AnonymBruker Skrevet 4. april #1 Del Skrevet 4. april Det slås stort opp i media og jeg lurer på hvor mange fødsler i året som foregår på denne måten. Noe annet jeg begynte å tenke på er hvorfor ingen nevner hvor utrygt det er å føde i distriktene i landet vårt. Mange sommerstengte fødestuer og barn som blir født i en veigrøft. Er ikke det like farlig. Jeg er ikke for ussisterte hjemmefødsler altså, men verdt en debatt. Anonymkode: b71bd...678 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #2 Del Skrevet 4. april Det er veldig mange som snakker om å føde i distriktene. Det er uassistert fødsel som nå er i media, men medietrykket er sterkt i perioder på det andre du beskriver. Anonymkode: 48557...1eb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 4. april #3 Del Skrevet 4. april Selv fødslene som skjer i en veigrøft er ikke uassistert, men i en ambulanse. Om du går i fødsel ute i distriktene ringer man ambulanse. Det er ca 100 fødsler i året som skjer på vei til sykehuset/uplanlagt hjemme. medieoppslagene nå handler om de som planlegger fødsel hjemme uten jordmor etc. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #4 Del Skrevet 4. april Tror jeg leste at det er 4-5 uassisterte hjemmefødsler i året (planlagte) i Norge jeg. De to siste årene har det vært 280 hjemmefødsler med jordmødre. 400-500 i året fødes uplanlagt utenfor institusjon, i taxi, ambulanse, privatbil, hjemme. Anonymkode: 03614...fbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #5 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det slås stort opp i media og jeg lurer på hvor mange fødsler i året som foregår på denne måten. Noe annet jeg begynte å tenke på er hvorfor ingen nevner hvor utrygt det er å føde i distriktene i landet vårt. Mange sommerstengte fødestuer og barn som blir født i en veigrøft. Er ikke det like farlig. Jeg er ikke for ussisterte hjemmefødsler altså, men verdt en debatt. Anonymkode: b71bd...678 De har følgetjeneste med jordmor ute i distriktene. Anonymkode: 8e2f6...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 4. april #6 Del Skrevet 4. april Anim92 skrev (39 minutter siden): Selv fødslene som skjer i en veigrøft er ikke uassistert, men i en ambulanse. Om du går i fødsel ute i distriktene ringer man ambulanse. Det er ca 100 fødsler i året som skjer på vei til sykehuset/uplanlagt hjemme. medieoppslagene nå handler om de som planlegger fødsel hjemme uten jordmor etc. Det er jo mange som føder lenge før en ambulanse er fremme. Hvis uassistert hjemmefødsel blir forbudt risikerer man jo å bli siktet for lovbrudd hvis man er så uheldig å føde hjemme. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. april #7 Del Skrevet 4. april NoaideBiehtar skrev (5 minutter siden): Det er jo mange som føder lenge før en ambulanse er fremme. Hvis uassistert hjemmefødsel blir forbudt risikerer man jo å bli siktet for lovbrudd hvis man er så uheldig å føde hjemme. Enig. Hvis noen er så dumme at de vil føde uassistert hjemme, så sett i gang. Darwin-award og alt det der. Kan ikke klage om noe går galt da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #8 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det slås stort opp i media og jeg lurer på hvor mange fødsler i året som foregår på denne måten. Noe annet jeg begynte å tenke på er hvorfor ingen nevner hvor utrygt det er å føde i distriktene i landet vårt. Mange sommerstengte fødestuer og barn som blir født i en veigrøft. Er ikke det like farlig. Jeg er ikke for ussisterte hjemmefødsler altså, men verdt en debatt. Anonymkode: b71bd...678 Disse tankene er du ikke alene om. Barn har blitt født og blir født 24/7, både med og uten jordmor m.fl. Verden rundt. Som regel går det bram, men det er i de tilfellene det ikke går bra, at kvinnen angrer på beslutningen. Men det andre ytterpunktet er det viktige du nevner, lang reisevei og barn som blir født mellom hjem og føden. Eller der det er styrt fødsel, og man aldri kommer seg ut av døra før barnet er ute av livmora. Anonymkode: 04cb4...009 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #9 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De har følgetjeneste med jordmor ute i distriktene. Anonymkode: 8e2f6...3ed De stedene som har jordmor, ja... Her jeg bor er nærmeste jordmor nesten en time unna med bil, men du kan jo ha så mye flaks at fødselen starter den dagen annenhver uke hun er her i bygda. Nærmeste ambulanse er ca 30 minutter unna. Det er 1,5 timer til sykehus (på sommerføre, legg til 30-45 minutter om vinteren). Jeg fatter ikke at folk her tør å bli gravide. Anonymkode: b208a...6f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #10 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): De har følgetjeneste med jordmor ute i distriktene. Anonymkode: 8e2f6...3ed Det er langt fra alle steder. Det er heller ikke noe ukjent fenomen at barnet er født før både jordmor og ambulanse er på plass. I distriktet kan reiseveien være lang, været og føret skape trøbbel for fremkommeligheten, enten det er fødekvinner, brannvesenet eller politiet som skal frem i hasteoppdrag. Anonymkode: 04cb4...009 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 4. april #11 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (34 minutter siden): De har følgetjeneste med jordmor ute i distriktene. Anonymkode: 8e2f6...3ed Eh, unnskyld at jeg får lyst til å le. 🤨 Jordmor? I distriktene? Hva i all verden hjelper det når jordmor har minst like lang reisevei som man har til sykehuset?? Og i føde-høysesongen er det jo knapt nok jordmødre å finne i dette landet, da stenges jo fødestuer for sommeren og folk har ferie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 4. april #12 Del Skrevet 4. april En uassistert hjemmefødsel i et sentralt strøk kan være tryggere enn å være gravid i et distrikt med dårlig tilgang på hjelp ja. Og det å hisse seg opp over 4-5 uassisterte hjemmefødsler i året blir jo helt latterlig. Dette handler kun om kontroll. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Del Skrevet 4. april Anim92 skrev (55 minutter siden): Selv fødslene som skjer i en veigrøft er ikke uassistert, men i en ambulanse. Om du går i fødsel ute i distriktene ringer man ambulanse. Det er ca 100 fødsler i året som skjer på vei til sykehuset/uplanlagt hjemme. medieoppslagene nå handler om de som planlegger fødsel hjemme uten jordmor etc. joda, vi kan ringe ambulanse - men vi har bare én bil fordelt på 15 tusen+ innbyggere, og den er stasjonert en time unna oss Så sjansen er stor for at den er opptatt/ikke rekker frem. Vi har også tre timer reisevei til sykehus, så hvis ambulansen er på vei dit allerede kan det ta 6 timer før noen ambulanse kan treffe meg. Følgejordmor har vi ikke for kommunen klarer ikke å fylle stillingen. Så her forenkler du fakta noe voldsomt! Jeg skjønner heller ikke at uassisterte fødsler høres særlig fornuftig ut altså, men denne pågående debatten nå om hvor livsfarlig det er - samsvarer jo ikke helt med det stadig nedbyggende fødetilbudet. De legger ned over en lav sko samtidig som uassisterte hjemmefødsler er liiivsfarlig. Logisk much? Eller er tanken at vi i distriktene bare kan dø, det er ikke så farlig liksom? 🤔 Anonymkode: d89d9...383 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Del Skrevet 4. april Jeg har sett flere trekke opp samme problemstilling til sammenligning. Og poenget er vel frivillig vs. ufrivillig uassistert fødsel. Frivillig uassistert er dumskap som må tas tak i med folkeopplysning og kanskje forbud. Av hensyn til barnets helse. Ufrivillig uassistert handler om beredskap, ressurser og landets geografi. Sålenge folk bor spredt på småplasser, så vil de ikke ha fødestue nært. Da må man ha andre alternativer. Om det er helikopter som går så lenge været tillater, eller mødrehjem rett ved sykehus de siste 2-3 ukene før fødsel. Men en plan må jo finnes. Anonymkode: ab3b7...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 4. april #15 Del Skrevet 4. april (endret) Her er den videoen jeg lette etter for den andre tråden, denne fødselen er helt rå! Hun står og holder seg i en dørkarm, mens mannen kun filmer, og tar imot barnet selv. Man kan også finne en sladdet versjon av den, men jeg valgte den hun har delt på sin egen kanal. Ser ut som hun har født 9 barn nå, og de fleste uassistert hjemme. Endret 4. april av Maia70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 4. april #16 Del Skrevet 4. april Bacteria skrev (28 minutter siden): Enig. Hvis noen er så dumme at de vil føde uassistert hjemme, så sett i gang. Darwin-award og alt det der. Kan ikke klage om noe går galt da. Enig . Hørte nylig en diskusjon om dette. Det er så mye snakk om hvordan man skal spise , trene og være under svangerskapet . Også mange debatter om nærhet, kos , amming og ernæring . Men når det kommer til det viktigste og mest risikofylte ved et svangerskap / barn : selve fødselen , da skal man gå hundre år bakover i tid og føde hjemme . Ren galskap 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. april #17 Del Skrevet 4. april Det er for mye romantisering rundt «det naturlige» ved fødsel. Ja, fødsel er naturlig, men dessverre nær sagt er naturen også så brutal at den «kalkulerer» med at en viss prosent av mor og barn stryker med under fødsler. I fjor måtte jeg rydde opp i etterspillet etter en rådyrfødsel på tomta her som ikke gikk bra. Hos oss mennesker er dette enda verre, da menneskefødsel er en finstemt balanse mellom et relativt smalt bekken (for at vi skal kunne gå oppreist) og et stort hode hos barnet (pga relativt stor hjerne). Dette er så finstemt på marginer at det ikke alltid går bra uten medisinsk assistanse. Nå kan man selvsagt si at ok, slik er naturen og vi ved å la damer seile sin egen sjø får luket ut de som ikke er «fødemaskiner». Men dette er enda mer brutalt, for ikke å si uetisk og assosieres med ideologier vi ikke ønsker å nærme oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 4. april #18 Del Skrevet 4. april NoaideBiehtar skrev (55 minutter siden): Det er jo mange som føder lenge før en ambulanse er fremme. Hvis uassistert hjemmefødsel blir forbudt risikerer man jo å bli siktet for lovbrudd hvis man er så uheldig å føde hjemme. Jeg tror nok man klarer å skille på en fødende kvinne som ikke rakk ambulansen og en som planla uassistert hjemmefødsel altså. Forøvrig vil jeg ikke at terskelen for å kontakte helse skal bli enda høyere ved å forby uassistert hjemmefødsler heller. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4. april #19 Del Skrevet 4. april Bacteria skrev (48 minutter siden): Enig. Hvis noen er så dumme at de vil føde uassistert hjemme, så sett i gang. Darwin-award og alt det der. Kan ikke klage om noe går galt da. Jeg kunne vært enig, hvis det bare var sin egen liv og helse mor valgte å risikere, men det er tross alt et barn også med i bildet her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #20 Del Skrevet 4. april Bacteria skrev (49 minutter siden): Enig. Hvis noen er så dumme at de vil føde uassistert hjemme, så sett i gang. Darwin-award og alt det der. Kan ikke klage om noe går galt da. Tragisk for barnet som potensielt ender opp med alvorlig hjerneskade og ikke kan ha et verdig liv pga fødselsskade. Synes det bør forbys. Anonymkode: 14ba5...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå