AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:52 #1 Del Skrevet fredag kl 19:52 Har så lyst til å investere i et stort basseng til hagen, men er usikker på om det bare blir pes. Det er snakk om et som skal stå på en platting, og som kan tas bort om vinteren. Jeg vil ha et som er 3x5 meter og over 1 meter i dybde, så er ikke snakk om et plaskebasseng heller. Utover at man må tenke på sikkerheten ved å dekke det til når det ikke brukes, hva annet bør man tenke på? Fungerer det faktisk med rensing, varme og hva annet man burde ha? Noen som har erfaringer og kan komme med tips til type basseng og evt. tilbehør? Anonymkode: e99fe...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:55 #2 Del Skrevet fredag kl 19:55 Har hatt et 5000 liter basseng. Det var mye arbeid å passe på at vannet var rent med riktig kloring og antibatkeriell behandling, samt rense filter og fjerne urenheter og insekter til stadighet. Skal du ha dette, tror jeg du i hvert fall må investere i et skikkeli renseanlegg som klarer seg mye selv uten daglig tilsyn. Anonymkode: 194d9...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet fredag kl 20:03 #3 Del Skrevet fredag kl 20:03 Kjøp en godt barne apparat..slik at basseng blir brukt. Første året brukte vi det ikkje oh barna orker ikke bade nesten...i fjor badet de fra mai til august. Vi har bomull baller som filter. Dekk til når det ikkje brukast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet fredag kl 20:03 #4 Del Skrevet fredag kl 20:03 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har så lyst til å investere i et stort basseng til hagen, men er usikker på om det bare blir pes. Det er snakk om et som skal stå på en platting, og som kan tas bort om vinteren. Jeg vil ha et som er 3x5 meter og over 1 meter i dybde, så er ikke snakk om et plaskebasseng heller. Utover at man må tenke på sikkerheten ved å dekke det til når det ikke brukes, hva annet bør man tenke på? Fungerer det faktisk med rensing, varme og hva annet man burde ha? Noen som har erfaringer og kan komme med tips til type basseng og evt. tilbehør? Anonymkode: e99fe...731 Har tenkt på det samme selv, har kuttet det ut. Fordi det koster alt for mye ! Et slikt basseng krever mye rensing, og det er dyrt nok i seg selv. Med dagens strømpriser vil det koste mye å holde en temperatur som gjør at du faktisk bruker det. Så tenkte jeg på at et lite basseng som er lettere å håndtere kunne være en mulighet ! Fakta er at de som monterer slikt har gått dundrende konkurs alle som en. Fordi ingen ønsker dette lenger på grunn av de enorme dyre energi prisene som kreves for å holde noe slikt varmt. Det hele er nå over og ut, om du ikke har masse penger du kan kaste inn i dette uten hensyn til vedlikehold og oppvarming. Kjenner noen kammerater som har dette, men det koster mer en det smaker, og de har varmepumper som sørger for oppvarming av bassenget. Men selv med dette blir det kostbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:03 #5 Del Skrevet fredag kl 20:03 Pass på at plattingen din tåler belastningen, sånne basseng er tunge. Anonymkode: d2a8e...b23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet lørdag kl 07:43 #6 Del Skrevet lørdag kl 07:43 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har så lyst til å investere i et stort basseng til hagen, men er usikker på om det bare blir pes. Det er snakk om et som skal stå på en platting, og som kan tas bort om vinteren. Jeg vil ha et som er 3x5 meter og over 1 meter i dybde, så er ikke snakk om et plaskebasseng heller. Utover at man må tenke på sikkerheten ved å dekke det til når det ikke brukes, hva annet bør man tenke på? Fungerer det faktisk med rensing, varme og hva annet man burde ha? Noen som har erfaringer og kan komme med tips til type basseng og evt. tilbehør? Anonymkode: e99fe...731 Har basseng selv (nedgravet). Man bør ha noe over vannet når det ikke er i bruk, duk eller overbygg. Det reduserer behovet for rensing (både kjemisk og manuelt) og vedlikehold og det reduserer varmetapet. Jeg pleier å kjøre pumpe og dermed rensing hele tiden, men det er strengt tatt ikke nødvendig her for holde vannkvaliteten bra. Skal man varme opp vannet må pumpen gå. Generelt, jo varmere vannet blir dess mer påpasselig må man være med rensing og rett bruk av kjemikalier. Av utstyr du må ha er noe som kan rense bunnen. Det finnes roboter (dyrt) og koster (ikke dyrt). De siste kobles gjerne til pumpen og dermed filter med et lang slange så de fungerer som en støvsuger når man bruker den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:42 #7 Del Skrevet lørdag kl 20:42 Det er krav til sikring med gjerde på minimum 1,5 meter eller tildekking som er godkjent. Der vil altså ikke være godkjent å fjerne stigen og legge på et trekk. Bare så du er klar over det. Anonymkode: 86d73...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:42 #8 Del Skrevet lørdag kl 21:42 Vi har et 30 000L stålplatebasseng bygget inn i terrassen. Pumpa går på timer, så den starter om morgenen og slår seg av om kvelden, varmetapet er størst via slangene om natta. Vi har varmepumpe, men bruker den stort sett bare vår og høst for å forlenge sesongen. Vi har robot til rengjøring av bunn, så det er minimalt med jobb for oss, annet enn å lade den innimellom. Vi har saltvann, ikke klor, og har valgt et helautomatisk opplegg, så vi fyller bare på innimellom og så styrer anlegget resten. Anonymkode: ffe5e...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:32 #9 Del Skrevet søndag kl 19:32 Etter hva jeg har lest holder det med å dekke til bassenget med et tykt trekk som sitter godt for at det skal være lovlig. Ellers hører det ut som veldig mye jobb å ha et så stort basseng. Anonymkode: e99fe...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:44 #10 Del Skrevet i går, 07:44 Ang rensing, så anbefaler jeg saltvannsbasseng, da slipper du alt dette med kloring og ikke minst tørr klorhud. Saltvannsbasseng føles som å bade i rent vann inne i et badekar og du har ikke noe ekstra jobb. Vi har også robot som støvsuger bunnen om natten. Det siste er at du må ha varmepumpe, uten den blir ikke et slikt basseng brukt, det er grisekaldt uten. Vi har et basseng på 7x7 meter og varmpumpa holder en temperatur på 30 grader hele sommeren. Anonymkode: e2403...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 13:53 #11 Del Skrevet i går, 13:53 Husk at det bassenget vil veie over 15 tonn når det er fylt opp, så sørg for at plattingen det skal stå på er skikkelig forsterket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:13 #12 Del Skrevet i går, 16:13 De fleste jeg kjenner som har det angrer. Det er mer strev enn moro etter ekstasen etter at det er på plass. Vi hadde på hytta og det var jævla mye styr. Anonymkode: 3304b...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden Naboen har et basseng i hagen, på de to årene jeg har bodd her har det blitt brukt to ganger 😅 Anonymkode: a04ed...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden Liker du å invitere til grill party eller å ha barnebarn eller andre barn på besøk er basseng helt topp. Da finner man glede i andres glede når de bader i ditt eget basseng Anonymkode: 0d8d2...cfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden Har et basseng på 4,5x10 meter og da 48000 liter vann Varme med varmepumpe. Sjekker vannkvalitet en gang om dagen og har et enkelt regime for kontroll og justering av vann. ikke så mye jobb at det ikke er verdt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 23 timer siden #16 Del Skrevet 23 timer siden TomKrus skrev (På 4.4.2025 den 22.03): Har tenkt på det samme selv, har kuttet det ut. Fordi det koster alt for mye ! Et slikt basseng krever mye rensing, og det er dyrt nok i seg selv. Med dagens strømpriser vil det koste mye å holde en temperatur som gjør at du faktisk bruker det. Så tenkte jeg på at et lite basseng som er lettere å håndtere kunne være en mulighet ! Fakta er at de som monterer slikt har gått dundrende konkurs alle som en. Fordi ingen ønsker dette lenger på grunn av de enorme dyre energi prisene som kreves for å holde noe slikt varmt. Det hele er nå over og ut, om du ikke har masse penger du kan kaste inn i dette uten hensyn til vedlikehold og oppvarming. Kjenner noen kammerater som har dette, men det koster mer en det smaker, og de har varmepumper som sørger for oppvarming av bassenget. Men selv med dette blir det kostbart. Vel, vel. Vi har 39 grader i bassenget som er 4,5x10 meter. Koster oss ca 2500 i måneden i strøm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 23 timer siden #17 Del Skrevet 23 timer siden Ville heller hatt det innendørs. Da kan du svømme hele året og uvedkommende holder seg unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Del Skrevet 22 timer siden Takk for mange gode svar! Ser at det er like mange negative som positive, men sånn er det vel bare. Tanken er å ha bassenget på en vanlig platting som er lagt på bakken. Den er ikke forsterket mer enn normalen vil jeg tro. Vil et 3x5m. stort basseng knekke plankene liksom? Vekten er jo fordelt på 15kvm, så håper en normal platting vil holde? Hvor varmt bør man ha det i et slikt basseng? Prisene på strøm er jo lavere på sommeren og vi som bare har elektrisk varme har mye lavere strømregninger på sommeren. -TS Anonymkode: e99fe...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 21 timer siden #19 Del Skrevet 21 timer siden Hvorfor skal dere ha det så grunt som 1 meter? Min mening er et det bare er dypt nok for helt små barn. Større barn og voksne kan knapt svømme i det. Finnes plattingen allerede? Hvis ikke, hadde jeg heller satt bassenget på bakken og ikke oppå platting. https://www.monter.no/tips-og-inspirasjon/terrasse/hvor-mye-vekt-taler-terrassen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Del Skrevet 20 timer siden Illuminatum skrev (3 timer siden): Vel, vel. Vi har 39 grader i bassenget som er 4,5x10 meter. Koster oss ca 2500 i måneden i strøm. 2500 kroner er mer enn dobbelt så mye som hele strømregningen (inkludert nettleie og alt) for min 240 kvm enebolig i 9-10 av årets måneder 😂 Jeg tenker man skal være veeeldig glad i å bade, for å gidde å ha basseng. Ikke teller det positivt om man skal selge boligen heller, de fleste ser jo nesten bare jobb og kostnader med det. Anonymkode: b8bf9...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå