Gå til innhold

Hvordan snakker man med venner som har Trump som sitt idol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to hyggelige venner som det siste året har blitt Trump tilhengere på sin hals, og vi er så langt fra hverandre når det gjelder amerikansk politikk at vi ikke kan snakke sammen om hvordan verden har blitt i det hele tatt!

Jeg blir så provosert at jeg har lyst til å spytte på de eller fike til de, men det kan jeg ikke.

Tips?

Anonymkode: 68199...6ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der går grensen for meg. Og tydeligvis for deg og, så kanskje ta en pause fra disse vennene? 

Anonymkode: e4aa7...4c6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk jeg hadde trekt meg unna.

Anonymkode: e4db6...12e

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle temaer trengs å snakke om med alle venner. La det ligge. Helt innenfor å si at: «dette blir vi ikke enige om så kan vi ikke snakke om noe annet?» også legge den dø.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har to hyggelige venner som det siste året har blitt Trump tilhengere på sin hals, og vi er så langt fra hverandre når det gjelder amerikansk politikk at vi ikke kan snakke sammen om hvordan verden har blitt i det hele tatt!

Jeg blir så provosert at jeg har lyst til å spytte på de eller fike til de, men det kan jeg ikke.

Tips?

De er ikke hyggelige lenger når de slikker Trump sine nuts og sikkert Carl Ivar sine også (FrP). Så du avslutter bare disse vennskapene. Jeg har gjort det samme for flere år siden allerede. Samme problematikk. Trump og FrP.  Og da var det over og ut. Noe av det viktigste vi diskuterte ofte var nettopp politikk på alle nivåer, helt fra vi ble kjent. På daværende tidspunktet var vi på samme side, men så flippa det for han andre etter noen år.  

Vi har ikke noe å gjøre med hverandre, og jeg kjenner selv at stressnivået mitt er mye mindre når jeg vet at jeg er med folk som har sånn ca samme verdier som meg. 

Det er faktisk total waste of time å prøve å få til noe som helst nær vennskap med folk som er helt motsatt av deg politisk sett. 

Avslutt disse "vennskapene". Livet er for kort til å gidde å se på og høre på Trumpistisk søppel. 

Anonymkode: bac67...727

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke greid å prate med dem om politikk. Knapt overhode.

Anonymkode: fea25...cfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever selv at det er vanskelig. Hadde en kollega før som var en vanlig person, nå er han så pro Donald at det går ikke å snakke med han mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å slutte å mase om politikk?

Selv har jeg boikotter alle som gnåler om politikk og konspirasjonsteorier.

Anonymkode: d5c5f...3a4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å holde seg unna utenrikspolitikk som samtaleemne?  Finnes mye annet interessant å snakke om. 🤭

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips?

Du kutter de ut. Hvem vil ha fascister som venner?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om alt annet enn Trump. Nekter de å snakke om annet ville nok jeg også trukket meg unna. Det samme gjelder forsåvidt enten de har oppheng på Frp eller Rødt. Ensporede mennesker er kjedelige. 

Anonymkode: 4b5e0...747

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips?

Politikk og religion diskuterer man ikke med sine venner, det blir det uvennskap av. 
Så la temaet ligge og gi beskjed om at dere har ulikt ståsted og ikke ønsker å snakke om temaet, om den andre bringer temaet på banen. 

Anonymkode: 7fbed...aa1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slite med en slik på jobb, og er dermed nødt til å forholde meg til ham. Han elsker å snakke om politikk rundt lunsjbordet - så langt til høyre man kommer selvsagt, typ Konservativt eller Norgesdemokratene. I tillegg har han en fraværende evne til å fange opp at vi andre egentlig ikke er så interessert i å prate politikk. Til slutt går han rundt med en Trump-kopp bare for å provosere med vilje. Jeg opplever bare at han forurenser arbeidsplassen min.

Anonymkode: e9914...21f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man behandler dem med respekt, så klart. Vi har demokrati og ytringsfrihet, personlig synes jeg det er viktig å ikke havne i et ekkokammer hvor alle er enige.

Anonymkode: f0c02...a37

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende reaksjoner her inne. Å kutte folk ut grunnet ulikt syn på ting. Skal ikke vi lære barna våre om toleranse, og være et godt eksempel? Vil vi bare omgås mennesker som er like oss selv? Trenger vi et ekkokammer? Utvikling kommer av å få våre meninger og holdninger testet.

Jeg har selv venner som har ulikt syn enn meg. Og vi snakker om det mye. De som er helt overbevist og oppfører seg som nyfrelste med svar på alt og vil dytte sine meninger i halsen på en - styrer jeg unna.

Men jeg har hatt spennende samtaler med de som mener motsatt så lenge begge møtes i samtalen med respekt og nysgjerrighet - ikke en kamp som må vinnes. De som totalt har endret holdning f eks. Hvorfor har de det? Hva er viktig for de og hvorfor?

Personlig elsker jeg å få mine meninger testet, for utvikling og bevisstgjøring. Kanskje jeg endrer perspektiv også?

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner og kjente av alle slag. Og mener frihandel er en av verdens verste forurensningskilder, så bare helt ypperlig å få en slutt på det. Drastisk redusert forbruk er det eneste som kan redde oss.

Anonymkode: ae872...fde

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...