Gå til innhold

Hvordan snakker man med venner som har Trump som sitt idol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men hvis de hadde sagt at det var skadelig å fly på grunn av miljøet, så hadde det vært greit?

Anonymkode: 9476f...5cd

Selvsagt? Gidder du holde en samtale i gang med en som sier de kildesorterer fordi aliens bruker det som drivstoff til ufoene sine bare fordi kildesortering er bra for miljøet? Ikke alle gidder kaste bort tiden med å kommunisere med amøber.

Anonymkode: 1a735...814

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 20.00):

Jeg har to hyggelige venner som det siste året har blitt Trump tilhengere på sin hals, og vi er så langt fra hverandre når det gjelder amerikansk politikk at vi ikke kan snakke sammen om hvordan verden har blitt i det hele tatt!

Jeg blir så provosert at jeg har lyst til å spytte på de eller fike til de, men det kan jeg ikke.

Tips?

Anonymkode: 68199...6ce

Jeg har venner i fra begge leir:

En er bi, politisk engasjert og utdannet innenfor sosiale fag og er utrolig smart, forståelsesfull og engasjerende.

Andre spekulerer dypt i amerikansk økonomi, kultur og er høyt utdannet og tjener godt over en mill i årslønn. Stoler ikke på staten osv. Global oppvarming er ikke så straightforward osv. Han er ikke Maga, men forstår godt hvorfor folk gjør det.

Begge respekterer jeg godt, og begge respektere meg - og vi har dype politiske samtaler i ny og ne der vi utfordrer hverandres livssyn og politisk syn.

Vi er venner som går tilbake 12-13 år og har ingen problem med å ha ulik syn på politikken. Sammen så balanserer de godt "ytterpunktene" og skaper et fint sted for meg å eksistere politisk på. 

Å kutte en av dem ut av livet mitt ville bare ført til mentalt ekkokammer, et tapt vennskap, og tap av bredere forståelse av verden. 

Ta det for hva det er verdt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 9.16):

Jeg hadde også droppa. Livet er for kort til å ikke ha meningsfulle samtaler, og jeg gidder ikke snakke om bare tv, mat, ferier og biler, liksom.

Anonymkode: 64351...dca

Men å snakke med noen man er uenig med er jo det mest meningsfulle av alt!

Jeg savner av og til litt motstand. Alle jeg kjenner er enige i at Trump er en uintelligent liten fjernt av et menneske. Derfor snakker vi aldri om slikt, for det er ikke noe gøy når alle bare sitter å nikker. De beste diskusjonene er de hvor det er gnisninger.

Anonymkode: bed4a...9d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvis de hadde sagt at det var skadelig å fly på grunn av miljøet, så hadde det vært greit?

Anonymkode: 9476f...5cd

De mener at det ikke er skadelig å fly og at det er et miljøhysteri. Vi er blitt lurt/manipulert til å tro at jorden holder på å gå til grunne på grunn av forurensning-mener de.

ts

Anonymkode: 68199...6ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2025 den 16.06):

Jeg har et verdigrunnlag som tilsier at jeg har lite og ingen ting til felles med mennesker som mener at det er ok å holde en død kvinne kunstig i live fordi fosteret i magen hennes kanskje kan bli et levedyktig barn. Eller som synes det er en god idè å forby visse bøker. Eller å bygge ned forskning og utdanning, og styre tilgangen på informasjon om f.eks. kvinnehelse, seksuamitet og prevenjon. Eller forby  ordet "kvinne" fra forskning. Eller forby abort ved  graviditet som følge av.voldtekt.

Anonymkode: ae723...107

Helt greit det, da har jo du konkludert. Men indirekte så respekterer jo ikke du at folk kan ha andre meninger enn akkurat det du står for og mener, noe som du selvsagt kan få lov å mene.

Forresten Trump har ikke forbydd noen bøker. Trump administrasjonen har tatt en hel haug med bøker ut av det offentlige, noe som er helt legitimt å gjøre men han har ikke forbydd det. Det kan likevel fås tak i på privat bibliotek. Er jo en helt klar prioritering og retning politisk hva som skal få lov til å være frontet av det offentlige. Men forstår at det vekker reaksjoner. Du må huske på at ikke alle er så liberale i politikken at de ønsker individualismen velkommen. 

Anonymkode: 687cc...bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...