Gå til innhold

Når kommer trygda

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ingen banker er åpne i påsken, så man kan fort måtte vente til den 22. pga alle helligdagene.

Hva trenger man penger til når alle butikkene likevel er stengt?

Anonymkode: d4619...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen banker er åpne i påsken, så man kan fort måtte vente til den 22. pga alle helligdagene.

Foodora og Wolt. Samt puben.

Anonymkode: ee3ec...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis man har regninger som forfaller den 20 så må jo de betales før påsken? Nei, butikkene er ikke stengt påskeaften. Selvsagt får man pengene før påske. 

Anonymkode: 19e35...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står på nav sine sider at den skal være på konto innen 16.04. 

Anonymkode: da264...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venn av meg som jobber i nav fortalte at de gjør utbetalingene på fredagen (11.) pga de fleste ansatte tar påskeferie etterpå ☺️

Anonymkode: 59fb4...9cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det skjer aldri. Den kommer ofte før, aldri etter 20.

Anonymkode: ffd90...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 20.25):

Jada, og det har jeg gjort når det er nødvendig, men det er 30% egenandel. Hvis en normalavling skulle gitt meg 1 million i inntekt, får jeg ikke erstatning før inntekten faller under 700 000. Altså taper jeg 300 000 kroner, minst, selv om jeg får avlingsskadeerstatning.

Min gårdsdrift selger avlinger for drøyt 5 mill i året. Hvis alt går galt og avlingene svikter helt, noe som har skjedd, taper jeg minst 30% av 5 mill, det vil si at jeg taper minst 1,5 mill det året selv om jeg får avlingsskadeerstatning. 

Man skal være optimist for å være bonde her i landet, for å si det sånn. Det er stor risiko for å tape veldig mye. Burde kanskje heller hatt en vanlig jobb. Folk virker jo ikke særlig takknemlige for å ha oss bønder, heller. Det er i hvert fall stadig et jækla spetakkel om alle subidiene bøndene får. Subsidier som er livsnødvendige for de fleste bønder som uten subsidier ville gått med underskudd selv i gode år. Uten subsidier er det kroken på døra for nesten all norsk mat.

Anonymkode: baebe...f5e

Jon? 

Anonymkode: 61ee4...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Venn av meg som jobber i nav fortalte at de gjør utbetalingene på fredagen (11.) pga de fleste ansatte tar påskeferie etterpå ☺️

Anonymkode: 59fb4...9cc

Sikkert tull. 

Anonymkode: 01451...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 20.06):

Det har du jo fått svar på.

Nå får ikke jeg trygd, men er bonde og får penger når jeg leverer ting jeg har dyrket. Og det er når varemottaker trenger det jeg har på lager, hvis de trenger det.... Når penger kommer inn, det er veldig uforutsigbart. Kan gå et halvt år uten at det kommer noe, og så er det dager som i dag, hvor det tikker inn litt over 400 000 kroner. Skulle gjerne hatt mer, da, for nå har jeg gjødselregninger for mer enn det som skal betales pluss at jeg har kjøpt diesel for over 70 000 for å ha til traktorene gjennom våronna som må betales. Og snart kommer enda flere regninger på enda flere ting som skal graves ned i bakken. Det jeg kjøper nå av gjødsel, såfrø og planter får jeg kanskje, hvis sommeren er snill med en god balanse mellom sol og regn, igjen på konto om et års tid.

Vil bare si at du som bonde gjør en fantastisk viktig jobb. Og denne jobben er både undervurdert og ekstremt underbetalt. Takk for at du står på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lønna mi kommet jaffal 15. Og bra er det, for nå er jeg rimelig blakk! Jeg har lagt merke til at mange andre også er det. Lurer på om det er noe med denne måneden?

Anonymkode: 3f3a6...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har noen fått melding om uførutbetaling for april inne på "Min side" ? Jeg har ikke. 

Anonymkode: 8e1d4...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har noen fått melding om uførutbetaling for april inne på "Min side" ? Jeg har ikke. 

Anonymkode: 8e1d4...090

Jeg sjekket tidligere i dag og da var den ikke kommet. Vil tro den kommer i morgen eller onsdag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 20.06):

Det har du jo fått svar på.

Nå får ikke jeg trygd, men er bonde og får penger når jeg leverer ting jeg har dyrket. Og det er når varemottaker trenger det jeg har på lager, hvis de trenger det.... Når penger kommer inn, det er veldig uforutsigbart. Kan gå et halvt år uten at det kommer noe, og så er det dager som i dag, hvor det tikker inn litt over 400 000 kroner. Skulle gjerne hatt mer, da, for nå har jeg gjødselregninger for mer enn det som skal betales pluss at jeg har kjøpt diesel for over 70 000 for å ha til traktorene gjennom våronna som må betales. Og snart kommer enda flere regninger på enda flere ting som skal graves ned i bakken. Det jeg kjøper nå av gjødsel, såfrø og planter får jeg kanskje, hvis sommeren er snill med en god balanse mellom sol og regn, igjen på konto om et års tid.

Dette har du fått svar på? Hva mener du med et slikt svar? At de som får trygd er heldige? Kjære kollega, jeg har selv slitt og strevet i mange år som bonde, og aldri blitt rik av det. Ergo ganske liten pensjon. I dag er jeg pensjonist, og har ganske stor forståelse for at det kan være viktig for noen å vite når trygden kommer. Selv er jeg vant til å sette tæring etter næring, men du bør holde deg for god til å bemerke slike ting om din mening med innlegget er slik jeg tror.

Anonymkode: b50ee...b17

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...