Gå til innhold

Hvordan snakker man med venner som har Trump som sitt idol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har to hyggelige venner som det siste året har blitt Trump tilhengere på sin hals, og vi er så langt fra hverandre når det gjelder amerikansk politikk at vi ikke kan snakke sammen om hvordan verden har blitt i det hele tatt!

Jeg blir så provosert at jeg har lyst til å spytte på de eller fike til de, men det kan jeg ikke.

Tips?

Anonymkode: 68199...6ce

Bestille time til psykolog er mitt råd, dine reaksjoner på dette er ikke normale ! Og ja sosialister tyr ofte til vold når de går tom for argumenter, det er en frukt av den ideologien du har.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg blir så provosert at jeg har lyst til å spytte på de eller fike til de, men det kan jeg ikke.

Du får lyst til å være voldelig fordi de snakker varmt om en fascist, som til syvende og sist kan komme til å bruke vold og antidemkratiske virkemidler for å oppnå sine mål?

Selv om du ikke mener dette bokstavelig, så er det noe tragikomisk over at du velger å uttrykke deg slik.

Det går an å være et hyggelig og godt menneske, selv om man støtter Trump sitt prosjekt. 

Endret av Kygos
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymphadora skrev (3 timer siden):

Det er nok vanskelig for deg å sette deg helt inn i problemstillingen til ts, om du ikke har noen egne politiske standpunkt. La oss ta et konkret eksempel. Trump og hans folk vil betydelig skrenke inn rettighetene for en del gruppe mennesker, bla.  transpersoner. Støtter man Trump, støtter man også opp om dette. Dette er verdier som er lang fra mine egne, og i min vennekrets er det flere som inngår i gruppene Trump ønsker å diskriminere. Jeg kan ikke være venner med noen som støtter opp om disse verdiene. 

Du blander også relasjoner her. Det er spørsmål til hvordan man skal takle venner som har blitt Trump-tilhengere. Selv om noen kollegaer også er venner, så er ikke alle kollegaer venner. De fleste klarer nok å ha vanlig jobbrelasjon til kollegaer som er Trump-tilhengere,  men det er kanskje ikke de man knytter vennskap til og henger med på fritiden. Du forstår forskjellen? 

Den der ovenifra og ned hersketeknikken der fortjener ikke annet enn en skumlesning fra meg, og ikke mer oppmerksomhet utover dette svaret 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flaut å lese de mange svarene fra folk som kutter ut venner for å ha andre meninger enn seg. Da har man ikke mye å fare med. 

Anonymkode: 3c19a...953

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er glad jeg ikke har så svart/hvitt syn på politikk og personer som mange har. Jeg klarer å se at Trump har både gode poenger men også dårlige sider. Jeg klarer å se positive sider med MDG men også negative.

Det må være trist å være så nedsyltet i egen fortreffelighet at man vil kutte ut folk med andre meninger. 

Anonymkode: 7dacd...5db

Er de du snakker med og er venner med sort/ hvitt da? 
Det er det som er problemet med NOEN trumpere. De ser ikke noe negativt, bare positivt, og de ser på han som slags messias som skal redde alle. Jeg har en amerikansk slektning som ber til gud for meg, for at jeg også skal se sannheten, at trump er det beste som har skjedd verden siden Jesus. Det stopper liksom litt opp. 

i norsk politikk ser jeg positive og negative sider med alle partier, og klarer og ha samtaler, også om politikk, med folk som stemmer helt annerledes enn meg. Noen trump entusiaster oppfører seg mer som sekt medlemmer enn politisk intersssete. 

Anonymkode: e4aa7...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde et lesbiskt vennepar som var så positive til innvandring fra Syria, når de kom i hopetall. Det var da vi burde tatt i mot en million av dem i følge enkelte dustepolitikere, og de rant inn over grensene. De var så go´hjerta og stilte opp og delte ut mat og klær til den gjengen som kom, og hvor ingen av dem ønsket den brukte dritten de fikk. Alle de som kom skulle jo ha merkeklær, og var det en ting de fleste av de hatet, så var det homoer. Så duste folk orker jeg ikke ha kontakt med, så da var det slutt på vennskapet for min del. Så kan de heller pleie vennskap med dem som vil kaste dem ut fra taket fordi de er lesbiske. 

Anonymkode: bbf3c...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke rettigheter snakker du om?

Anonymkode: 9476f...5cd

Eksempelvis retten til å stemme ved valg. Om SAVE act blir vedtatt og Trump får endret valgloven slik han ønsket, vil kvinner som tok mannens etternavn da de giftet seg, ikke lenger  ha stemmerett. 

Abortlovgivningen med gjennomføringen av den såkalte munnkurvregelen samt forbud mot å få utført abort i en annen delstat.

Forbud mot ordet "kvinne" i forskningsprosjekter.

......for å nevne noen eksempler.

Forklar som sagt gjerne på hvilken måte disse tingene er forenlig med et demokratisk styresett.

Anonymkode: ae723...107

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har to hyggelige venner som det siste året har blitt Trump tilhengere på sin hals, og vi er så langt fra hverandre når det gjelder amerikansk politikk at vi ikke kan snakke sammen om hvordan verden har blitt i det hele tatt!

Tips?

Anonymkode: 68199...6ce

Høres ut som du er problemet her. Om du ikke greier å takle at andre har andre meninger enn deg...men det er jo typisk de "tolerante" liberale på venstresiden da.

Anonymkode: 2e745...878

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er de du snakker med og er venner med sort/ hvitt da? 
Det er det som er problemet med NOEN trumpere. De ser ikke noe negativt, bare positivt, og de ser på han som slags messias som skal redde alle. Jeg har en amerikansk slektning som ber til gud for meg, for at jeg også skal se sannheten, at trump er det beste som har skjedd verden siden Jesus. Det stopper liksom litt opp. 

i norsk politikk ser jeg positive og negative sider med alle partier, og klarer og ha samtaler, også om politikk, med folk som stemmer helt annerledes enn meg. Noen trump entusiaster oppfører seg mer som sekt medlemmer enn politisk intersssete. 

De fleste jeg snakker med er oppegående, tolerante folk som ikke er svart/hvitt. Kjenner dog noen som er helt rabiat Trump-hater og mener han burde skytes. Kjenner ingen som er veldig Trump-fantaster, de fleste har et balansert syn på hva han gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disni skrev (6 timer siden):

At hun selv er godt plantet i AP, hva er kostnadsnivået her nå? Og klager på Trump……

lite reflektert vil jeg si…..

Skjønner,,,,,.

Bare et spørsmål ang kostnadsnivået vi har i Norge.  Kan det være en relasjon mellom det og et virus som lagde litt ablegøyer fra mars 2020? Og at vi driver en proxy krig mot Russland i Ukraina fra februar 2022? 

Kødda med deg, det er selvfølgelig Støre som har skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har venner og kjente av alle slag. Og mener frihandel er en av verdens verste forurensningskilder, så bare helt ypperlig å få en slutt på det. Drastisk redusert forbruk er det eneste som kan redde oss.

Anonymkode: ae872...fde

Så det står kun på flyutslipp, ikke andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste jeg snakker med er oppegående, tolerante folk som ikke er svart/hvitt. Kjenner dog noen som er helt rabiat Trump-hater og mener han burde skytes. Kjenner ingen som er veldig Trump-fantaster, de fleste har et balansert syn på hva han gjør. 

Nei, men da kjenner du ikke de noen av oss synes er vanskelig og omgås da. Jeg kjenner ingen som mener trump burde skytes, men de som mener det omgås du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (7 timer siden):

Grenser for holdninger man ikke skal akseptere bør gå på hat og voldsfremmende tankegods. Ikke hva slags politiske meninger vennene sine har. Og det er her den "supertolerante" venstresiden feiler så totalt. Dere fryser folk ut fordi de støtter et politiskstyre dere er grovt uenige i.

Istede for å lese VG's overskrifter og blindt tro på det du leser, så sett deg godt inn i hva som virkelig skjedde! Se Trump's taler i sin helhet. Få kontekst så ser du raskt løgnene media fabrikerer. Se klippene hvor han møter vanlig amerikanere og hvor god han er mot de som har det vanskelig. Trump er en beinhard forretningsmann og dette må nå våre veike vestlige ledere få svi for, etter å ha vært blodigler på USA's rygg i 30 år! Pga veike amerikanske ledere, har mye av amerikansk industri flagget ut til Kina og Mexico. Det vil tollsatsene endre på. Og Trump er i sin fulle rett til å sørge for amerikansk økonomi, så bør Europa velge seg ledere som sørger forvekst i sine respektive land.

Hater Trump kvinner og homofile? Er det disse holdningene dere ikke tåler? Se hvem han har ansatt i staben sin! En rekke kvinner og flere homofile i fremtredene stillinger. Men fordi han forbyr transemenn i kvinnesport og jobber imot woke lovverk, så tolkes han som en trussel mot LGBTQ miljøet, noe media hjernevasker folk med. Det er ren løgn! Din plikt som menneske, partner og venn, er å søke sannheten. Så kan du imøtekomme andres meninger med sannheten. Da er det ikke vanskelig å ha venner med andre politiske meninger.

Jeg har aldri skrevet at jeg på generelt grunnlag har vanskelig for å være venner med folk med andre politiske meninger ,og har jeg heller ikke noe problem med. Det spørs helt på hva meningene angår. Jeg ville synes det er vanskelig å være venn med de som deler samme verdigrunnlag som Trump, altså gjelder det enkelte politiske og noe ikke- så politiske meninger. Du skal jobbe ekstremt hardt for å finne argumenter som endrer den meningen, så du kan spare deg for den tiden.

Jeg er veldig engasjert i saker jeg føler sterkt for, og skulle jeg hatt en venn som er like engasjert, men i Trump-land, ville vi mest sannsynlig endt opp i opphetede diskusjoner og krangler til stadighet. På samme måte som på dette forumet. Det ville jo ikke vært noe hyggelig vennskap for noen av oss. Alle kan ikke være gode venner,  sånn er det bare.  Det er jo egentlig helt naturlig at to personer som har vidt ulike meninger om noe som er viktig for de, ikke nødvendigvis blir det. Er det så ille å si? 

I ts sin situasjon, hvor det er en person som hun må omgås fra tid til annen, så må man bare bite tennene sammen og stå i det. Men hun behøver på en måte ikke be personen over på vin hver helg heller , hvis det gir mening. 

(Og så er vi nok litt uenige om hvem av oss som er hjernevasket. Beklager, kunne ikke dy meg). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kygos skrev (8 timer siden):

Du får lyst til å være voldelig fordi de snakker varmt om en fascist, som til syvende og sist kan komme til å bruke vold og antidemkratiske virkemidler for å oppnå sine mål?

Selv om du ikke mener dette bokstavelig, så er det noe tragikomisk over at du velger å utrykke deg slik.

Det går an å være hyggelig og godt menneske, selv om man støtter Trump sitt prosjekt. 

Helt klart, jeg diskuterer med mange som er uenige med meg. Trump er ille til tider, men har også mange gode poenger. Og mye må man ta med mange doser humor også. Bli så hatsk at man gir opp venner ? Begynner å føle hat ? Da er man ille ute å kjøre og har noen brister i karakteren som ikke er bra. Men det kjennetegner jo denne woke tiden vi er inne i. Det er helt for jævlig hele greien. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (8 timer siden):

Og ja sosialister tyr ofte til vold når de går tom for argumenter, det er en frukt av den ideologien du har.

De som ikke støtter trump er sosialister? LOL! Snakk om å mangle dybdesyn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (2 minutter siden):

De som ikke støtter trump er sosialister? LOL! Snakk om å mangle dybdesyn. 

Du kan jo ikke lese en gang, jeg oppfatter vedkommende som en blod sosialist på grunna av reaksjonene hans, mange som ikke støtter Trump i et og alt som ikke er sosialister. Blant annet meg. Men jeg driver ikke vekk venner, familie og andre som eventuelt skulle like noe ved Trump. Det er ekstremt, det er idioti og ja søk for helvete opp en psykolog før noe annet går veldig galt i livene til slike personer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, men da kjenner du ikke de noen av oss synes er vanskelig og omgås da. Jeg kjenner ingen som mener trump burde skytes, men de som mener det omgås du? 

Ja, det er jo det jeg skriver. De er småbarnsmødre og høyt utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 minutter siden):

Du kan jo ikke lese en gang, jeg oppfatter vedkommende som en blod sosialist på grunna av reaksjonene hans, mange som ikke støtter Trump i et og alt som ikke er sosialister. Blant annet meg. Men jeg driver ikke vekk venner, familie og andre som eventuelt skulle like noe ved Trump. Det er ekstremt, det er idioti og ja søk for helvete opp en psykolog før noe annet går veldig galt i livene til slike personer. 

Jeg har vondt for å tro at personer som bruker uttrykk som "blod sosialist" driver vekk familie som støtter trump ja. Det er vel andre ting som drives vekk der i gården.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skremmende hvordan woke kulturen har påvirket samfunnet. Det er ikke lenger rom for andre meninger enn det som er politisk korrekt…

Anonymkode: d91fe...b20

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du så dum at du tror Trump har løsningen, da har jeg ikke noe annet å snakke med deg om heller. Har heldigvis ikke dumme venner. Og møter aldri en nordmann, eller utlending på reise heller, som støtter Trump. 

Anonymkode: c39fe...0ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...