Durinur Skrevet 4. april #1 Skrevet 4. april Om du planlegger en tur til London eller andre byer i Storbritannia fremover er det viktig å være klar over at det nå har kommet innreisekrav til alle nordmenn som reiser dit. Du må søke om såkalt ESA før du kan komme inn, og blir avvist på flyplassen om det ikke er i orden! Det er heldigvis relativt enkelt å skaffe seg, men koster rundt 150 kr. Det er aktivt fra nå, så alle som skal til Storbritannia fremover trenger det. Mer info her https://reisekroken.no/slik-soker-du-om-innreisetillatelse-eta-til-storbritannia/ og her https://www.norway.no/en/uk/news-events/innreisetillatelse-til-storbritannia/. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april #2 Skrevet 5. april Noen som har reist de siste dagene og vet om det blir noe ekstra sjekk eller kø på flyplassen? Evt ved innsjekk på nett? Håper det ikke blir en haug med folk som må inn på appen i panikk på flyplassen i håp om å få ETA'en raskt nok. Anonymkode: 31b8d...ff7
AnonymBruker Skrevet 6. april #3 Skrevet 6. april Superenkelt å søke via app, det tok meg tre minutter og ble automatisk godkjent. Hørte rykter om at prisen skulle stige, så hvis det er noe som helt sjans for at man kunne finne på å ha lyst til å reise til Storbritannia så er det bare å søke først som sist. Anonymkode: de814...c17 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #4 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Superenkelt å søke via app, det tok meg tre minutter og ble automatisk godkjent. Hørte rykter om at prisen skulle stige, så hvis det er noe som helt sjans for at man kunne finne på å ha lyst til å reise til Storbritannia så er det bare å søke først som sist. Anonymkode: de814...c17 Uff ja, de øker fra 10 til hele 16 pund. Redd feriebudsjettet ryker da ja.. Nå varer denne tillatelsen bare to år, om ikke passet ditt går ut før det. Anonymkode: fb0f1...685 3
Nevian Skrevet 10. april #5 Skrevet 10. april Brukte også appen. Kjempelett. Et par enkle spørsmål, scanning av passet, ta et bilde, og det var vel det. Fikk godkjenningen etter ti minutter.
Durinur Skrevet 21. april Forfatter #6 Skrevet 21. april Jepp, det går som regel veldig fort med appen. Men lurt å planlegge litt i forveien selv om det går veldig raskt for de fleste. Er sykt kjipt om det ikke er i orden når man står på flyplassen der borte.
AnonymBruker Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april Durinur skrev (På 21.4.2025 den 9.43): Jepp, det går som regel veldig fort med appen. Men lurt å planlegge litt i forveien selv om det går veldig raskt for de fleste. Er sykt kjipt om det ikke er i orden når man står på flyplassen der borte. Man kommer ikke til flyplassen der borte om det ikke er i orden, de sjekker det ved gaten før avreise. I hvert fall skal de det, ellers risikerer flyselskapet bøter. Anonymkode: 31b8d...ff7
Durinur Skrevet 2. mai Forfatter #8 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 23.38): Man kommer ikke til flyplassen der borte om det ikke er i orden, de sjekker det ved gaten før avreise. I hvert fall skal de det, ellers risikerer flyselskapet bøter. Anonymkode: 31b8d...ff7 Det er godt da! Leste før at de "trua" med at du ble stoppa på flyplassen i England, og måtte betale tilbakturen selv om det ikke var i orden. Men dette er jo en mye bedre løsning for oss reisende, spesielt de som ikke helt følger med på alt de må.
AnonymBruker Skrevet 3. mai #9 Skrevet 3. mai Det skal visstnok være nok å ha søkt når man reiser. Men hva som da skjer hvis man mot formodning får avslag mens man er underveis, vet jeg ikke. Anonymkode: 31b8d...ff7
AnonymBruker Skrevet 4. mai #10 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 23.38): Man kommer ikke til flyplassen der borte om det ikke er i orden, de sjekker det ved gaten før avreise. I hvert fall skal de det, ellers risikerer flyselskapet bøter. Anonymkode: 31b8d...ff7 Kjipt å stå på flyplassen her hjemme også 😉 Anonymkode: e1ad1...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #11 Skrevet 4. mai Mal deg mørk og kom inn via gummibåt da slipper du å søke noe som helst Anonymkode: 7df69...a6f 5 1
Fant80 Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai Flere land driver med dette. Det koster riktignok ingenting,noe som jeg mener burde gjelde Storbritania også. Ser jo de fleste bare aksepterer dette som alt annet,men det er nå engang sån. Selve prosessen er enkel og grei.
AnonymBruker Skrevet 4. mai #13 Skrevet 4. mai Fant80 skrev (3 timer siden): Flere land driver med dette. Det koster riktignok ingenting,noe som jeg mener burde gjelde Storbritania også. Ser jo de fleste bare aksepterer dette som alt annet,men det er nå engang sån. Selve prosessen er enkel og grei. Jeg har en følelse av at Storbritannia først og fremst vil ha pengene, siden det er så lett å få godkjent søknaden. Men da hadde det vært bedre å bare innføre en turistskatt. Anonymkode: 31b8d...ff7 1
limniris Skrevet 12. juni #14 Skrevet 12. juni Jeg lagte kun merke til dette når min innsjekk online hos Norwegian i dag var sperret, fordi jeg trenger å "fremvise mer dokumentasjon" på flyplassen. Jeg reiste til England med SAS i mai og trengte aldri ETA - de sjekket ikke ved boarding og jeg sjekket inn online. Da spaserte jeg rett gjennom E-gate i London, null problem. Men nå fikk jeg "oh sh*t" moment og gjorde det raskt - den ble godkjent automatisk på 1min. Jeg tenkte at flyselskapene allerede innførte obligatorisk sjekk av ETA, i følge nettavisen: https://www.nettavisen.no/sport/nye-innreiseregler-til-storbritannia-nordmenn-kan-bli-nektet-adgang-pa-flyet/s/5-95-2366608 Men sannsynligvis ble det bare aktuelt nå til sommeren?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni Greit av land å kommunisere såpass tydelig at de ikke er særlig interessert i besøkende, synes jeg. Jeg vil jo uansett helst dra et sted de ønsker turister, ikke der de helst vil slippe besøkende. Så ja. Jeg tar hintet. Ikke fordi det er spesielt dyrt eller vanskelig, men fordi det er et tydelig signal. Anonymkode: d7e54...504 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Greit av land å kommunisere såpass tydelig at de ikke er særlig interessert i besøkende, synes jeg. Jeg vil jo uansett helst dra et sted de ønsker turister, ikke der de helst vil slippe besøkende. Så ja. Jeg tar hintet. Ikke fordi det er spesielt dyrt eller vanskelig, men fordi det er et tydelig signal. Anonymkode: d7e54...504 Det er illegale innvandrere som blir værende etter at de skulle reist ut igjen de vil til livs. Med ETA har de navn og antall på alle som reiser inn, og vet da hvor mange som skal reise ut igjen og hvem som ikke har gjort det. Regner med at man må føre opp hvilke datoer man planlegger å bli værende i Storbritannia når man fyller ut ETA søknaden, samme som med ESTA søknaden for innreise til USA? Anonymkode: e4bbf...ebc
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Greit av land å kommunisere såpass tydelig at de ikke er særlig interessert i besøkende, synes jeg. Jeg vil jo uansett helst dra et sted de ønsker turister, ikke der de helst vil slippe besøkende. Så ja. Jeg tar hintet. Ikke fordi det er spesielt dyrt eller vanskelig, men fordi det er et tydelig signal. Anonymkode: d7e54...504 Du holder deg unna alle land i hele verden som krever visum også da eller? Anonymkode: de814...c17 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du holder deg unna alle land i hele verden som krever visum også da eller? Anonymkode: de814...c17 Ja... hva er feil med det? Jeg har reist rundt mange steder og aldri søkt noe visum i forkant. Å betale en avgift ved innreise har jeg gjort (f.eks til Vietnam, Laos og Kambodsja) men det blir noe annet enn å kreve søknad på forhånd, synes jeg. Anonymkode: d7e54...504
AnonymBruker Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er illegale innvandrere som blir værende etter at de skulle reist ut igjen de vil til livs. Med ETA har de navn og antall på alle som reiser inn, og vet da hvor mange som skal reise ut igjen og hvem som ikke har gjort det. Regner med at man må føre opp hvilke datoer man planlegger å bli værende i Storbritannia når man fyller ut ETA søknaden, samme som med ESTA søknaden for innreise til USA? Anonymkode: e4bbf...ebc Siden passet blir skannet ved inn- og utreise burde de jo allerede ha den informasjonen. Mistenker at dette bare er en litt avansert måte å innkreve en turistavgift på. Første gang jeg reiste med ETA ba flyselskapet om å få se bekreftelsen på mail. De siste gangene har de bare sett litt strengt på deg og spurt har du ETA. Anonymkode: 31b8d...ff7
limniris Skrevet 15. juni #20 Skrevet 15. juni On 6/13/2025 at 5:08 PM, AnonymBruker said: Regner med at man må føre opp hvilke datoer man planlegger å bli værende i Storbritannia når man fyller ut ETA søknaden, samme som med ESTA søknaden for innreise til USA? Anonymkode: e4bbf...ebc Nei, man får bare en tillatelse for 2 år 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå