tanke - men et utendørs basseng i hagen i Norge er vel i utgangspunktet ikke en høydare.. jeg mener, mesteparten av året er vi inne grunnet vær. i varmere klima skjønner jeg det, men i Norge.. ikke aktuelt. vurder heller å ha et inne ja, så kan man bruke d hele året. Anonymkode: 21a6f...4e1 Ekspander Utendørs OPPVARMET basseng i Norge er helt fantastisk. Det forlenger sommeren siden du kan kose deg ute selv om ikke sola gjør jobben. Anonymkode: e2403...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #24 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 20.03): Pass på at plattingen din tåler belastningen, sånne basseng er tunge. Anonymkode: d2a8e...b23 Ekspander Ja, enkelt hoderegning tilsier vekt på godt over 15 tonn. Anonymkode: 74b78...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #25 Del Skrevet 9. april Sjekk om det er nok med netting over, eller om dere faktisk må ha gjerde. Vi sjekket reglene rundt dette for en fiskedam, som var langt mindre enn det du skisserer. De reglene var ganske strenge. Anonymkode: 74b78...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #26 Del Skrevet 9. april Vi har hatt basseng i på platting utenfor huset. Har hatt det i flere år, og syntes det var vel verd det. Ble brukt mye både av barn og voksne. Vi hadde et av de litt større runde "easy-up" bassengene til Intex, med filterpumpe og varmepumpe. Opplevde ikke at det dro så veldig mye strøm, egentlig. Vi hadde trekk over når vi ikke brukte det, slik at det ikke kom så veldig mye urenheter i det. (Og passet på at alle spylte føtter før de gikk i bassenget om de hadde gått på gresset først.) Det var ca 3-4 meter i diameter, og hadde en vanndybde på ca 75 cm. Det fungerte greit både for voksne og ungdommer til å svømme små runder i. Vi klarte også å ha en flytemadrass oppi der og ligge på den, om det bare var en som badet. Vår platting hadde ikke noe problemer med å ha dette bassenget på seg. Vekten var veldig jevnt fordelt, og det var tett nok mellom bærebjelkene. Anbefales! Arbeidet med det var å koste det litt av og til, bruke håv og dra av litt av det som la seg av skitt i toppen (og insekter og sånt) Pluss at vi måtte tilsette klortabletter annenhver uke, eller noe sånt. Ellers var det jo litt jobb med fylling og tømming. (Bassenget krever kun at man blåser opp en ring i toppen, og så "reiser det seg selv" når man fyller i vann. Men det tar jo litt tid å fylle så mange liter med en hageslange. På samme måte tar det en del tid å tømme bassenget når man tar ut proppen i bunnen.) Bassenget oppbevarte vi innendørs om vinteren. Det tok relativt lite plass oppslått. Det viktige er at man får satt det opp helt riktig fra start, for det blir fort for tungt, både til å flyttes på, og til å få glattet ut "skrukker" i bunnen. Anonymkode: eb321...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #27 Del Skrevet 9. april Illuminatum skrev (På 7.4.2025 den 18.11): Vel, vel. Vi har 39 grader i bassenget som er 4,5x10 meter. Koster oss ca 2500 i måneden i strøm. Ekspander 39 grader i basseng? Det er jo jacuzzi temperatur. Det er vanlig å ha rundt 26 i basseng. Ikke rart du får høy strømregning. Anonymkode: c05d8...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 9. april #28 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 10.40): 39 grader i basseng? Det er jo jacuzzi temperatur. Det er vanlig å ha rundt 26 i basseng. Ikke rart du får høy strømregning. Anonymkode: c05d8...0ac Ekspander Skrivefeil. Skulle stått 30 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #29 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 9.58): Utendørs OPPVARMET basseng i Norge er helt fantastisk. Det forlenger sommeren siden du kan kose deg ute selv om ikke sola gjør jobben. Anonymkode: e2403...eea Ekspander Men hvor fristende er det å bade i et lunkent basseng ute i Norge når temperaturen føles som ti grader selv om det er sol og blå himmel? Jeg tenker man må være over gjennomsnittlig glad i å bade da, mildt sagt. I hvertfall om man skal gå så langt at man kaller det "helt fantastisk". Skjønner at små unger kanskje har den barnslige gleden av å hoppe i vannet nærmest uansett temperatur, men de trenger ikke basseng på 4,5*10 meter og dybde 1,5 meter liksom... Nå har vi jo et langstrakt land med avstander fra sørlandet til Nord-Norge som er like lange som fra sørlandet og langt ned i mellomeuropa, så jeg kan se "behovet" være større sør i landet, men selv der det jo "fristende å ta et bad-vær" vanligvis maks to måneder til sammen i løpet av et år. Hver sin lyst, altså, men personlig synes jeg i hvertfall det finnes hundrevis av ting jeg heller ville brukt masse penger på, enn et svært basseng. Og som nevnt tidligere i tråden: folk generelt er skeptiske til å kjøpe hus med (store) basseng, på grunn av at man (tror man) vet hvor store strøm- og vedlikeholdskostnader det er, kontra hvor lite det blir brukt når nyhetens interesse har gitt seg. Anonymkode: b8bf9...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #30 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 19.32): Etter hva jeg har lest holder det med å dekke til bassenget med et tykt trekk som sitter godt for at det skal være lovlig. Ellers hører det ut som veldig mye jobb å ha et så stort basseng. Anonymkode: e99fe...731 Ekspander Trekket skal tåle vekten av et menneske uten å løsne eller falle av. Anonymkode: 86d73...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #31 Del Skrevet 9. april Ser at mange nå svarer litt utenfor hva jeg planlegger av basseng. Mitt spørsmål gikk på et basseng som skal stå på platting og kan settes opp/tas ned enkelt nok. Det skal ikke støpes osv. Bassenget jeg vurderer er ca. 3x5 meter. At noen mener at jeg heller burde gå for basseng inne, er litt merkelig. Dette kan jo ikke sammenlignes... De færreste kan vel bare fikse et basseng inne liksom..? En snekker-venn av oss mente at dersom det var fagpersoner som har laget plattingen med normale avstander mellom stendere og dimensjon på planker, skulle det ikke være noe problem å ha basseng der siden vekten blir fordelt over hele bunnen. Jeg får tenke litt på det. Gidder ikke så mye jobb for at det blir lite brukt. Men takk for alle svar! -TS Anonymkode: e99fe...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #32 Del Skrevet 9. april Vi tok bort vårt. Det er mye arbeid og svært kostbart (deler, oppvarming). I tillegg er sesongen i Norge ikke så varm eller lang at man trenger basseng (og vi bor i sør Norge). Har også små barn og ville vært konstant redd om vi hadde hart basseng enda. Glad det er borte. Anonymkode: f4927...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå