Gå til innhold

Hvordan snakker man med venner som har Trump som sitt idol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her mistet gubben bestekompisen sin til Trump. 

Han fikk beskjeden fra kompisen sin att "jeg gidder faktisk ikke snakke med folk som er imot Trump" 

Jaja tenkte gubben, da får vi slutte å snakkes da. 

Anonymkode: fbd2e...bda

Trist. Noen bruker all sin tid på nett, TikTok og andre sosiale medier, og mange blir ekstreme i holdningene sine dessverre. Maga kræsjer hele verden om dagen og allikevel er folk blodfans.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette stemmer ikke. Man kan selvsagt støtte en politiker/et parti uten å være enig i absolutt alt denne politikeren eller dette partiet gjør og sier.

Anonymkode: 9476f...5cd

Joda, men hvis partiet står for enkelte saker som er så uforenlige med egne grunnverdier, der går grensen for meg. Det behøver ikke å gjøre det for deg, men for meg gjør det det.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (5 minutter siden):

Økte priser på varer, børsene krasjer, handelskrig, utsatt rentekutt, sannsynligvis renteøkning, trussel med annektering av allierte stater. Jeg håper han tar seg en pause fra all beskyttingen snart. 

Her kan du lese et annet perspektiv (hvis du er interessert da, tviler);

https://www.nettavisen.no/okonomi/norsk-sjefokonom-forsvarer-trumps-toll-tiltak/s/5-95-2366688

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (4 minutter siden):

Økte priser på varer, børsene krasjer, handelskrig, utsatt rentekutt, sannsynligvis renteøkning, trussel med annektering av allierte stater. Jeg håper han tar seg en pause fra all beskyttingen snart. 

Det som er trist er at du ikke klarer å se lengre tilbake……Hvem er årsaken til dette? Og hvem fikser?

Klarer du ikke det så vil du selvfølgelig slite, og ha sånne meninger du har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt komisk at de som er så rystet over Trump sine toll-tiltak også er de som varmest forsvarer norsk toll i 400%-klassen.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nymphadora skrev (3 minutter siden):

Joda, men hvis partiet står for enkelte saker som er så uforenlige med egne grunnverdier, der går grensen for meg. Det behøver ikke å gjøre det for deg, men for meg gjør det det.  

Ja, du tenker på sånne SV-folk? SV som sendte gratulasjons-telegram til Chavez? Nei, jeg tilskriver det uvitenhet faktisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disni skrev (8 minutter siden):

Kan du utdype om det han gjør mot transpersoner feks? Så kan vi finne ut hvor ille det er….

Utfordringen med deg og dine er at de vil gjerne forbli i sitt ekko kammer og ikke lære eller argumentere. 

For meg så virker du som en hykler…..

"Så skal vi finne ut hvor ille det er". Hva mener du egentlig med dette? All inskrenking av noens rettigheter på bakgrunn av deres legning bør være ille nok. Han forsøkte blant annet å blokkere transpersoner fra å kunne tjenestegjøre i militæret.

At du mener jeg er hyklersk, bryr jeg meg svært lite om 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde faset dem ut, akkurat som jeg hadde gjort om jeg hadde hadde hatt venner som ble med i ISIS. Å ha venner som syns trusler, tvang og bølling er en ok kommunikasjonsform utgår. 
Hva som er folks politiske retning bryr jeg meg ikke så mye om, men Trump er en forferdelig person som etterlater haugevis med offer der han går. For meg er han og hans folk like uspiselig som enhver fundamentalist. 

Anonymkode: 92082...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du tenker på sånne SV-folk? SV som sendte gratulasjons-telegram til Chavez? Nei, jeg tilskriver det uvitenhet faktisk.

Uvitenhet er å tenke at du kan bestemme hvilke grenser eller kriterier andre setter for hvem de vil være venner med. Og jeg understreker å være venn med. Jeg kan fint omgås Trump-tilhengere om jeg må, og behandle de på en helt vanlig og respektabel måte, men noen bestevenn med de, blir jeg nok aldri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nymphadora skrev (5 minutter siden):

"Så skal vi finne ut hvor ille det er". Hva mener du egentlig med dette? All inskrenking av noens rettigheter på bakgrunn av deres legning bør være ille nok. Han forsøkte blant annet å blokkere transpersoner fra å kunne tjenestegjøre i militæret.

Mange (inkludert deg?) aner ikke hvor langt mange ting har gått i USA, og derfor kan de ikke forstå at noen støtter Trump. Mange av de «rettighetene» som han ønsker å innskrenke ville vært helt utenkelig i Norge, for eksempel kan barn få såkalt «kjønnsbekreftende kirurgi» helt ned i 10-års alder.

Mange forstår heller ikke at USA er en føderasjon av stater med veldig ulike lover på mange områder.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymphadora skrev (7 minutter siden):

Ja, mener det jeg skrev. Kan du komme med konkretisere? 

Hvilke rettigheter er innskrenket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nymphadora skrev (1 minutt siden):

Uvitenhet er å tenke at du kan bestemme hvilke grenser eller kriterier andre setter for hvem de vil være venner med. Og jeg understreker å være venn med. Jeg kan fint omgås Trump-tilhengere om jeg må, og behandle de på en helt vanlig og respektabel måte, men noen bestevenn med de, blir jeg nok aldri. 

Dette ga ingen mening. Har jeg nektet deg å bestemme hvem du vil være venner med? Det jeg sier er at de antakelig ikke var ordentlige venner i utgangspunktet hvis sånne ting får deg til å kutte dem ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disni skrev (1 minutt siden):

Ja, mener det jeg skrev. Kan du komme med konkretisere? 

Hvilke rettigheter er innskrenket?

Nå gjør du deg til. Trump forsøkte å innskrenke rettighetene transpersoner har til å tjenestegjøre i militæret. De ble ikke innskrenket fordi det ble blokkert igjen av en dommer, men det endrer ikke faktumet at Trump forsøkte.

Vi kommer uansett aldri til å bli enige, så med det takker jeg for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymphadora skrev (1 minutt siden):

Nå gjør du deg til. Trump forsøkte å innskrenke rettighetene transpersoner har til å tjenestegjøre i militæret. De ble ikke innskrenket fordi det ble blokkert igjen av en dommer, men det endrer ikke faktumet at Trump forsøkte.

Vi kommer uansett aldri til å bli enige, så med det takker jeg for meg. 

Typisk, klarer ikke å argumentere og finne bevis for påstander.

»jeg takker for meg»🙃🙃🙃🙃

Kunnskapsløsheten eksponeres lett……

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette ga ingen mening. Har jeg nektet deg å bestemme hvem du vil være venner med? Det jeg sier er at de antakelig ikke var ordentlige venner i utgangspunktet hvis sånne ting får deg til å kutte dem ut.

Nå har dette scenariet aldri utspillet seg i mitt faktiske liv, men jeg er uenig med deg.  Selvfølgelig er det mulig at gode venner faller fra hverandre om tingene man har til felles faller fra hverandre. Verdier er for min del et viktig felles grunnlag for et vennskap. 

Men for å ta et veldig ekstremt eksempel. Om min aller beste venn tok en helomvending og brått ble hardbanka nazist, så de det faktisk likegyldig hvor gode venner vi en gang har vært. Da er det farvel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg verken støtter eller hater Trump, men jeg synes sistnevnte gruppe er mye mer utbredt - og mye mindre spennende å diskutere med.

For det som interesserer meg er å se på hvorfor han gjør som han gjør og hva det kan bety for oss og resten av verden. Da er Trump-haterne (som ofte er lite informerte) de aller minst interessante. Å bare sitte og gjenta i kor hvor forferdelig han er skjønner jeg ærlig talt ikke at folk gidder.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som lovpriser dusten Trump 🤣..

Jeg hadde kun himla med øya, ristet på hodet og gått og kjøpt meg en softa-is.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har to hyggelige venner som det siste året har blitt Trump tilhengere på sin hals, og vi er så langt fra hverandre når det gjelder amerikansk politikk at vi ikke kan snakke sammen om hvordan verden har blitt i det hele tatt!

Jeg blir så provosert at jeg har lyst til å spytte på de eller fike til de, men det kan jeg ikke.

Tips?

Anonymkode: 68199...6ce

La være å prate om politikk,særlig amerikansk.

Anonymkode: 5f7c3...eec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La være å prate om politikk,særlig amerikansk.

Anonymkode: 5f7c3...eec

Ja, hva tror du skjer da? Det er noe som heter konflikt utsatt er konflikt multiplisert……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...